Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(4)/1998
На кніжнай паліцы

ДАР І ТАЯМНІЦА
Нашы святыні

ЦУД АДРАДЖЭННЯ
Пocтaцi

ГАЛОЎНЫ КРЫТЭРЫЙ - СУМЛЕННАСЦЬ
Роздум аб веры

ШЭСЦЬ ПРАЎДАЎ ВЕРЫ
Сведчаць архівы
Пра самае важнае
Kaнтэкcт

РУCKI. Aпaвядaннe

ЧАЛАВЕК «АПОШНIХ ДЗЁН»
Мастацтва
Драматургія

...І ЗНОЙДЗЕШ СУЦЯШЭННЕ
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Да Юбілею 2000 Года
Tрaдыцыя

УЗOPЫ BЯCHЫ I COHЦA

Яўген САХУТА

УЗOPЫ BЯCHЫ I COHЦA

Абуджэнне нашай цікавасці да багатай, але нярэдка занядбанай духоўнай спадчыны вяртае з небыцця многія забытыя старонкі нацыянальнай культуры. Аднаўляюцца, адраджаюцца традыцыйныя абрады, звычаі, узоры народнай мастацкай творчасці, якія па розных прычынах аказаліся «не адпаведнымі» сучаснасці або, на сваю бяду, былі звязаныя з рэлігіяй і таму свядома ці несвядома ігнараваліся, а то і проста забараняліся. Як, напрыклад, забараняўся звычай дэкаравання курыных яек на Вялікдзень. Яшчэ гадоў дзесяць таму малодшае пакаленне ўжо і не ведала, што такое пісанка ці крашанка, навошта і калі іх рабілі.

Сёння, у сувязі з «рэабілітацыяй» рэлігіі, аднаўляецца і старажытны звычай дэкаравання велікодных яек. Пад Вялікдзень іх фарбуюць і размалёўваюць і вернікі, і атэісты, і старэйшае пакаленне, і моладзь. Але спытайце пра гісторыю, паходжанне, змест гэтага звычаю — наўрад ці хто толкам адкажа. Маўляў, нейкім чынам звязана з хрысціянствам, уваскрэсеннем Хрыстовым, з’яўляецца сімвалам Яго пакутаў.

А між тым традыцыя ўзорыстага аздаблення курыных яек мае куды больш даўнюю гісторыю, пачатак якой хаваецца ў найстаражытных дахрысціянскіх часах. Вытокі гэтага звычаю ўзыходзяць да часоў язычніцтва, калі яйка, якое ўтрымлівае ў сабе будучае жыццё, увасабляла народныя ўяўленні пра творчыя сілы прыроды. Старажытныя славяне выкарыстоўвалі ў веснавых абрадах курыныя яйкі як сімвал абуджэння прыроды пасля зімовага сну, сведчанне чалавечага дабрабыту і згоды. У прыватнасці, у беларусаў (як і ў літоўцаў) яйкі аздаблялі да Юр’я, калі першы раз выганялі жывёлу ў поле. Так, яшчэ ў канцы ХІХ ст. на Гродзеншчыне бытаваў звычай класці яйка на парозе хлява перад выганам жывёлы ў поле, каб забяспечыць яе здароўе і плоднасць. Звычайныя ці дэкараваныя яйкі ўключаліся таксама ў абрад памінання продкаў. Як рэха старажытнай і пашыранай традыцыі яшчэ ў пачатку ХХ ст. у беларусаў бытаваў звычай прымацоўваць яйка на магільны крыж. Яшчэ і сёння жыве традыцыя прыносіць курыныя яйкі на могілкі ў дзень памінання продкаў.

З прыняццем хрысціянства афіцыйная рэлігія памяркоўна аднеслася да колішніх звычаяў і абрадаў. У выніку дэкараваныя курыныя яйкі ўвайшлі ў абрад святкавання Вялікадня. Аднатонна афарбаваныя курыныя яйкі (крашанкі) ці дэкараваныя рознымі ўзорамі (пісанкі) асвячаліся на ўсяночнай у царкве альбо касцёле, пасля чаго іх раздавалі дзецям, дарылі валачобнікам. Шырока ўжываліся яны для розных гульняў і забаваў: качання ў нахільным жалабку, выбівання — стукання канцамі пісанак ці крашанак, каб вызначыць, чыя мацнейшая.

У беларусаў, як і ў іншых суседніх народаў (літоўцаў, палякаў, украінцаў), бытавалі дзве асноўныя тэхнікі дэкаравання яек: васкаванне і гравіраванне. Адначасова шырока ўжывалася звычайная суцэльная афарбоўка, якая ўжо на пачатку ХХ ст. амаль выцесніла працаёмкія спосабы дэкаравання і дажыла да нашых дзён.

Васкаванне — найбольш старажытная, пашыраная і любімая тэхніка аздаблення пісанак у многіх народаў, дзе бытаваў гэты звычай (пераважна ў славянаў). Яно заключаецца ў нанясенні васковага ўзору на паверхню яйка для захавання яго натуральнага колеру пры афарбоўцы. Васковы ўзор можна наносіць самымі звычайнымі і простымі падручнымі прадметамі: палачкай, цвічком, нават запалкай. Але найбольш дасканалыя ўзоры выконвалі спецыяльнымі інструментамі — пісаком (бляшанай леечкай на палачцы-дзяржальне) і шпількай (палачкай з убітым у яе канец маленькім цвічком).

Яйкі з нанесеным васковым узорам апускалі ў фарбавальнік — найчасцей чырвонага колеру, які ў старажытнасці меў сімвалічнае значэнне. Розныя адценні чырвонага даваў цыбульнік — адвар шалупіння цыбулі. Чорна-карычневы колер атрымлівалі настоем альховай кары і ржавага жалеза ці яго перагару, які збіралі ў кузнях. Карычневы колер надаваў настой шалупіння грэчкі, светла-зялёны — зялёнага жыта, жоўты — яблыневай кары, сянной пацярухі і інш. У ХХ ст. сталі прымяняць і хімічныя фарбавальнікі, якія давалі больш насычаныя колеры, пашырылі каларыстычную гаму пісанак. Пле ў народзе аддавалі перавагу натуральным фарбавальнікам, якія лічыліся бясшкоднымі і не пранікалі праз шкарлупіну.

Афарбаваныя яйкі вымалі з настою, падсушвалі, падагравалі і сціралі васковы ўзор. На каляровым фоне атрымліваўся выразны белы малюнак, характар якога дыктаваўся тэхналогіяй нанясення васковага ўзору. Леечка-пісак давала малюнак з бесперарыўных ліній аднолькавай таўшчыні, які ў прынцыпе можа мець самы адвольны характар. Але пераважаў усё ж старажытны дэкор са схільнасцю да геаметрычных і моцна стылізаваных раслінных формаў. Звычайна паверхня яйка суцэльнымі лініямі-паяскамі дзялілася на ўчасткі, часцей за ўсё на восем: адзін паясок праходзіў упоперак яйка, два — праз яго канцы. У месцах скрыжаванняў кампанаваліся матывы накшталт хваёвых лапак, грабелек, шматпялёсткавых разетак-зорак і інш.

Асабліва прыгожыя ўзоры атрымлівалі з дапамогай шпількі — палачкі з цвічком. Плешку цвічка мачалі ў растоплены воск і ставілі на паверхню яйка кропачку або выцягнутую кропельку. Разнастайнае камбінаванне гэтых двух простых матываў дае безліч варыянтаў дэкору: ланцужкі, лісточкі, кветкі, нават стылізаванай фігуркі чалавека. Найбольш пашыраны і любімы матыў — круг-разетка, папулярны і ў іншых відах народнага мастацтва. Вядома, што на пісанках, звязаных з веснавымі абрадамі, матыў сонца з часоў язычніцтва займае цэнтральнае месца.

Сёння, калі традыцыйны спосаб васкавання амаль забыты, ужываюцца розныя іншыя прыёмы і спосабы дэкаравання: ручная адвольная размалёўка, прымяненне замест воску ізаляцыйнай стужкі, пластыліну, гумак, нарэзаных з веласіпедных камер, афарбоўка яек у капронавым мяшочку з падкладзенымі туды лісточкамі і інш. Але ніводзін з гэтых яўна самадзейных прыёмаў не дае такой чысціні, дакладнасці і прыгажосці дэкору, як традыцыйнае васкаванне.

Між тым, зрабіць традыцыйную пісанку не так і складана. Кожны можа паспрабаваць і пераканацца, што з трэцяй-чацвёртай спробы дэкор набудзе належную чысціню і дакладнасць. Адна праблема — здабыць кавалачак чыстага пчалінага воску: ні бытавыя парафінавыя, ні нават царкоўныя свечкі не падыходзяць.

Падбіраем лепшыя курыныя яйкі — пажадана ад хатніх курэй: яны мацнейшыя. Не варта браць надта свежыя, але і не даўнія — прыкладна паўмесячныя. Добра адмываем іх у цёплай вадзе з мылам, каб раўнамерна бралася фарба. Робім прыладу для васкавання — шпільку, уваткнуўшы ў канец палачкі маленькі цвічок. Падыдуць таксама заколкі для валасоў, закругленыя канцы якіх для зручнасці разводзяць ў бакі. Урэшце, можна для пачатку размалёўваць і звычайнай запалкай.

Кавалачак пчалінага воску растопліваем у бляшаначцы на слабым агні — на пліце, над свечкай, на вуголлі. На працягу ўсёй працы воск павінен быць добра растоплены, вадкі. Бярэм падрыхтаванае яйка ў левую руку вялікім і ўказальным пальцамі, у правую — шпільку (заколку, запалку), мачаем яе ў растоплены воск і ставім на паверхні яйка кропачку або расцягваем яе ў кропельку. Рабіць гэта трэба вельмі хутка, таму што воск застывае амаль імгненна, часам і да яйка не паспееш данесці. Але неўзабаве выпрацоўваецца належны вопыт, узор набывае дакладнасць і выразнасць.

Дэкараваныя воскам яйкі яшчэ раз прамываем у цёплай вадзе з мылам, падсушваем і апускаем у загадзя падрыхтаваны фарбавальнік — натуральны альбо хімічны. Самыя простыя і даступныя натуральныя фарбавальнікі — ужо згаданы цыбульнік або сок нацёртага на дробную тарку сырога сталовага бурака, які дае ружовы колер, а ў спалучэнні з маркоўным — прыгожы чырвоны. Настоены 6-7 дзён адвар альховай кары ператворыцца ў карычневы фарбавальнік, раствор звычайнай марганцоўкі афарбуе пісанкі ў чырвона-карычневы колер. Адвары і настоі лісця, кары, кветак, пупышак розных раслінаў дадуць самую розную гаму колераў.

Афарбаваныя ў належны тон яйкі вымаем на анучку ці паперу, падсушваем, падаграваем над агнём і кавалачкам сухой чыстай тканіны сціраем васковы ўзор. На каляровым фоне заззяе чысты белы дэкор. Калі кавалачкам масла ці сала злёгку пісанку нацерці — узор стане яшчэ больш выразны.

У каго ёсць цярпенне і жаданне, той можа аздобіць яйка гравіраваным малюнкам (скробанка). Для гэтага яйка з цвёрдай трывалай шкарлупінай спачатку фарбуюць, а затым па сухой паверхні прадрапваюць вострым прадметам задуманы малюнак. Работа даволі працаёмкая, ды і дэкор не такі выразны і эфектны, як на пісанках, таму гравіраванне бытавала не так шырока.

Як бачым, традыцыйныя пісанкі — і сімвал старажытнага веснавога свята, і сапраўдны твор мастацтва. І калі пад Вялікдзень вашы спробы акажуцца ўдалымі — можаце смела паднесці родным, блізкім, знаёмым арыгінальны падарунак.

Фота аўтара.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY