Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
3(105)/2023
З нагоды юбілею
Нашы святыні
Постаці
Мастацтва
Інтэрв’ю
Літаратуразнаўства
Пераклады

ВЕРШЫ
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Пераклады

ПЕРШАЯ СПОВЕДЗЬ
In memoriam

УПРЫГОЖЫЦЬ КВЕТКАМІ ЦЫНІІ
Памяці Анатоля Клешчука

Успаміны

ЗАЛАТЫЯ КРОСНЫ ДУШЫ

Алег ГЛЕКАЎ

«Я ДАЮ СТАРАЖЫТНАСЦІ НОВАЕ ЖЫЦЦЁ...»

Размова з мастаком Ігарам Гардзіёнкам

Галерэя - дадатак да артыкула

— Ігар, у гэтым годзе на вокладцы нашага часопіса змяшчаюцца твае аўтарскія інтэрпрэтацыі абразоў, здаўна вядомых і шанаваных у Беларусі. Як складваўся твой творчы шлях да гэтай тэмы?

— Напэўна, трэба зрабіць невялікі «гістарычны» экскурс. Калісьці нас, навучэнцаў Беларускай акадэміі мастацтваў, збіралі і вывозілі на пленэры і практыкі, якія праходзілі не толькі ў Беларусі, але і за яе межамі. Вось і я патрапіў у такую групу студэнтаў, якая адправілася на практыку на Беласточчыну. Навучэнцы кафедры дызайну інтэр’ера падчас гэтай практыкі рабілі абмеры драўляных цэркваў і па гэтых абмерах выконвалі чарцяжы. А нас, мастакоў-графікаў, запрасілі туды рабіць накіды і замалёўкі гэтых старажытных аб’ектаў драўлянага дойлідства, многія з якіх знаходзіліся ў аварыйным стане. Праца гэтая была неабходная для таго, каб зафіксаваць стан святыняў і каб потым, з цягам часу, па гэтых чарцяжах, накідах і замалёўках магчыма было праводзіць рэстаўрацыйныя працы. І вось падчас працы у адной з такіх цэркваў у вёсцы Новая Воля я пабачыў абраз, які мне вельмі спадабаўся. Ён быў адметным і адрозніваўся ад астатніх: пры простым сюжэце быў вельмі дэкаратыўным, што і прывабіла мяне як мастака-графіка. Тады я яшчэ не ведаў, што гэта за абраз, бо быў яшчэ зусім недасведчаным, і толькі значна пазней дазнаўся, што гэта абраз Маці Божай Вастрабрамскай. Я зрабіў некалькі накідаў і замалёвак гэтага абраза, а пасля ў сваёй аўтарскай манеры выканаў яго паўтор у графіцы. Атрымаўся самадастатковы твор, па сутнасці гэта і была мая першая аўтарская інтэрпрэтацыя абраза. Потым я выканаў гэты ж абраз Маці Божай Вастрабрамскай у тэхніцы афорта, мецатынта. Затым, паступова пазнаёміўшыся з тэхнікай ляўкаса па дошцы, пачаў рабіць паўторы розных абразоў, каб такім чынам на практыцы пераняць тэхніку, тэхналогію і выпрацаваць сваю стылістыку.

Як паступова развівалася гэтая плынь сакральнага мастацтва — пісьмо па ляўкасе — так, па сутнасці, пашыраліся і мае мастацкія зацікаўленасці. Спачатку гэта былі старажытныя візантыйскія абразы, пры выкананні якіх ў мяне было вялікае жаданне паўтарыць не толькі сам сюжэт, але і выявіць тыя адбіткі часу, што з’явіліся на гэтых абразах за перыяд іх існавання. У сваіх паўторах я пачаў імітаваць кракелюр, страты ляўкаса і фарбаў, што адразу надавала твору своеасаблівае «гучанне стагоддзяў». Потым, паступова практыкуючыся ў гэтай тэхніцы, я пачаў ствараць і свае аўтарскія творы, ідучы ад простага да ўсё больш складанага, з пасылам і да готыкі, і да рэнесансу, і да іншых перыядаў у гісторыі мастацтва. Па сутнасці, гэтак жа як гістарычна развівалася сусветнае мастацтва, так змяняліся і мае прыярытэты, ідучы амаль па тым жа шляху. І цяпер я ўжо думаю пра нейкія ўласныя творы з інтэрпрэтацыямі ў духу класіцызму.

У 2010 годзе паўстала творчая неабходнасць адгукнуцца на юбілей Грунвальдскай бітвы, і мною быў створаны трыпціх. Адною з частак гэтага трыпціха стаў абраз Маці Божай Вастрабрамскай. У гэтай працы я да тэхнікі жывапісу па ляўкасе на дошцы дадаў новыя элементы, якія раней не выкарыстоўваў, — гэта накладзеныя на жывапіс шаты з металу. Можна сказаць, што менавіта з гэтага трыпціха пачаліся дзве мае творчыя серыі ў тэхніцы жывапісу па ляўкасе. Гэта серыя гістарычнага партрэта і серыя абразоў. У першую чаргу мяне цікавілі тыя абразы, што шануюцца адначасова ва ўсіх асноўных хрысціянскіх канфесіях і захаваліся на Беларусі. Хацелася, каб праз гэтыя шанаваныя абразы ўтварылася такая своеасаблівая экуменічная повязь Каталіцкага Касцёла, Праваслаўнай і Грэка-Каталіцкай Цэркваў у Беларусі. Цяпер у гэтую серыю ўваходзяць абразы «Маці Божая Вастрабрамская» (2010 год, хоць гэты абраз ствараўся як асобны і адрозніваецца ад наступных па памеры і выкананні, але па факце ён з’яўляецца першым абразом з серыі); амаль праз дзесяць гадоў быў створаны наступны абраз — «Маці Божая Будслаўская» (2020), затым — «Маці Божая Чэнстахоўская» (2020), «Арханёл Міхал» (2021), «Цуд святога Юрыя са змеем» (2022). Фрагменты двух абразоў з гэтай серыі друкаваліся на першых старонках вокладкі часопіса «Наша вера», нумары якога выйшлі ў гэтым годзе. Цяпер я працую яшчэ над двума абразамі з гэтай серыі, але творчы працэс бывае вельмі непрадказальным, і таму дакладна сказаць, калі я скончу працу над імі, даволі складана.

 

— У кантэксце нашай размовы трэба ўзгадаць і мастацкі пленэр «Будслаў-2004», дзе ты быў не толькі актыўным удзельнікам, але і адным з арганізатараў. Падчас гэтага пленэра ты таксама напісаў абраз Маці Божай Будслаўскай.

— Так. Падчас пленэра, які быў прысвечаны 500-годдзю Будслава і праходзіў напярэдадні Будслаўскага фэсту 2004 года, я зрабіў дзве працы. Адна з іх — жывапіснае палатно «І яблыня цвіце…», напісаная алеем і акрылам. А ў якасці другой пленэрнай працы я вырашыў зрабіць спіс цудадзейнага абраза Маці Божай Будслаўскай у тэхніцы пісьма тэмперай па ляўкасе на дошцы. Пры аздабленні працы былі выкарастаныя наступныя тэхнікі імітацыі залачэння і сярэбрання, выкананыя паталлю, а таксама інкрустацыя дэкаратыўнымі камянямі і пярлінамі. Тады я яшчэ не аздабляў свае працы металічнымі шатамі, таму казаць пра гэты абраз як пра частку серыі не варта. Але і гэтая праца была таксама значнаю на маім творчым шляху. Пасля пленэра гэты абраз быў перададзены кусташу Будслаўскага санктуарыя айцу Славаміру Вятлюгіну і захоўваўся ў Будславе, але калі мастак развітваецца са сваёй працай, ён не можа ўжо ўплываць на яе лёс, хоць і спрабуе сачыць за ім. І мне было вельмі прыемна, калі ў 2007 годзе я пабачыў свой абраз Маці Божай Будслаўскай падчас працэсіі з дарамі ў мінскім архікатэдральным касцёле, падчас урачыстасці з нагоды інгрэсу арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча як Мітрапаліта Мінска-Магілёўскага.

 

— Наколькі складана рабіць творчыя мастацкія працы ў тэхніцы пісьма тэмперай па ляўкасе на дошцы?

— Ляўкас — гэта вельмі цікавая тэхніка. Яна і цяпер шырока выкарыстоўваецца ў розных іканапісных майстэрнях пры капіяванні абразоў, але дакладнае захаванне канонаў, праца па копіях і прамалёўках значна спрашчае творчы працэс у гэтай працы, зводзячы яе да звычайнага рамяства. Прафесійныя мастакі амаль не звяртаюцца да гэтай тэхнікі ў сваіх творах. У якасці выключэння можна назваць толькі тых мастакоў, якія займаюцца сакральным жывапісам і манументальным мастацтвам. Таму можна сказаць, што многія займаюцца ляўкасам, але мала хто творча выкарыстоўвае гэтую тэхніку, бо мастаку трэба самому рыхтаваць дошку, пакрываць яе ляўкасам і ўжо толькі потым наносіць жывапіс. Але дадатковыя высілкі па падрыхтоўцы дошкі даюць мастаку і дадатковыя магчымасці для творчасці ў візуальных эфектах і стылізацыі. І мне было больш цікава выкарыстоўваць гэтую тэхніку не ў рамесніцкім працэсе, а менавіта ў творчай працы. Па сутнасці, я заўсёды спалучаў розныя падыходы ў тэхніцы жывапісу па ляўкасе і не адмаўляўся ад спісаў абразоў, калі былі такія замовы. Адначасова я выконваў свае творчыя працы — гэта і мастацкія інтэрпрэтацыі абразоў, якія шануюцца ў Беларусі, і партрэты сучаснікаў, гістарычных асобаў, а таксама творчыя кампазіцыі і краявіды. Цяпер у гэтай жа тэхніцы з аздабленнем металам я раблю серыю гістарычных партрэтаў «Вялікія князі літоўскія і каралі польскія». Асноўнаю мэтаю гэтай маёй дзейнасці з’яўляецца падтрымка і развіццё традыцыі жывапісу па ляўкасе на дрэве.

 

— Вернемся да абразоў, якія былі змешчаныя на вокладках нашага часопіса ў гэтым годзе. Бачна, што не ўся дошка пакрытая ляўкасам і што дошка, узятая за аснову твора, выглядае як старадаўняя. Гэта сапраўды наўмысна ўзята старая дошка ці яна штучна састараная?

— У сваіх працах я выкарыстоўваю розныя дошкі. Для серыі творчых працаў «Абразы Беларусі» ў асноўным выкарыстоўваю сапраўды старадаўнія дошкі, якія ўжо былі ва ўжытку і «адпрацавалі» ўжо шмат гадоў на карысць чалавека, з’яўляючыся часткаю дзвярэй, столі, падваконня і гэтак далей. Пры зносе ці перабудове пэўнага памяшкання яны раптам аказаліся непатрэбныя, а часам адкінутыя, як смецце. І калі такая дошка натхняе мяне прыгажосцю сваёй фактуры, прываблівае аўрай сваёй старажытнасці, тады я яе бяру, апрацоўваю і выкарыстоўваю для асновы мастацкага твора. Можна сказаць, я даю старажытнасці новае жыццё і новае гучанне. Я лічу, што сёння нам не хапае менавіта такой старажытнай эстэтыкі, таму, выкарыстоўваючы ў сваіх творах старыя дошкі, я спрабую дасягнуць таго, каб праца несла прыкметы, эстэтыку і дух мінулых стагоддзяў. Намоленыя за доўгія стагоддзі абразы і іх копіі, выкананыя ў новых паліграфічных тэхніках, асабліва калі на такіх копіях з’яўляецца глянец, вельмі адрозніваюцца ў эстэтычным плане. Мяркую, што больш прыемна мець перад вачыма менавіта такі абраз, які нясе ў сабе часцінку гісторыі нашай Радзімы. Калі праз абраз ты бачыш сапраўды старую дошку, калі ты бачыш «кухню» тэхнікі ляўкаса па дрэве, яе паслойнасць, калі бачыш, як ляўкас і жывапісны слой маглі паступова з цягам часу мець страты, то ўсё гэта дае зусім іншае, больш моцнае эстэтычнае ўздзеянне, выклікае цеплыню, можна сказаць, большае «ачалавечванне» самога абраза. Мастацкія фармальныя хады і фрагментарнасць таксама надаюць пэўную загадкавасць і нават містыцызм.

 

— Ці з’яўляецца склад самога ляўкаса, таго слоя, які наносіцца на дошку, каб зрабіць яе прыдатнай для жывапісу, такім жа класічным, як гэта было стагоддзі таму?

— Па сутнасці, так. Пачынаючы карыстацца гэтай тэхнікай, я вывучаў яе амаль што па падручніку — па невялікай брашуры-інструкцыі для іканапісцаў, а потым ужо дадаваў ад сябе свае інтэрпрэтацыі і тэхнікі — паслядоўнасць нанясення, колькасць слаёў, выкарыстанне павалокі і гэтак далей. Эксперыментаваў я шмат і з матэрыяламі, па сутнасці, гэта ўсё натуральныя прыродныя кампаненты. Аснова — гэта крэйда і клей жывёльнага ці рыбнага паходжання. Эксперыменты мае былі ўжо з дадаткамі, якія ўносяцца ў гэтую масу — розныя алеі, мёд і нават яйкі, у некаторых выпадках у ляўкас дадаецца толькі жаўток, а ў іншых — бялок. Можна сказаць, што «алхімія» гэтага працэсу вельмі цікавая, і ў чымсьці падобная да кухарства. У гэтай справе я яшчэ не спыніўся, не знайшоў свайго так званага «залатога рэцэпта», каб сказаць, што трэба рабіць ляўкас толькі так і ніяк інакш.

 

— Нашыя чытачы ведаюць цябе менавіта як мастака кніжнай графікі. У выдавецтве «Про Хрысто» выйшла некалькі кнігаў з тваімі малюнкамі і афармленнем вокладкі. Гэта і казка Ірыны Жарнасек «Спрэчка анёлаў» (2003), і паэтычны зборнік Алеся Чобата «Край мой шчаслівы» (2007), зборнік Міхася Скоблы «Акно для матылькоў» (2009), вершы Ніла Гілевіча «Пацеркі Божай Маці» (2011) і «Добры анёл беларускасці» (2007), кніга ксяндза Яна Твардоўскага «Гэтыя тры...» (2019). А цяпер ці працуеш ты з кніжнай графікай, ці афармляеш новыя кнігі, ці не перашкаджае табе ў гэтым праца над ляўкасам?

— Цяпер стала вельмі цяжка жыць толькі з кніжнай графікі, вельмі мала замоваў ад выдаўцоў. Аднак кніжнай графікай можна займацца ў некалькіх кірунках, калі табе замаўляюць ілюстрацыі ці ты сам знаходзіш цікавыя тэмы і тэкст, сам робіш кнігу і потым прапануеш яе для выдання ў розныя выдавецтвы. Таксама гэта можа быць аўтарскае выданне, якое «ад і да» запланавана, намалявана і зроблена табою, у адным ці ў некалькіх экзэмплярах. Такія выданні могуць мець вокладку і пераплёт, а могуць быць і без іх, у адрозненне ад паліграфічнага выканання, могуць мець фармат аўтарскай кнігі, не абмежаваны пэўнымі формамі, могуць існаваць і ў выглядзе сшытка, і ў выглядзе скрутка... Тут няма ніякіх абмежаванняў. Аднак гэта таксама эпізадычная праца, таму я заўжды спалучаю некалькі кірункаў дзейнасці. Па-першае, больш цікава рабіць адначасова разнастайную працу, а не займацца чымсьці адным. Па-другое, гэта залежыць ад замовы і запатрабаванасці маёй кніжнай графікі. Наша адукацыя вышэйшай мастацкай школы дазваляе не абмяжоўваць сябе чымсьці адным ці некалькімі кірункамі творчасці, а практычна дае займацца тым, што больш цікава. Вядома ж, ёсць мастакі, якія працуюць толькі ў адным кірунку і абмяжоўваюцца, напрыклад, толькі дзіцячай літаратурай. А хтосьці, наадварот, можа ілюстраваць і дзіцячую кнігу, і вершы, і спеўнік, і зрабіць ілюстрацыі-рэканструкцыі для навуковых публікацый. Я ў гэтым сэнсе ўніверсальны. У мяне больш інтарэсаў, зацікаўленняў, магчымасцяў, і абмяжоўваць сябе толькі чымсьці адным мне не хочацца. Наколькі б ні была цікаваю тэма, з якой працуеш, наколькі б ні была цікаваю тэхніка, у якой ты працуеш, як той жа ляўкас і серыі інтэрпрэтацыі абразоў ці гістарычнага партрэта, аднак часам узнікае вялікае жаданне пераключыцца і, напрыклад, намаляваць той жа краявід ці ўспомніць пра сваю аўтарскую графіку, пашукаць новыя вобразы, пластычныя і кампазіцыйныя хады.

 

— Ігар, ты працягваеш жыць творчым жыццём напоўніцу, ні ў чым сабе не адмаўляючы, не абмяжоўваючы — ні ў тэмах, ні ў тэхніках і сродках выканання, галоўнае, каб гэта было цікава табе як мастаку.

— Так. Я вельмі стараюся, каб так яно і было.

 

— Дзякуй вялікі за размову. Зычым табе далейшага творчага плёну ва ўсіх галінах тваёй сапраўды ўнікальнай мастакоўскай дзейнасці.

Размаўляў Алег Глекаў.
Фота Мікалая Новікава.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY