|
|
№
4(22)/2002
Дакументы
Мастацтва
Уладзімір КАРЭЛІН,
Мікалай МЕЛЬНІКАЎ, Аляксандр ЯРАШЭВІЧ ВОБРАЗ СВЯТОГА МІКАЛАЯ Проза
У свеце Бібліі
Вандроўкі
Haereditas
Постаці
Пераклады
Нашы святыні
Haereditas
Інтэрв'ю
Проза
Паэзія
Бібліятэка часопіса
«Наша вера»
|
Альпійскія вяршыні стагоддзямі падзялялі Еўропу на арэалы паўночнай (германскай) і паўднёвай (італьянскай, заснаванай на антычнай традыцыі) культуры. Класік мастацтвазнаўчай навукі Генрых Вёльфлін прызнаваўся: «Для германскай Поўначы Італія з’яўляецца па сутнасці нечым чужым. Як здарылася, што гэтая краіна, нягледзячы ні на што, стала для Нямеччыны ўзорам і лёсам? Ці нельга назваць гэта добраахвотнай капітуляцыяй?.. Паняцце «Італія» не мае пастаяннай велічыні, тым больш паняцце «Нямеччына». Але ўсё ж ёсць нешта, што можна вызначыць як нязменнае, нацыянальнае формаадчуванне. Хто едзе з Поўначы ў Італію, таму свет адразу здаецца больш стабільным, простым, канкрэтна адчувальным. Першая званіца-кампанела – як ясна чытаецца яе прызма побач з касцёлам. Само цела касцёла – як ясна выказана маса яго корпуса!»1
Трыдэнтум увесь час знаходзіўся ў цэнтры гістарычных стыхіяў, на шляху культурных і ваенных экспансіяў. Горад быў сталіцай каралінгскага ўдзелу, потым тут Цірольскае княства доўга супрацьстаяла венецыянскай экспансіі. Да пачатку XIX ст. Трыдэнтум жыў пад знакам Свяшчэннай Рымскай імперыі германскай нацыі, а да канца першай сусветнай вайны – у межах Аўстра-Угорскай манархіі. Цяпер Трэнта – тыповы італьянскі універсітэцкі горад, цэнтр самага паўночнага рэгіёну краіны Трэнціна-Альта Адзіджэ. Адна з граняў мастацкага вобраза Трыдэнта – след усходне-хрысціянскай, візантыйскай традыцыі, якая дамінавала па ўсім адрыятычным узбярэжжы Італіі, а сюды, у перадальпійскія землі, імкнулася светлай плынню з Венецыі. Касцёл Сан-Ларэнца (X—XI стст.) пабудаваны ў раманскім стылі, з выразным уплывам візантыйскай архітэктуры. У яго нарастаючых архітэктурных масах пануе строгая геаметрыя, а ў цэлым ясна чытаецца кампазіцыйная дамінанта храма – крыжовы план пабудовы. Глыбока кранае гэтае мірнае суіснаванне помнікаў усходняй і заходняй хрысціянскіх культур, знаёмае нам па роднай Беларусі.
Трыдэнцкі Сабор абвясціў анафему вучэнням пратэстантаў, прызнаў найвышэйшым аўтарытэт Папы, пацвердзіў непарушнасць каталіцкіх догматаў. Была распрацавана шырокая праграма контррэфармацыі ў розных сферах рэлігійнага, сацыяльнага і духоўнага жыцця, складзена «Трыдэнцкае спавяданне» – формула прысягі для духоўных асобаў і прафесараў універсітэтаў, а таксама выдадзены новы «Індэкс забароненых кніг». У авангардзе паслятрыдэнцкай дзейнасці каталіцкага Касцёла вызначыўся ордэн езуітаў – Таварыства Езуса, утвараліся новыя ордэны. У Рэчы Паспалітай пастановы Трыдэнцкага Сабору былі прыняты на Пётркаўскім Сінодзе у 1577 г., у перыяд найвышэйшай пагрозы для каталіцызму з боку пратэстанцкіх плыняў, што ахапілі значную частку эліты Вялікага Княства Літоўскага. Але яшчэ ў 1569 г. езуіты з’явіліся ў Вільні і распачалі рух «новай каталізацыі». Яны засноўвалі школы і калегіумы, якія адразу склалі канкурэнцыю пратэстанцкім навучальным цэнтрам. Далёкімі водгукамі Трыдэнцкага Сабору сталі, безумоўна, найважнейшыя падзеі беларускай гісторыі: наданне статусу Акадэміі віленскаму езуіцкаму калегіуму ў 1579 г. паводле булы Папы Грыгора ХІІІ і заключэнне Берасцейскай царкоўнай уніі ў 1596 г. Каталіцкая Еўропа ад Ірландыі да Беларусі перажывала драматычны перыяд пераўтварэнняў. Наша краіна заставалася на рубяжы, за якім пачыналася ўсходняя дэспатыя. Яшчэ 200 гадоў Беларусь выконвала ролю рыцара-абаронцы заходняй цывілізацыі. Трыдэнцкі Сабор стаў заканадаўцам мастацкага развіцця ва ўсім каталіцкім свеце. Невыпадкова даследчыкі называюць стыль барока «мастацтвам контррэфармацыі». Пратэстантызм з яго адмаўленнем ад святых выяваў ды імкненнем да суровай простасці архітэктурных і мастацкіх формаў не мог даць імпульсы для эвалюцыі мастацкай культуры. Разбурэнне абразаборцамі культурных каштоўнасцяў нанесла непапраўную шкоду культурнай спадчыне ўсяго кантыненту. Каталіцкія творцы, наадварот, імкнуліся да стварэння велічных архітэктурных ансамбляў, маштабных фрэсак з галавакружнымі аптычнымі эфектамі «прарыву прасторы» і тысячамі фігур, а таксама разгорнутых скульптурных кампазіцый. Фарны касцёл езуітаў у Нясвіжы (завершаны італьянскім архітэктарам Я.М. Бернардоні ў 1593 г.) быў сапраўдным маніфестам барока ў беларускім мастацтве і да таго ж першым храмам тыпу Іль Джэзу (на ўзор галоўнага храма ордэна езуітаў у Рыме) на тэрыторыі ўсёй Рэчы Паспалітай. Храмы св. Вігілія і Санта Марыя Маджорэ (пабудаваны ў 1520—1524 гг., тут таксама праходзілі паседжанні форуму) знаходзіліся ў эпіцэнтры даўняга катаклізму планетарнага маштабу, які ахапіў і Беларусь, вызначыўшы яе нацыянальна-культурнае развіццё і прыналежнасць да еўрапейскай культуры. Пра гэта думаеш, развітваючыся з Трыдэнтам, горадам каталіцкага Сабору.
|
|
|