|
|
№
3(13)/2000
На кніжнай паліцы
У свеце Бібліі
Мастацтва
Да Юбілею 2000 Года
Паэзія
Сведчаць архівы
Нашы святыні
Пра самае важнае
Проза
Кантрапункт
|
Ордэн бернардзінцаў быў створаны ў Іспаніі ў 1415 г. у выніку рэформы францішканскага ордэну, праведзенай Бернардам Сіенскім. У Еўропе манахі гэтага ордэну больш вядомыя як францішкане-абсерванты, а на тэрыторыі Рэчы Паспалітай за імі замацавалася назва «бернардзінцы» (паводле імя заснавальніка ордэну). Асноўным заняткам бернардзінцаў была місіянерская і пастырская дзейнасць. На нашых землях манахі бернардзінцы ўпершыню з'явіліся ў Гародні ў 1494 г. У Мінску яны з'явіліся другімі з адзінаццаці манаскіх аб'яднанняў, што асталяваліся ў горадзе ў ХVII–ХVІІІ стст. Толькі на 10 гадоў іх апярэдзілі манахі дамініканскага ордэну. Затое бернардзінцы адразу заснавалі і мужчынскі, і жаночы кляштары, якія занялі паўночна-заходнюю частку плошчы Верхняга рынка (цяпер плошча Свабоды). Кляштары выходзілі на плошчу бакавымі фасадамі касцёлаў – святога Юзафа (мужчынскага кляштара) і Наведвання Найсвяцейшай Марыі Панны (жаночага кляштара). Будынкі кляштараў ад плошчы спускаліся ўніз да Свіслачы, займаючы ўвесь квартал. Між імі ад ракі да плошчы ішла вуліца Вялікая бернардзінская – цяпер вуліца Кірылы і Мяфодзія.
У канцы ХVІІІ ст. комплекс бернардзінскага кляштара складаўся з касцёла, які ўтвараў замкнёнае карэ вакол унутранага двара, брацкага корпуса, некалькіх каменных і драўляных флігеляў, а таксама гаспадарчых пабудоваў. Увесь квартал, які займаў комплекс, быў абнесены высокай каменнай агароджай з брамамі, галоўная з якіх (тая, што знаходзілася перад касцёлам) мела трохпралётную кампазіцыю, завершаную «вазонамі точанымі». Касцёл святога Юзафа належаў да тыпу бязвежавых базылікаў. Амаль квадратны аб'ём храма падзяляўся шасцю апорамі на тры навы, цэнтральная з якіх завяршалася падоўжным прэзбітэрыем з трохграннай апсідай, якую падпіралі два магутныя контрфорсы. Дамінантай комплексу быў галоўны фасад касцёла – крывалінейная плоскасць, багата дэкараваная слаёнымі пілястрамі, падзеленая шматпрофільнымі карнізамі на чатыры ярусы, завершаная высокім франтонам складанага крывалінейнага абрысу. Хутчэй за ўсё, крывалінейнымі паўфрантонамі завяршаліся і тарцы бакавых наваў на галоўным фасадзе, але сёння яны страчаныя. Кампазіцыя фасада вянчалася «копулкай малой», падобная да яе сігнатурка завяршала 2-схільны гонтавы дах над прэзбітэрыем. У нішах уваходнага фасада стаялі скульптуры святых, «у вокнах фасада віселі тры званы» (напэўна, гаворка ідзе пра вокны ў тарцах бакавых наваў, праўда, у інвентары 1796 г. згадваюцца і «малыя вежачкі, на якіх званоў 4»). Інтэр'ер касцёла быў перакрыты цыліндрычнымі скляпеннямі з распалубкамі над вокнамі, скляпенне над прэзбітэрыем было распісана. Бакавыя навы завяршаліся двума перакрытымі крыжападобнымі скляпеннямі з ляпным дэкорам і капліцамі, адну з якіх у 1676 г. фундаваў Кшыштаф Завіша. На хорах, куды вяла вінтавая лесвіца ў тоўшчы сцяны галоўнага фасада, меўся арган на 10 галасоў. На пачатку ХІХ ст. яго змяніў новы шыкоўны арган «на 22 галасы і з 4-ма мяхамі». Пад касцёлам, у крыпце, спачывалі прадстаўнікі вядомых шляхецкіх і магнацкіх родаў – Завішы, Кенсоўскія, Тышкевічы.
Да паўночна-заходняга фасада касцёла св. Юзафа прымыкаў «кляштар мураваны ў тры лініі, у дзвюх лініях ... па два паверхі, а ў трэцяй папярочнай, пад гарой пабудаванай, тры паверхі ... лініі завяршаюць сабой квадрат з агародам і альтанкай з кветкамі» і пладовымі дрэвамі. У карпусах знаходзіліся келлі манахаў, трапезная, бібліятэка, архіў, іншыя памяшканні. Фасады тарцоў корпуса таксама завяршаліся фігурнымі франтонамі (захаваўся толькі адзін, які далучаецца да галоўнага фасада касцёла).
У 1832 г. кляштар бернардзінцаў застаўся апошнім з васьмі мужчынскіх каталіцкіх кляштараў Мінска – астатнія былі зачыненыя пасля задушэння паўстання 1831 г. Пасля наступнага паўстання 29 жніўня 1864 г. з прычыны хваляванняў сярод манахаў кляштар ліквідавалі, будынкі перадалі ва ўласнасць горада, а зямлю – у казну. У выніку касцёл святога Юзафа быў прыстасаваны пад праваслаўную палкавую царкву святых Кірыла і Мяфодзія (з 1872 г. святыню перабудавалі пад архівы, шыкоўны франтон касцёла разабралі, дах намнога панізілі), а ў карпусах размясціліся казармы Каломенскага пяхотнага палка і Дзяржаўная следчая камісія, якая займалася справамі ўдзельнікаў нядаўняга паўстання – такім чынам карпусы былі прыстасаваныя пад самую звычайную турму. У 1983 г. знешні выгляд комплексу, абвешчанага помнікам архітэктуры рэспубліканскага значэння, быў рэстаўраваны. Над касцёлам зноў з'явіўся франтон, узнёсся чарапічны дах (арх. Г.Босак). Унутры ж, на жаль, усё засталося па-ранейшаму: былы касцёл падзелены перакрыццямі на пяць паверхаў – тут змешчаны Архіў навукова-тэхнічнай дакументацыі і Архіў літаратуры і мастацтва Беларусі. У карпусах кляштара – вайсковыя камендатура і пракуратура.
Архітэктары А. Яроменка, І. Радзевіч.
Літаратура
|
|
|