Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
2(16)/2001
Дакументы
Мастацтва

ЦУДАДЗЕЙНЫ І СТАРАЖЫТНЫ

РОСПІСЫ БЕЛАРУСКІХ КАСЦЁЛАЎ

РОСПІСЫ БУДСЛАЎСКАГА КАСЦЁЛА
Сведчаць архівы
У свеце Бібліі

ТАЯМНІЦА СТВАРЭННЯ
Юбілеі

БЕЛАРУСКІ ЗНАК ЦЁТКІ

НАД НЁМАНАМ
Проза

АПАВЯДАННІ

АПОШНІ ПЕРШЫ СНЕГ
Нашы святыні

НАША «ЕЗУІЦКАЕ» БАРОКА
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Пераклады

ВЕРШЫ
Кантрапункт
Постаці

ВЯРТАННЕ
Мастацтва

Маці Божая Будслаўская. XVII ст. В. Будслаў. Мядзельскі р-н.
Аляксандр ЯРАШЭВІЧ

ЦУДАДЗЕЙНЫ І СТАРАЖЫТНЫ

У па-бернардынскім касцёле ў Будславе знаходзіцца цудадзейны абраз Маці Божай Будслаўскай, шырока вядомы ў XVII–XVIII стагоддзях. Аднаўленне яго культу адбываецца ў наш час. У Будзе з 1589 г. Існавалі касцёл і кляштар бернардынцаў. Тут у 1613 г. знаходзіўся абраз, пазней двойчы перанесены ў новазбудаваныя каменныя касцёлы. Хроніка кляштара сведчыць, што ў 1598 г. абраз быў падараваны ў Рыме Папам Кліментам VIII мінскаму ваяводу Яну Пацу, калі той перайшоў з кальвінізму ў каталіцтва. Ваявода вельмі шанаваў абраз і заўсёды вазіў з сабою. Пасля смерці Паца (1610 г.) абраз застаўся яго капеляну ісаку Салакаю, пазней – даўгінаўскаму вікарыю. У 1613 г. Салакай, які быў у Будславе ў вялікі чацвер і пятніцу, узрушаны набажэнствам, а таксама просьбай айцоў, ахвяраваў абраз касцёлу «і там у законе св. Францішка сваё жыццё закончыў».

Змешчаны ў драўляным касцёле, абраз адразу стаў карыстацца пакланеннем простага люду, праславіўся цудамі і ласкамі і ў 1635 г. быў перанесены ў галоўны алтар замест ранейшага абраза «Наведзінаў Марыяй Альжбэты» (БАН Літвы, F. 18–170, л. 47.). Гісторыя і цуды абраза, пачынаючы з 1617 г., былі апісаны прыёрам Элеўтэрыем Зеляевічам у кніжцы «Задыяк на зямлі» (Вільня, 1650). Аўтар адзначае, што сведчанні на паперы аб ласках абраза былі прыклеены на сцены драўлянага касцёла і пры яго разборцы многія пашкодзіліся. (Sanktuarium na Białorusi Budsław. Opr. ks. magistr Wł. Zawalniuk. Mińsk, 1993. С.11.) Першы цуд, зафіксаваны ў 1617 г. – вяртанне зроку 5-гадоваму хлопчыку Язафату Тышкевічу, які пазней стаў вядомым ксяндзом – кармэлітам. У той жа дзень Рэджынальд Тышкевіч пазбавіўся ад падучай хваробы, якая мучыла яго сем гадоў. Зеляевіч апісаў 42 цудоўныя аздараўленні і эпізод з Янам Вронскім, ротмістрам надворнай харугвы Яна Кішкі, вялікага гетмана і полацкага ваяводы. Ранены ротмістр трапіў у маскоўскі палон у 1632 г. І змог шчасліва вярнуцца дзякуючы шлюбу перад абразом яго таварыша Лукаша Уладоўскага. Магчыма, таму Ян Кішка стаў разам з віленскім прыёрам Фларыянам Калецкім і сямействам Долмат-Iсайкоўскіх адным з фундатараў мураванага касцёла (1633–1643 гг.). Для змяшчэння цудатворнага абраза майстрам Пятром Грамелем у 1649 г. быў выразаны выдатны алтар, які захаваўся да нашага часу. Тады ж бернардынцамі – злотнікамі Геранімам Плонскім і Бенедыктам Росманам выкананы срэбраныя аздобы святыні – сукенка і ажурная рама. (Maria Kałamajska-Saeed. Ołtarz w Budsławiu//Niderlandyzm w sztuce Polskiej. Warszawa, 1995. S.444.) У час нашэсця войск цара Аляксея Міхайлавіча абраз вывозіўся ў Саколку (на Падляшшы), адкуль вярнуўся ў 1665 г. (Sanktuarium…с.25)

Абраз згадваецца ў кнізе А. Каяловіча аб літоўскіх святынях (1650), а таксама ў еўрапейскіх кампендыумах В. Гумпенберга (Atlas Marianus, 1657 i 1672) і Г.Шэрара (1702). Неназваныя кнігі пра абраз пералічаны ў вопісе кляштарнай бібліятэкі за 1822 г. Тут у гэты час яшчэ захоўвалася рукапісная кніга цудаў Маці Божай Будскай, а таксама тры гравёрныя дошкі з выявай абраза.

Прафесар Раймундус Пятровіч у 1818–1825 гг. друкаваў у Будславе песні аб Найсвяцейшай Панне Марыі і штыхаваў яе абразкі. Будслаўскі абраз карыстаўся шанаваннем найперш у літоўскай правінцыі бернардынцаў, у некаторых касцёлах асобныя алтары былі прысвечаны Маці Божай Будскай (напрыклад, у Магілёве). Са скасаваннем ордэна бернардынцаў касцёл застаўся парафіяльным, але прапаганда культу абраза аслабла. Тым не менш, у міжваенных «Каталогах Віленскай дыяцэзіі» сярод 10 касцёлаў з цудадзейнымі абразамі Маці Божай згаданы і будслаўскі. У наш час Маці Божая Будслаўская становіцца агульнабеларускай святыняй, сведчаннем чаго з'явілася каранацыя абраза 2 ліпеня 1998 г. З 1992 г. адроджана традыцыя пілігрымак у Будслаў.

Абраз намаляваны алеем на палатне, нацягнутым на дошку памерам 72 х 65 см, рэстаўраваны ў 1991–1992 гг. В.Лукашэвічам (на адвароце дошкі змешчаны надпіс з вельмі каштоўнымі звесткамі аб гісторыі абраза і алтара). Іканаграфія тыпу Адзігітрыі, але трактаваная свабодна, у духу італьянскага Рэнесансу. Маці Божая намаляваная па пояс, у чырвонай сукні, белым галаўным уборы і цёмна-зялёным мафорыі з карункавым шлякам. Твар з правільнымі рысамі, мадэліроўка аб'ёму святлоценявая, левая палова ў глыбокім ценю. Дзіця на левай руцэ ў свабоднай позе, у светлым хітоне і цёмна-жоўтым плашчы. Пухлыя ручкі працягнуты да Маці: правая благаслаўляе, а левай Езус нібы падае Маці плод граната, шматзначны сімвал вечнага жыцця, а таксама Касцёла, шматлікіх вернікаў якога ўвасабляюць зярняткі (J.C.Cooper. Lexikon alter Symbole. Leipzig, 1986). Твар прыгожы, з тонкімі рысамі, позірк скіраваны да гледача. Фон высветлены, салатава-шэрага адцення, німбы вохрыстыя, разграфлёныя вострымі промнямі.

На абразе – срэбраная шата, арнаментаваная свабодна раскіданымі кветкамі, і карона з каштоўнымі камянямі. Абраз абкладзены срэбранай рамай з арабескавым арнаментам у стылі позняга Рэнесансу, у які ўпісаны фігуры св. Казіміра і, магчыма, св. Ядвігі. Усё гэтае аздабленне належыць да лепшых узораў злотніцкага майстэрства на Беларусі.

Можна было б спадзявацца, што копіі цудадзейнага абраза існавалі перш за ўсё у наваколлі Будслава. Аднак тыя абразы, якія дайшлі да нашага часу, знаходзяцца досыць далёка ад знакамітага бернардынскага кляштара. У неагатычным касцёле св. Уладзіслава ў Суботніках (на Гродзеншчыне) захаваўся абраз Маці Божай Будслаўскай ХVІІІ ст., намаляваны алеем на палатне, магчыма, з папярэдняга касцёла 1774 г. Не выключана, што абраз маляваўся непасрэдна з прататыпу: у ім досыць добра перададзены абліччы Марыі і Дзіцяці, хоць ёсць нязначныя адхіленні ў жэстах рук. Масіўны контур фігур і выраз твараў сведчыць аб мясцовай перапрацоўцы італьянскага прататыпу. На абразе няма ні металічнай шаты, ні каронаў – прыкметаў шанавання, ён невялікага памеру. Не выключана, што абраз паходзіць з якой-небудзь маёнткавай капліцы.

Маці Божая. В. Мосар. Глыбоцкі р-н.
У царкве Нараджэння Багародзіцы ў Глыбокім выяўлены невялікі абразок Маці Божай Будслаўскай на палатне, датаваны 1738 годам. Хутчэй за ўсё, ён застаўся ад тутэйшага касцёла кармэлітаў, пераробленага ў 1860-я гг. пад царкву.

Маці Божая. XVII ст. В. Воўпа. Ваўкавыскі р-н.
Вельмі дакладна перадае іканаграфічныя рысы будслаўскага абраза яго паўтор з Воўпы, таксама на палатне, магчыма, 2-й паловы ХVІІ ст. Аб майстэрстве мастака меркаваць пакуль немагчыма з-за дрэннага стану абраза. Невядомы злотнік у 1763 г. аздобіў яго знешне простай, але выразнай шатай з мноствам разнастайных дэталяў у стылі нізавога барока. Кампазіцыя ў асноўным паўтарае будслаўскую шату, аднак са своеасаблівымі дэталямі, адкрыты толькі твары. Паверхня мафорыя не гладкая, як на будслаўскім абразе, але апрацаваная «рыбнай луской», а адварот – далікатнай гравіроўкай. Кветкавыя парасткі – не тонкія маньерыстычныя арабескі, а рэдкія, з буйнымі пышнымі бутонамі. Рукавы сукенкі воўпенскі майстар завяршыў карункамі, а таксама «надзеў» на руку Марыі бранзалет з караляў. Цяжкую карону над галавой Багародзіцы трымаюць анёлкі-пуцці, якія сядзяць на аблоках.

Маці Божая Будслаўская ў мосарскім касцёле – гэта ўжо не копія цудадзейнага абраза, а дастаткова свабоднае барокавае ўвасабленне вядомага іканаграфічнага тыпу. Фігура паказана велічнай, падоўжанай, кампазіцыйна ўпісваецца ў тыповы для барока трохвугольнік. Манументальнасць вобраза падкрэслівае металёвая шата, шчыльна запоўненая арнаментальнымі палосамі. Змянілася аблічча Марыі: ад далікатных рысаў твару італьянскага абраза ў накірунку беларускай іканаграфіі Багародзіцы эпохі барока з позіркам, звернутым да гледача. Больш блізкае да прататыпу аблічча Езуса. Вакол галавы замест кругавога німба замацаваны вялізныя, не надта зграбныя прамяні.

Маці Божая. XIX ст.В. Богіна. Браслаўскі р-н.
Грубаватымі рысамі нізавога барока адрозніваюцца абліччы Марыі і Дзіцяці на абразе з царквы ў вёсцы Богіна на Браслаўшчыне, аднак агульная кампазіцыя і характэрныя рысы іканаграфіі перададзены дастаткова блізка да арыгіналу. Абраз закрыты шатай, характар арнаментацыі якой здалёку нагадвае будслаўскую. Няясна, ці той самы гэта «Угорскі» абраз Маці Божай, што згадваецца ў канцы ХІХ стагоддзя.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY