|
|
№
2(8)/1999
На кніжнай паліцы
З жыцця Касцёла
Постаці
Да юбілею 2000 года
Мастацтва
На кніжнай паліцы
Роздум аб веры
Паэзія
Нашы святыні
Па старонках старых выданняў
Haereditas
Традыцыя
З жыцця Касцёла
|
Вольга БАЖЭНАВА
ТЫПАЛОГІЯ ІЛЮЗІЯНІСТЫЧНАГА ЖЫВАПІСУЎ КАСЦЁЛАХ МІНСКАЙ ДЫЯЦЭЗІІ2-Й ПАЛОВЫ ХVІІІ — 1-Й ПАЛОВЫ ХІХ СТАГОДДЗЯ Названая тэма магла з'явіцца толькі пасля выхаду з друку рукапісу 1840-х гадоў Яна Барэйкі Ходзькі1. На падставе вялікага апісальнага і статыстычнага матэрыялу гэтай працы можна гаварыць пра такую з'яву, як ілюзіяністычны жывапіс Беларусі ХVІІІ ст., пра тое, што было і магло б быць - таму што з усёй вядомай спадчыны захавалася толькі некалькі помнікаў. Гісторыкі мастацтва могуць канстатаваць пашырэнне ідэі прасторавага ілюзіяністычнага жывапісу на Беларусі ХVІІІ ст. у перыяд позняга барока, прыкладам якога на сённяшні дзень можна лічыць роспіс касцёла Божага Цела ў Нясвіжы (мастак К.Д.Хескі, 1751-53 гг.), святыняў у Будславе, Лучаі, Мінску (мастак Анташэўскі, канец ХVІІІ ст.) і двух касцёлаў за межамі Мінскай дыяцэзіі (Гальшаны, Магілёў). З 89 парафіяльных кляштарных касцёлаў Мінскай дыяцэзіі 30 мелі роспісы «на оптыку малёванэ» (такі польскі тэрмін выкарыстоўваўся ў апісаннях падобнага роду жывапісу). Можна тэарэтычна ставіць пытанне аб пэўнай мінскай школе ілюзіяністычнага жывапісу 2-й паловы ХVІІІ - 1-й паловы ХІХ ст., паколькі існуе значная колькасць помнікаў, якія «ўкладваюцца» ў адзін і той жа перыяд; роспісы аб'ядноўваюцца стылістыкай выявы. У цэнтры гэтай з'явы стаіць адметная фігура мастака Анташэўскага2, вакол якога канцэнтруюцца ўсе гэтыя мастацкія праекты. Тэрыторыя ілюзіяністычных размалёвак абмежаваная Мінскай дыяцэзіяй, што цалкам справядліва для вылучэння топаса школы (як месца). Але на сёння гэта - тэарэтычная гіпотэза, паколькі захаваліся толькі тры помнікі (астатнія знішчаны рознымі бедствамі ці перабудаваныя). Ілюзіяністычны жывапіс - «з'ява вялікай папулярнасці, такога роду ўпрыгожанні інтэр'еру можна бачыць на шырокіх прасторах усходніх земляў Вялікага Княства Літоўскага», - піша М.Каламайская. «Яскравым доказам гэтага, - працягвае яна, - з'яўляюцца неацэнныя запіскі Ходзькі, з якіх можна зрабіць выснову, як часта можна сустрэць такога рода алтары або вялікія кампазіцыі, што арганізуюць прастору паверхні сценаў. Гэта не было сапраўднай рэалізацыяй таго, што планавалася ў такой ступені ў Будславе, але іх было шмат. Трэба падкрэсліць, што маюцца на ўвазе не толькі фрэскі, якія па сваёй прыродзе з'яўляюцца на мураваных аб'ектах, напрыклад, у касцёлах: францысканцаў у Дзісне, езуітаў у Лучаі і ў Мінску або парафіяльных у Бабруйску, Лагойску, Наўлоках, Прыдруйску, Стайне (Барысаўскі павет) і Замосці (Слуцкі павет). Тут гаворыцца пра выбар пэўнага спосабу для стварэння ўражання раскошнага пышнага інтэр'еру3.
Для дасягнення ілюзіяністычнага эфекту, які раскрывае прастору, мастаку неабходна бачыць магчымасць перспектыўнага скарачэння формаў, валодаць уменнем стварыць такой перспектывай эфект тэатралізацыі прасторы, каб было магчыма аптычна павялічыць рэальны прадмет і аб'ём у некалькі разоў. Уменне структураваць свет з новай сістэмай каардынат, дзе нават бясконцасць паддаецца кантролю праз фіксацыю ў пэўных пунктах, было вынайдзена майстрамі ХVІІ ст., апрабавана ў вялікай колькасці размаляваных палацаў і храмаў і нават зафіксавана ў шэрагу навучальных дапаможнікаў па архітэктурнай перспектыве і тэатральных дэкарацыях. Найбольш вядомыя кнігі - падручнікі такога тыпу жывапісу - належаць Андрэа Поца (канец ХVІІ ст.) і мастакам сямейства Галі - Бібіене (канец ХVІІ - 1-я палова ХVІІІ ст.). Самі кнігі і гравюры з іх былі надзвычай папулярныя ў ХVІІІ - ХІХ стагоддзях. Заходнееўрапейскія (у тым ліку польскія) гісторыкі мастацтва добра вывучылі гэту тэму (і да сённяшняга дня з'яўляюцца матэрыялы, у якіх паказаны усё новыя і новыя варыянты перспектыў праз італьянскі, нямецкі, французскі жывапіс).
Для сучаснікаў ілюзіяністычны жывапіс па-іншаму выстройваў глыбінныя псіхалагічныя станы - мастацтва ХVІІІ ст. было самым моцным сродкам камунікацыі людзей. «Але яшчэ іншая дарога вызвалення вяла ў самае ядро часу, і жаданню ішоўшага скрозь стагоддзі «memento mori» («памятай пра смерць») і «vanitas vanitatum vanitas» («суета сует») супрацьпастаўлялася іншае - «carpe diem» («выкарыстоўвай дзень, лаві імгненне, бо яно мінае»). Гэта спараджае ў перыяд барока як паэзію, так і мастацтва вельмі венсуалістычнае (пачуццёвае) і, адпаведна акалічнасцям, святочнае, калі свята з'яўляецца апафеозам і вяршыняй (вянцом) часу, які мінае. Рэлігійнае цярпенне, якое апраўдваецца ілюзорнасцю зямнога свету, змяняецца эстэтычнай раскошай яго фарбаў, жывапіснай ілюзіяй», - піша Фрыц Штрых, даследчык культуры барока4. Свет культуры непарыўна звязвае мастацтва і рэлігійнае перажыванне. Нездарма тэарэтыкі мастацтва ХVІІІ ст. вызначалі мастацтва за яго ўменне схапіць усеагульны характар рэчаў як філасофію.
Ілюзіяністыстычныя алтары на палатне мелі наступныя касцёлы: у Бабруйску - магчыма, як на сценах, абцягнутых палатном, у алтарах выявы былі на палатне; у Харомцах Бабруйскага павету - «тры алтары, маляваныя «оптычно» на палатне; у Параф'янаве «тры алтары, у вялікім, маляваным выдатна на палатне, размешчана фігура Хрыста, які церпіць на крыжы». На сцяне - у тэхніцы фрэскі або, дакладней, сухой фрэскі (як можна меркаваць) выкананы алтары ў Лучаі, Мінску, Лагойску, Гайне Лагойскага раёна («касцёл налічвае 5 алтароў, маляваных выдатна на муры»). Ва ўсіх іншых касцёлах няма дакладнага ўказання на тэхніку выканання размалёвак (касцёлы ў Замосці Уздзенскага раёна, у Наўлоках, Докшыцах, Давыд-Гарадку, Германавічах, Уздзе, Ігумене, Амнішаве (Лагойскі раён), у Турцы, Жарах (філіяльнай капліцы ад Даўгінава), у Дзедзіне (філіяльным касцёле ад Докшыцаў), у Лагойску, Ваўчковічах (філіяльным ад Мінска).
Неабходна сказаць пра магчымы мастацкі і адміністрацыйны цэнтр ілюзіяністычнага жывапісу ў Мінскай дыяцэзіі. Першым мінскім дыяцэзіяльным біскупам быў Якуб Дадэрка, пры якім у большасці касцёлаў пачалі аднаўляцца інтэр'еры. Галоўныя заказы атрымаў мастак Анташэўскі, пра якога ў рукапісе Яна Барэйкі Ходзькі сказана наступнае: «Сцены і алтары пакрыты размалёўкамі «на оптыку» аўтарства Анташэўскага, які пакінуў пасля сябе шмат размалёвак, галоўным чынам фрэсак у розных касцёлах Мінскай дыяцэзіі6 (пра Лучайскі касцёл), і «скляпенні і ўсе сцены касцёла пакрыты выдатнымі размалёўкамі, выкананымі на муры, якія адлюстроўваюць рэлігійны змест, аўтарства вядомага ўжо маэстро7 Анташэўскага8 (пра Мінскі кафедральны касцёл).
Такім чынам, мы можам зрабіць наступную выснову. Тыпалагічная разнастайнасць ілюзіяністычнага жывапісу ў касцёлах Мінскай дыяцэзіі сведчыць пра яе вялікае пашырэнне ў канцы ХVІІ - 1-й палове ХVІІІ ст. і прымушае нас дапусціць яе значную наяўнасць у ХVІІ - 1-й палове ХVІІІ ст., калі падобны кірунак у размалёўках касцёлаў усёй Заходняй Еўропы быў пануючым, а на Беларусі не прадстаўлены нават адзінкавымі помнікамі. Пра манументальныя размалёўкі таго часу можна толькі меркаваць, абапіраючыся на скупыя архіўныя матэрыялы. Таму такія каштоўныя для нас звесткі пра размалёўкі касцёлаў канца ХVІІІ ст. - 1-й паловы ХІХ ст. з рукапіснай спадчыны беларускага гісторыка Яна Барэйкі Ходзькі.
|
|
|