|
|
|
№
1(107)/2024
Асобы
З жыцця Касцёла
Гісторыя
Постаці
Нашы святыні
Вольга БАРЫСЕНКА
З ГІСТОРЫІ ЦУДАДЗЕЙНАГА АБРАЗА МАЦІ БОЖАЙ З КАСЦЁЛА УНЕБАЎЗЯЦЦЯ НАЙСВЯЦЕЙШАЙ ПАННЫ МАРЫІ Ў БАРЫСАВЕ Спадчына
Літаратуразнаўства
Жанна НЕКРАШЭВІЧ-КАРОТКАЯ
ЗВЯРЫНЫЯ ГРАТЭСКІ Ў ПАЭТЫЧНАЙ КУЛЬТУРЫ СЛАВЯНАЎ: АД ФАЛЬКЛОРНАЙ АБРАДНАСЦІ ДА ХРЫСЦІЯНСКАГА КАНТЭКСТУ На кніжнай паліцы
Спадчына
Мастацтва
Проза
Прэзентацыя
Паэзія
Успаміны
Асобы
Культура
|
1 Старая суседка Вера пякла і прадавала абаранкі — ці проста: баранкі, як у нас казалі. Мяне пасылалі купіць іх, і мне, у тыя даўнія дзіцячыя гады, цікава было назіраць за Верынай работай і за ёй самой — на галаве белая хустачка, на шыі вялікія жоўтыя каралі, на чорнай спадніцы малочны хвартушок, рукавы рабой кофты паднятыя па локці. Накульгваючы, старая Вера амаль нячутна рухалася паміж сталом і печчу. Яна — пе́карка, і ў яе, пе́каркі, заўсёды было ўсяго патроху, і ўсяго роўна столькі, колькі й трэ было — пшанічная мука, алей, цукар, вада, соль, дрожджы... І вось на доўгім услоне — дзежка з цестам... А ў печы — дух; печ толькі што зырка прапалена сухімі лазовымі дровамі, жар выгарнуты ў чорнае вядро, гладкая чарэнь чыста вымецена гусіным крылом і выцерта мокраю шма́таю. З правай рукі ў печы раскладзены маленькі агонь з альховых паленцаў і трэсак, пасярэдзіне чарэні — дзве цагляныя падстаўкі, на прыпечку таксама з правага боку выцягнуты з печы — здаровы чыгун кропу. Калі жанчына падступала да прыпечка, па яе руках і жоўтых каралях скакалі блакітныя і чырвоныя вавёркі агню. На пабеленай сцяне кухні пад вышыўкай на суравой нітцы віселі гатовыя абаранкі, гэта некаму на памінальную страву — кану́н. Па іх прыйдуць увечары ці заўтра зранку... Па хаце расплываўся добры пах — алешына гарэла амаль без дыму і сажы. А яшчэ ў хаце было ціха. А як ціха ў хаце, прызнавалася іншы раз Вера, то і на душы ціха, і тады работу робіш лёгка, быццам адпачываючы, а то нават і спяваючы самой сабе... Вера брала з дзежкі поснае цеста, кідала на чысты, крыху пасыпаны мукою, стол, выкочвала сем цягучых белых кольцаў, — якраз на даўжыню ясянёвай лапаты. Падварушвала качарэжкай агонь, падсоўвала направа, да гарачага вуголля, цагляныя падстаўкі, шаптала малітву, а тады цеста, закругленае ў кольцы, садзіла на лапаце ў печ — ставіла на тыя цагліны каля агню. Мінала хвіліна, другая, трэцяя... Спакваля абаранкі наліваліся хрумсткім смакам і залацістай спеласцю. Грэліся. Вымала іх на прыпечак, і калі бачыла, — той ці іншы прысох, прыстаў да лапаты, — брала канапляную нітку і прасоўвала яе паміж абаранкамі і лапатаю. Я глядзеў, як яна робіць сваё, і на нейкі міг мне здавалася, што мяне ў ейнай хаце нібыта й няма, і Вера нібыта й не бачыць мяне, занятая ля печы, аднак жа, уражаны, у хаце я быў, і Вера гаварыла мне: — Не вучыся цукеркі салодкія смактаць, а вучыся хлеб чорствы грызці! Такую навуку наперад мне давала. Чыгун кропу на прыпечку густа дыхаў жанчыне ў голы правы локаць, усё адно як нагадваў, што рабіць далей. Я маўчаў і дзівіўся, як спрытна маленькім грабовым нані́знікам Вера збірала з лапаты недапечаныя абаранкі і кідала іх у кроп. Над прыпечкам падымалася пара. — О-о-о, баранкі ў кропе распухаюць, як гусі! — окала Вера. І сапраўды, абаранкі ў кропе рабіліся вялікія, ну, як тыя гусі, — набіраліся густога бляску і вытрымкі. Вера выкочвала на стале новыя сем кольцаў і на той жа лапаце садзіла іх у печ на цагляныя падстаўкі. Абаранкі, якія па́рыліся ў кропе, нані́знікам даставала з чыгуна, выкладвала на другую ясянёвую лапату і на нейкія марудныя імгненні зноў падносіла іх да агню. Як толькі, залацеючы, абаранкі падсыхалі, выстаўляла іх на прыпечак, працягвала пад імі канапляную нітку, зноў садзіла ў печ на той, вядомы толькі ёй, момант, і вялікім грабовым адсоўвачам ссоўвала іх з лапаты на гладкую гарачую чарэнь. А тыя, яшчэ сырыя, з цагляных падставак (з першай лапаты!) звыкла кідала ў кроп... Стол, услон, дзежка, цеста, печ (прыпечак і чарэнь), альховы агонь, чыгун, кроп, а тады першая лапата, нітка, нані́знік, адсоўвач, другая лапата... Здаецца, я нічога не прапускаў... Хвіліна штурхала хвіліну... Паволі з правага боку на левы бок па чыстай напаленай чарэні Вера адсоўвала ад агню першы радок баранкаў, а за ім другі, а далей — трэці... Чарэнь умяшчала дзевяць, а то і дзесяць гэтых пахкіх, сонечнага колеру вабных радкоў, вытрыманых у кропе... Спод падпякаўся больш, але каб жа быў падпечаны і верх, то пасярэдзіне чарэні, з трэцяга, а то і з чацвёртага радка, Вера адсоўвачам варочала абаранкі да неба. Мучныя плямінкі непрапечанага цеста адразу наліваліся мядовай залацістасцю. Я ведаў: тыя абаранкі, якія на чарэні лопаліся, Вера не прадавала — аддавала дзецям. На маё шчасце, адзін такі лопнуў і дастаўся мне. Вера выграбла з печы на прыпечак трэснутае, вельмі гарачае, а з выгляду і вельмі салодкае кольца. Не баючыся, узяла яго рукою (скура на пальцах была такая, што ў пальцы не пякло!) і кінула трэснутую смакотку на стол. — На, еж! Незабыўная радасць! Радок за радком Вера збірала з чарэні свой ходкі тавар, нанізвала спечанае на адсоўвач і апускала ў глыбокую вярбовую карзіну, што стаяла пры печы на другім карацейшым услоне. У гэты момант яна выглядала молада. Я купляў пяць абаранкаў, клаў іх у торбачку, даваў грошы (дваццаць пяць капеек!), браўся, шчаслівы, за ліпкую клямку. Клямка была ў цесце. — Таму, хто ўмее, рукі не баляць! — смяялася Вера, выціраючы мокрым сціркам клямку. Кажучы гэтак, трохі, відаць жа, сябе хваліла. І было ёй за што сябе хваліць. Яна праводзіла мяне на ганак, а ў яе двор, гучна рыпнуўшы хорткаю, заходзіла якраз наша суседка краўчыха Ніна. Краўчыха была ў блакітнай кофце з адпрасаванымі рукавамі, у спадніцы плісіроўцы, на галаве — узорыстая хустачка, на шыі залаты крыжык. Цётка Ніна таксама прыйшла па свежыя абаранкі. Паказаўшы на грады, яна хваліла Верыны кветкі: — Якія ў цябе, Верочко, файныя краскі! А мае нешта не ўдаліса! Пад высокім ліпеньскім сонцам Вера і Ніна жыва гаварылі пра кветкі, а я, памахваючы цёплаю торбачкаю, слухаў. У маленстве я заўсёды любіў слухаць, як гамоняць жанчыны. Мужчынская гаворка цягнула менш. Чаму? Цяпер я разумею чаму. У мужчынскай гаворцы выразна чулася газета. А жаночая гамонка была прыродаю! А яшчэ і ў хаце, і на вуліцы жанчыны гутарылі па-свойму, а мужчыны, асабліва калі бралі чарку, не-не, а пачыналі размаўляць па-чужому... Усцешаная пахвалою Вера, як малітву чытала, расказваючы пра кампанулу. Якраз бліжэй да ганка ружавела і сінела гэтая кампанула, і тут жа на сівых сцяблінах ірдзелі гваздзікі. — Гэта шабо! — тлумачыла Вера пра гваздзікі. А далей ад ганка на вузкай градзе падымалася вялікае лісце батуры. — Батура пазней зацвіце белым цветам! — паясняла Вера. А яшчэ ў яе гародзе шырока разбягаліся пушыстыя дробныя бэзавыя кветачкі агератуму, а паміж блакітным і чырвоным ільном (быў і такі лён — чырвоны) святлелі рамонкі. На лілова-чарнічныя браткі і на коўрыкі-партулак, на іхнюю багатую вохру і празрыстую пунсовасць, наплывала воблачная гартэнзія, і насоўвалася высокая хінацэя, а дымна-снежны іберыс, па-нашаму ка́менец, не губляўся ў крэмавай ляўконіі. Няярка зелянела, а праўдзівей, цьмяна рудзела ў Верыным гародзе і даўгалістае рай-дрэва, і жаўцелі кіпцікі — сціплая календула. Зрэшты, усіх красак не перабраць, не агледзець! А ўсе і не перабіралі. — Твае баранкі, Верочко, доўга не чарсцвеюць! — краўчыха Ніна хваліла і суседчына пекарскае ўменне. Тады задаволеная Вера гаварыла нешта вельмі добрае пра тыя сукенкі, якія шыла Ніна, і, злёгку накульгваючы, вяла яе ў сваю хату. А Верыны абаранкі і сапраўды ж доўга не чарсцвелі, бо ў цеста яна клала нацертую на тарцы бульбу. Але клала той бульбы зусім трошкі, як і трэ было.
2 А яшчэ Вера пякла конікі, лялькі і крэшчыкі і ў святы прадавала гэтыя смакоткі на цвінтары каля Казанскай царквы, — тады, калі збіралася багата людзей. Абаранкі, як сказана было, выкочвала з поснага цеста, а конікі, лялькі і крэшчыкі са здобнага. Гэты свой тавар Вера называла «спасэ́нікамі» і памятала правіла, паводле якога ў пост на цвінтары забаранялася прадаваць спечанае са здобнага цеста. А раз так, то здобу ў пост і не прадавала — толькі абаранкі! Але калі, скажам, пост мінаў, тая ж Пятроўка сыходзіла, то ўжо на свята апосталаў Пятра і Паўла Верын сын Жэня на двухколым вазку ў дзвюх карзінах прывозіў на цвінтар і конікі, і лялькі, і крэшчыкі. Так было і тады, калі мінала Спасаўка, калі сыходзіў і гэты пост — ужо на Спленне, Вера прадавала ля царквы пшанічную здобу. І пазней у верасні, пасля Галавасека рабіла тое ж... Самы смачны (саладзейшы!) быў крэшчык — ён і каштаваў больш. Я любіў, калі на Сёмуху, ці на любое іншае свята, ля царквы мне куплялі крэшчыка. Прыходзіць у памяць і такі малюнак: перад Вялікаднем у Казанскай царкве прычашчалі дзяцей, і па завяршэнні та́емства бацькі бралі дзецям Верыны «спасэ́нікі» — хто коніка, хто ляльку, хто даражэйшага крэшчыка. Той, хто спазняўся, — мусіў браць простага абаранка. На выхадзе з храма на розныя лады толькі й чулася: — Трэба купіць спасэ́ніка! І амаль усе падступалі да Веры, да яе дзвюх карзін, — кожная карзіна з блакітнымі беражкамі і накрыта вышытым ручніком. Смакоткі з-пад ручнікоў раскупляліся ўмомант. Так, у Веры бралі абаранкі і на памінальную страву — кану́н. Адвечны звычай. Абаранкі ламалі і кідалі ў разведзены ў цёплай вадзе мёд (мэд!) — гэта й называлася кану́нам. За памінальным сталом, у самым пачатку памінак, стоячы, слухалі чытальніцу — жанчыну ў чорнай хустачцы і ў чорнай сукні. Разгарнуўшы псалтыр, яна таксама стаяла, як і ўсе, і чытала псалмы па нябожчыку. Яе слухалі пры налітых чарках, аднак піць нельга было, бо яшчэ не зачарпнулі (не пакаштавалі!) кану́ну. Калі хрысцілася, усе хрысціліся ўслед... Але от малітва скончана, і чытальніца, загарнуўшы псалтыр, загадвала: — Очэрпе́цэ кану́ну! У се, апусціўшы вочы, садзіліся. Кану́н чэрпалі тройчы. Пасля першага разу кожны сваю лыжку клаў на стол, перавярнуўшы яе ўверх дном. І пасля другога разу клалі лыжкі ўверх дном. І пасля трэцяга разу рабілі гэтак, як і ў першыя два разы. І толькі пакаштаваўшы кану́ну — Верыных абаранкаў з мёдам — можна было браць чарку, гаварыць добрае пра нябожчыка, і можна было есці: і грыбы з квасам, і рыбу, і локшыну, і шынку, і ўсё астатняе, і нарэшце кашу. Каша — апошняя страва на памінальным стале, таму ў нас і кажуць: пасля кашы няма другое пашы!
22 ліпеня 2021 г., чацвер, 16 г. 52 хв.; Менск —
|
|
|
|