|
|
№
2(28)/2004
На кніжнай паліцы
Галерэя
Мастацтва
Паэзія
Архіўная старонка
Навука
На шляху веры
Мemoria
Пераклады
Кіно
Кантэкст
Паэзія
Пераклады
З жыцця Касцёла
Нашы святыні
Пераклады
|
Гэта быў дзень вясновага раўнадзенства. Калі светлавы дзень роўны цёмнаму часу. Калі пахне адталай зямлёю. Калі неба зіхціць нейкім унутраным святлом, няма лістоты і зручна з гэтай прычыны рабіць фотаздымкі помнікаў архітэктуры. Таму менавіта гэты дзень быў абраны намі для даволі далёкай аднадзённай вандроўкі на самы захад Беларусі, усяго за некалькі кіламетраў ад дзяржаўнай мяжы. Апагеем складанай траекторыі падарожжа было мястэчка Гнезна, што пад Ваўкавыскам, з яго славутым гатычным касцёлам Міхала Арханёла. У той дзень сіноптыкі далі штармавое папярэджанне... Вандроўку па славутых гістарычных мясцінах Берасцейшчыны і Гарадзеншчыны (і ўжо далёка не ў першы раз) ажыццяўлялі супрацоўнікі аднаго з прыродазнаўчых інстытутаў Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі і шэраг энтузіястаў-аматараў, зацікаўленых гісторыяй культуры роднага краю. І таму невыпадкова, што асноўнымі пунктамі нашага падарожжа былі каталіцкія святыні, але не толькі яны. Звычайна аб’екты гісторыі культуры разглядаюць у храналагічнай паслядоўнасці - гэта больш зручна і лагічна: на тое яна і гісторыя. Але сам факт падарожжа вымагае сустрэчы з імі не па храналагічным, а па геаграфічным прынцыпе. У выніку ўзнікае сапраўдны калейдаскоп уражанняў, якія ў чалавека дасведчанага, ці з яго дапамогай, складаюцца ў суцэльную карціну, адметную і непаўторную.
За невысокім драўляным іканастасам, на плоскай сцяне, за якой схавана Ларэтанская капліца, узвышаецца пышная архітэктанічная алтарная кампазіцыя, сіметрычна раскрапаваная па баках калонамі карынфскага ордэра, увенчаная хвалістым антаблементам і рэльефнай выявай белага голуба - сімвала Святога Духа ў атачэнні воблакаў і сонечных промняў. Пад ім, у цэнтры кампазіцыі, традыцыйны алтарны абраз замяняе ляпны картуш з выявай усечанай галавы Яна Хрысціцеля. У пластычным вырашэнні алтарнай кампазіцыі спалучаюцца элементы стыляў барока (сіметрыя, класічны карынфскі ордэр, ніцыя валюты) і ракако (плоскасная ракайльная пластыка картуша і гірляндаў на капітэлях пілястраў). Вонкавае аблічча святыні, нягледзячы на познебарочную стылістыку, даволі стрыманае і суровае, з выразным падзелам галоўнага фасада гарызантальнымі цягамі, што надае яму манументальнасць і прысадзістасць. Пазбаўленыя сваёй святыні каталіцкія вернікі ў Сталовічах толькі пасля царскай амністыі 1905 г. пачалі будаваць у стылі неаготыкі новы мураваны касцёл, асвечаны ў гонар Найсвяцейшага Сэрца Езуса. Па сваёй архітэктоніцы ён уяўляе псеўдабазыліку: прамавугольны ў плане аб’ём, падзелены на тры навы, але не мае верхняга асвятлення цэнтральнай навы і накрыты адным двусхільным дахам з ступеньчатымі шчытамі на абодвух тарцах. Сцены асноўнага аб’ёма і больш нізкай апсіды прэзбітэрыя рытмічна прарэзаны стральчатымі аконнымі праёмамі і ўмацаваны контрфорсамі. Галоўны фасад злёгку раскрапоўвае чацвярык шмат’яруснай уваходнай вежы, завершанай высокім шатром з крыжам. Вуглавыя часткі ўсіх аб’ёмаў увенчаны падобнымі невялікімі шатровымі пінаклямі з крыжамі, што надае мастацкаму абліччу святыні адзінства і гатычную ўзнёсласць. Чацвярык вежы на галоўным фасадзе падкрэслены ўваходным парталам, акном-біфорыем з невялікай ружай і трайчастай аркадай, якая гарманічна спалучаецца з бакавымі аркадамі на шчыце даха. У муроўцы ўжыты бутавы камень і фасонная цэгла, што стварае разнастайнасць формаў і багацце колера. Цэнтр алтарнай кампазіцыі, выкананай у неагатычным стылі, займае скульптурнае Распяцце. Але сучасны стан святыні мусіць жадаць лепшага.
Сціплая вонкавая архітэктура збудавання адпавядае простаму і цэласнаму вырашэнню інтэр’ера, які перакрыты драўляным лучковым скляпеннем. Мастацкую выразнасць і незвычайнае пластычнае багацце яму надаюць пышныя барочныя алтары і амбона, якія былі перададзены сюды ў пачатку XX ст. з нясвіжскага касцёла св. Яўхіміі ордэна бенедыктынак. Прысценныя архітэктанічныя кампазіцыі галоўнага і двух бакавых алтароў складаюцца з трох ярусаў, якія дынамічна нарастаюць уверх. Белыя калоны ніжніх ярусаў, абвітыя пазалочанымі вінаграднымі лозамі з гронкамі, вышэй працягваюцца вітымі калонкамі, якія зіхацяць залатымі водблескамі. Дынаміку кампазіцый падкрэслівае экспрэсіўны рух скульптурных фігур святых і маленькіх анёлаў-пуццяў з узнятымі да Неба рукамі. Цякучыя лініі бакавых картушаў і навершаў алтароў пабудаваны па прынцыпе білатэральнай (двухбаковай) люстэркавай сіметрыі, што вызначае іх познебарочны характар з элементамі ракако. Яшчэ большая экспрэсія нададзена стылістыцы амбоны, кафедра якой фланкаваная рухавымі постацямі чатырох евангелістаў. Наверша амбоны, усхваляванае востравугольнымі раскрапоўкамі архітэктурных профіляў, дэкаравана мудрагелістай ракайльнай пластыкай і завершана ўзнёслай скульптурнай групай лунаючых анёлаў з узнятымі ў паветры крыламі. Спалучэнне ў пластычнай аздобе інтэр’ера белага і чырвонага колераў, пазалоты і серабрэння надае яму мажорны, жыццесцвярджальны вобраз. На хорах над уваходам устаноўлены арган, выкананы таксама ў ракайльнай стылістыцы ў 1762 г., рэстаўраваны ў 1891 г. віленскім майстрам Ф. Астрамецкім.
На паўднёвай сцяне прэзбітэрыя крамяніцкага касцёла ацалела высечанае з цёмна-карычневага мармуру надмагілле, выкананае ў 1623 г. у выглядзе антычнага арачнага партала, аформленага калонамі і антаблементам з гербавым картушам у навершы і валютамі па баках. У глыбокай паўцыркульнай нішы насупраць адна адной размешчаны ўкленчаныя фігуры фундатара ў рыцарскіх даспехах і яго жонкі Барбары ў манаскім адзенні. Гэтае рэнесанснае па стылістыцы і сармацкае па ідэі надмагілле спалучаецца ў інтэр’еры з пяццю прыцененымі двух’яруснымі барочнымі алтарамі. Тры з іх - галоўны і два бакавыя, а таксама амбона — выкананы ў ракайльна-маньерыстычнай стылістыцы з белага штучнага мармуру з пазалотай. Яшчэ дзве алтарныя кампазіцыі, дыяганальна разгорнутыя на вуглах асноўнага аб’ёма, маюць выразныя прыкметы позняга барока з актыўнай прасторавай пластыкай карынфскіх калонаў з шматколернага мармуру, раскрапаваных антаблементаў, буйных валютаў і пінакляў. Над лучковым парталам увахода на тонкіх слупках размешчаны лёгкія драўляныя хоры з арганам і агароджай, аздобленай плоскаснай разьбой з пазалотай.
Міхайлаўскі касцёл у нашым Гнезне фундаваны ўладальнікамі маёнтка Янам і Эльжбетай Шамятовічамі ў 1524 г., кансэкраваны ў 1527 г. У 1555 г. маёнтак перайшоў ва ўладанне Гераніму Хадкевічу, актыўнаму прыхільніку рэфармацыйнага руху, які ператварыў касцёл у кальвінскі збор. Ім ён і заставаўся амаль цэлае стагоддзе, да 1643 г., калі зноў быў вернуты католікам. Касцёл быў змураваны ў архітэктурна-канструкцыйных формах цэнтральнаеўрапейскай цаглянай готыкі, але пратэстанты надалі яму рысы мясцовага рэнесансу, характэрныя для іх канфесіі. Гістарычныя падзеі і архітэктурна-будаўнічыя працэсы з цягам часу зліліся ў адно мастацкае цэлае, дапоўненае пазнейшымі перабудовамі, у выніку чаго вельмі цяжка выявіць аўтэнтыку помніка. Як і ўсе значныя архітэктурныя помнікі, гнезнаўскі касцёл мае непаўторнае індывідуальнае мастацкае аблічча, але пры гэтым акумулюе ў сабе разнастайныя будаўнічыя традыцыі і ўплывы, стылёвыя прыкметы і каноны канфесіі. Гэта простае і лаканічнае, на першы погляд, збудаванне, мае шмат загадак. Першая з іх — адсутнасць у архітэктоніцы касцёла апсіды прэзбітэрыя. Каноны каталіцкай канфесіі выпрацавалі тып святыні з адною вялікаю апсідаю прэзбітэрыя, абапал вімы якога размяшчаліся неабходныя для літургічнага рытуалу дапаможныя памяшканні — закрыстыі (ці хаця б адна з іх). Напрыклад, больш раннія уселюбскі і ішкалдскі касцёлы мелі па адной закрыстыі з паўночнага боку. Адсутнасць апсіды прэзбітэрыя робіць гнезнаўскі касцёл падобным да капліцы, нягледзячы на яго значныя памеры, ці да пратэстанцкіх храмаў больш позняга часу, якія не мелі вылучанага алтарнага памяшкання, напрыклад, кальвінскія зборы ў Смаргоні, Кухцічах, Заслаўі, Жодзішках. Гнезнаўскі касцёл адпачатку меў напаўпадземную крыпту з двума ўваходамі: адзін з іх знаходзіўся ў цэнтры святыні, другі выходзіў на тэрыторыю за алтарнай сцяной (гэты выхад быў замураваны ў 1844 г.). Магчыма, крыпта на першапачатковым этапе выконвала функцыю закрыстыі, як было ў цудатворнай капліцы Арханёла Рафала (пазней Міхала) у Нясвіжы, пабудаванай князем М.К.Радзівілам Сіроткам. Шырокая прамавугольная нава гнезнаўскага касцёла завершаная з усходу трохграннай алтарнай часткай і накрытая высокім кроквенным дахам з вальмамі над алтаром. Першапачаткова дах меў гонтавае пакрыцце, потым быў накрыты дахоўкай. Цэласнасць і маналітнасць асноўнага аб’ёма надае абліччу касцёла візуальную важкасць, нягледзячы на лёгкасць і дасканаласць гатычных канструкцый, вялікі пралёт навы і адкрытасць унутранай прасторы. Толькі велічная шмат’ярусная вежа на галоўным фасадзе надае дынаміку і ўзнёсласць агульнай кампазіцыі святыні. Шырыня навы звонку 13,65 м, унутры — 12 м, таўшчыня сценаў у розных месцах – 0,8-1,0 м. Пры азначаным вялікім пралёце ўнутранай прасторы відавочна, што сцены па-гатычнаму тонкія. Яны прарэзаны вялікімі перспектыўнымі стральчатымі арачнымі праёмамі вокнаў і ўмацаваны адмысловымі контрфорсамі, а таксама дадаткова прамавугольнымі нішамі роўнымі з вокнамі, якія не толькі дэкаратыўна афармляюць прасценкі, але і надаюць сценам унутраную канструкцыйную жорсткасць. Заслугоўвае ўвагі структура ступеньчатых контрфорсаў, якія ўнізе, на ўзроўні цокаля, маюць прамавугольную форму, вышэй набываюць гранёную форму і паступова змяншаюцца, становяцца больш вытанчанымі, а ўверсе завяршаюцца кансольна-ступеньчатымі тромпамі з бляшанымі схіламі для вадасцёку. Падобная будова контрфорсаў не трапляецца больш ні ў адным помніку беларускай готыкі, але яшчэ больш ранні прыклад ўжывання кансольна-ступеньчатых тромпаў мы бачылі ўжо ў абарончай царкве ў Сынковічах, дзе яны злучаюць уверсе тры алтарныя апсіды з мэтай узвядзення над імі агульнага даха. Ступеньчатыя тромпы, стральчатыя арачныя праёмы вокнаў і ўваходных парталаў, разгрузачныя плоскія нішы і іншыя канструкцыйна-дэкаратыўныя элементы гнезнаўскага касцёла выкананы з фасоннай цэглы. Сцены ў цэлым змураваны ў гатычнай тэхніцы з цэглы-пальчаткі на вапнава-пясчанай рошчыне з падрэзанымі швамі, якія маюць у профілі гранёную форму. Падобныя швы ёсць у муроўцы абарончай праваслаўнай царквы ў Мураванцы (Шчучынскі раён), пабудаванай пасля 1520 г., што пацвярджае час узвядзення гнезнаўскага касцёла. Увогуле прафіляваныя стральчатыя, ступеньчатыя і гранёныя формы з’яўляюцца асноўнымі дэкаратыўнымі матывамі, якія ствараюць адметнае мастацкае аблічча гэтага помніка беларускай готыкі. Бакавыя паўднёвы і паўночны фасады вырашаны неідэнтычна. Вокны на паўночным фасадзе адпачатку адсутнічалі, але візуальна іх замяшчалі адпаведныя вокнам плоскія арачныя нішы ў перспектыўна-стральчатым абрамленні. Падобная ніша знаходзіцца і на тарцовай алтарнай сцяне. Суцэльны глухі паўночны фасад, верагодна, быў традыцыйным для мясцовай готыкі, ён зроблены і ў больш раннім гатычным ішкалдскім касцёле з мэтай большай ваеннай бяспекі і змяншэння стратаў цяпла ад аэрацыі. Паводле інвентара 1679 г., гнезнаўскі касцёл меў пяць вокнаў, два ўваходы, гонтавы дах, быў перакрыты плоскай драўлянай столлю. Загадка ў тым, дзе знаходзіліся тыя пяць вокнаў, таму што цяпер іх таксама пяць і ў дадатак ёсць акно-люнета над паўднёвым уваходным парталам. Аднак па неадпаведнасці канструкцыйных элементаў відавочна, што акно на паўночным фасадзе раскрыта пазней. На нашу думку, першапачаткова тры акны знаходзіліся на паўднёвым фасадзе і два — на гранях алтарнай часткі. Адзін уваход быў зроблены праз вежу па восі сіметрыі святыні, другі — у сярэднім прасценку паўднёвага фасада. Па дэкаратыўнай аздобе ён быў багацейшы за галоўны, бо выходзіў адразу на вонкавы фасад, але ў 1787 г. да яго прыбудавалі бабінец, над якім зрабілі характэрнае для таго часу круглае акно-люнету. Калі ў 1839 г. касцёл моцна пацярпеў ад пажару, гэты бабінец, які чамусьці вызначаецца даследчыкамі як закрыстыя ці рызніца разабралі (яго няма на малюнку святыні Напалеона Орды 1877 г.). У 1876 г. на паўднёвым фасадзе зноў прыбудавалі бабінец, архітэктура якога мела элементы псеўдарускага стылю. Ён быў перабудаваны ў 1931-1932 гг. падчас рэстаўрацыі святыні паводле праекта архітэктара Т. Плюцынскага і такім ацалеў да нашага часу. Яшчэ адна складаная загадка гнезнаўскага касцёла - гэта характар перакрыцця яго ўнутранай прасторы на першапачатковым этапе існавання. Паводле азначанага інвентара XVII ст., складзенага ў хуткім часе пасля вяртання святыні католікам, яна была перакрыта плоскай драўлянай столлю, якую падтрымлівалі 12 драўляных слупоў. Пасля Паўночнай вайны моцна разбураны касцёл быў адбудаваны намаганнямі ксяндза С.Гарбоўскага і арандатара маёнтка Я.Трапінскага, пры гэтым столь і слупы заменены на новыя. Як сцвярджае археолаг А.Кушнярэвіч, «унутры касцёла падмуркі слупоў не знойдзены, што сведчыць пра адсутнасць у ім мураваных скляпенняў. Іх сляды таксама не выяўлены ў завяршэнні сцен». Але гэта не зусім дакладна. Паводле прыведзенага А.Кушняровічам плана археалагічных даследаванняў храма, унутры яго для пошукаў падмуркаў слупоў быў закладзены толькі адзін шурф, размешчаны па восі слупоў мураваных арганных хораў, якія замянілі папярэднія драўляныя хоры толькі ў 1902 г. Між тым, над стральчатымі праёмамі вокнаў ёсць зацёртыя тынкам сляды распалубак, якія сведчаць пра існаванне крыжовых гатычных скляпенняў. Невялікія памеры распалубак скляпенняў дазваляюць меркаваць, што першапачаткова ўсю сістэму перакрыццяў храма залавага тыпу падтрымлівалі шэсць апорных слупоў, размешчаных адпаведна контрфорсам, але пры гэтым бакавыя навы былі больш вузкія за цэнтральны. На нашу думку, сістэма скляпенняў гнезнаўскага касцёла першапачаткова паўтарала архітэктоніку больш ранняга гатычнага ішкалдскага касцёла. Калі святыня перайшла да кальвіністаў, якія былі прыхільнікамі ідэалогіі і мастацтва рэнесансу, яны, відавочна, успрынялі гатычныя скляпенні як архаіку і каталіцкую спадчыну, таму і змянілі сістэму перакрыццяў, знішчылі апоры, каб раскрыць унутраную прастору. Аднак архітэктанічная ўзаемная абумоўленасць сістэмы апораў і перакрыццяў сведчыць, што даволі тонкія сцены храма не маглі несці адно вялікае мураванае рэнесанснае цыліндрычнае скляпенне з распалубкамі пралётам 12 м. У выніку архаічныя гатычныя скляпенні проста замянялі на драўляную бэлечную столь, якую дадаткова падтрымлівалі драўляныя слупы. Уласную канструкцыйную жорсткасць вонкавых сценаў умацавалі ўвядзеннем сіметрычных паўцыркульных разгрузачных арак на гранях алтарнай часткі і суседніх з імі пралётах. Цікава, што вось унутранай рэнесанснай арачнай нішы на паўночнай сцяне не супала з воссю вонкавай стральчатай гатычнай нішы, у якой пазней прарубілі акно, што сведчыць пра розны час іх стварэння. Яшчэ шэраг загадак з гіпатэтычнымі адказамі ставіць гісторыя будаўніцтва шмат’яруснай уваходнай вежы. Яна далучана да галоўнага фасада без перавязкі муроўкі, што сведчыць пра ўзвядзенне вежы пазней за асноўны аб’ём, але ў хуткім часе пасля яго, таму што іх аб’ядноўвае агульная гатычная будаўнічая тэхніка. Вежу звычайна ставілі пасля асадкі асноўнага аб’ёма, каб не было дэфармацый і абвалаў. Ніжні чацвярык вежы прарэзаны з трох бакоў магутнымі аркамі, якія ўспрымаюць увесь цяжар верхніх ярусаў. Распор бакавых арак перадаецца на сцяну галоўнага фасада, якая ў гэтых месцах адпаведна змацавана разгрузачнымі аркамі. Ва ўзаемазвязанай сістэме пагашэння распора арак адчуваецца высокі прафесіяналізм мясцовых майстроў-будаўнікоў. Вуглавыя часткі двух ніжніх ярусаў вежы дадаткова ўмацоўваць і ўпрыгожваюць плоскія разгрузачныя арачныя нішы кілепадобнай формы, якія генетычна паходзяць не з заходнееўрапейскай готыкі, а з усходневізантыйскіх рэгіёнаў, дакладней, з Малой Азіі.
Апошнія промні сонца намалявалі на фоне неба вытанчаныя стромкія сілуэты вежаў зэльвенскага касцёла, запалілі яркімі колерамі яго муры, выкладзеныя з жоўтай цэглы, чырвоныя бляшаныя дахі і спічастыя шатры. Далей была толькі дарога і хуткае вяртанне дамоў...
|
|
|