Афіцыйныя дакументы Касцёла кшталту Inter Sollicitudines не ствараюцца на пустым месцы. Яны з’яўляюцца тады, калі нехта вельмі моцна заклапочаны сучаснымі працэсамі. Прыгаданую энцыкліку Папа напісаў таму, што і ён, і многія іншыя бачылі, што людзі не ўдзельнічаюць у літургіі, а толькі – у лепшым выпадку – прысутнічаюць на ёй. І сёння можна пачуць фразы накшталт «пабыць на Імшы». Яны сведчаць пра тое стаўленне, якое Папа крытыкаваў і імкнуўся пераадолець: індывідуалістычнае, адасобленае і засяроджанае на ўнутраных перажываннях. У выніку, хоць вернікі і прысутнічаюць у храме, і моляцца, і вераць, але істотны элемент – іх актыўны ўдзел у малітве хрысціянскай супольнасці – застаецца страчаным.
Такое стаўленне да літургіі заахвочвае самаадданасць, увага да сумлення і асабістай святасці, але – якім бы добрым і набожным яно ні было – яно стварае дух ізаляванасці, а не супольнасці і еднасці. Без іншых, больш публічных і супольных вымярэнняў цэлебрацыі публічная цэлебрацыя публічнай місіі Касцёла траціць сваю моц, і тыя вернікі, каму патрэбны падтрымка і прыклад іншых, могуць лёгка разгубіцца. Як піша Ян Павел ІІ у энцыкліцы Ecclesia de Eucharistia, мы жывем у супольнасці з Богам і людзьмі.
Праблема «ўдзелу» ў літургіі мае вельмі доўгую гісторыю. Хіба, прасцей нават напісаць гісторыю «няўдзелу», які дакладней было б назваць прыватызацыяй і індывідуалізацыяй касцёльнай літургіі. Ён мае свае пачаткі ў навяртанні імператара Канстанціна, які ў 313 г. спыніў пераслед хрысціянаў і пачаў садзейнічаць росту Касцёла. Імператар ахвяраваў грошы на будаўніцтва грандыёзных будынкаў у Рыме, якія мусілі мець адну адзіную функцыю – быць хрысціянскімі храмамі. Яны ствараліся на ўзор базылікаў – імперскіх грамадскіх будынкаў. Канстанцін дазволіў біскупам і дыяканам апранаць вопратку імператарскіх чыноўнікаў, што стала пачаткам святарскага адзення. Ён загадаў усталяваць біскупскія cathedrae, або крэслы, якія нагадваюць троны і гэтак сталі называцца. У літургію таксама былі ўведзены палацавыя цырымоніі.
У выніку звычайныя вернікі, якія раней удзельнічалі ў простых, жывых і пабожных святкаваннях у дамах, цяпер здалёк, са страхам і здзіўленнем назіралі за «пантыфікальнымі» літургіямі. З гэтага моманту пачалі расці літургічны падзел і аддаленне людзей ад святароў.
Ужо напрыканцы IV стагоддзя біскупы – у тым ліку святыя Аўгустын і Ян Залатавусны – скардзіліся: «Стол падрыхтаваны ўжо, чаму ніхто не прыходзіць есці?» Шмат прычынаў трымала вернікаў ад удзелу ў эўхарыстычнай супольнасці. Мала-памалу фармаваліся неалацінскія мовы ў паўночным Міжземнамор’і. У выніку, лацінская мова літургіі для большасці хрысціянаў станавілася незразумелай. Памнажэнне колькасці Імшаў, якія дзеля большай набожнасці адпраўляліся ў адным і тым жа касцёле адначасова, рабіла неабходным прамаўляць малітвы Імшы, у тым ліку эўхарыстычную малітву, напаўголасу, каб святары не заміналі адзін аднаму. І хоць «высокі» алтар заставаўся ў цэнтры базылікі, усе бакавыя алтары былі падрыхтаваныя, і цэлебранты паварочваліся спінамі да людзей, якія не маглі ані бачыць, ані чуць, ані зразумець таго, што святкавалася для іх.
Паступова вернікі сталі забывацца не толькі пра Эўхарыстыю, але і пра святкаванне Імшы. Чацвёрты Латэранскі Сабор у 1215 годзе мусіў выдаць прадпісанне нядзельнай Імшы і Камуніі «прынамсі раз на год». Сабор, аднак, не дыскутаваў ані фармацыі святароў, ані літургічнай рэформы. Ці з паслухмянасці, ці з-за «боязі пекла», вернікі зноў пайшлі ў касцёлы, але падчас «святарскай» літургіі яны прамаўлялі свае набажэнствы і прыватныя малітвы да таго моманту, калі прыцішана, tacito, рэцытаваўся Канон; але нават у гэты час іншыя вернікі ўголас маліліся Ружанец. Такой была сітуацыя ў 1903 годзе, калі Пій Х прамовіў словы «актыўны ўдзел». Што праўда, гэтыя словы не былі заўважаныя яго сучаснікамі, засяроджанымі на музычнай рэформе літургіі – тады ў Італіі падчас літургіі гралі на арганах фрагменты опернай музыкі Расіні, Масканьі ды іншых. Праз шэсць гадоў, аднак, у сваім выступленні падчас Нацыянальнага кангрэсу каталіцкіх працоўных у Мекліне (Бельгія) бэнэдыктынец Ламберт Бедуін развіў тэму «актыўнага ўдзелу» настолькі пераканаўча, што яго прамова стала вядомай як пачатак літургічнага руху ў Касцёле.
Кляштары ў Бельгіі (Мон-Сэсар і Сэнт-Андрэ) і Германіі (Бюрон і Марыя-Лях) былі пачынальнікамі гэтага руху. Там друкаваліся двухмоўныя аркушы з тэкстамі Імшы і рыхтаваліся іншыя дапаможнікі для таго, каб заахвоціць усіх вернікаў да «актыўнага ўдзелу». Адтуль рух пашырыўся ў Італію, Іспанію, Злучаныя Штаты. Паціху, але ўпэўнена людзі сталі далучацца да больш поўнага ўдзелу ў Імшы – наколькі маглі, бо тады яшчэ і думкі не было пра літургічную рэформу, а тым больш пра малітву на ўласнай мове.
Ажыўленне стала яшчэ большым пасля энцыклікі Mediator Dei Пія ХІІ у 1947 г. Адным з вынікаў публікацыі гэтай энцыклікі было стварэнне спецыяльнай камісіі, якая ў 1958 г. падрыхтавала рэформу Пасхальнай вігіліі і набажэнстваў Вялікага тыдня, а таксама інструкцыю пра разнастайнасць спосабаў удзелу ў Імшы.
Патрэба пераводу набажэнстваў на родныя людзям мовы была агучана на міжнародным кангрэсе ў Асізі ў 1956 г. Але чакаць давялося Другога Ватыканскага Сабору, які непасрэдна заняўся гэтым пытаннем.
Схема (г. зн. праект) пра літургію абмяркоўвалася першай: выглядае, што не так дактрынальныя аргументы як, асабісты досвед айцоў у дні Сабору пераканаў іх у патрэбе літургічнай рэформы з думкай заахвоціць вернікаў да большага ўдзелу. Кожны дзень агульнае пасяджэнне пачыналася Імшой, якую адпраўляў адзін з біскупаў. Але ў Саборы ўдзельнічалі не толькі біскупы рымскага і міланскага (г. зн. заходніх) абрадаў – былі таксама грэкі, арабы, рускія, украінцы візантыйскага абраду, а таксама армяне, копты, эфіопы, усходнія і заходнія сірыйцы, малабарцы, маланкарцы, мараніты і мелхіты. Усе яны (у тым ліку, беларускі біскуп Чэслаў Сіповіч. – Заўв. пераклад.) адпраўлялі Імшу ў сваім абрадзе, на сваёй мове, і большасць біскупаў не разумелі нічога! Яны мусілі, хіба, задумвацца пра тое, як жа мала разумелі вернікі ў Імшы на лаціне. Гэта зрабіла дыскусію пра народныя мовы ў Касцёле больш простай.
Канстытуцыя пра літургію Sacrosanctum Concilium была зацверджана Папам Паўлам VI 4 снежня 1963 г. Яе першы артыкул кажа пра матывы «найсвяцейшага Сабору» ў дачыненні да літургіі: ажывіць хрысціянскае жыццё вернікаў, адаптаваць гэтае аднаўленне да сучаснасці, зрабіць унёсак у хрысціянскую еднасць і садзейнічаць усяму, што можа дапамагчы заахвоціць кожнага чалавека далучыцца да жыцця Касцёла. Сабор хацеў аднавіць у касцёльнай літургіі ўсё тое, што дазволіла б вернікам паўней удзельнічаць у ёй і прыступаць да Камуніі часта і з карысцю.
Першы раздзел канстытуцыі прысвечаны тром асноўным тэмам: сутнасці літургіі, яе важнасці ў жыцці Касцёла, літургічнай фармацыі вернікаў і літургічнай рэформе. Цікава, што частка пра фармацыю (артыкулы 14–20) папярэднічае частцы пра рэформу (21–40), але дагэтуль, здаецца, у жыцці ўсё адбываецца наадварот. Цяпер, праз 40 гадоў няспыннага рэфармавання і аднаўлення літургіі, выразна бачна, што дзеля ажыўлення духу літургіі недастаткова абнавіць або змяніць абрады. Рэформа не можа ажывіць хрысціянскага жыцця, калі ёй не папярэднічае і пастаянна не спадарожнічае фармацыя святароў і вернікаў.
Апошнія афіцыйныя дакументы Касцёла заахвочваюць да пабожнай пашаны літургіі: заўсёды трэба памятаць, што кожны раз, калі адпраўляецца каталіцкая Імша, Хрыстус прысутны ў ёй, і Ён усхваляе Айца праз людзей і з людзьмі, якія моляцца. «Хрыстус заўсёды прысутнічае ў Яго Касцёле», – гэта словы з Sacrosanctum Concilium. Але Ён прысутнічае не толькі разам з супольнасцю і ў супольнасці верных, але і праз сам акт стварэння супольнасці, якая збіраецца дзеля святкавання Эўхарыстыі.
Літургія ніколі не бывае дзеяннем толькі святара. Не можа быць «аўдыторыі» гледачоў, якія проста назіралі б за святаром і тымі, хто прыслугоўвае пры алтары, і толькі прамаўлялі свае «прыватныя малітвы». Актыўны ўдзел у супольнасці мае свой сэнс: каб кожны мог маліцца і ахвяроўваць сябе ў літургіі Богу і ў літургіі атрымліваць ласкі, якія Бог нам шчодра хоча даць.
Ігара Іванова.
-
* Джэймс Ліхман – бэнэдыктынскі святар з Ілінгскага абацтва ў Лондане, выкладчык Папскага інстытута літургіі св. Ансэльма ў Рыме.