![]() ![]() |
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
№
4(66)/2013
![]() Жыццё Касцёла
Вера і жыццё
У кантэксце Бібліі
Нашы святыні
Маналог святара
Навука
Постаці
Прэзентацыя
Паэзія
Пераклады
Па родным краі
Нашы святыні
Па родным краі
Асобы
Галерэя
|
Напэўна, сёння не знойдзецца такога чалавека, які б не ведаў, што такое Біблія. Але, напэўна, знойдзецца вельмі шмат тых, хто сустракаецца з цяжкасцямі пры знаёмстве з яе тэкстам. Адной з такіх цяжкасцяў з’яўляецца вялікая колькасць незразумелых нам словаў. Пры чытанні Бібліі мы нібы дакранаемся да далёкага мінулага, да пачаткаў веры ў адзінага Бога. Яна ўводзіць нас у гісторыю і культуру таго часу, менталітэт далёкіх нам людзей. Звычаі, паводзіны, спосабы камунікацыі — усё гэта мы знаходзім на яе старонках. Безліч постацяў, імёнаў, тапонімаў… Мы з цяжкасцю іх успрымаем, бо яны для нас, так бы мовіць, чужыя, з іншага свету культуры. Таму і здаюцца незвычайнымі, незразумелымі, нейкімі экзатычнымі. Аднак, калі заглыбіцца ў іх паходжанне, усё стане больш празрыстым, зразумелым і нават прыгожым. І чытанне Бібліі ператворыцца ў асалоду ад таго, што мы прарваліся ў мінулае праз вялікую раку стагоддзяў. Асобную групу сярод такіх словаў ствараюць гэтак званыя тэафарычныя імёны і тапонімы. І адным з такіх тэафорных элементаў у тэксце Бібліі з’яўляецца אֵל (ʼel)1. Паводле граматыкі, слова ʼel першапачаткова з’яўлялася імем уласным і толькі з цягам часу паступова пачало набываць абстрактны характар, азначаючы боства ўвогуле, нейкую дэманічную сілу, анёлаў і нават грошы, што ў сваю чаргу таксама адлюстроўвае Біблія. Эль (’el) — гэта габрэйская форма агульнасеміцкага азначэння боства, альбо бога, і быць можа, яна азначала «моц», «сілу» і адпаведна самага «Моцнага», «Магутнага», «Дужага». Габрэі ўжывалі слова ʼel для азначэння свайго Бога: «Эль айцоў нашых» — Бог айцоў нашых, «Эль Абрагама» — Бог Абрагама, «Эль Ісаака» — Бог Ісаака, «Эль Якуба» — Бог Якуба, «Эль Нахора» — Бог Нахора (Быц 28, 13; 31, 53; 32, 10; Зых 3, 13. 15. 16)2. Так называлі таго Бога, з якім іх продкі заключылі запавет. Выраз ʼel як азначэнне Бога паходзіць з рэлігіі старажытных жыхароў Канаана, куды перавандраваў з Месапатаміі Абрагам. Сёння гэтая рэлігія вядомая дзякуючы ўгарыцкім міфалагічным тэкстам, запісаным на табліцах рознага фармату, адкрытым у 1930–1931 гг. у бібліятэцы галоўнага жраца, недалёка ад святыні Бааля. Паводле гэтых тэкстаў, канаанскім Алімпам была гара Сафон3, што ўзносіцца на поўначы Сірыі, а на чале канаанскага пантэону стаяў ʼel 4. Яго называлі «тварцом сусвету», «каралём», «боскім быком», «добрым і ласкавым». Яму аднаму належала панаванне ў поўным значэнні гэтага слова. Ён быў тым, хто дзяліў паміж людзьмі каралеўствы. Жыў ён у бясконцай далі, сярод тысячы палёў і раўнінаў, ля крыніцы дзвюх рэк, сярод прорвы вялікай глыбіні. Эль знаходзіўся па-над моцамі хаосу, на пачатку справы стварэння. Хоць дагэтуль не было знойдзена ніводнага міфа пра стварэнне людзей, аднак з выразу abu-adami (айцец людзей) вынікае, што чалавек – гэта таксама яго твор. Увесь космас, багі і людзі маюць свой пачатак у богу Эль. Яны спачываюць у ім, а Ён узносіцца над бязладдзем і космасам. Эль – гэта дастойны айцец і кароль багоў і людзей. У культуры Канаана, як і ў іншых семіцкіх культурах, гэтае імя стала галоўнай назвай найвышэйшага бога, які жыве ў палацах, акружаны хорамі іншых бостваў. Эль не той бог, які павінен супрацьстаяць сілам хаосу: ён дабрадушны, паважаны і адначасова велічны, упэўнены ў сабе і ў сваім валадарстве валадар. Дакуль ён будзе прабываць там, датуль будзе трываць устаноўленая ім структура свету. Толькі ў межах гэтай структуры існуе свет вышні і падземны, свет новага жыцця і свет, звязаны са смерцю. Аднак усемагутнасць бога Эль абмяжоўвалася існаваннем у канаанскім пантэоне іншых магутных бостваў 5. Гэтаму ўсемагутнаму, ласкаваму і добраму Эль (богу), мудраму і вечнаму6, а таму з сівой барадой7, прыпісвалася яшчэ і міласэрнасць. Як найвышэйшы Суддзя, ён лічыўся абаронцам справядлівасці, міласэрнасці, гасціннасці і звычаяў. Меў рысы, якія чалавек павінен быў старацца набыць, таму канаанскія каралі, якія кіравалі рэлігійнымі абрадамі ў сваіх гарадах-дзяржавах, мелі абавязак як прадстаўнікі боскай волі на зямлі быць справядлівымі і міласэрнымі да безабаронных і калекаў. Больш за тое, гэтыя каралі выконвалі прадпісаныя абрады для таго, каб атрымаць прабачэнне за грахі і правіны людзей. Адным з самых важных элементаў спадчыны Ізраэля пасля канаанцаў былі рэлігійныя і маральныя канцэпцыі караля. Патрабаванне маральнай чыстасці ад людзей было вынікам прыпісвання гэтай якасці богу Эль. У выніку канаанцы апынуліся ў той групе чалавецтва, якая жыла перакананнем, што маральнасць — гэта вытворная ад рэлігіі і існуе толькі дзякуючы рэлігійным перакананням. Нягледзячы на тое, што гэтая канцэпцыя сустрэлася з апазіцыяй, яна ўвайшла ў агульную спадчыну габрэяў і хрысціянаў, усяго неязычніцкага і постязычніцкага Захаду. Калі намады8 навязалі больш цесны кантакт з аседлым насельніцтвам, у канаанскіх санктуарыях яны знайшлі розныя імёны бостваў, якія перавандравалі і ў Біблію: El Eljon — «Бог Найвышэйшы, вельмі высокі» (Быц 14, 1), El Roj — «Бог мяне бачыць» (Быц 16, 13), El Olam — «Бог вечнасці» (Быц 21, 33), El Betel — «Бог санктуарыя Бэтэль» і El Šaddaj9 — «Бог Усемагутны» (Быц 17,1). Так «Бог айца» рэлігіі Ізраэля быў злучаны з богам людзей, з якімі намады жылі ў блізкім суседстве. У выніку гэты канаанскі бог разам са сваім пантэонам паўплываў на фарміраванне рэлігійных канцэпцый у Ізраэлі. Нават пасля доўгага часу аўтары Бібліі памяталі, што шанавалі яго ў Геброне і, магчыма, у ваколіцах Мамрэ як Эль Шаддая («Пана раўнін, палёў і стэпаў», акрэсленне вельмі паэтычнае, магчыма, акадыйскага паходжання), шанавалі яго таксама ў Бэтэль пад іменем Эль Бэтэль10 («Бог з Божага дома», праўдападобна, што гэтае імя таксама акадыйскага паходжання), у Бээр Шэбе як Эль Оляма11 («Бога Вечнага»); у Кадэш-Барнэа яго называлі Эль Роі12 («Бог бачыць мяне»), а ў Ерузалеме — Эль Эліён13 («Бог Найвышэйшы»), у Сіхеме шанавалі як Эль Бэріта14 (Бога Запавету). Самім патрыярхам Абрагаму і Якубу Бог адкрываецца як Эль Шаддай15 — «Бог Усемагутны» і Эль Олям16 — «Бог вечны». Нават у скрутках Мёртвага мора — ʼel (אֵל) як назва Бога Выбранага народу сустракаецца 667 разоў як сінанімічнае для ’adonay і YHWH. Асабліва замяняўся тэтраграматон YHWH. Гэтае ж найменне Бога памяталі таксама і ў часы Новага Запавету, пра што сведчаць хоць бы нават словы Езуса, сказаныя на Кальварыі: «Элі17, Элі, лема сабахтані» (Мц 27, 46; Мк 15, 34). Значэнне Эль у ранняй ізраэльскай рэлігіі становіцца відавочным, калі ўспомніць складаную форму імя Ізраэль. Ды і ўвогуле ʼel стала складовай часткай многіх біблійных імёнаў і тапонімаў. Так, імя першага сына Абрагама, народжанага ад Агар, — Ізмаэль, — азначае «Бог чуе». Нават сама Біблія тлумачыць яго: «І яшчэ сказаў ёй [Агар] анёл Пана: “Вось ты цяжарная і народзіш сына, і назавеш яго Ізмаэль18, таму што пачуў Пан пра нядолю тваю”». Якуб, падступна здабыўшы благаслаўленне першароднага, быў вымушаны ўцякаць ад свайго старэйшага брата Эзава ў Харан. Затрымаўшыся на начлег, ён бачыць у сне драбіну, што лучыць неба з зямлёю. Абудзіўшыся, ён усклікае: «Гэта нішто іншае, як дом Бога і брама неба» (Быц 28, 17). І называе гэтае месца Бэтэль19 (дом Бога). Чаму сын Ісаака Якуб стаў Ізраэлем, што азначае «Бог змагаецца», таксама тлумачыць Біблія: «Адгэтуль не будзеш звацца Якубам, але Ізраэлем20, бо ты змагаўся з Богам і людзьмі і перамог!». Месца ж змагання з Божым анёлам Якуб-Ізраэль называе Пэнуэль21, што значыць «Божае аблічча», бо казаў: «Я бачыў Бога тварам у твар і застаўся жывым» . Ганна, жонка Элкана, будучы бяздзетнаю, горача вымольвае ў Бога сына, а калі той нараджаецца, яна дае яму імя Самуэль22, што азначае «Бог выслухаў», бо казала: «Я выпрасіла яго ў Пана» . Імёны многіх прарокаў таксама маюць тэафорны элемент. Так, першы прарок паўночнага валадарства — Ізраэля, які змагаўся з прарокамі Баала, называўся Элія23, што значыць «маім Богам ёсць Ягвэ». Імя ж ягонага наступніка — Элісей24 (Бог выбавіў). Тэафарычнымі таксама з’яўляюцца імёны двух вялікіх прарокаў Ізраэля: Даніэль25 (Бог мой суддзя) і Эзэхіэль26 (Бог моцны, Бог робіць моцным). Тое ж можна сказаць пра аднаго з прарокаў суднага дня — Ёэля27. Яго імя азначае «Ягвэ ёсць Богам». У звароце прарока Ісаі да караля Ахаба, які не хацеў турбаваць Бога, каб раіцца з Ім, ёсць прадказанне прарока, што ў такім разе Бог сам дасць каралю знак, каб той не заключаў ніякіх дамоваў са сваімі патэнцыяльнымі ворагамі, бо сам Бог будзе з ім і народам: «Вось Дзева зачне і народзіць Сына, і дасць Яму імя Эммануэль28», што значыць «Бог з намі». Імёны трох арханёлаў з хрысціянскай традыцыі таксама тэафарычныя. Гэта Габрыэль 29 (маёй моцаю ёсць Бог), Міхаэль 30 (хто ж як Бог), Рафаэль 31 (Бог аздаравіў). Як бачым, у старажытным Ізраэлі культ бога Эль быў шырока распаўсюджаным, асабліва на тэрыторыі Сіра-Палестыны. Таму Эль ушаноўваўся на Святой Зямлі з даўніх часоў. Біблія кажа пра многія мясцовыя маніфестацыі бога Эль: каля студні Лахай-Роі Агар сустракае Эль Роі — Бога, які бачыць (Быц 16, 7-14). У Бээр-Шэбе Абрагам ушаноўвае Эль Оляма — Бога вечнага (Быц 21, 33). Імя Эль Эліён — Бог Найвышэйшы, лучылі з Ерузалемам (Быц 14, 18-20). Якубу ж аб’явіўся Эль Бэтэль — Бог [з] Бэтэль у Бэтэль — у доме Бога (Быц 35, 7). Эль Бэріт — Бог Запавету, быў звязаны з Сіхемам (Суд 9, 46). Амаль усе гэтыя мясцовыя аб’яўленні бога Эль сягаюць даізраэльскіх часоў — да ХІІІ ст. да нар. Хрыста. Пасля пасялення ў Канаане Ізраэль адаптаваў пашану, якую канаанцы аддавалі Эль. Таму да з’яднанага каралеўства імя Бога — ʼel — было ў два разы больш распаўсюджаным элементам у імёнах, чым тэтраграматон YHWH, але пасля бабілёнскага выгнання тэтраграматон стаў у чатыры разы больш папулярным элементам, чым ʼel. Для натхнёных аўтараў Бібліі, якія размаўлялі на габрэйскай мове, словы, утвораныя ад ’el сталі ўніверсальнымі паняццямі з самай шырокай сферай выкарыстання. У самой жа Бібліі слова ʼel і вытворныя ад яго ўжываюцца больш за дзве тысячы разоў, у тым ліку асабістыя імёны, утвораныя ад ʼel 32. Як бачым, усе словы з тэафорным элементам ʼel , у тым ліку ўласныя імёны і тапонімы, з’яўляюцца водгукам першаснага азначэння ізраэльцянамі Бога як Эль, звязанага з рэлігіяй Канаана. Таму вельмі слушна, калі мовы перакладу захоўваюць у біблійным тэксце гэтую адметную асаблівасць, што дапамагае нам у лепшым і больш правільным разуменні тэксту гэтай натхнёнай Кнігі, якая з’яўляецца крыніцай і падставай нашай веры.
|
![]() |
![]()
|
![]()
|
![]() |