|
|
№
4(30)/2004
На кніжнай паліцы
Галерэя
Паэзія
Мастацтва
Пераклады
На шляху веры
Роздум
Хрысціянская думка
Спадчына
Данута БІЧЭЛЬ ЯДНАЛА МІНУЛАЕ І БУДУЧЫНЮ Паэзія
Роздум
Проза
|
Э С Э
Гэтая малітва, рэлігійна-патрыятычны гімн Наталлі Арсенневай (а верш менавіта так і названы — «Малітва»), гімн на музыку Міколы Равінскага, увайшоў у наша духоўнае быццё неяк адразу, неўпрыкмет, нібыта і заўсёды быў з намі, беларусамі, каталікамі, хрысціянамі. Малітва... Нязменная канстанта веры... Непарыўная сувязь яе з жыццём... Просьба аб Божай дапамозе, што абапіраецца на веданне задумы Божай... Малітва агульная і асабістая... Малітва падчас выпрабаванняў... Малітва, насычаная надзеяй... Малітва ў імкненні да сапраўднай ласкі... Малітва ўдзячнасці... Малітва, прасякнутая Духам Любові... Малітва... Калі звяртаюцца да Пана Бога з самым запаветным... Калі просяць за самае дарагое... І паэт Наталля Арсеннева звярталася да Пана Бога. Прасіла не за сябе. За Беларусь, за народ Беларусі...
... Свабода... Шчасце... Адраджэнне... Уваскрэсенне... Уваскрэсенне — у шырокім сэнсе... І ў тым, сакральным, што кожнага году наноў перажывае кожны хрысціянін... Рэалізм Уваскрэсення... Вечная Радасць... Вечнае Хваляванне... Для Наталлі Арсенневай гэты вызначальны момант, аснова рэлігійнага вопыту, нерв хрысціянскага светаўспрымання — цуд Навяртання, цуд далучэння да Вечнага Жыцця, сапраўднага праяўлення ў зямным Вышэйшага Жыцця, рэальна спазнанае, адчутае. Яна не проста імкнецца, яна не можа не высловіць сваё чуццё.
Моц Божая, Жыццё Духа — яны даюць паэтцы Наталлі Арсенневай сілы, мацуюць веру. Даюць надзею. На светлату Быцця. На тое самае шчасце свайго народа, з просьбай пра якое яна звярталася.
Паэтка верыць у наканаванне Божае і гістарычную справядлівасць:
Гэты верш — «Ускрэсні» — датаваны 1953 годам. У краіне паэткі, на Беларусі, вера не ў пашане. Афіцыйна... «Опіум для народа»... А для паэткі Наталлі Арсенневай вера — крыніца волі, энергіі, духоўны корань творчасці і духоўны прыстанак... Ратунак ва ўсіх жыццёвых абставінах... «Закон духа жыцця ў Езусе Хрысце» (Рым 8, 2) — мера існавання, сэнс Быцця... І Наталля Арсеннева зноў і зноў вяртаецца думкай да Яго, да Яго вобраза.
Хрыстос, якога не кожнаму дадзена было пазнаць, Хрыстос, што «рукою Прачыстай, ідучы, бласлаўляў у палёх каласы» («Каласы»). І гэтая благаслаўлёная Ім рэчаіснасць, патаемна-сакральная сутнасць свету для Наталлі Арсенневай непарыўна звязаная з Айчынай:
...Калі пісаліся гэтыя радкі, Наталля Арсеннева даўно ўжо была ў эміграцыі, далёка ад роднага краю... І нават імя яе было забаронена згадваць. І, безумоўна, вера дапамагала паэтцы выстаяць у жыццёвых выпрабаваннях: пасля прыходу Саветаў у Заходнюю Беларусь — арышт мужа, потым высылка яе з сынамі, без аніякіх падстаў, у Казахстан, вяртанне — дзякуючы намаганням Максіма Танка. Вайна... Якую яна ўспрымала, калі меркаваць па вершах, як няшчасце наогул. Па-чалавечы. Па-жаноцку. «Колькі ж, колькі віхор вайны сэрцаў людскіх разбіў, пакалечыў». Пакутліва задумваецца — дзе яна, гармонія свету, дзе раўнавага сіл душы: «Я пішу... Навошта я пішу? Па шчырасці — не знаю. Бо ж не вершы ў свеце ўзнімаюць шум і не рыфмы шум той сунімаюць». Але ж яна піша. І друкуецца. Да таго часу, да пачатку Другой сусветнай вайны, Наталля Арсеннева — паэтка, творчае аблічча якой выразна выявілася: талент бясспрэчны, прызнаны. Яе паэзіяй захапляліся Максім Танк, Міхась Машара... «Песня твая зацвіла зачарованай казкаю...» — так звяртаўся да паэткі Максім Танк. І ў тым жа вершы прароча вызначаў: «Нашы дарогі расходзяцца даўна пад зорамі...» Маючы на ўвазе, мабыць, найперш творчую манеру пісьма, паэтычнае яе крэда... Дарогі разышліся куды больш далёка, чым маглі сабе ўявіць на тую пару паэты Заходняй Беларусі — Наталля Арсеннева і Максім Танк. У кожнага — свая драма творчасці, свая няпростая лінія жыцця... Свая драма душы... Складаныя пуцявіны жыцця Наталлі Арсенневай... Ёй — 12 гадоў, падчас Першай сусветнай вайны сям’я змушана з’ехаць у эвакуацыю з Вільні: фронт наблізіўся да самага горада. Жыццё ў Яраслаўлі: вайна, рэвалюцыя, голад, разруха... Цэлы год сям’я вяртаецца ў Вільню. У дарозе ўсе чацвёра дзяцей Арсенневых хварэюць на іспанку, а сястра Галіна памірае. Калі ўрэшце сям’я дабіраецца да свайго горада, высвятляецца, што іх кватэру занялі чужыя людзі, а дабро таксама пайшло па чужых руках... І ў 16 гадоў Наталлі Арсенневай даводзіцца дапамагаць сям’і, даючы ўрокі французскае і нямецкае моваў. Але ад усіх жыццёвых згрызотаў ратуюць вера і Першая беларуская гімназія, бо, як адзначала сама паэтка, «людзі, што вучылі... ў Вільні, у 1919-м, 1920-м, 1921-м, 1922-м ды пазнейшых гадах, навучылі на ўсё жыццё... горача палюбіць Беларусь, стацца ейнымі пільнымі служкамі назаўсёды». А выкладалі ў гімназіі, «у кузні беларускіх дзеячоў», Максім Гарэцкі, Антон Луцкевіч, Браніслаў Тарашкевіч, Аркадзь Смоліч... Менавіта Максім Гарэцкі ўхваліў першыя паэтычныя вопыты Наталлі Арсенневай... І ўсё нібыта пачало складвацца ўдала. Пасля атрымання «матуры» — атэстата аб заканчэнні гімназіі — выкладанне ў адной з віленскіх школ, паступленне ў Віленскі універсітэт. Актыўнае творчае жыццё — Наталля Арсеннева друкуецца ў розных тагачасных заходнебеларускіх часопісах і газетах. Шлюб з Францішкам Кушалем. Нараджэнне двух сыноў. Шчасце маці і жонкі. Унутранае духоўнае жыццё, што сведчыць пра натуру вытанчаную, глыбокую, з філасофска-лірычным ухілам. Мастацкая свядомасць, што пацвярджае генетычныя карані — па бацьку паэтка з таго ж роду, што і такі вяршынна таленавіты паэт, як Міхаіл Лермантаў. Геній Лермантаў. Вэлюм паходжання надае Наталлі Арсенневай асаблівую зваблівасць і прыцягальнасць. Але і сама яе паэзія прыцягвае сувымоўнасцю Натуры, Хараству, Гармоніі. То радаснай, то тужлівай развагай. Тым, што быційна-верагодны зрэз жыцця мае бясконцую колькасць вызначэнняў, значэнняў, сэнсаў. Наканаваным Першатворцам. Паэзія Наталлі Арсенневай — гэта абаяльнасць інтанацый, свежасць рыфмаў, складаны шматслойны ўзор рамантычных матываў, фальклорных рэмінісцэнцый, выслоўленае выяўленне паэзіі як канцэнтраванага быцця. Гэта той тып светаўспрымання, калі чалавечая, творчая ўвага канцэнтруецца на імкненні ўраўнаважыць лёс чалавека з лёсам Натуры.
Або:
Паэзіі Наталлі Арсенневай 20-30-х гадоў уласцівая пазіцыя адстароненага назірання, заглыбленага лірычна-філасофскага адчування. І маючы на ўвазе калег па паэтычным цэху ў Заходняй Беларусі, яна так пазначала свае творчыя прынцыпы:
Патрыятычныя, грамадзянскага напалу вершы з’яўляюцца пазней. Пасля ссылкі, падчас вайны, у эміграцыі... Эміграцыя. Лагер для перамешчаных асобаў. З 1950 года — ЗША. Паэтка Наталля Арсеннева, патомная арыстакратка, пакуе агуркі на кансервавым заводзе. Пазней — уладкаванае жыццё, станаўленне культурнага жыцця беларускай дыяспары. Творчасць... Дзейсныя, увасобленыя ў слове думкі пра Беларусь... Вера... Доўгі жыццёвы шлях: 1903–1997. У 2003 годзе споўнілася 100 гадоў з дня яе нараджэння. А без яе творчасці ўжо нельга ўявіць беларускую літаратуру, беларускую культуру. І сусветную таксама — у перакрыжаванні думак, існаванняў, вызначэнняў эмоцый. «Няма лепшай долі для чалавека, як выдатна выявіць сваё наканаванне», — гаварыў Мішэль Мантэнь. Наталля Арсеннева выявіла дадзенае ёй звыш, ад Бога. Яна спраўдзіла наканаванае. Бо ці не так? «Сцерагчы будзе Пан твой выхад і твой уваход ад сёння й навекі» (Пс 121, 8). Ён, Пан Бог... Магутны Божа... Уладар Сусвету... Да якога так пранікнёна звярталася Наталля Арсеннева.
|
|
|