Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(23)/2003
Мастацтва
Кантакты

ПРАВАСЛАЎЕ І КАТАЛІЦКІ КАСЦЁЛ
У свеце Бібліі
Юбілеі
На шляху веры

ПОШУКІ БОГА
Пераклады

ЕЗУС НЕВЯДОМЫ
Haereditas

МАЕ ПАДАРОЖЖЫ
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Вандроўкі

ВЕРЫЛІ РАЗАМ
Нашы святыні
Пераклады

КАРНЕЙ ВАСІЛЬЕЎ
Галерэя

Валеры БУЙВАЛ

ТРЖЭБОНЬСКІ МАЙСТАР. УВАСКРЭСЕННЕ ХРЫСТА

Ёзэф Палацкі, гісторык і адзін з лідэраў чэшскага нацыянальнага адраджэння ў XIX ст., пісаў у сваёй «Гісторыі чэшскага народу», што перад гусіцкімі войнамі кожны храм у невялічкім нават мястэчку валодаў сапраўднай скарбніцай мастацтва. Вітражы, алтары, скульптуры, фрэскі, ілюмінаваныя святыя кнігі – уся гэта безліч шэдэўраў была знішчана гусітамі ў фанатычным імпэце абразаборства ў XV ст. падчас генеральнай рэпетыцыі драмы рэфармацыі, якая разыграецца ў Еўропе праз сто гадоў. Засталося ўсяго некалькі частак ад велічных алтароў, створаных напрыканцы XIV ст. ананімным Тржэбоньскім майстрам. Творы нацыянальнага генія ў шэрагу тысяч іншых ацалелых шэдэўраў дэманструюць найвысачэйшы ўзровень культурнага развіцця сярэднявечнай Чэхіі, мастакі якой не саступалі ў канкурэнцыі з буйнымі цэнтрамі тагачаснай культуры. То была эпоха Карла ІV з Люксембургскай дынастыі (1346—1378) – залаты век Чэшскай дзяржавы. Карл, абраны на сталец Свяшчэннай Рымскай імперыі германскай нацыі, перанёс сталіцу імперыі ў Прагу, заснаваў у 1348 г. Пражскі універсітэт, спрыяў мастацтвам. Готыка, якая панавала тады ў еўрапейскім мастацтве, а ў Чэхіі развівалася на працягу двух з паловай стагоддзяў, дасягнула ў тыя гады сваёй спеласці. Пражскі мастацтвазнаўца Яраслаў Пешына вызначыў стан нацыянальнага мастацтва ў агульнаеўрапейскім кантэксце: «Чэшскае гатычнае мастацтва не развівалася ў замкнёнай прасторы. Хаця і звязанае з гэтай тэрыторыяй, яно з самага пачатку было шырока адкрытае чужым уплывам, вучылася на прыкладах найбольш развітых еўрапейскіх краін і ахвотна прымала ад іх імпульсы. Чэшскія землі, аднак, здолелі прамовіць у багатай еўрапейскай поліфаніі сваім уласным голасам, паказаць сваю адрознасць і своеасаблівасць у новых стылёвых нюансах, інтанацыях і плыні выяўленчай мовы»1.

Нацыянальная галерэя ў Празе мае некалькі алтарных дошак аўтарства Майстра, сярод якіх, безумоўна, найпрыгажэйшая – «Уваскрэсенне Хрыста». Паводле гэтага шэдэўра даследчыкі называюць ананіма Тржэбоньскім майстрам. Лічыцца, што кампазіцыя (разам з дошкай «Маленне аб чашы») была часткаю крылаў галоўнага алтара касцёла аўгустынскага кляштара ў паўднёвачэшскім горадзе Тржэбонь. Дакладных звестак пра мастака не захавалася, але мяркуецца, што ён жыў і працаваў у Празе, быў звязаны з жывапісцамі, якія працавалі пры двары Карла ІV. У яго творчасці адчуваюцца ўплывы франка-фламандскага мастацтва.

Алтарная карціна моцна ўражвае перш за ўсё сваім каларытам. Чырвань мае звышнасычанасць, знаёмую нам хіба што з абразоў наўгародскай школы. Крывавая ахвяра Хрыста ўвасоблена ў каларыстычнай мелодыі, поўнай экспрэсіі. Чырвань, якая дамінуе ва ўсёй кампазіцыі, гучным акордам вызначае цэнтр – постаць Хрыста. На першым плане полымнасць колеру адгукаецца ў фігуры жаўнера, а на фоне – вечнай прасторай чырвоных нябёсаў. Усе астатнія фарбы падпарадкоўваюцца гэтаму колеру-сімвалу. У цэлым гама будуецца на класічным урачыстым спалучэнні чырвонага, чорнага і залатога, але прысутнічаюць таксама зялёныя, карычневыя, шэрыя таны, якія толькі падкрэсліваюць галоўныя каларыстычныя акцэнты. Градацыі чырвонага маюць тры ступені. У вопратцы Хрыста колер гарыць языкамі полымя. Гатычная абвостранасць формаў толькі ўзмацняе гэты драматычны эфект у кантрасце з жывым целам уваскрослага Збаўцы. У кашулі жаўнера чырвань значна больш нюансавана. Складкі тканіны і жоўтыя рэфлексы ствараюць кампазіцыйна статычны, прыземлена-канкрэтны вобраз. І ўрэшце на фоне – чырвоная роўнядзь неба з залатымі шасціканцовымі зоркамі. Тржэбоньскі майстар выяўленчымі сродкамі стварыў карціну нябёсаў, якая жыла ва ўяўленні людзей Сярэднявечча да самых адкрыццяў Каперніка. Над цэнтрам сусвету – зямлёй паўстае firmamentum – неба нерухомых зорак, што разам з вядомымі тады планетамі складала empyreum (вогненнае неба) – нябачную простаму воку крышталёвую сферу. Як заўсёды ў сярэднявечным мастацтве, творца не проста шукаў дэкаратыўных эфектаў – колер станавіўся выразнікам светапогляднай канцэпцыі. Можна пазайздросціць ягоным сучаснікам, якія разумелі гэтую сімвалічную мову.

Нямецкі мастацтвазнаўца Рудольф Кобэр адзначае каларыстычную навацыю ў творчасці Тржэбоньскага майстра, які ўпершыню ў заходнееўрапейскім жывапісе замяніў традыцыйны залаты фон чырвоным фонам з зоркамі2. Аднак у нямецкай гісторыі мастацтва мастак выступае як Meister von Wittingau і лічыцца немцамі «сваім». Ах, якая знаёмая нам сітуацыя! Мы добра ведаем, як з дапамогай змены канчатка ў прозвішчы беларускія мастакі (і не толькі мастакі) станавіліся часткаю чужой культуры: Рустэмас, Хруцкіс, Ванькявічус і г.д. А ў прынцыпе няважна, якога этнічнага паходжання быў Майстар. І немец і любы іншы працавалі на карысць чэшскай культуры, узбагачалі яе. Замірыць удзельнікаў спрэчкі лёгка. Тржэбоньскі майстар у сваёй творчасці спрыяў ўтварэнню такой з’явы агульнаеўрапейскага мастацтва, як «інтэрнацыянальная готыка» (стыль, дзе цяжка нават вызначыць прыналежнасць мастакоў да пэўнай канкрэтнай краіны з прычыны універсальнасці жывапіснай лексікі твораў).

Постаць Хрыста, велічная, непахісная, валадарыць у цэнтры кампазіцыі. Але гэта не ёсць геаметрычны цэнтр. Ад кропкі, дзе перасякаюцца дыяганалі прамакутніка карціны, фігура адсунута трошкі ўправа, і гэта дае дынамічны імпульс, які працягваецца ў рухах фігуры Збаўцы. Ён саступае з саркафага, а правая Яго рука ўздымаецца ў благаславенні. Левай Хрыстус трымае харугву, увенчаную залатым крыжам. Дрэўка светлай лініяй падкрэслівае вертыкалізм, замацаваны фігурай Хрыста. І адразу можна прасачыць, як адгукаюцца нястройным рытмам наступныя, чыстыя ў сваёй геаметрычнасці лініі. Пахіснулася дзіда з блакітным вымпелам каля левага краю карціны. Губляецца заціснутае сярод ачмурэлых жаўнераў дрэўка алебарды. Гэта – прылады катаў, зброя сатанінскіх сілаў. А ў руцэ Хрыста – зброя ісціны: белы крыж на чырвоным фоне харугвы ёсць сімвалам перамогі над смерцю, сімвалам жыцця вечнага.

Майстар не перадае ў кампазіцыі трохмернай прасторы. Ягоная тыпова гатычная трактоўка перспектывы стварае надзвычай кандэнсаваную, насычаную супярэчлівымі сіламі жывапісную атмасферу. Цяжка разгортваецца каменны саркафаг. У кантрасце з гэтым каменным ёмішчам смерці крочыць-лунае фігура Хрыста, намаляваная ўжо ў іншай праекцыі і нібыта накладзеная на выяву саркафага. У той жа час мастак з увагай паставіўся да дэталяў. На пліце – рознаколерныя пласцінкі і вялікія кольцы, а ля ніжняга краю кволая траўка парушае строгі геаметрызм профіляў саркафага. Прыроднае наваколле мае сваё значнае месца ў карціне: ад фрагмента мізэрнай глебы з рэдкай расліннасцю на першым плане да скалістага краявіду на фоне, што ўспрымаецца як тэатральны заднік. Умоўныя формы краявіду нагадваюць «горкі» жывапісу візантыйскай традыцыі. Пакручастыя масы пазначаны святлаценем у левай частцы кампазіцыі і патанаюць у цемры ў правай – нараджаецца раніца. Абуджаюцца птушкі, пра якіх не забыўся мастак, – і яны Боскае стварэнне. Дрэвы гронкамі лісця і няроўнымі стваламі ажыўляюць краявід.

Але ўсё, абсалютна ўсё, служыць духоўнаму цэнтру карціны. Галава Хрыста ў залатым німбе выразна выдзяляецца на фоне чырвані неба. Лінія гор даляглядам справа і злева няроўнымі дыяганалямі сыходзіцца на выяве Хрыста. Кантраст працягваецца ў сутыкненні карнацыі ягонай фігуры (жывой, трапяткой) з цемрай і халоднай паверхняй саркафага. Раны з струменьчыкамі крыві толькі падкрэсліваюць цудоўны сэнс Змёртвыхпаўстання і чалавечнасць вобраза. Твар Збаўцы поўны мудрага спакою і ласкі. Рукі і ногі яго трошкі выцягнутыя паводле гатычнага ідэалу. Уся фігура вытанчаная і велічная. А вакол – падкрэслена нязграбныя постаці жаўнераў. Сашчэпленыя кісці рук аднаго з іх (які спіць, абдымаючы сваю алебарду) гучаць кампазіцыйным дысанансам побач з постаццю Хрыста, у якой столькі чысціні і яснасці. Другі жаўнер здзіўлена ўзмахнуў рукой. Той, што на першым плане, схапіўся за меч. Яны, сведкі цуда, звяртаюць свае грубыя фізіяноміі да Хрыста. Калючыя формы касак і ўзбраення канстрастуюць з ідэальнай выявай Божага Сына...

Алтарная карціна Тржэбоньскага майстра – адзін з шэдэўраў хрысціянскага мастацтва.


  1. Ehm J., Pešina J., Homolka J. Ceské gotické umění. Praha, 1977. S. 8.
  2. Geschichte der deutschen Kunst / Herausgegeben von Ernst Ullmann. Leipzig, 1981. S. 223


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY