Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
2(12)/2000
На кніжнай паліцы

ЭНЦЫКЛІКА FIDES ET RATIO
Да Юбілею 2000 Года
Рэха пілігрымкі

SURSUM CORDA!
Мастацтва
Кантрапункт

НАДЗВЫЧАЙНАЕ
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Нашы святыні
Постаці
Проза

Алесь ЖЛУТКА

БАЛТЫЙСКІЯ ШЛЯХІ ХРЫСЦІЯНСТВА

Заходняе хрысціянства на Беларусі

Калі ўважліва прыгледзецца да першапачатковага хрысціянства на ўсходнеславянскіх і беларускіх землях, то можна заўважыць яго глыбінную сувязь з двумя хрысціянізацыйнымі асяродкамі - паўднёвабалтыйскім у славяна-дацка-нямецкай кантактнай зоне (Палабска-паморскі рэгіён) і цэнтральнаеўрапейскім у зоне пашырэння кірыла-мяфодзіеўскага хрысціянства (рэгіён Вялікай Маравіі, Чэхіі, Паўднёвай Польшчы).

Пачатак балтыйскіх сувязяў

Статуэтка Буды, знойдзеная ў Хэльгё.
Сувязі ўсходнеславянскіх земляў з рэгіёнамі Паўднёва-Заходняй Прыбалтыкі пачаліся даволі рана. Асноваю старажытных камунікацыяў маглі паслужыць гэткія вядомыя з глыбокай старажытнасці водныя шляхі як Днепр, Дзвіна, Нёман, Вісла, Одра, якія выходзілі на Балтыку. З VІІ-VІІІ стст. археалагічныя помнікі і пісьмовыя крыніцы фіксуюць таксама наяўнасць сувязяў паміж рознымі пунктамі ў акваторыі Балтыйскага мора. У VІІІ- першай палове ІХ ст. зараджаюцца прыморскія гандлёвыя цэнтры, у якіх канцэнтруюцца калоніі рамеснікаў і купцоў. Раскопкамі выяўленыя гэткія раннія асяродкі як Хэльгё на ўзбярэжжы Швецыі паблізу Стакгольма, Гэдэбю ў Даніі на Ютляндскім паўвостраве (сёння Шлезвіг), паселішча ў Польскім Памор'і на р.Парсэнта і на тэрыторыі ўсходніх славянаў - у Старой Ладазе, куды ішоў шлях «з варагаў у грэкі».

У самы ранні перыяд гаспадарчых зносінаў важнай транспартнай артэрыяй на тэрыторыі Беларусі мог служыць Нёманска-Дняпроўскі водны шлях. Найбольш скандынаўскіх рэчаў гэтага перыяду знойдзена па р.Нёман і ягоных правых прытоках - Мініі, Юры, Дубісе, Нявяжы, Святой, Вяллі. Сярод іх - камень з рунічным надпісам VІ-VІІ стст., брактэат VІІ ст. з-пад Бырысава1. Рэчы скандынаўскага паходжання VІІІ-ІХ стст. знойдзеныя таксама на Украіне - у Кіеве, Вышгорадзе, Ходасаўцы2.

Некаторыя рэчы з раскопак у прыбалтыйскіх паселішчах сведчаць пра наяўнасць сувязяў з паўднёвымі краінамі, пасярэднікамі ў якіх маглі быць славянскія землі. Так, у Хэльгё ў пластах V-VІ стст. знойдзена каля 70 візантыйскіх залатых манет, а ў пазнейшых гарызонтах - бронзавая статуэтка Буды і славянская кераміка3. У трох славянскіх гарадах каля паўднёва-заходняга ўзбярэжжа Балтыйскага мора выяўленыя раннія скарбы арабскіх манетаў, ухаваныя на мяжы VІІІ-ІХ стст.: Пенцліне (798/799 г.), Еўраве (802 г.), Прэрове-Дарсе (803 г.). У апошнім, напрыклад, было 74 манеты VІІ-VІІІ стст., пераважна арабскія і дзве каралінгскія4.

У пачатковы перыяд да сярэдзіны ІХ ст. таваразварот на Балтыцы здзяйсняўся яшчэ ў форме простага натуральнага абмену. У гандлі пераважаў накірунак з захаду на ўсход, што пацвярджаецца пашырэннем у VІІ-VІІІ стст. сяродземнаморска-візантыйскіх шкляных пацерак праз Заходнюю Еўропу ўздоўж Балтыйскага ўзбярэжжа аж да Старой Ладагі ўключна. Верагодна, што гэтыя пацеркі ў Балтыйскім рэгіёне таго часу ўжываліся як менавы эквівалент5.

Выдатнае месца ў балтыйскіх сувязях ранняга Сярэднявечча належыць кельтам, перш за ўсё, астраўным - ірландцам і шатландцам. Іх уплыў выяўляецца ў мастацтве народаў Балтыйскага рэгіёна ад VІ да ХІ ст.6 Нямецкі археолаг Ё.Герман указвае, напрыклад, на відавочныя паралелі паміж храмавым будаўніцтвам кельтаў і палабскіх славянаў (раскопкі сакральных будынкаў у Грос-Радэне і ў Фэльдбергу)7.
Уваходная брама ў «святы горад» Аркону.
Пра сувязі з астраўнымі кельтамі сведчаць і некаторыя знаходкі ў Арконе на в.Руген8. Кельцкія ўплывы бачаць таксама ў характэрным скандынаўскім лентачным пляценні і звярыным арнаменце9. Кельцка-ірландскія місіянеры не толькі актыўна пашыралі хрысціянства на французскіх, а затым нямецкіх землях, але сягалі і далей на ўсход. Ужо ў канцы VІІ ст., згодна з паведамленнем англа-саксонскага аўтара Бэды Вялебнага (673-735 гг.), ірландскі місіянер Эгберт збіраўся несці Слова Божае да фрызаў, данаеў (датчанаў) і ругінаў (ругенскіх славянаў, руянаў). Ягоны наступнік Віліброрд , які спачатку прапаведаваў сярод фрызаў, на пачатку VІІІ ст. выправіўся ў Данію10. Шэраг археалагічных знаходак у Швецыі, якія паходзяць з VІ-VІІІ стст., нясе на сабе след хрысціянскага ўздзеяння з ірландска-шатландскага ці англа-саксонскага рэгіёну11. Ірландскі біскупскі посах , знойдзены пры раскопках Хэльгё ў пластах VІІІ ст., з'яўляецца неабвержным доказам місіянерскай працы ірландцаў ва ўсходняй частцы Балтыйскага мора12. Магчыма, гэтыя ж хрысціянізацыйныя імпульсы пашыраліся і на в.Готланд, дзе ў VІІІ ст. пачалі вырабляцца накладкі для парадных конскіх аброцяў у выглядзе пазалочаных бронзавых крыжоў13.

Асваенне марскіх шляхоў паскаралася і дзякуючы вікінгам, якія з канца VІІІ ст. пачалі вырушаць у свае рабаўнічыя выправы, наганяючы жах на ўсе ўзбярэжныя краіны ад Ладажскага возера на ўсходзе да Ірландыі на захадзе. Іхнія рэйды скіроўваліся ўздоўж асвоеных купцамі шляхоў і мелі на мэце рабаванне багатых гандлёвых цэнтраў.

Усталяванне шляхоў

Востраў Руян (Руген) — выгляд з боку Арконы.
З пачатку ІХ ст. гандлёва-эканамічныя і культурныя сувязі на Балтыцы робяцца рэгулярнымі. Старыя цэнтры паступова ператвараюцца ва ўмацаваныя раннегарадскія паселішчы з вялікай колькасцю рамеснікаў і поліэтнічнымі купецкімі калоніямі. Узнікаюць новыя гандлёвыя асяродкі, а ранейшыя павышаюць свой статус. На ўсходзе ўзмацняе пазіцыі Ладага, а поруч з ёй выходзіць на пярэдні план племянны цэнтр славенаў - Ноўгарад. Ператвараюцца ў важныя гандлёвыя вузлы галоўны горад племені абадрытаў Рэрык, размешчаны каля Вісмарскай бухты, і другі славянскі горад на в.Руген - Ральсвік. У другой палове ІХ ст. будуюцца два славянскія гандлёвыя цэнтры ў вусці Одры-Дзіўны - Волін і Шчэцін. У Даніі, апрача Гэдэбю, паступова ўздымаецца Рыбэ. Губляе сваё значэнне шведскі горад Хэльгё, а эстафету пераймае блізкая да яго Бірка. На в.Готланд узнікае як гандлёвае і рамеснае паселішча Павікен14. Усталёўваюцца трывалыя марскія маршруты, якія звязвалі паўночны і паўднёвы бераг Балтыйскага мора, а таксама яго заходнюю і ўсходнюю часткі. Здавён існавалі зносіны морам паміж французскімі землямі, Ірландыяй і Англіяй. Даволі рана, не пазней чым у VІІ-VІІІ стст., быў асвоены шлях з Ірландыі ў Дацка-Палабскі рэгіён і ў Швецыю. Адна з самых ранніх трасаў злучала в.Готланд з мацерыковай Швецыяй (у прыватнасці, з Хэльгё) і з даўняй шведска-готландскай калоніяй Гробіні, вядомай ад VІІ да пачатку ІХ ст. і размешчанай на паўнёвабалтыйскім узбярэжжы ў Курляндыі (паблізу сённяшняй Ліепаі ў Латвіі). Для ІХ ст. маем дакладныя пісьмовыя сведчанні пра падарожжы з Дорэстада ў Фрызіі (сёння -Нідэрланды) - старажытнага і важнага гандлёвага цэнтра ў вусці Рэйна, і з дацкага горада Гэдэбю ў шведскую Бірку.

Выява Святавіта, знойдзенная на тэрыторыі Руянаў.
На падставе матэрыялаў раскопак можна сцвярджаць, што яшчэ на мяжы VІІІ-ІХ стст. фрызскія купцы дабіраліся і далёка на ўсход - у Ладагу15. На ўсход кіраваліся і разбойныя набегі вікінгаў. Паводле «Жыцця Ансгара», напісанага ў ІХ ст., у 852 г. дацкія вікінгі напалі на Курляндыю. Крыху пазней на кураў здзейснілі выправу і шведы. Як паведамляе аўтар гэтага твору, Рымберт, сярод вікінгаў ужо былі купцы-хрысціяне16. Да другой паловы ІХ ст. належыць яшчэ адзін цікавы твор - пераробка «Гісторыі супроць паганцаў» іспанскага манаха Паўла Орозія, зробленая каралём Альфрэдам Вялікім (872-899). У ім пераказваецца апавяданне англасаксонскага падарожніка Вульфстана пра плаванне з Гэдэбю на ўсход да г.Трусо ў вусці Віслы. Карабель, на якім плыў Вульфстан, выйшаў з Гэдэбю і ішоў пад ветразямі ўздоўж паўднёвабалтыйскага ўзбярэжжа - Веонодлянда, заселенага, як паказвае сама назва, славянамі, пакідаючы па левым борце дацкія ўладанні Сконэ (сёння - у паўднёвай Швецыі) і в.Борнгольм, а далей - шведскія астравы Эланд і Готланд. Увесь шлях заняў сем дзён і начэй17.


Шляхі зносінаў на Балтыцы ў канцы ІХ–першай палове Х ст.
Пра шлях уздоўж паўднёвага ўзбярэжжа Балтыкі на ўсход апавядае ў ХІ ст. Адам Брэменскі, але відавочна, што апісаны ім маршрут выкарыстоўваўся значна раней, прынамсі з канца ІХ ст. Храніст піша, што «Дзеля марскога падарожжа неабходна ў Слязвігу (Гэдэбю) ці ў Ольдэнбургу сесці на карабель, каб дабрацца да Юмны (Воліна). Ад гэтага горада за 14 дзён пад ветразем прыходзяць у Ноўгарад на Русі. Сталіца яе - Кіеў, які супернічае з пануючым горадам Канстанцінопалем»18. Пра марскія падарожжы з Даніі ва ўсходнюю Балтыку апавядаюць таксама скандынаўскія сагі. Адзін з герояў сагаў Эйрык (пач. Х ст.) спачатку выправіўся на ўсход (Austrveg азначае ў апавяданні Усходнюю Еўропу), а затым адтуль у Данію і Фрызію. Гунар пабываў ва Усходняй Прыбалтыцы, а затым накіраваўся ў Данію (каля 972-975 гг.). Карл плаваў з Даніі на Русь і назад (30-я гады ХІ ст.)19. Хаця самі гэтыя звесткі носяць легендарны характар, яны, безумоўна, абапіраліся на рэальныя факты плавання з Даніі на ўсход Балтыкі альбо ўздоўж паўночнага берага і шведскіх астравоў, альбо, верагодней, уздоўж паўднёвага ўзбярэжжа.

Горад Бірка ў сярэдзіне Х ст. (рэканструкцыя).
Самымі крайнімі ўсходнімі пунктамі сеткі марскіх трасаў у Балтыйскім моры былі Ладага і крыху пазней - збудаваны на воз.Ільмень Ноўгарад. Як паведамляе «Аповесць мінулых гадоў», менавіта сюды праходзіў шлях «з варагаў у грэкі», які ішоў «з Грэкаў» па Дняпры: а ў вярхоўях Дняпра быў волак да Ловаці, па Ловаці можна было ўвайсці ў возера Ільмень, з гэтага ж возера выцякаў Волхаў і ўпадаў у вялікае возера Нево (Ладажскае), вусце ж таго возера ўпадала ў Варажскае (Балтыйскае) мора. Адгалінаваннем гэтага шляху была звязаная з Дняпром сістэмай волакаў Заходняя Дзвіна, па якой, згодна з паведамленнем летапісца, можна плыць «у зямлю Варагаў»20. Праз рачныя сістэмы Ладажскага возера і Ільменя шлях «з варагаў у грэкі» быў злучаны з Волжскай рачной магістраллю, якая вяла ў Волжскую Булгарыю, Хазарскі каганат і да Каспія. Такім чынам, Волга і Днепр звязвалі Балтыку з басейнамі Каспійскага і Чорнага мораў, забяспечваючы сувязі з паўднёвымі краінамі, перш за ўсё, мусульманскімі і Візантыяй. Шлях з «варагаў у грэкі» і Волжскі тракт пачалі актыўна выкарыстоўвацца не пазней за ІХ ст. На тэрыторыі Беларусі да Дняпра праз волакі далучаўся даўні Нёманскі, а, прынамсі, з канца ІХ ст. - Прыпяцка-Бугскі шлях21. З дапамогай волакаў, відаць, можна было патрапіць з Дняпра ў Віслу і далей у Одру22.

Галоўным чынам Волжскім трактам і па шляху «з варагаў у грэкі» ад пачатку ІХ ст. на Балтыку пачынае паступаць арабскі (куфічны) дырхем - срэбная манета вагою каля 3-х грамаў. Дырхемы паступова робяцца вельмі хадавой манетаю не толькі на ўсходнеславянскіх землях, але і ва ўсім балтыйскім рэгіёне. Паступленне іх спыняецца толькі пасля 1000 г., а канчаткова - каля сярэдзіны ХІ ст. Знаходкі скарбаў і асобных манетаў дазваляюць скласці ўяўленне пра напрамкі і інтэнсіўнасць гандлёвых сувязяў з выкарыстаннем куфічнага срэбра. На тэрыторыі Усходняй Еўропы, пераважна ўздоўж плыняў рэк, знойдзена больш за 200 скарбаў, якія змяшчалі каля 90 000 дырхемаў канца VІІІ-Х стст.23 На Балтыцы адкрыта больш за 1500 скарбаў з 150 000 арабскіх манетаў24.

Арабскія манеты ІХ–Х стст.
У першы, найбольш цікавы для нас, перыяд развіцця гандлёвых адносінаў на Балтыцы ў канцы VІІІ-ІХ стст. ва ўсходнееўрапейскіх краінах знойдзена 82 скарбы куфічных манетаў. На заходнім і паўночным узбярэжжы Балтыкі выяўлена 39 скарбаў, з якіх 8 - на землях палабскіх славянаў, 2 - у Паўночнай Германіі на мяжы з Даніяй, 2 - у Даніі, 13 - у Польшчы, 10 - на в.Готланд і 4 - на іншых шведскіх землях25. Калі прааналізаваць дынаміку асядання найбольш старажытных скарбаў (да 833 г.) на паўднёва-заходнім і паўночным беразе Балтыйскага мора, то выявіцца, што 5 самых ранніх з іх (канец VІІІ ст.-820 г.) знойдзеныя на землях палабскіх славянаў, у 810-820 гг. 7 скарбаў патрапіла на прыморскія землі Польшчы, у Скандынавію патрапіла толькі 2 скарбы да 820 г. Такім чынам, першае арабскае срэбра пачало паступаць да палабскіх славянаў, затым з 810 г. дырхемы сталі асядаць на Ніжняй Вісле ў Польшчы, дзе, відаць, паўстаў транзітны пункт. Толькі пазней куфічныя манеты пачалі актыўна ўвозіцца ў Скандынавію: спачатку на в.Готланд, затым, з 40-х гадоў, у Данію, і нарэшце на шведскае ўзбярэжжа (з 850 г.)26.

Галоўным пастаўшчыком куфічнай манеты ў басейн Балтыйскага мора з'яўлялася Усходняя Еўропа, перадусім, усходнеславянскія землі. На тэрыторыі Беларусі даследчыкі фіксуюць некалькі асабліва буйных скарбаў, якія належаць да гэтага перыяду - з Магілёўскай губерні, знойдзены ў 1822 г. і ўхаваны каля 815 г., які змяшчаў 1300 цэлых і некалькі сотняў фрагментаваных дырхемаў27, з Віцебскай губерні, знойдзены ў 1821-1823 гг. і ўхаваны ў ІХ ст., які важыў каля 40 кг і мусіў змяшчаць больш за 10 000 арабскіх манетаў28. У 840 г. быў ухаваны добрынскі скарб, знойдзены ў 1962 г. у Лёзненскім раёне Віцебскай вобласці. У ім было 527 куфічных дырхемаў і шыйная грыўня, паходжанне якой выводзяць з Балтыкі, найверагодней, з в.Готланда29. Цікава, што прыкладна ў гэты ж час быў ухаваны скарб на тэрыторыі палабскіх славянаў у г.Ральсвіку на в.Руген. У ім было звыш 2200 арабскіх манет і ўломак пермскага бранзалету «глазаўскага» тыпу. Археолагі перакананыя, што манеты і бранзалет былі завезеныя на Руяну-Руген морам са Старой Ладагі30. У Ральсвіку былі знойдзеныя рэшткі двух грузавых і аднаго баявога карабля ІХ-Х стст. Значныя для таго часу памеры караблёў (даўжыня 14; 12,5; 9,5 м) сведчаць пра высокаразвітае мараходства ў руянаў-рутэнаў і пра магчымасць дальніх падарожжаў31.

Самым раннім усходнеславянскім гандлёвым цэнтрам была Старая Ладага. Ужо ў VІІІ ст. тут існавалі бронзаліцейныя, кастарэзныя, шкларобчыя майстэрні, якія працавалі на вываз. Да гэтага часу належаць адкрытыя пры раскопках сяродземнаморскія шкляныя пацеркі, фрызскія разьбяныя вырабы з косці, некаторыя рэчы і інструменты паўночнага тыпу. Прыкладна 840 г. датуюцца знойдзеныя тут палачка з рунічным надпісам, скандынаўскія культавыя прадметы32. Другі найбуйнейшы ўсходнеславянскі археалагічны комплекс, які сведчыць пра раннія кантакты з Заходняй Балтыкай, размешчаны на тэрыторыі смаленскіх крывічоў у Гнёздаве. Тут фіксуюцца «варажскія» пахаванні першай паловы ІХ ст. са спальваннем у ладдзі. Да гэтага ж часу належаць меч, грыўня з малаточкамі Тора, дзіда з «гатычным» арнаментам. Скандынаўскія рэчы знойдзеныя ў 17 гнёздаўскіх курганах. Але ў Гнёздаве адкрыты таксама цэлы шэраг рэчаў, якія лічаць «гібрыднымі», славяна-германскімі33. На Смаленшчыне зробленая яшчэ адна унікальная знаходка: у скарбе, адкапаным каля в.Кіслая, разам з арабскім дырхемамі быў ухаваны дацкі паўбрактэат з Гэдэбю, выбіты каля 825 г. Знаходкі паўбрактэатаў гэтага часу выключна рэдкія для ўсёй Еўропы. Археолагі выказваюць меркаванне, што манета паступіла сюды па Дзвінскаму шляху з рэгіёну славяна-скандынаўскіх кантактаў у Заходняй Балтыцы34.

Рэшткі і рэканструкцыя славянскага карабля з ІХ ст., знойдзенага пад Ральсвікам на в. Руген.
Усталяванне шляхоў зносінаў і фармаванне гандлёва-прамысловых цэнтраў істотным чынам уплывала на развіццё культуры народаў балтыйскага абшару, а таксама спрыяла пашырэнню хрысціянства. Хрысціянізацыйныя акцыі кіраваліся ўздоўж гандлёвых шляхоў і закраналі ў першую чаргу значныя гаспадарчыя цэнтры. Хрысціянскія місіянеры ішлі разам з купецкімі выправамі. Нярэдка самі купцы былі носьбітамі хрысціянства. Першымі святло Слова Божага неслі да паганскіх плямёнаў Балтыкі ірландцы. З канца VІІІ ст. свой унёсак у хрысціянізацыю рэгіёна маглі зрабіць фрызскія купцы і рамеснікі, якія асядалі ў вузлавых пунктах эканамічных сувязяў. З другой паловы ІХ ст. хрысціянскія ўплывы пачалі пашырацца з Даніі.

Датчане і славяне: супольнасць лёсу

На паўднёва-заходнім узбярэжжы Балтыйскага мора ўзаемадзеянне мясцовых славянскіх плямёнаў з германскімі пачалося з найстаражытнейшых часоў. Найбольш інтэнсіўнымі былі кантакты з датчанамі. У іх удзельнічалі ўсе тры самыя магутныя племянныя аб'яднанні палабскіх славянаў: руяне-ругі, вільцы-люцічы і абадрыты. Найбліжэйшай тэрытарыяльна да Даніі была племянная групоўка абадрытаў, якая складалася з чатырох плямёнаў - палабаў, уласна абадрытаў, ваграў і варнаў (варнаваў)35. Найбольшую актыўнасць у марскім гандлі і сувязях са скандынавамі выяўлялі ў VІІІ-ІХ стст. наступныя славянскія рэгіёны і гарады. Перш за ўсё, Вагрыя з прыморскім гандлёвым цэнтрам Ольдэнбург (па славянску - Старыгард). Ваграм належаў і блізкі да ўзбярэжжа в.Фэмарн з г.Путгардэн. Вялікую ролю адыгрывала ўласна зямля абадрытаў ля Вісмарскай бухты з галоўным горадам Мекленбург (у арабскіх крыніцах - Веліград). Датчане называлі горад Рэрыкам, а абадрытаў рэрэгамі (хутчэй за ўсё, не ад ст.-ісл. Reyrr - «чарот», а ад татэмнага сімвала абадрытаў рарэга-сокала). Найважнейшым асяродкам трансбалтыйскага гандлю і зносінаў са скандынавамі, перадусім, датчанамі, быў в.Руген (па славянску Руяна, Руян, Рана) з размешчаным на ім культавым горадам Арконаю і прыморскім гандлёвым цэнтрам Ральсвік. Зямля вільцаў-люцічаў у вусці р.Пены была звязаная з морам праз сваё гандлёвае места Менцлін. Насупраць яго праз лагуну, на ўсходнім беразе вусця Одры, ляжаў знакаміты горад паморскіх славянаў Волін. Галоўным культавым цэнтрам вільцаў-люцічаў быў г.Рэтра. Менш заўважны ў кантактах са скандынавамі і ў балтыйскім гандлі ўнёсак варнаў, але знаходкі ў ніжніх плынях р.Варнава пад Фрэзендорфам, сведчаць што ён быў36.


Плямёны паўднёвага ўзбярэжжа Балтыйскага мора ў ІХ–Х стст.
Узаемадзеянне датчанаў з палабскімі славянамі выяўлялася не толькі ў абмене і гандлі натуральнымі прадуктамі ды рамеснымі вырабамі, але і ў заснаванні паселішчаў і калоній на землях адзін аднаго, у вайсковых саюзах і службе ў княскіх дружынах, дынастычных шлюбах, агульных рэлігійных абрадах ды інш. Так, раннія скандынаўскія паселішчы VІІІ-ІХ стст., хутчэй за ўсё дацкія, былі выяўленыя на астравах Руген і Фэмарн, у г.Менцлін, у нізоўях р.Варнаў і каля г.Ольдэнбурга37. У сваю чаргу на паўднёвых дацкіх астравах Лёлянд і Фальстэр з ІХ ст. існавалі славянскія паселішчы, на што апрача археалагічных дадзеных указваюць назвы населеных пунктаў з суфіксам -itze, які паходзіць ад славянскага -ice38. У Х ст. славяне сяліліся таксама ў дацкім рэгіёне Сконэ (сёння - паўднёвае ўзбярэжжа Швецыі)39.

Важнае месца займаюць палабскія славяне ў легендарнай гісторыі Даніі, выкладзенай паводле старажытных сагаў Саксам Граматыкам у ягоных «Дзеях датчанаў» (к. 1150-к. 1220). Амаль сучаснікам скандынаўскага боства Одына, дакладней ягонага сына Бальдэра, выступае славянскі князь Скалк. Ён ваяваў з дацкім правадыром Гэльгам, які аднак перамог яго і наклаў на славянскую зямлю цяжкую даніну. Але славяне не змірыліся з гэтым і выбухнула другая вайна, якую з боку датчанаў вёў кароль Рорык. У трэцяй вайне змагаліся між сабою кароль Фрота і славянскі князь Струніка. Фрота пазабіваў шмат каго са славянскіх правадыроў, а астатнія дапамагалі яму ў вайне супроць ворагаў Даніі. Славянскі князь Він быў саюзнікам знакамітага Старкатэра ў баявых дзеяннях супроць кураў, самбаў ды іншых народаў на ўсходзе. Вяртаючыся назад, яны апынуліся ў польскім памор'і і перамаглі мясцовага ваяра Вальцэ.

Паводле Сакса Граматыка, яшчэ ў канцы VІІ ст. дацкі кароль Гаральд Гільдэтанд прыняў у сваю дружыну славянскіх князёў Дука і Даля, вядомых сваёй адвагаю. Славянскія ваяры бралі ўдзел у дацкіх дружынах і пазней. Кароль заснаваў недзе на мяжы са славянамі загадкавую дзяржаву Рэйдготыю, якая прымыкала да Віндлянду (зямлі славянаў). Віндлянд падпарадкоўваўся рэйдгоцкай дзяржаве. Падобнае на гістарычную быль паданне пра бітву датчанаў у саюзе са славянамі супроць шведаў і нарвежцаў. Асабліва магутнаю ў славянскім войску была дзева-ваярка Вісна, якая несла сцяг дацкага войска і вяла за сабою шыхты славянаў, узброеных маленькімі круглымі шчытамі і доўгімі мячамі. У змаганні яны закідалі шчыт за спіну і кідаліся на ворага з адным мечам, падстаўляючы цела на раны. Калі дацкае войска пацярпела паразу, славяне выступілі супроць датчанаў, перамаглі караля Сіварда і захапілі ўсю Данію. Толькі сыну Сіварда Ярмерыку ўдалося вызваліць сваю бацькаўшчыну. Кароль Рангар Лодброк, жыццё якога сагі адносяць да VІІІ ст., зноў падпарадкаваў сабе славянаў і панаваў над Рэйдготыяй і Віндляндам40.

З пачатку ІХ ст. дачыненні славянаў з датчанамі фіксуюцца ў дакументах і нямецкіх хроніках. Згодна з імі, у 808 г. датчане ў саюзе з вільцамі-люцічамі ваявалі супроць Карла Вялікага і ягоных саюзнікаў абадрытаў41. Пад час міжусобіцы ў змаганні за вярхоўную ўладу ў Даніі пасля забойства караля Годфрэда (810 г.) і смерці ягонага наступніка Хэмінга ў 811 г. дзеці аднаго з прэтэндэнтаў на пасад нейкі час хаваліся ў абадрытаў. У 817 г. абыдрыты і датчане разам выступілі на немцаў. Сумесныя вайсковыя дзеянні, накіраваныя на нямецкія землі разам з абадрытамі, а магчыма, і з іншымі палабскімі славянамі, датчане наладжвалі таксама ў 838, у 845 гг., калі дашчэнту быў зруйнаваны Гамбург, і ў пазнейшыя часы42. Пры каралі Горме ІІ (899-936) датчане з дапамогай славянаў спусташалі землі саксаў43. У «Сазе пра ёмсвікінгаў» славянскі флот узаемадзейнічаў з дацкім44.

Кераміка торнаўскага (справа) і фэльдбэргерскага (унізе) тыпаў.
На працягу ІХ-Х стст. датчане і славяне разам супрацьстаялі нямецкай экспансіі. У час агульнага паўстання палабскіх славянаў супроць немцаў у 983 г. склаўся больш цесны абадрыцка-дацкі саюз. Ён быў змацаваны дынастычным шлюбам: дацкі кароль Гаральд Сінязубы (936-986) узяў сабе ў жонкі дачку абадрыцкага князя Мсцівоя, унук якога князь Готшалк (1031-1066) у сваю чаргу ажаніўся з дацкай прынцэсай45. Сам Готшалк на выгнанні нейкі час жыў у Даніі, а Гаральд Сінязубы, ратуючыся ад сына, знайшоў прытулак у славянскім Воліне46. Абадрыты, здаецца, былі даволі магутнай племянной групоўкай, з якою мусілі лічыцца суседзі. Менавіта таму пры канфліктных сітуацыях іх імкнуліся перацягнуць на свой бок то немцы, то датчане. Скандынаўскія рэчы, знойдзеныя пры раскопках у месцах рэзідэнцыяў палабскіх князёў47, і пісьмовыя крыніцы сведчаць пра знаходжанне вікінгаў, у т.л. дацкіх, у славянскіх дружынах48. Існавалі ўзаемасувязі і ў культавай сферы. Вядома, што руянскае божышча Святавіта шанавалі не толькі палабскія славяне, але і дацкія ўладары49.

Зрэшты, дацка-славянскія адносіны далёка не заўсёды былі мірнымі. Нярэдка суседзі рабавалі і спусташалі землі адзін аднаго, бралі палонных, накладалі даніну альбо нейкі час утрымлівалі захопленыя тэрыторыі. Ваенная актыўнасць датчанаў асабліва ўзрасла з канца VІІІ ст., калі іхнія марскія напады паклалі пачатак так званай «эпосе вікінгаў» ці «нарманаў», пад якімі разумеюць датчанаў, шведаў і нарвежцаў. Данія ў гэтых набегах займала першаступеннае месца, паколькі мела найлепшы флот. Датчане, напрыклад, разглядаючы абадрыцкі Мекленбург-Рэрык як небяспечнага канкурэнта ў марскім гандлі, у 808 г. разрабавалі яго і вывезлі да сябе калонію паселеных там купцоў50. Кароль Готфрэд (803-810), пры якім адбыўся гэты напад, абклаў абадрытаў данінаю51. На пачатку 30-х гадоў ІХ ст. дацкія вікінгі «падпарадкавалі сабе... славянаў і фрызаў»52. На 840-я гады прыпадае дацкая выправа на нейкую «аддаленую крэпасць зямлі славянаў»53. Праз некалькі гадоў славяне зноў былі абкладзеныя данінаю.

У выніку ўзмацнення ў другой палове ІХ ст. немцаў набегі датчанаў сталі радзейшымі. Тым не менш, дацкія выправы змушалі палабскіх славянаў больш увагі надаваць абароне гарадоў, будаваць умацаванні і развіваць флот. Славяне таксама нярэдка, у т.л. і морам, вырушалі супроць Даніі і, часам, падпарадкоўвалі яе землі. Побач з гандлёвымі рэйсамі і ваеннымі выправамі яшчэ адной сферай дзейнасці насельніцтва прыморскіх гарадоў палабскага рэгіёну было пірацтва54.


  1. Булкин В.А., Зоценко В.Н. Среднее Поднепровье и Неманско-Днепровский путь IХ-ХI вв. // Проблемы археологии Южной Руси. Материалы историко-археологического семинара «Чернигов и его округа в IХ-ХIII вв.» Чернигов, 26-28 сентября 1988 г. Киев, 1990. С. 118.
  2. Тамсама. С. 123.
  3. Херрманн Й. Славяне и норманны в ранней истории Балтийского региона // Славяне и скандинавы. М., 1986. С. 21.
  4. Kiernowski R. Kilka uwag o znaleziskach monet wczesnośredniowiecznych z Połabia // Slavia antiqua. T. VIII. 1961. S. 169.
  5. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 77.
  6. Тамсама. С. 29-30.
  7. Herrmann. Zu den Kulturgeschichtliche Wurzeln und zur historischen Rolle Nordwestslawischer Tempel des frьhen Mittelalters //Slovenskб archeolуgia. Roи. XXVI, 1978. S. 26-27.
  8. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 60.
  9. Тамсама. С. 29.
  10. Тамсама. С. 59-60; Strzelczyk J. Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy. Warszawa, 1987. S. 191, 196.
  11. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 60.
  12. Тамсама. С. 21.
  13. Тамсама. С. 60.
  14. Тамсама. С. 60, 78.
  15. Тамсама. С. 38, 58-61.
  16. Тамсама. С. 48; Г.Ловмяньский. Рорик Фрисландский и Рюрик Новгородский // Скандинавский сборник. Вып.7. С. 241.
  17. Матузова В.И. Английские средневековые источники. М., 1979. С. 25-26.
  18. Свердлов М.Б. Сведения скандинавов о географии Восточной Европы // История географических знаний и открытий на Севере Европы. Л., 1973. С. 50.
  19. Тамсама. С. 49.
  20. Повесть временных лет. Ч. 1. М., 1950. С. 3.
  21. Перхаўка В.Б. Шляхі гандлёвыя // Археалогія і нумізматыка Беларусі: Энцыкл. Мн., 1993. С. 656.
  22. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 41.
  23. Потин В.М. Русско-скандинавские связи по нумизматическим данным (IХ-ХII вв.) // Исторические связи Скандинавии и России. Л., 1970. С. 68-69.
  24. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 82.
  25. Кропоткин В.В. О топографии кладов куфических монет IХ в. в Восточной Европе // Древняя Русь и славяне. М., 1978. С. 112-115; Іншыя колькасныя дадзеныя па скарбах на ўсходнееўрапейскім абшары, у Польшчы і ў палабскіх славянаў падаюцца ў: Фомин А.В. Начало распространения куфических монет в районе Балтики // Краткие сообщения Института археологии АН СССР. Вып. 171. 1982. С. 16-21; Потин В.М. Русско-скандинавские связи... С. 66-72; Kiernowski R. Kilka uwag o znaleziskach... S. 160.
  26. Фомин А.В. Начало распространения... С. 18-20.
  27. Рабцэвіч В.Н.. Магілёўскія манетныя скарбы // Археалогія і нумізматыка... С. 387.
  28. Потин В.М. Русско-скандинавские связи... С. 68.
  29. Рабцэвіч В.Н.. Добрынскі манетна-рэчавы скарб // Археалогія і нумізматыка... С. 228.
  30. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 80-82, 101.
  31. Тамсама. С. 90-94, 97.
  32. Кирпичников А.Н., Дубов И.В., Лебедев Г.С. Русь и варяги (русско-скандинавские отношения домонгольского времени) // Славяне и скандинавы. С. 192-193.
  33. Тамсама. С. 223-225.
  34. Тамсама. С. 222.
  35. Херрманн Й. Ободриты, лютичи, руяне // Славяне и скандинавы. С. 339.
  36. Тамсама. С. 338-339, 344-353.
  37. Тамсама. С. 347-352.
  38. Либготт Н.-К. Керамика - свидетельство связей со славянским побережьем // Славяне и скандинавы. С. 143.
  39. Гильфердинг А. Собрание сочинений. Т. 4. История балтийских славян. Спб., 1874. С. 26-27.
  40. Тамсама. С. 45-50.
  41. Павинский А. Полабские славяне. Спб., 1871. С.31.
  42. Гильфердинг А. Собрание сочинений. Т. 4. С. 285, 287, 295, 298.
  43. Гельмольд. Славянская хроника. М., 1963. С. 48.
  44. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 92.
  45. Херрманн Й. Ободриты, лютичи ... С. 343.
  46. Гельмольд. Славянская хроника. С. 62, 72.
  47. Херрманн Й. Ободриты, лютичи ... С. 346-349, 352-355.
  48. Из «Саги о йомских витязях» // Откуда есть пошла Русская земля. Кн. 2. М., 1986. С. 610-626.
  49. Из «Деяний данов» Саксона Грамматика // Откуда есть пошла... С. 608.
  50. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 64.
  51. Гельмольд. Славянская хроника. С. 40.
  52. Тамсама. С. 42.
  53. Херрманн Й. Славяне и норманны... С. 47-48.
  54. Гельмольд. Славянская хроника. С. 38, 187; Гильфердинг А. Собрание сочинений. Т. 4. С. 26.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY