![]() ![]() |
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
№
1(23)/2003
![]() Мастацтва
Кантакты
У свеце Бібліі
Юбілеі
На шляху веры
Пераклады
Haereditas
Паэзія
Вандроўкі
Нашы святыні
Пераклады
Галерэя
|
Кардынал Вальтэр КАСПЕР
1. Важнасць і неабходнасць рэлігійнага дыялогу
Руская Праваслаўная Царква сыходзіць з яснага ўсведамлення таго, што рэлігійны дыялог важны і, больш за тое, непазбежны. Яна разумее, што іншыя рэлігіі і канфесіі таксама ўсведамляюць гэта, бо Еўропа аб’ядноўваецца і ў свеце больш няма адасобленых, аўтаномных тэрыторый. Адбываецца пастаянная сустрэча і ўзаемаабмен культур. У сувязі з гэтым міжрэлігійны дыялог можа стаць тым звяном, якога не хапае ў сённяшніх інтэграцыйных працэсах. Думаецца, што вернікі розных рэлігій і канфесій разумеюць гэта.
2. Стан дыялогу ў посткамуністычным рэгіёне
У сённяшняй посткамуністычнай культурнай прасторы дыялог увогуле толькі пачынае фармавацца. Раней існавала манаполія дзяржавы на дыялог па-за краінаю і дыктат унутры краіны. Хоць неабходна адзначыць, што да 1917 г. былі спробы наладзіць міжцаркоўны дыялог, як, напрыклад, дыялогі Рускай Праваслаўнай Царквы з Англіканскай, Стара-Каталіцкай і Малабарскай Цэрквамі. Мы ўсведамляем, што грамадства павінна вучыцца новым формам дыялогу ва ўмовах ломкі сацыяльных і эканамічных адносінаў, а таксама ва ўмовах трансфармацыі рэлігійнай свядомасці. Пераход ад «дзяржаўнага атэізму» да складанага працэсу рэлігійнага адраджэння вельмі часта ўскладняецца хваробаю росту – інфантыльнасцю ў разуменні ўласнай веры. Тут мы сутыкаемся з праблемамі пераходнага перыяду ад жорсткага дзяржаўнага рэгулявання да рынкавых адносінаў, да праблемаў страты ранейшых сэнсавых арыенціраў і пошуку новага самаразумення. У такіх умовах міжрэлігійныя адносіны сталі для рэлігій каменем спатыкнення. Гэта датычыцца праваслаўных і католікаў, баптыстаў і пяцідзесятнікаў, іудзеяў і мусульманаў. Падобна да таго, як унутраныя псіхалагічныя цяжкасці часта выяўляюцца ў форме знешніх фізіялагічных захворванняў, гэтак і ўнутраныя праблемы рэлігій могуць выяўляцца ў цяжкасцях міжрэлігійных і міжканфесійных камунікацый.
3. Фактары, якія ўплываюць на міжрэлігійны дыялог
Я не буду гаварыць пра ўвесь посткамуністычны рэгіён, а толькі абмяжуюся беларускімі рэаліямі. На падставе аналітычных дадзеных па рэлігійным становішчы ў Беларусі (зрэшты, гэта датычыцца таксама і Расіі) мы можам вызначыць чатыры асноўныя фактары, якія ўплываюць на міжрэлігійныя адносіны: 1) сацыяльны, 2) палітычны, 3) эканамічны, 4) культурна-гістарычны. Аднак найбольш блізкімі для нас з’яўляюцца фактары рэлігійныя. Пад імі мы разумеем той духоўны, маральны і жыццёва-практычны стан, у якім, перажыўшы палон атэістычнага таталітарызму, апынуліся сёння рэлігійныя арганізацыі. 1) Сацыяльныя фактары: ломка сацыяльнай сістэмы і палітычныя, эканамічныя трансфармацыі пасля яе спарадзілі змены і ў рэлігійнай свядомасці. Яны характарызуюцца зменаю старых светапоглядных арыенціраў і хваравітым пошукам самаідэнтычнасці, што суправаджаецца ўзмацненнем фундаменталісцкіх і антыэкуменічных настрояў, асабліва ў асяроддзі неафітаў.
Такія настроі не могуць не адбіцца на тактыцы наладжвання міжцаркоўных і міжрэлігійных адносінаў. Але гэта не азначае, што кіруючыя царкоўныя структуры ідуць услед за звыклай рэлігійнай свядомасцю. Яны, безумоўна, павінны ўлічваць вартасныя арыенціры і настроі простых веруючых, але не для таго, каб змагацца з імі, а для таго, каб прыводзіць іх у адпаведнасць з хрысціянскім ладам жыцця і хрысціянскімі мэтамі. 2) Палітычныя фактары: распад СССР і ўтварэнне шэрагу новых дзяржаў, якія часам не хочуць або не могуць знайсці паміж сабою агульнай мовы. Палітычныя канфлікты ў сферы дзяржаўных структур на тэрыторыі былога СССР дэструктыўна паўплывалі на ўсе ўзроўні дыялогу, у тым ліку міжцаркоўнага і міжрэлігійнага. Пошук новай самаідэнтычнасці ў сучасным міжканфесійным дыялогу павінен быць узаемным. І праваслаўныя, і католікі, і прадстаўнікі іншых рэлігій павінны навучыцца выказваць узаемныя павагу і любоў. Нельга недаацэньваць важнасць дыялогу рэлігійных супольнасцяў з дзяржавай на розных узроўнях дзеля стабільнасці грамадства. 3) Эканамічныя фактары: пасля перабудовы змяніўся баланс эканамічных сіл, адбылася палярызацыя грамадства, якая цягне за сабою сацыяльную канфрантацыю і сілкуе волю да супрацьстаяння. Эканамічны дысбаланс адбіўся і на рэлігійнай сітуацыі: супольнасці традыцыйных рэлігій абяскроўленыя за дзесяцігоддзі няволі, але да іх скіраваныя спадзяванні насельніцтва, якое жыве за рысаю беднасці і прагне дапамогі. Стварэнне ўласных інфраструктур на пачатку 90-х гадоў адразу ж выразна падзяліла ўсе рэлігійныя аб’яднанні на тыя, што атрымлівалі шчодрую фінансавую падтрымку сваіх праектаў з-за мяжы, і на тыя, што былі вымушаныя ў прамым сэнсе гэтага слова выжываць у новых эканамічных рэаліях. Гэта спарадзіла сітуацыю вострага інфраструктурнага дысбалансу паміж рэлігійнымі аб’яднаннямі на адной тэрыторыі. 4) Культурна-гістарычныя фактары: Беларусь з часоў Вялікага Княства Літоўскага была і застаецца прастораю міжкультурных узаемадзеянняў і камунікацый. На культуру Беларусі ўплывалі праваслаўная, каталіцкая, евангелічная, іудзейская і мусульманская культуры, што адлюстравалася ў нядаўна прынятым Законе аб свабодзе сумлення і рэлігійных арганізацыях Рэспублікі Беларусь. Гэта знайшло сваё ўкараненне і на этнічным узроўні, што назіраецца на прыкладзе змешаных шлюбаў. Аднак вельмі часта прыналежнасць да традыцыйных для Беларусі рэлігій звязана для большасці беларусаў хутчэй з культурнай, а не з рэлігійнай самаідэнтыфікацыяй. Уплыў культурна-гістарычнага фактару можна праілюстраваць і на прыкладзе адукацыі ў Беларусі. З аднаго боку, адсутнасць у сістэме школьнай адцукацыі прадмету аб рэлігіі ўзмацняе супрацьстаянне рэлігійных арганізацый у барацьбе за ўплыў на моладзь. Гэта супрацьстаянне выклікана не рэлігійнымі, а ідэалагічнымі і эканамічнымі матывамі. З другога боку, назіраюцца станоўчыя змены ў культурным асяродку, які робіцца ўсё больш адкрытым і адраджае свае еўрапейскія карані. Гэта плённа адбіваецца і на сістэме адукацыі. Абагульняючы, можна сказаць, што згаданыя фактары маюць не толькі негатыўны, але і станоўчы бок. Цяжкасці ў міжрэлігійных і міжканфесійных камунікацыях патрабуюць фармавання новых формаў рэлігійнага дыялогу. Тут мы не павінны адмаўляцца ад мінулага, але і не павінны арыентавацца толькі на кан’юнктуру сучаснага. Цяжкасці рэлігійнага дыялогу не могуць скасаваць міжрэлігійных камунікацый, якія будуць працягвацца ў любым выпадку.
4. Асаблівасці дыялогу паміж Рускай Праваслаўнай Царквой
і Рыма-Каталіцкім Касцёлам У розныя часы ў кожнай рэлігійнай супольнасці і нават у рэлігійных аб’яднаннях ёсць свае асабліва набалелыя праблемы, якія яны павінны вырашаць самастойна. Гэта магчыма пры наяўнасці ўзаемаразумення, інструментам якога з’яўляецца дыялог. Пры гэтым пажадана не фарсіраваць працэс якімі б то ні было сродкамі і не звесці яго да агульных гучных фразаў, за якімі часта нічога няма, а наадварот, выяўляць гатоўнасць да братэрскага ўзаемаразумення і супрацоўніцтва. Часам маўклівая братэрская падтрымка дапамагае больш, чым тэарэтызаванне з нагоды набалелых пытанняў. Залішняе мусіраванне стымулюе фундаменталісцкія сілы. Гэта прыводзіць да адваротнага эфекту. Ён супрацьлеглы тым добрым намерам, якія меліся на ўвазе ад самага пачатку. Усё гэта звязана з недастатковым улікам новых сацыяльных, палітычных, эканамічных і культурна-гістарычных рэалій у постсавецкім рэгіёне, якія складваліся з самага пачатку перабудовы. Усё сказанае найбольш яскрава адбіваецца ў сённяшніх складанасцях пры стасунках Рускай Праваслаўнай Царквы і Рыма-Каталіцкага Касцёла. На першы план у тым ліку выйшла праблема кананічных тэрыторый, а магчыма лепш было б ужыць спалучэнне «традыцыйных тэрыторый». Аднак мы лічым, што гэтую праблему наўрад ці можна вырашыць на тэарэтычнай базе. Бо яна мае ў тым ліку і гістарычныя карані. З гэтай прычыны праблема не з’яўляецца адзінай, але паўстае як разнастайнасць канцэпцый у імкненні да размежавання сфераў пастырскай адказнасці. Важныя крокі ў збліжэнні Царквы і Касцёла былі зроблены на Другім Ватыканскім Саборы і праз апублікаванне новага Кодэксу кананічнага права (СІС 1983). У выніку гэтага былі створаны Нацыянальныя Каталіцкія біскупскія канферэнцыі, што зблізіла праваслаўнае і каталіцкае разуменне вобразу існавання Царквы ў нацыянальнай дзяржаве. Пытанне аб «кананічнай тэрыторыі» і з пункту гледжання Рыма-Каталіцкага Касцёла з’яўляецца не толькі пытаннем кананічнага права, якое, безумоўна, рознае ў абедзвюх канфесіях і, тым больш, не пытаннем дагматычнага характару, а пытаннем царкоўнай палітыкі, якая заўсёды так ці інакш суадносіцца з нацыянальна-дзяржаўнай праблематыкай. Тое, што канцэпцыя «кананічных тэрыторый» выкарыстоўваецца Рускай Праваслаўнай Царквой у дачыненні да Рыма-Каталіцкага Касцёла, паказвае, што Руская Праваслаўная Царква ставіцца да Рыма-Каталіцкага Касцёла «па-сястрынску». Адметна, што такое стаўленне існуе, нягледзячы на адсутнасць эўхарыстычных стасункаў. І сам Рыма-Каталіцкі Касцёл спавядае вучэнне аб Праваслаўных Цэрквах як аб «Цэрквах-сёстрах», а не гаворыць пра сябе як пра Царкву-Маці ў дачыненні да Праваслаўных лакальных Цэркваў1. Гэта таксама не вынікае і з царкоўнай палітыкі, якая праводзіцца Рыма-Каталіцкім Касцёлам. Адносіны Папы Рымскага і Патрыярха Маскоўскага не ўспрымаюцца ні тым ні другім як адносіны сюзерэна і васала. Пасля вядомай «Сумеснай дэкларацыі» ад 7 снежня 1965 года адносіны паміж галавою Рыма-Каталіцкага Касцёла і прадстаяцелямі Праваслаўных памесных Цэркваў сталі разглядацца як братэрскія паміж роўнымі ў епіскапскім служэнні. Лінія такога разумення працягваецца і да сённяшняга часу. Развіваючы яе, Папа Ян Павел ІІ пісаў: «Такім чынам, трэба падтрымліваць з гэтымі Цэрквамі адносіны як з Цэрквамі-cёстрамі»...2 Таму сённяшнія цяжкасці ў міжканфесійных стасунках трэба разглядаць у першую чаргу як «нелады» паміж Цэрквамі-сёстрамі. Вырашаць іх трэба без спешкі і ціску. Тут можна гаварыць пра недастатковае разуменне той сітуацыі, якая склалася на сённяшні момант. Але найперш мы павінны паказаць сваё ўзаемнае суперажыванне і разуменне цяперашняй сітуацыі. Інакш непаразуменні паміж Царквою і Касцёлам могуць зацягнуцца на многія гады. Гісторыя Царквы паказвае, што патрэбна царкоўна-палітычнае вырашэнне пытання аб падзеле сфераў пастырскай адказнасці, якое б рэалізоўвалася на мясцовым узроўні. Дыялог Праваслаўнай Царквы і Рыма-Каталіцкага Касцёла – гэта сфера праяўлення царкоўнага такту, тут вельмі важна ўзаемна не навязваць свайго вырашэння праблемы. Рознагалоссе паміж Праваслаўнаю Царквою і Рыма-Каталіцкім Касцёлам у значнай ступені палягае і ў палітычным рэчышчы. Менавіта таму Маскоўскі Патрыярхат ахарактарызаваў адкрыццё новых каталіцкіх дыяцэзій менавіта як «недружественный» акт, пазбягаючы ўжывання тэрміну «неканонический» і паважаючы тым самым магчымае вырашэнне гэтага пытання на падставе новых узаемных пагадненняў у будучыні (пар. пазіцыю Свяшчэннага Сінода Рускай Праваслаўнай Царквы ў дакументах Ватыкана ад 28.06.2002). Сёння нам патрэбны не новыя аргументы абодвух бакоў для абароны сваіх пазіцый, а суаднясенне дзеянняў з сацыяльнымі, эканамічнымі, палітычнымі і культурна-гістарычнымі фактарамі, якія вызначаюць рэаліі рэлігійнай свядомасці сучасных вернікаў. Тады гаворка ідзе ўжо не пра тое, легітымная ці не канцэпцыя «кананічнай тэрыторыі», магчымае ці не адкрыццё новых каталіцкіх дыяцэзій у Расіі. Руская Праваслаўная Царква не настойвае на тым, каб Рыма-Каталіцкі Касцёл унёс у сваё кананічнае права паняцце «кананічная тэрыторыя» або перапыніў сваю дзейнасць у Расіі. Пытанне ставіцца пра тое, якім чынам трэба па-братэрску рэгуляваць гэтую дзейнасць і як яна можа ажыццяўляцца на прымальных для абодвух бакоў падставах у духу мірнага вырашэння спрэчных праблем.
5. Перспектывы
Што датычыцца стасункаў Рускай Праваслаўнай Царквы і Рыма-Каталіцкага Касцёла, то зусім відавочна, што наспела неабходнасць сумеснай выпрацоўкі міжцаркоўнага механізму, які б рэгуляваў не толькі ўтварэнне царкоўна-адміністрацыйных структур, але і наладжванне шырокага міжцаркоўнага дыялогу. Агульныя для нас правілы павінны не кантраляваць і абмяжоўваць, а ўзгадняць і каардынаваць. Безумоўна, рэлігійны дыялог, які праводзіцца нашаю Царквою, закранае не толькі камунікацыйныя адносіны з Рыма-Каталіцкім Касцёлам, але таксама і з іншымі хрысціянскімі канфесіямі і дэнамінацыямі, а ў больш шырокім кантэксце і з іншымі рэлігіямі, у першую чаргу з традыцыйнымі для культуры і гісторыі Беларусі іудаізмам і ісламам. Таму мы ўскладаем спадзяванні на тую структуру ў Беларускай Праваслаўнай Царкве – Інстытут рэлігійнага дыялогу і міжканфесійных сувязяў, – якая заклікана не толькі акумуляваць у сабе інтэлектуальны патэнцыял, але і стаць цэнтрам яднання людзей добрай волі. Мы <...> робім першы крок у накірунку да талерантнай будучыні. Няхай благаславенне Божае спадарожнічае дзейнасці нашага інстытута!
Пераклад з рускай мовы Л. К.
Фота М. Новікава
|
![]() |
![]()
|
![]()
|
![]() |