|
|
№
1(95)/2021
Мастацтва
Жыццё Касцёла
Марына ПАШУК
ЗЯМЛЯ ВЕРЫ Папа на радзіме Абрагама Тэалогія
Тэрэса КЛІМОВІЧ
САМАПРЭЗЕНТАЦЫЯ БОГА МАЙСЕЮ Ў ПАЛАЮЧЫМ КУСЦЕ Тэалагічна-літаратурны аналіз фрагмента Кнігі Зыходу (3, 1–17) Постаці
Ірына БАГДАНОВІЧ
«ЗАСТАВАЎСЯ ВЕРНЫМ КАСЦЁЛУ І НАРОДУ» Святар і паэт Андрэй Зязюля ў служэнні Богу і Беларусі
Кс. Артур ЛЯШНЕЎСКІ SDB
СВЯТАР, ПАДАРАВАНЫ НАМ МАРЫЯЙ Жыццё, дзейнасць і смерць кс. Станіслава Міхальскага SJ Інтэрв’ю
Асобы
Пераклады
Проза
Іканаграфія
Віталій КОЗІНЧУК
КАНЦЭПЦЫЯ ЎКРАІНСКАГА ІКОНАГРАФІЧНАГА КАНОНУ: УСХОДНЯЯ ІКАНАГРАФІЯ, ЗАХОДНІ МАСТАЦКІ СТЫЛЬ Мастацтва
|
Віталій КОЗІНЧУК
КАНЦЭПЦЫЯ ЎКРАІНСКАГА
|
Аўтар невядомы. «Багародзіца Адзігітрыя». XIX ст. Палатно, алей. Зберагаецца ў фондах Музея мастацтваў Прыкарпацця. |
Вялікая колькасць літаратуры па іканазнаўстве аўтарства расійскіх і заходніх вучоных не мае аналізу ўкраінскіх іконаў. Іх напрацоўкі — гэта дэталёвае апісанне сакральных твораў іконаў візантыйскага стылю. Выключэннем з’яўляецца кніга беларускай даследчыцы Надзеі Высоцкай «Іканапіс Беларусі XV–XVIII стагоддзяў» (Мінск, 1992; перавыданне 2001 г.), дзе яна праводзіць паралелі паміж іконамі Беларусі і паўночнай часткі Украінскага Палесся і Валыні [3].
Украінскія мастацтвазнаўцы, такія як П. Жаўтоўскі, І. Свянціцкі, В. Аўсійчук, Д. Стэпавік і многія іншыя, пішуць у сваіх манаграфіях, што ўкраінскі народ з’яўляецца адным з першых па вышыні культуры сярод народаў Усходняй Еўропы, бо вызначаецца своеасаблівым мастацкім выказваннем, пераканаўчасцю іконаграфічнага зместу і тэалагічнай думкі. Украінскі народ ганарыцца сваім паходжаннем ад продкаў, якія не далі яму знізіць сябе ў культуры, не адставалі ў стварэнні мастацкіх каштоўнасцяў, разумелі ікону і яе духоўную сутнасць, умелі тлумачыцца на мове іконы, любілі сваю Царкву і сваё мастацтва [4, с. 30–31].
Украінскія майстры іканапісу, акрамя «візантызму», выкарыстоўвалі іншыя стылі і тонка адаптавалі іх у сваіх творах. Яны звярталіся нават да стылю готыкі пры напісанні святых іконаў. Нават у княскай Русі былі элементы раманскага стылю. Пасля Сярэднявечча ва Украіне ў галіне сакральнага мастацтва мы бачым ужо не асобныя рысы сусветных мастацкіх стыляў, а свае ўласныя варыянты гэтых стыляў, выпрацаваныя майстрамі па «методыцы сінкрэтызму». Захавалася нямала іконаў і насценных роспісаў у стылях украінскага рэнесансу, украінскага барока, украінскага класіцызму. Развіццё мастацтва гэтых мясцовых варыянтаў сусветных стыляў прыпадае на чатыры стагоддзі — з XVI па XIX. Напрыклад, на ўкраінскіх іконах пасля XVI ст. у сюжэтах «Адзігітрыя» або «Елеуса» Дзева Марыя не адлюстроўваецца сумнаю: сярэднявечны змрок трагізму на Яе твары цалкам знікае. Гэта ўжо тая Марыя, якая празорліва бачыць Яго ўваскрасенне і ўнебаўшэсце. Выраз Яе вачэй ясны, шчокі цяплеюць чырванню, у чырвоных вуснах тоіцца ўсмешка добрай надзеі. Старажытная пасіянарнасць выгляду Святой Марыі звязаная з жалобаю Вялікай пятніцы, а новая, жыццесцвярджальная — са светлым Хрыстовым уваскрасеннем. Такім чынам, іканатворцы эпохі барока зрушылі багаслоўскія акцэнты, якія, дарэчы, бліжэй да іканалогіі святых айцоў, чым тыя акцэнты, якія грунтаваліся на пасіянарнасці адлюстравання старажытных візантыйскіх майстроў.
Уся гісторыя ўкраінскага іканапісу па сутнасці зводзіцца да адной высновы: неабходна пераадольваць прорву паміж светам святасці і светам зямнога жыцця чалавека. Гэта працяглы працэс гуманізацыі іконы. Езус Хрыстус, Багародзіца, усе святыя ўкраінскага народа і ўсёй Сусветнай Праваслаўнай Царквы губляюць ва ўкраінскай іконе сваю недаступнасць і строгі выгляд, уласцівы іканаграфіі Візантыі, балканскіх краінаў і Расіі. Украінская ікона пад уплывам заходніх мастацкіх стыляў пераняла рысы пакоры, дабрыні і міралюбнасці, што робіць яе арыгінальнай і непаўторнай у сусветным мастацтве.
Віталій Козінчук,
доктар філасофіі, сябра Нацыянальнага саюза мастакоў Украіны
(г. Івана-Франкоўск)
CПІС КРЫНІЦАЎ І ЛІТАРАТУРЫ
|
|