|
|
№
3(25)/2003
Галерэя
Юбілеі
Мастацтва
На шляху веры
Постаці
Haereditas
Юбілеі
Кантэкст
Memoria
Мастацтва
Пераклады
Постаці
Архіўная старонка
Нашы святыні
На кніжнай паліцы
Бібліятэка часопіса «Наша вера»
|
Збіраючы спадручны бібліятэчны матэрыял і ўнутрана рыхтуючыся да напісання гэтай рэцэнзіі, чамусьці прыпомніў фотаздымак 1970 года, змешчаны ў паэтычнай анталогіі «Краса і сіла», і ясна паўсталі перада мной твары маладых беларускіх паэтаў: на пярэднім плане чацвёра «хлопцаў» (М. Дукса, С. Хадаронак, М. Федзюковіч і Я. Крупенька), а наводдаль, амаль як у папулярнай савецкай песні, — «стоят девчонки, стоят в сторонке» (Д. Бічэль і Я. Янішчыц). Адразу відаць, што ўсе — і вачыма і паставамі — пазіруюць фатографу, апроч М. Дуксы і Д. Бічэль, якія ці то па сваёй ці то па Вышняй волі, унікаючы аднаго погляду з іншымі, адводзяць свае вочы ад фрагментарна ўтаропленага ў іх фотааб’ектыва... Мар’ян Дукса неаднойчы ўзнікаў наўзбоч майго літаратурнага шляху, а на самым пачатку яго быў для мяне нават своеасаблівай «пуцяводнай зоркай». Ажно да трыццаці гадоў я не мог надрукавацца ні ў адным салідным літаратурным выданні, каб хоць неяк заявіць пра сябе. Працуючы ў калгасе электрыкам, я ўсё часцей, патрапляючы ў друку на вершаваныя падборкі Мар’яна Дуксы, маракаваў, часова здымаючы скрушны камень з уласнай душы: калі ўжо трактарыст можа быць паэтам, то электрык тым болей... І гэтая наіўна-смяшлівая думка, шчыра вам кажу, мяне, тады затурканага вяскоўца, абна- дзейвала і ратавала... (Праўда, як вынікала з той анталогіі, Мар’ян Дукса быў усяго толькі ўлікоўшчыкам у трактарнай брыгадзе, а не трактарыстам, як пісалі ў савецкіх выданнях.) Пасля мы сталі калегамі, сябрамі пісьменніцкай арганізацыі, аж пакуль у 1990 годзе нас не зрабілі супернікамі і канкурэнтамі, вылучыўшы абодвух на атрыманне Літаратурнай прэміі імя А. Куляшова, якая ўсё ж справядліва выпала на долю старэйшага і больш вартага. То быў Провід Божы, бо з цягам часу я зразумеў, што мог на дурніцу за сваю самую слабую кніжку вершаў (так, так — гэта не поза, а праўда!) выпадкова займець гістарычны сорам перад Аркадзем Куляшовым і шчырымі прыхільнікамі беларускай паэзіі. Акрылены прызнаннем калегаў, Мар’ян Дукса пасля таго стаў яшчэ больш актыўна працаваць у паэзіі, пра што, дарэчы, сведчыць і ўскрай перапоўненая вершамі, як касцёл вернікамі падчас святочнай Імшы, і нядаўняя яго кніжка «Прыйсці да алтара» з серыі «Бібліятэка «Нашай веры» (Мінск, «Про Хрысто», 2003). «Прасторы Творцы» (у натуральным сэнсе гэтага выразу), пра якую пісала Д.Бічэль у папярэдняй паэтычнай кніжцы гэтай жа серыі, шчыра прызнаемся, тут якраз і нестае. Паэзія ж патрабуе разняволенасці і свабоды не толькі для ейнага стваральніка, але і для свайго ўласна графічнага словавыяўлення... Аднак вернемся да біяграфічных алюзій. Я з цягам часу, пакінуўшы пісаць вершы і заняўшыся літаратурнай крытыкай, стаў, як вынікае з гэтай рэцэнзіі, апанентам нашага паэта. Да таго ж з 2000 года, не думаючы-не гадаючы (маю на ўвазе сябе), мы сталі з ім яшчэ і адзінаверцамі, і не толькі ў літаратуры, але і ў рэлігійным веравызнанні... Адным словам, вяло нас па жыцці вельмі блізкімі дарогамі... аж да той пары, пакуль не апынуліся мы на адным шляху да аднаго храма. І калі я не да канца яшчэ пераадолеў усе перашкоды на тым шляху, то Мар’ян Дукса ужо здолеў «Прыйсці да алтара»...
Дзіўна, аднак, што пры такім блізкім «раскладзе жыцця» мы не былі з ім знаёмыя і толькі аднойчы мелі, ды і тое на людзях і похапкам, неабавязковую гаворку... Што да канкрэтнай кніжкі паэта, то яна мае тэматычную хрысціянскую скіраванасць. Тое і не дзіўна, бо гэтага вымагае само серыйнае выданне пры часопісе «Наша Вера», але зусім не азначае, што вершы для зборніка пісаліся спецыяльна, што называецца пад заказ. Не, яны якраз «выбраныя з напісанага» Мар’янам Дуксам і своеасаблівы духоўны вынік усяго ягонага жыцця. Гэта і споведзь, і самаадкрыццё грахоўнага зямнога чалавека перад сваімі аднародцамі і сучаснікамі.
зусім нядаўна прачытаў я ў адным з яго вершаў, выдрукаваным у літаратурным часопісе «Маладосць». Трэба зазначыць, што Мар’ян Дукса даволі часта друкуецца ў розных рэспубліканскіх выданнях, і гэта добра, бо чым больш чалавек займаецца творчай працай, тым больш ён удасканальвае свой розум, дух, характар і самога сябе як Асобу. І тое, між іншым, добра разумее М. Дукса («Яшчэ адну сваю напішаш кнігу... Дзядоўнікам залапушыцца гонар»), таму спадзяецца, што «знойдзецца аматар задумённы, які чужыя паважае мукі», што зразумеецца, а мажліва, і прабачыцца яму ўсё тое, за што ён адчувае сваю віну («Можа, як-небудзь свае параўняю барозны. Я не араў, а па полі пасноўдаўся. — Позна! Курчыў не раз я, не раз я фальшывую позу. Буду звычайным і шчырым я з іншымі. — Позна!) Як бачым, паэт не прыхарошвае ні свае чалавечыя якасці, ні ўласныя ўчынкі і тым самым дае падставы для паразумення з прыхільнікамі свайго таленту. А што такіх шмат і што паэт намагаецца пашыраць іх кола, што верыць ён і ў сваё прызначэнне, і ў даўгавечнасць свайго народа, яскрава сведчаць гэтыя пранізлівыя радкі:
«Не ўжывай імя Пана Бога дарэмна» — гаворыцца ў адной з дзесяці Божых запаведзяў. Але мне чамусьці найбольш помная гэтая: «Не май іншых багоў, апроч Мяне». І менавіта гэтую Мар’ян Дукса, думаецца мне, ніколі ў сваім жыцці не парушаў... Ён даўно ўжо жыве і працуе ў вясковай школе на Гарадзеншчыне, але правінцыйнасці ў яго вершах няма, калі не лічыць за яе пакланенне прыродзе, маці, каханай і блізкім людзям. Ці ўжо сёння выхаванасць, сціпласць і памяркоўнасць «выдаюць» адпрыроднага вяскоўца як трэцяга лішняга на гэтым зямным цынічным балі Сатаны?
Так, пакуль паэт тут, ёсць адчуванне яго паднебнай прыземленасці і ў вершах, і ў самой яго асобе, і ў яго айчыннай прыналежнасці. Бо «яшчэ не атрымліваў з вечнасці позвы...» — піша ён. І дзякаваць Богу. Адказу на вечныя пытанні ў вершах М. Дуксы няма. Але ў іх ёсць пытанні, звернутыя да Вечнага. І гэта абнадзейвае. Усе адказы на створанае толькі ў Яго — у Самога Творцы. Мы ж разам з нашым паэтам можам хіба што падаць свой натхнёны і ўзвышаны голас з хораў Ягонага храма:
|
|
|