|
|
№
3(41)/2007
Галерэя
Год паклікання да святасці
На кніжнай паліцы
Ad Fontes
Пераклады
Паэзія
ВЕРА & CULTURA
Нашы святыні
Мастацтва
Юбілеі
Пераклады
На кніжнай паліцы
Практыкум
Мастацтва
|
ДА 750-ГОДДЗЯ СМЕРЦІ СВЯТОГА ГІЯЦЫНТА (ЯЦКА)
Жыццё cвятога Гіяцынта
ў паэтычнай інтэрпрэтацыі Мікалая Гусоўскага
Выданне паэмы Мікалая Гусоўскага пра святога Гіяцынта прысвечана кракаўскаму ваяводу і маршалку, а таксама найвышэйшаму кароннаму канцлеру Хрыстафору Шыдлавецкаму, які, таксама як святы Гіяцынт, паходзіў з роду Адрованжаў. У празаічным прысвячэнні аўтар звяртае ўвагу на выключна важнае значэнне падзвіжніцкай дзейнасці прапаведніка-дамініканца. «На наступны год пасля смерці святога Гіяцынта, — падкрэслівае паэт, — татары, скарыстаўшыся з нашага неспакою, захапілі Сандамір разам з крэпасцю і спустошылі шматлікія рэгіёны Польшчы, чынячы жорсткія разбурэнні. У гэты надзвычай неспрыяльны час вера была настолькі моцнай, святая літургія настолькі шчырай, што тады на дзіва ставала святых мужоў, святых жанчын і святых паннаў, якія тварылі шматлікія цуды2. Але толькі вучэнне святога Гіяцынта, якое пашырылася на ўсе часткі каралеўства, надавала трываласці»3.
Кампазіцыйна паэма падзяляецца на дзве часткі. Першыя чатырыста радкоў прысвечаны непасрэдна апісанню жыцця святога. Другая частка паэмы носіць палемічна завостраны характар і прысвечана абароне традыцыйных хрысціянскіх каштоўнасцяў, крытыцы вучэння Лютэра, апалогіі эстэтычнага аспекту ў набажэнстве і абгрунтаванню неабходнасці культу святых. Віктар Дарашкевіч справядліва адзначаў, што арыгінальная канцэпцыя Мікалая Гусоўскага ў яго паэме пра святога Гіяцынта «грунтуецца на сцвярджэнні адзінства лепшых прынцыпаў раннехрысціянскай маралі, ідэалаў народнай этыкі і рэнесансавых элементаў»4. Гэты твор не абмежаваны вузкаканфесійнай праблематыкай, не закранае складаных дагматычных праблемаў. Паэма на дзіва блізкая да штодзённага духоўнага жыцця свецкага чалавека. Аўтар акцэнтуецца перадусім на маральным аспекце хрысціянскага вучэння. Вобраз прапаведніка Гіяцынта вяртае чытача да ўяўлення пра высокую духоўную чысціню, якая была ідэалам святасці з апостальскіх часоў. Варта пагадзіцца з Ірынай Шкурдзюк у тым, што «шляхі і дзяянні прапаведніка святога Гіяцынта асацыіруюцца з евангельскім шляхам Хрыста»5. Нават апісанні шматлікіх цудаў, учыненых місіянерам, супастаўляюцца з адпаведнымі евангельскімі фрагментамі цудатварэнняў Сына Божага.
Мікалай Гусоўскі імкнуўся ўвасобіць у сваім творы адну вельмі важную ідэю. Фармуляванне гэтай ідэі выключна як крытыкі лютэранства было б вульгарным спрошчваннем мастацкай задумы паэта. З агіяграфічнага эпасу «Пра жыццё і подзвігі святога Гіяцынта» вынікае, што на ўсіх этапах свайго вялікага шляху святы прапаведнік у першую чаргу дбаў пра арганізацыю хрысціянскай супольнасці. Менавіта Касцёл — Ecclesia — не толькі як святыня, але найперш як духоўнае паяднанне вернікаў набывае выключнае значэнне і для польскага прапаведніка-дамініканіна, і для беларускага паэта-гуманіста. Успомнім, дарэчы, што само слова «ecclesia» першапачаткова мела значэнне народнага сходу. Вось чаму добры святар — той, які дбае найбольш пра сваю парафію. Гэтай ідэяй насычана ўся агіяграфічная частка паэмы. Асаблівым чынам Мікалай Гусоўскі акцэнтуе эстэтычны аспект хрысціянскага культу. Касцёльныя аздобы, адзенне святара, іконы, залаты посуд, харавыя спевы неабходныя, на думку аўтара, на пачатковым этапе далучэння чалавека (прынамсі дзіцяці) да хрысціянскіх каштоўнасцяў. Прыгажосць не толькі ратуе свет людскі, але і пракладае шлях да свету Боскага. Дастаткова аргументавана, па-рэнесансаваму доказна паэт тлумачыць, што гожасць святыні і велічная прывабнасць святара ўзвышаюць чалавека, умацоўваюць у яго душы «нават кволыя парасткі веры».
У фінальным звароце да караля Жыгімонта паэт стварае велічную выяву зямнога сусвету як Касцёла ўсіх натуральных з’яваў і істотаў. Касцёл створаны найперш для таго, каб чалавек атрымліваў эстэтычную асалоду, але пазней, на этапе духоўнага сталення, падкрэслівае аўтар, цуд Боскага Стварэння мусіць быць асэнсаваны, усвядомлены звычайным чалавекам. Дапамагчы ў гэтым можа тое, што мае зямное паходжанне, але ў сваёй выключнасці становіцца звышнатуральным, цудоўным.
Геніяльна проста растлумачыў вялікі беларускі паэт маральную каштоўнасць святасці: яна ўзвышае чалавека, цешыць яго душу, уздымае яе да ўнутранага лікавання, свята. Хіба выпадкова ў нашай мове словы «святасць» і «свята» этымалагічна роднасныя? Святасць — гэта Божы дар, якім надзелены не кожны чалавек. Святасць і ёсць найвышэйшае хараство. Так ласкавая маці звяртае ўвагу дзіцяці на прыгажосць летніх кветак, якія можна аднесці Найсвяцейшай Панне і такім чынам крыху далучыцца да гэтай Святасці. Так чалавечы шлях да Неба прастуюць яго святыя.
Гл. таксама:
|
|
|