Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
3(33)/2005
Галерэя
Год Эўхарыстыі

MANE NOBISCUM DOMINE

ПАЭЗІЯ

ЗАКАНЧЭННЕ ГОДА ЭЎХАРЫСТЫІ

ДЗЯКУЮЧЫ ЭЎХАРЫСТЫЧНАМУ ХРЫСТУ

ЭЎХАРЫСТЫЯ — ГЭТА ХРЫСТУС

ХІБА Ж ГЭТА НЕ ЦУД?

РУКІ ДАЮЦЬ ХЛЕБ
Мастацтва

«ГЭТА ЧЫНІЦЕ НА МАЮ ПАМЯЦЬ...»
На кніжнай паліцы
Нашы святыні

БЛІЗНЯТЫ... БРАТЫ?
На шляху веры
Проза
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Успаміны
У выдавецтве «Про Хрысто»

ПРЫГОДА БЫЦЦЯ
Падзея

Валеры БУЙВАЛ

ДЗIРК БОУТС.
ТАЙНАЯ ВЯЧЭРА

Фламандскі горад Лювэн (па-фламандску Лёвэн) мае ў сваёй гісторыі таксама і беларускую старонку. Ён дарагі многім беларускім студэнтам розных пакаленняў, якія вучыліся ў мясцовым старажытным і знакамітым на ўсю Еўропу універсітэце. Сённяшняя наша моладзь таксама мае сваіх прадстаўнікоў у бельгійскіх Афінах, як часам называюць Лювэн. Горад гэты служыў і прадаўжае служыць не толькі крыніцай ведаў, але і з’яўляецца адным са значных цэнтраў каталіцкай традыцыі і культуры.

У другой палове XV стагоддзя Нідэрланды – дзяржаўнае ўтварэнне, што аб’ядноўвала шэраг правінцый, – былі часткай імперыі Габсбургаў, якія валодалі Іспаніяй і Аўстрыяй. Постаць Дзірка Боўтса (каля 1415 – 1475) з’яўляецца адным з сімвалаў нацыянальнага і культурнага адзінства Нідэрландаў, адзінства, якое было трагічна разбурана праз сто гадоў пасля смерці мастака ў выніку Рэфармацыі і нацыянальна-вызваленчай вайны супраць Іспаніі ў канцы XVI стагоддзя: Фландрыя (формаўтваральная правінцыя будучай Бельгіі) засталася вернай каталіцызму, а заходнія тэрыторыі, што заваявалі незалежнасць, з тае пары існуюць як кальвінісцкія Нідэрланды.

Дзірк Боўтс Старэйшы (у яго быў сын — таксама мастак — Дзірк Малодшы) нарадзіўся ў нідэрландскім горадзе Гарлеме, але ўвайшоў у гісторыю мастацтва як фламандскі майстар. Архівы Лювэна згадваюць ягонае імя з 1457 г. і да самай смерці. Дзірк Боўтс быў адукаваным чалавекам, багатым гараджанінам, які карыстаўся папулярнасцю і заўсёды меў афіцыйныя замовы. На пачатку творчага развіцця мастак спадкаваў манеру вялікага нідэрландца Яна Ван Эйка, а таксама сваіх старэйшых сучаснікаў Робэра Кампэна і Рогіра Ван дэр Вэйдэна. Але яркі талент ніколі не быў эпігонам, ён працаваў на развіццё нацыянальнай мастацкай традыцыі і стварыў свой непаўторна індывідуальны стыль. Французскі мастацтвазнаўца Робэр Жэнэй так характарызуе ягоныя рысы: “Стыль Боўтса вызначаецца дакладнасцю лініі, формамі строгімі, вытанчанымі, выцягнутымі. Ягоныя хударлявыя фігуры часта намаляваны ў профіль. Поўныя паветра кампазіцыі, у якіх крывая далягляду, увагнутая або пукатая, паўтарае крывую, што злучае фігуры. Ягоны тонкі каларыт больш халодны, чым у Ван Эйка, і больш нюансаваны, чым у Рогіра”1.

Алтар для лювэнскага сабора св. Пятра – адзін з цэнтральных твораў не толькі Боўтса, але і ўсяго нідэрландскага мастацтва Рэнесансу. Сталы майстар намаляваў на створках алтара некалькі біблейскіх сцэнаў, аб’яднаных у цэльную тэалагічную праграму (распрацаваную, дарэчы, двума універсітэцкімі прафесарамі), але кожная з кампазіцый жыве ў гісторыі мастацтва як самастойны твор, настолькі высокае майстэрства вобразных і фармальных рашэнняў. Цэнтральная частка алтара – выява Тайнай Вячэры (рамкі артыкула прымушаюць абмежавацца разглядам аднаго гэтага шэдэўра Боўтса). Адным з першых у еўрапейскім жывапісе Боўтс, працуючы над тэмай Тайнай Вячэры, адлюстраваў не момант раскрыцця Хрыстом здрадніка Юды, а ўрачыстую сцэну, якая папярэднічала гэтаму драматычнаму моманту. “Таксама ўзяў і келіх пасля вячэры, кажучы: гэты келіх ёсць новым запаветам у Маёй Крыві, якая за вас будзе праліта” (Лк 22-20).

Апосталы ў апошні раз вячэраюць з Хрыстом і становяцца сведкамі цуду – цуду Эўхарыстыі. Сцэна разгортваецца ў інтэр’еры фламандскага дома, а можа нават грамадскага будынка (напрыклад, ратушы). На многіх творах мастакоў Паўночнага Рэнесансу мы ўбачым гэтае імкненне наблізіць падзею свяшчэннай гісторыі да сваіх сучаснікаў. І справа не толькі ў тым, што аўтары ніколі не былі ў Палестыне або ў іншых краінах Бліжняга Усходу. Ствараючы жывапісную ілюстрацыю Пісання, каталіцкія творцы перажывалі адлюстраваныя ў ім падзеі са шчырасцю, мабыць малазнаёмай нашым сучаснікам-мастакам. У гэтым сакрэт рэнесансавага рэалізму. У гэтым глыбокая чалавечнасць вобразаў Дзірка Боўтса. На першы погляд, аднак, мастак дэманструе вывераны рацыяналізм. Ягоная кампазіцыя – як абточаны вопытным майстрам брыльянт, які ўражвае чыстым геаметрызмам граняў і раўнавагай прапорцый. Здаецца, усё ў карціне падпарадкавана геаметрыі і знаходзіць сваё адлюстраванне ў супрацьлеглым фрагменце выявы. Кампазіцыя выразна падзелена напалам вертыкальнай мяжой, якая вызначана пластычнай масай дзвярэй і крыжападобнымі планкамі на іх. Уверсе гэтая лінія падтрымана лёгкім сілуэтам свяцільніка, што вісіць пад столлю, і цэнтральнай (самай прамой у перспектыве) балкай столі. Але гэтыя дэталі – толькі прадметныя водгукі галоўнага кампазіцыйнага цэнтру: фігуры Хрыста. Яна – самая франтальная і статычная ў карціне. Твар, рукі, келіх і, ніжэй, талерка з хлебам у цэнтры стала – усё прадаўжае лінію сіметрычнага падзелу кампазіцыі. На перасячэнні дыяганаляў знаходзіцца правая рука Хрыста, якой Ён благаслаўляе віно ў келіху.

Аднак не фармальны інтарэс кіраваў майстрам падчас працы над творам. Згаданая кампазіцыйная вертыкаль знаходзіць сваю гарызанталь у лініях і белай масе стала. Агульная кампазіцыя будуецца на сілуэце крыжа. Тэма ахвяры, якая наканавана Сыну Божаму, напаўняе містычным сэнсам рэальныя прадметы і выявы. Каля ніжняга краю кампазіцыі гэтая тэма і кампазіцыйны матыў знаходзяць працяг у крыжападобных малюнках кафляў на падлозе. Ды і ўся прастора інтэр’ера напоўнена велічнай цішынёй. Гэта ўжо не проста памяшканне для сустрэчы і сумеснай вячэры, гэта – храм, у якім здзяйсняецца таямніца Эўхарыстыі.

Фігура і твар Хрыста поўныя ўрачыстага спакою, у іх адлюстравалася моц і непахіснасць Божага запавету. Чалавечыя хваляванні і жарсці ёсць наканаваннем апосталаў. Іхнія твары непаўторна індывідуальныя і жыццёва выразныя. Постаць Хрыста фланкуюць постаці св. Яна і св. Пятра – кантраставыя вобразы чыстага юнацтва і асветленай досведам старасці. На супрацьлеглым канцы стала мы бачым яшчэ адну кантраставую пару, у якой адгадваецца драматычны канфлікт, што матэрыялізуецца ў словах Хрыста праз імгненне, калі Ён гаворыць пра вучня-здрадніка. Абедзве фігуры, здаецца, паказаны аднолькава: у паўразвароце насустрач адна адной. Іхнія твары паказаны ў профіль, але як па-рознаму дзейнічаюць яны ў карціне! Справа на белым фоне абруса плаўным сілуэтам вырысоўваецца постаць аднаго з апосталаў. Ламаныя складкі яго цёмна-чырвонай мантыі маюць драматычны, але ў той жа час станоўчы зарад. Твар апостала ледзь прыўзняты насустрач Хрысту, але колькі ў гэтым адкрытым і поўным унутранага святла абліччы веры і адданасці Настаўніку! Юда Іскарыёт на тым жа белым фоне адбіваецца вуглаватай і няўклюднай цёмнай масай. Галава пахілена, каб не сустрэцца вачыма з Хрыстом, каб не быць распазнаным. Змрочны твар выбіваецца з гармоніі наваколля. І ўся гэтая псіхалагічная канструкцыя будуецца на далікатных нюансах, тонкіх здагадках.

Апосталы, якія сядзяць на лавах вакол стала, перажываюць таямніцу. Двое з іх у левай частцы карціны звяртаюцца адзін да аднаго, але гэты дыялог – выключэнне ў шэрагу партрэтаў, у кожным з якіх бясконцую выразнасць маюць рукі. Падпарадкаваныя таксама, як і ўсё ў карціне, крыштальным формам прасторы, фігуры тым не менш уносяць у згаданую геаметрыю подых жыцця. Дадатковыя фігуры сучаснікаў мастака завяршаюць кампазіцыю. Мы бачым іх як назіральнікаў і сведкаў у акенцы злева ад дзвярэй (партрэты прафесараў – аўтараў сюжэтнай праграмы алтара?), а таксама пад аркай каля правага краю карціны. Адзін з іх прыслугоўвае на вячэры. Некананічныя персанажы карціны існуюць у адной прасторы і ў адным часе з удзельнікамі Тайнай Вячэры, а за шыбамі вокнаў бачна выява вуліцы фламандскага горада, і гэтыя рэалістычныя рысы таксама ёсць прыкметай рэнесансавага мастацкага мыслення.

Белыя, чырвоныя і сінія колеры карціны маюць непаўторную чысціню і празрыстасць, уласцівую нідэрландскаму жывапісу. Можна захапляцца складанымі каларыстычнымі эфектамі майстроў пазнейшых эпох, але калі душа просіць шчырай і нязмушанай прыгажосці вобразу свету, мы заўсёды вяртаемся да твораў каларыстаў XV стагоддзя.


  1. Robert Genaille. Dictionnaire des peintres flamands et hollandias. Paris, 1967. C. 32.

Дзірк Боўтс. Тайная Вячэра.
Сабор св. Пятра ў Лювэне. Цэнтральная частка алтара.
1467. Дрэва, алей. 185х294.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY