|
|
№
3(17)/2001
Рэха пілігрымкі
Пра самае важнае
Біскуп Уладзіслаў БЛІН
СВЯТАРСКАЯ Постаці
Мастацтва
Хрысціянская думка
На кніжнай паліцы
Святло слова
Нашы святыні
Сведчаць архівы
Проза
Паэзія
Кантрапункт
|
Кс. бп. Уладіслаў БЛІН
Святарская
|
– | Выправіўся ў дарогу (Быц 12, 4) – Згода. |
– | Збудаваў алтары, пасля размовы з Богам і атрымання зямлі (12, 4) – Кансэкрацыя месца. |
– | Прызываў імя Бога (12, 8) – Перавага Бога |
– | Вера ў шматлікае патомства як заслуга (15, 5–6). |
– | Сярод кананэйцаў жыве як пілігрым, чужы – Надзея. |
У родзе Абрагама Божае слова рэалізуецца моцаю. Яно стала матывам дзякуючы якому Абрагам пайшоў за Божым голасам.
Следаванне за Богам у родзе Абрагама прадугледжвае:
Езус
Можа гэта прагучыць дзіўна, але ў асобе Езуса таксама была паказана характарыстыка пакліканага. Ужо сам выбар імені паводле Старога Запавету – гэта адзін з элементаў паклікання. Бог праз анёла перадае Марыі, якое Ён будзе мець імя (гл. Мц 1, 21. 25; Лк 1, 31; 2, 21). У іншым месцы чытаем: «з Егіпта паклікаў Я Сына Майго...» (гл. Мц 2, 15; Ос 11, 1).
Езус паказаны як Той, хто падагульняе ў сабе характарыстыку люду Божага і яго паклікання (Ос 11, 1).
Момантам паклікання ў жыцці Езуса з'яўляецца таксама хрост, праз які Ён быў аб'яўлены як пакліканы Айцом, каб быць Збаўцам і першым прадстаўніком збаўленых.
Апосталы
Новазапаветныя апісанні пакліканняў адназначна ўказваюць, хто прызывае і выбірае (гл. Мц 1, 16–20; Мк 2, 13–14). Езус прызывае дабравольна, не з увагі на заслугі ці нейкія здольнасці. Ён прызывае сам альбо праз іншых (гл. Ян 1, 35–51), але заўсёды існуе персанальны кантакт паміж пакліканым і Езусам.
Следаванне «за», а ў адносінах да пакліканых – следаванне за Хрыстом. Каб ісці «за», трэба выканаць вызначаныя Хрыстом умовы:
Указаныя вышэй умовы, якія павінны выканаць выбраныя Богам людзі, адносяцца да рэчаіснасці ўсіх часоў, незалежна ад тэрытарыяльных асаблівасцяў. Можна сказаць, што біблійны ідэалізм не заўсёды тоесны душпастырскаму рэалізму, аднак ён павінен быць актуальна паяднаны праз названыя папярэдне каштоўнасці, на якія мусіць абапірацца духоўнасць святароў і кансэкраваных асобаў. Я адношу да іх: паслухмянасць, службовую пазіцыю, выяўленую праз евангелізацыю, і бескарыслівае следаванне за Хрыстом.
Паслухмянасць займае адно з цэнтральных месцаў у індывідуальным і грамадскім жыцці чалавека. Яна датычыць усіх сфераў жыцця і вельмі цесна звязана з аўтарытэтам. У рэлігійнай мове яна з'яўляецца праяваю прыняцця Божага Слова і збаўчых здарэнняў. Р.Грыленберг вызначае паслухмянасць як праяўленне душы, якое абавязвае да адказу, выяўленага праз канкрэтны ўчынак, а прынятае слова павінна ўплываць на паводзіны чалавека. Няздольнасць пачуць Слова Божае ідэнтыфікавалася з бязвер'ем і бунтам супраць Бога. Паслухмянасць павінна канкрэтызавацца акрэсленаю пазіцыяй у адносінах да Бога, чалавека і супольнасці. Ужо раней паказана на прыкладзе Абрагама, у чым заключаецца абсалютная паслухмянасць Богу.
Паслухмянасць людзям праяўляецца праз прызнанне простай ісціны, што Бог пануе над цэлым светам і абраным Ім людзям даручыў рэалізацыю пэўных мэтаў. Прыняцце гэтага пастулату прадугледжвае шанаванне аўтарытэту людзей, пастаўленых Богам. Як з гэтага вынікае, мэтаю так разуметай паслухмянасці ёсць клопат пра Найвышэйшае Дабро і ўсведамленне тых каштоўнасцяў, якія з яго вынікаюць. Саборавы дэкрэт «Аб паслузе і жыцці святароў» зазначае, што «спецыяльны сакрамант, у сілу якога прэзбітары дзякуючы намашчэнню Духа Святога пазначаныя асаблівым знакам і гэтак прыпадабняюцца да Хрыста Святара, каб маглі дзейнічаць у заступніцтве Хрыста Галавы» (І, 2). Сфармаваны да такой дзейнасці святар станецца слугою Хрыста Галавы для Яго Цела, якім ёсць Касцёл. Гэтае сцвярджэнне дазваляе сфармуляваць (абапіраючыся на душпастырскі досвед) думку, што добра сфармаванага святара характарызуе спосаб выяўлення Касцёла і надання яму пэўнага аблічча. І тут можна адшукаць самае істотнае, тое, што справа святара – гэта проста справа самога Касцёла! Вядомы тэолаг Х. Дэніс у кнізе «З думкаю пра святароў» сцвярджае: «Які Хрыстус, такі Касцёл. Якая галава, такое і цела. Гэтыя два эквіваленты пэўным чынам акрэсліваюць становішча святара і яго ісціну быцця. Пазіцыя слугі Хрыста ў Касцёле – гэта праяўленне ласкі, ласкі дару, якога вернікі не маглі б удзяліць сабе самі. Інакш кажучы, святары існуюць дзеля таго, каб справа Касцёла была па-сапраўднаму прынятая, прызнаная і перажывалася як справа самога Пана» (с. 8). Каб быў рэалізаваны гэты пастулат, трэба гэтак як Саламон прасіць у Бога паслухмянага сэрца (1 Кар 3, 9–10).
З гэтага павінна нараджацца евангелізацыйная пазіцыя, мэта якой па-рознаму акрэсліваецца ў тэалогіі: «перадача аб'яўлення», «аб'яўленне Добрай Навіны», «указванне Хрыста» і г.д. Ва ўсіх гэтых азначэннях адна рэлігійная праўда: праўда аб прызначэнні чалавека да пасмяротнага збаўлення. Караль Вайтыла патлумачыў гэта словамі: «Евангелізацыя ёсць проста справай збаўлення»2. Характэрным знакам паслясаборавай тэалогіі евангелізацыі з'яўляецца ўключэнне ў справу евангелізавання ўсіх членаў Касцёла. У дэкрэце «Аб місійнай дзейнасці Касцёла» падкрэсліваецца, што ўсе вернікі абавязаныя супрацоўнічаць у справе евангелізацыі: «Усе сыны Касцёла павінны жыва ўсведамляць сваю адказнасць за свет, павінны выхоўваць у сабе сапраўдны каталіцкі дух і прысвяціць свае сілы справе евангелізацыі» (ДМ VІ, 36). У нас абавязковая прэевангелізацыя, гэта значыць абвяшчэнне Евангелля тым людзям, якія пра яго яшчэ не чулі! Трэба ў іх абудзіць патрэбу і жаданне прыняць Слова Божае і ўказаць ім экзістэнцыяльную каштоўнасць. (...) Ян Павел ІІ акрэсліў гэта так: «Пакліканне ўсіх нас у Касцёле ёсць аб'яўленне Добрай Навіны Езуса Хрыста, перадача яе вернікам ва ўсё большай паўнаце (гл. Клс 3, 16) і азнаямленне з ёю няверуючых (гл. 1 П 3, 15). Ніводзін хрысціянін не можа адчуваць сябе вызваленым ад гэтага абавязку, які вынікае з сакраманту хросту і бежмавання і які бярэцца пад уздзеяннем Духа Святога... Аб прэзбітарах можна сказаць, што іх найпершая функцыя – гэта абвяшчэнне Слова Божага (гл. Lumen gentium, 28, ККК 1564), бо асноваю асабістага і супольнага хрысціянскага жыцця ёсць вера, якую нараджае Божае Слова і якая жывіцца гэтым Словам. ІІ Ватыканскі Сабор падкрэслівае гэтую евангелізацыйную місію, звязваючы яе з фармаваннем люду Божага і з правам усіх на атрыманне ад святароў евангелічнага паслання». Чарговая каштоўнасць, якую павінна ўсвядоміць духоўная асоба – гэта эклезіяльны гуманістычны абавязак, які заключаецца ў сцвярджэнні, што «чалавек – гэта першая і асноўная дарога Касцёла»3. З папярэдніх разважанняў вынікае, што святарскую і манаскую духоўнасць нельга аналізаваць толькі праз прызму мясцовага Касцёла, бо яна мае універсальнае вымярэнне.
Іншая праблема, звязаная з паняццем духоўнасці – гэта праблема асабістага і супольнага досведу і яго ўплыву на дзейснасць у збаўленчай паслузе святароў і кансэкраваных асобаў. Мяркую, што гэтыя разважанні адназначна ўказваюць на патрэбу ўсведамлення універсалізму таксама ў вымярэнні духовай фармацыі духоўных асобаў.
Каб справіцца з задачамі, якіх так шмат узята пад увагу, трэба прасіць у Пана надзеі, якая «трансцэндуе і ангажуе, ёсць пастаянным элементам дынамікі ў хрысціянскай веры. Надзея падштурхоўвае дзейнічаць, несці дапамогу, салідарызавацца са светам, не ідэнтыфікуючыся з ім. Яна прызнае, што яе роля заключаецца ў пастаяннай гатоўнасці служыць і дапамагаць»4. Толькі такая надзея, укаранёная ў Богу, гарантуе эфектыўнасць нашага развіцця і дасканалення ў малітоўным дыялогу з Богам, які час ад часу ўмацоўвае нашу надзею, асаблівым чынам даючы ўжо тут, на зямлі, знакі сваёй прыхільнасці»5.
Заканчваючы разважанні, падмацаваныя шматгадовым святарскім досведам, хацеў бы сказаць, што яны сталі своеасаблівым маяком у працы над уласнай фармацыяй, у фармацыі святароў, законнікаў і законніцаў, клерыкаў семінарый і свецкіх людзей. І за гэта Богу няхай будзе хвала.
|
|
|