Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
2(16)/2001
Дакументы
Мастацтва

ЦУДАДЗЕЙНЫ І СТАРАЖЫТНЫ

РОСПІСЫ БЕЛАРУСКІХ КАСЦЁЛАЎ

РОСПІСЫ БУДСЛАЎСКАГА КАСЦЁЛА
Сведчаць архівы
У свеце Бібліі

ТАЯМНІЦА СТВАРЭННЯ
Юбілеі

БЕЛАРУСКІ ЗНАК ЦЁТКІ

НАД НЁМАНАМ
Проза

АПАВЯДАННІ

АПОШНІ ПЕРШЫ СНЕГ
Нашы святыні

НАША «ЕЗУІЦКАЕ» БАРОКА
Паэзія

ВЕРШЫ

ВЕРШЫ
Пераклады

ВЕРШЫ
Кантрапункт
Постаці

ВЯРТАННЕ
Мастацтва

Валянціна КОЎТУН

БЕЛАРУСКІ ЗНАК ЦЁТКІ

Да 125-годдзя з дня нараджэння

Алаіза Пашкевіч. Цётка… Яе талент i грамадзянскi подзвiг цесна злучаны з беларускім нацыянальным космалогасам, а пасіянарная творчасць уяўляе сабой адметную частку ўсёй літаратурнай спадчыны. Унікальнасць асобы Цёткі яшчэ і ў тым, што сваімі мэтанакіраванымі дзеяннямі ў справе міжнароднага асветніцтва (Вільня-Пецярбург-Кракаў), міратворнасці і гуманізацыі грамадства слынная беларуска засведчыла самадастатковасць, хараство і гістарычную правамоцнасць беларускай нацыянальнай ідэі. На працягу доўгага часу асоба і творчасць Цёткi разглядаліся даволi аднамерна, а менавiта як мастацкае ўвасабленне рэвалюцыйнага iдэалу. Аднак жа феномен Цётчынай спадчыны грунтуецца на мностве аспектаў, асэнсаваць якія можна толькi з улiкам агульнаеўрапейскай лiтаратурнай сiтуацыi, пры якой на пачатку ХХ стагоддзя ў шэрагу маладых лiтаратур пачала актывізавацца дзейнасць iнтэлiгентаў-адраджэнцаў, у творчасці якіх адметныя авангардысцкія формы перапляталіся з пабуджальна-заклiкавымi iмпульсамi. Антон Луцкевіч, разважаючы пра тагачасныя падзеі, пісаў: «У рэвалюцыйным катле кiпiць душа беларуса. Агульны размах i гон цягнуць за сабой уперад, а разам з гэтым творыцца новая народная псiхалогiя, кшталтуецца новы народны светапогляд i развiваюцца народныя iдэалы, якiя беларускi народ выказвае вуснамi сваiх лепшых сыноў – песняроў…».

Жыццёвы і творчы шлях слыннай Пашкевічанкі па сутнасцi з'яўляецца часава-прасторавай бiяграфiяй усяго адраджэнцкага руху, таго апантанага пакалення, што падаравала Беларусi цэлую галерэю асобаў, сярод якіх святлом неўмiручасцi ззяюць iмёны такіх годных беларусаў, як Янка Купала і Змітрок Бядуля, Карусь Каганец і Ядвігін Ш., Вацлаў Іваноўскі і браты Луцкевічы, Францішак Умястоўскі і Зоська Верас, Алесь Бурбіс і Канстанцыя Буйла. У гэтым шэрагу пачынальнікаў Цётка найперш – вялікая нацыянальная паэтка-будзіцелька, паэтка-асветніца. І карані яе светапогляднага менталітэту варта шукаць найперш у краіне маленства.

Як піша вядомы бiблiёграф Цёткi Ю.Бiбiла «Ез прычыны таго, што ў сям'i дзяцей было многа, а бацькi мусiлi шмат працаваць, Алаізу разам з яе малодшым братам аддалi гадаваць дзядам Пашкевiчам, якiя жылi ў фальварку Тарэсiн сярод густых лясоў у пяцi вярстах ад бацькоў». Лiзанька, да якой уся сям'я адносiлася з вялiкай пяшчотай, адразу ж вызначылася надзвычай здольнай да навукi i даволi хутка навучылася ў бабулi пiсаць па-польску, пачынаючы i завяршаючы кожны дзень словамi малiтвы, звернутай да Пана Езуса. Моц малiтвы дапаўнялася жывой сiлай вобразна-метафарычнай народнай песнi i казкi, на якiя такой багатаю была скарбонка бабулiнай памяцi. А яшчэ ў малечыя сны i мроi заляталi звонкiя галасы птушак, густы, часам пагрозлiвы шум лясных вяршалiн, перазвон сонечных струнаў, нацягнутых мiж небам i зямлёю. Гэтая мелодыя маленства хоць i па-рознаму, але пастаянна гучала ў Цётчынай творчасцi. З маленства ведала Алаiза цяжкую фiзiчную працу. З маленства ўведала таксама яшчэ адзін нялёгкі клопат: працу душы, якая заўсёды суправаджае разгортванне дараванага Богам таленту. Вось чаму парог касцёла пасля першай Святой Камуніі ў свае адзiнаццаць гадоў пераступiла ўжо дзяўчынка, якая ўнутрана адчувала ў сабе прысутнасць магутнага Святла. Гэты, дараваны небам, асаблiвы знак беларускасцi, быў заснаваны на скрыжаваннi трох сцежак (з Пешчына, Тарэсiна i Старога Двара), што заўсёды вярталі Цётку дахаты нават з самых дальніх вандровак. Новы круг жыцця пачаўся ў 1892 годзе, калі ва ўзросце васемнаццацi гадоў Алаiза паступіла ў чацвёрты клас сямікласнага вучылішча Веры Прозаравай.

Па сведчаннi аднакурснiц, гiмназiстка Алаiза са Старога Двара авалодвала навукаю ўпарта i пакутлiва; iмкнучыся да самастойнасцi, часам давала ўрокi шкалярам, каб аплацiць жыллё i харчаванне.

А начамi ў маладыя сны курсісткі ўлятала зорка з высокага Стара-Дворскага неба, i яна зноў вяла коней у начное, iмчалася на любiмым гнедым… Ажно да самай Лябёдкi, дзе сябравала з мiлымi, усмешлiвымi братамi Iваноўскiмi – Юркам, Тодарам, Вацакам. I цi не Вацак упершыню запалiў у яе самасвядомасцi свечку-iдэю Беларусi. Беларускi Знак Алаiзы ўжо кранулi яго палкія словы i шчырая вера ў будучыню, яго гатоўнасць самаахвяравацца ў беларускае змаганне.

Дома маладую настаўнiцу чакалi бацькi i радня, лiпеньскi сад i маладжавы кравец, каб зняць меркi для новай сукенкi… Пакідаць Вільню Алаіза, аднак, не спяшалася: яшчэ прыгажэйшымi выдавалi касцёлы святой Тэрэзы, катэдральны сабор пад Замкаваю гарою, касцёл святых Пятра i Паўла на Антокалi, Вастрабрамская вулiца з абразом Мацi Божай… Гэта пад яе – Мацi Божай Вастрабрамскай – апекаю Алаiза правучылася ў Вiльнi некалькi гадоў. Яшчэ не ўсвядомiўшы дарэшты ў сабе магутную сiлу беларускага знаку, чула, як праходзячы каля помніка Мураўёва-вешальніка, рэагуе на прысутнасць варожай сілы не толькі моцным сардэчным біццём, але і тым уздымам пачуццяў, што нараджалі першыя бунтарскія радкі. Час шпігуноў мацнеў і шырыўся, і гэта ўскосна сведчыла, што блізіцца нечуваны дасюль народны бунт. І ў гэтым мораку трывогі і самаахвярнасці ценька звінела нягучная мелодыя маладога сэрца. Але яна перамагала ўсе iншыя гукi, была мацней за свiст нагаек i стогны, мацней за стрэлы i грукат ботаў па брукаванцы. Беларускi знак Цёткi ўжо нараджаў у душы прадчуванне новай эпохi i таго, што ў гэтай эпосе і абноўленай прасторы роднай Беларусі яна павiнна заняць сваё, велiчнае i годнае, месца.

Лета 1902 года, калi маладая шляхетная дзяўчына з Лiдчыны ступіла з прыступак душнага вагона на перон Пецярбургскага вакзала, стала пераломным. I не толькi ў жыццi Алаiзы Пашкевiч. Вызначальным сталася яно i для тае справы, якую нашчадкі назвалi беларускiм Адраджэннем.

На жаль, пасведчання аб сканчэннi сямiкласнага вучылiшча для паступлення ў Пецярбургскi унiверсiтэт было замала. Выбар лёг на iншае: вучобу давялося працягваць у даволi папулярным сярод прыезджых дзяўчат асяродку курсаў выхавацелек i кiраўнiц фiзiчнай адукацыi, наладжаных вядомым вучоным, прафесарам Пятром Францавiчам Лесгафтам. Праграма курсаў уключала такiя прадметы, як фiзiка, астраномiя, матэматыка, хімія, прыродазнаўства, усеагульная гiсторыя, гiсторыя лiтаратуры. Прываблiвала i бунтарная асоба кiраўнiка курсаў, а пазнанне «медыцынскага» зрэзу жыцця, цесна злучанага з сацыяльнымi i палiтычнымi праблемамi, паступова дапамагло ўявiць абрыс таго «шкiлету», якi называўся Расiйскай iмперыяй пачатку ХХ стагоддзя, уявiць усе бугры на гэтым «целе» самадзяржаўя, сточанага хваробамi паразiтызму i славаблуддзя, iлжывай палiтыкай нацыянальнага i палiтычнага ўцiску. Ці не таму беларускi знак Цёткі, якая ўжо ступіла на шлях барацьбы, рабiўся больш празарлiвым i адкрытым да сяброўскiх стасункаў.

Пецярбургскi перыяд сыграў у лёсе i светапоглядзе Цёткi выключную ролю. Менавiта ў гэты перыяд нацыянальны дух Пашкевiчанкi мацнее, а ў асяродку «гэтай усё больш распальванай моладзi» (выраз Сцяпонаса Кайрыса) маладая паэтка адразу ж пачулася «як у сябе дома».

Гэта яна, Алаіза Пашкевічанка, разам з Антосем і Іванам Луцкевічамі і Вацлавам Іваноўскім яшчэ ў 1902 годзе стаяла на чале стварэння пецярбургскага «Круга беларускай народнай асветы і культуры», а таксама – Беларускай рэвалюцыйнай (затым – сацыялістычнай) грамады; гэта яна ініцыявала стварэнне спачатку падпольнага, а потым і легальнага беларускага друку. Гэта яна была далучана да выхаду першых паэтычных і празаічных твораў і зборнікаў для беларускага чытача, першых падручнікаў для беларускіх школ. Высокародныя, мужныя i самаахвярныя рамантыкi ўзялiся стварыць групы з мэтаю працы над моваю, асаблiва граматыкай, а таксама краязнаўствам, гiсторыяй, лiтаратурай. Гэта была адчайная, прыгожая моладзь самых першых гадоў новага стагоддзя, якая ўзводзiла «будынак» дзяржаўнай беларускай iдэi, замешваючы «цэмент» трываласцi на непахiснай любовi да роднай зямлi i самаахвярнасцi. Самаахвярнасці ў імя будучыні.

Паступова і вучоба на курсах П.Ф.Лесгафта, дзе вальнадумства спалучалася з высокiм узроўнем маральнай, эстэтычнай i прафесiйнай патрабавальнасцi, удзел у працы «Круга…» выхоўвалі ў Пашкевічанцы новыя, больш актыўныя паводзiны, фармавалі абвостраны грамадзянскі светапогляд. Менавiта ў гэты перыяд Цётка становiцца свядомай дзяячкай нацыянальна-вызваленчага руху, што супадае з рэвалюцыйнымi падзеямi, якія разгортваліся і мацнелі з кожным месяцам. Аднак засталi яны Алаiзу ўжо далёка ад Пецярбурга. Цётку клiкала Вiльня, дзе яе чакалі сябры, у асяродку якіх паэтка адразу ж уключылася ў актыўную працу, «укладаючы ў яе непачаты край энергii i шмат захаплення».

На палiцы ў сцiплым пакоi яе братоў, пэўна, ляжалi ўжо «Калядная пiсанка» за 1903 год з вершам «Мужык не змянiўся» i «Велiкодная пiсанка» на 1904 год, дзе былi змешчаны два яе вершы: «Нямаш, але будзе» i «Музыкант беларускi». Аднак жа задумаемся над пытаннем: чаму пасярод грозных, а часам i крывавых вiхураў раптам зайграў «Музыкант беларускi»? Цi не таму, што ён, падобна Дудару Францішка Багушэвіча, сапраўды беларускi, сын роднае зямлi, за якую i аддавалiся ўсе сiлы, дзеля якое i чынiўся магутны вызвольны наступ?..

Рэчаiснасць набрыняла крывёю нявiнных ахвяраў. I не толькi пасля знакамiтага Курлоўскага растрэлу. Ад цэнтра крывавыя хвалi расплывалiся па ўскраiнах, выклiкаючы адпаведнае стаўленне абуджанага народа да чыноўнiкаў i «сыцылiстаў». Станавілася відавочным: у момант, калі захiсталiся асновы, здавалася б, вечнага i непарушнага самадзяржаўя, беларусам трэба было б скарыстаць зручныя абставіны для таго, каб нарэшце зрабіць свой рашучы крок наперад. I гэта мог бы быць крок гiстарычны, лёсавызначальны. Вось чаму цiхая, спакойная i зусiм нядаўна правiнцыйна затарможаная шляхцянка рэзка мяняецца, прымушае сябе скiнуць прыгожы вяночак вясковай летуценнасцi, адразу ж схоплены бурным цячэннем часу. І ў цэнтры ўвагі Цёткі і яе сяброў апынулася найперш справа легальнага друку, выдання першай беларускай газеты «Наша доля». Наколькi апантанай i самаахвярнай змагаркай праявiла сябе Цётка ў перыяд 1905 года, наколькi востра разгортвалiся падзеi ў той жа Нова-Вiлейцы, дзе яна пачала працаваць фельчаркай псіхіятрычнай лячэбніцы, даволi падрабязна i грунтоўна засведчана ў шматлікіх абвінаваўчых актах Віленскай Судовай Палаты, скіраваных супроць арганiзацыi ў Нова-Вiлейцы рэвалюцыйнага таварыства. Яны дапамагаюць узнавiць тагачасную абстаноўку i тую небяспеку, якая навiсла над Алаiзай Пашкевiч. Яна часта выступала тады і як прадстаўнiца Беларускай сацыялiстычнай грамады, і як аратарка-паэтка. Найбольш вядомыя творы Цёткі таго перыяду захавалiся найперш у так званых «лятучых лiстках», што стваралiся не за пiсьмовым сталом у пакоi, а, здаецца, запiсвалiся на бруку гарачых вiленскiх вулiц, напоўненых апантаным узрушаным людам.

Але толькi нямногiя чулi ў гэтым хаосе, названым Элізай Ажэшкай «балем у чортавай кузнi», тoны стварэння. Што да Алаiзы Пашкевiчанкi, то ў посвісце навальнічнага ветру паэтцы чуўся найперш заклiк да барацьбы за беларускую дзяржаўную iдэю. Да рашучасці клікала і надзея перавесцi рэвалюцыйныя падзеi на рэйкi нацыянальна-вызвольнага змагання. Менавiта беларуская, дзяржаўнага кшталту iдэя незалежнасцi і стала самым трывалым грунтам Цётчынай грамадскай дзейнасцi i яе палымянай творчасцi. Такія яе вершы, як «Хрэст на свабоду», «Мора (рэвалюцыя народная)» сапраўды адпавядаюць тагачаснай рэчаіснасці. І найперш па сваёй праўдзіва-рэпартажнай форме. Адсюль – перанасычанасць даведкамi i падзейнай хронiкай усяго, што адбывалася, да прыкладу, у перыяд знакамітай «Крывавай нядзелi». «А цар сыпнуў, як бы з неба, / Тысяч куляў – так i трэба. / Дурняў хрысцiць на свабоду. / Цар навуку даў народу…» I далей: «Народ чуе голас з неба, / што больш цара не патрэба». Паглыбляючы галоўную iнтанацыю, Цётка часта звярталася да вобраза буры як сiмвала барацьбы, звязваючы з гэтым натхнёным вобразам усю сваю творчасць: «Такi бой вякамi жджэцца, / Такi бой гiгантаў дасць…» Абрыс бунтарнага часу як бы супаў з профілем паэткі-змагаркі.

Менавiта пра гэты момант бiяграфii Пашкевiчанкi перыяду масавага ўздыму 1905–1906 гг. згадвае Юлiяна Вiтан-Дубейкаўская: «…перад намi была аратарка, якая з вялiкай сiлай i пераконваннем усiм сваiм сэрцам будзiла ў слухачоў запал i любоў да прыгнечанага работнага люду й беларускага сялянства, за вызваленне й лепшую долю якога трэба ахвяраваць усе свае сiлы й жыццё. Слухаючы Ал. Пашкевiч, я зразумела, што яна запраўды тое адчувае, да чаго ўсiх заклiкае, i таму, што гэта было ў яе ад душы, яна мела вялiкi ўплыў на ўсю аўдыторыю».

Дарэчы, актыўным удзельнікам апісаных падзей стане ў хуткім часе герой Цётчынай «Чытанкі…» Вінцуль. Пасталеўшы, гэты беларускі вясковы юнак не толькі пойдзе паперадзе грамады, але стане нават ахвярай рэвалюцыі: «Пахіснуўся Вінцуль, / Штандар цісне ў руках. / Тут падскочыў патруль / і падняў на штыках. / Калі брызне з грудзей / Кроў гарача цурком, / Як крапідлам, людзей / Ахрысціла кругом» (верш «Пад штандарам»). Азначаная тэма ахвярнасці і самаахвяравання – адна з самых улюбёных і дзейсных у Цётчынай творчасці...

Выбуховы момант рэвалюцыі 1905 года сапраўды патрабаваў «фатаграфаваць», фіксуючы словамі нават дэталі. Аднак важна іншае. Важна ўсвядоміць, што герой Цёткі, Вінцуль, па волі лёсу закінуты ў горад, не толькі ідзе паперадзе скіраванай да праўды і волі грамады, але і прымае за яе пакутніцкую смерць, пранізаны вострым штыком-дзідаю.

І яшчэ. Якой унутранай творчай логікай ці генетычнай інтуіцыяй кіравалася Алаіза, падключыўшы да расшыфроўкі сваіх сюжэтаў найперш такі пабуджальны штуршок: «Гасудар, ці наеўся ты слёз? Ці напіўся крыві, ці накрыўдзіўся нас?» Царскія тыраны паднялі беларуса-Вінцуля на штыках. Значыць – узнеслі на «хрэст», на той крыж пакутаў, адкуль «кроў гарача цурком, як крапідлам, людзей ахрысціла кругом…»

Сёння можна з упэўненасцю сказаць, што паэтка ўключылася ў тагачасную рэвалюцыйную дзейнасць найперш таму, што спадзявалася на рэалiзацыю галоўнай iдэi ўсяго свайго жыцця. I гэтая iдэя – вызваленне Беларусі і пашырэнне беларускай культуры і асветы.

Упершыню менавіта Цётка асэнсавала і велiзарнае значэнне палiтычна-асветнiцкай працы ў асяродку жанчын, зразумела вызначальную ролю жаночай грамадскасцi ў справе барацьбы за незалежнасць роднага краю. Гэта быў выключна прагрэсiўны крок. Спалучыўшы ў сабе палымяную рашучасць змагаркi за вызвольныя iдэi свайго народу з новым асэнсаваннем развiцця грамадства, Цётка вылучалася з тагачаснага, у тым лiку жаночага беларускага асяродку, і рашучым характарам барацьбiткi, i еўрапейскiм поглядам на шляхi развiцця нацыянальна-патрыятычнай iдэi. I гэтая стрыжнёвая iдэя выбару, свядомага асэнсавання народам шляху да свабоды была выказана ёю, да прыкладу, у вершы «Сiрацiнка», звернутым найперш да беларускай моладзі:

Мы належым да народу,
Што ад свету да заходу
Кожны з гора ўтрое гнецца,
Аднак гору не даецца.
Крыжам ляжа ў крыві ўласнай,
А ўсё ж верыць зорцы яснай…
Беларусы! Больш нікому
Не ўступайце вы загону
Свайго жніва, сваёй працы…

З тым, каб болей не ахвяраваць нікому сваёй бацькавіны, і выступае ў бой народная сіла, прамаўляючы добрыя весці вуснамі паэткі: «Над кожнай хатай, у кожным месцы / Шчабечуць птушкі нам а свабодзе…» і далей: «Ах, браце, крэпка сіла ў народзе! / Добрыя весці зусюль ідуць, / Бо то мільёны разам у згодзе / Да лепшай долі смела ідуць». Як вядома, сутнасць і пачатак агульнага народнага паўстання пачатку ХХ стагоддзя паэтка асэнсоўвае ў найбольш значным сваім вершы «Хрэст на свабоду». Стыхія вышыні (неба і нябесны трон) у вершы даволі далёкая ад рэлігійных поглядаў аўтаркі і сімвалізуе абагоўленага манарха Расійскай імперыі. Разгортваючы ў творы сімвалічны бой паміж «морам» і «нябесным тронам», аўтарка ў выніку кіруецца да новае эстэтыкі ўзвышанага: «Такі бой вякамі жджэцца… / Такі бой гігантаў дасць…» Цётка сапраўды была ў сваёй апантанасці з «жалеза» і «са сталі…» Нават аб папараці-кветцы паэтка ўмела пісаць як «аб кветцы «перуновай», што красуе крывава-вогністым колерам…

Крыху пазней, зазіраючы ў сваю трывожную маладосць, яна ўкладвае ў памяць і вусны лірычнага героя балючыя згадкі-ўспышкі нядаўняй фантасмагорыі. Згадкі, звязаныя і з жахлівай руска-японскай вайной, і з рэвалюцыйнай рэальнасцю: «Хаджу па хаце, як атруты, / У жылах чую зімны лёд. / З кутоў глядзяць мярцоў шкілеты, / Па косткі плюшчыць цёпла кроў». («Перад Новым Годам», Снежань. 1905).

Праз радкі праступае ўжо Цётчына прарочая відушчасць:

Ах, страшны, страшны быў год гэты,
Яшчэ страшнейшы будзе зноў!
Праз вокны бачу поўна поле
Старых, малых. Ах, чую крыкі!
Салдат людзей там рэжа, коле;
Казак дзяцей падняў на пікі.
Ляціць, як віхар, матка ў болю…
Ах, льецца кроў праз цэлы гоні!
Ах, Бог вялікі, столькі мук!..
Нясецца гром з сталіц па краю;
Вяроўкі шыбеніц скрыпяць…
Самадзяржаўных гіцляў зграю
Народ свабодны хоча змяць.

Такія пераднавагоднія прывіды прыбачыліся паэтцы ў цяжкія хвіліны роздуму над лёсам бацькавіны. І ўсё ж: «Як я раздумаў – будуць плёны, / Будзе добры ўраджай. / Біце ў звоны, біце ў звоны! / Новы год, народ, страчай!»

Праца Цётчынага музыканта, аднак, была разлічана не столькі на скупое вуха «сытага», колькі на выкананне той «звыш-задачы», што была прынята да дзейнасці ўсёй кагортай пачынальнікаў беларускай літаратурнай класікі: «Музыкант галосіць, / Скрыпка не махлюе, / Хутка «хамску» песню / ўсенек свет пачуе». Гэтая творчая звышзадача сталася своеасаблівым Цётчыным наказам для многіх будучых пакаленняў. А космалогас яе творчасці ўрэшце сімвалізуе выхад да агульнанацыянальнай ідэі, да той лучнасці нацыі, што асабліва вобразна і дакладна сведчыцца Цётчыным творам да ўсіх нас!

Вам, суседзі, вам, кумочкі,
…Беларусы-галубочкі,
Пяю з сэрца, падцягайце,
Вы грамадой голас дайце.
Зложым песню цэлым людам…

Зварот паэткі адрасаваны менавіта суседзям, родным людзям, аднавяскоўцам, магчыма, з яе Старога Двара: «Ад вякоў мы, братцы, спалі, / А тут разам заспявалі».

Разам заспяваць для паэткі азначае менавіта аб'яднацца ў агульным памкненні, зліцца «ў адзін тон» дзеля самага важнага для ўсіх беларусаў патрабавання, скіраванага ў абарону сваіх чалавечых правоў, свае нацыянальнае годнасці. Такі наказ паэткі Будзіцелькі. Такі яе Беларускі Знак.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY