![]() ![]() |
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
№
4(26)/2003
![]() Галерэя
З жыцця Касцёла
Мастацтва
У свеце Бібліі
На шляху веры
Сведчаць архівы
Проза
Паэзія
Нашы святыні
Мастацтва
Проза
Культура
|
Каля касцёла Дэльі Эрэмітані (манахаў-пустэльнікаў) можна прайсці і не здагадацца, штo знаходзіцца па-за яго мурамі. Раманская базыліка – гэта тыповы архітэктурны вобраз храма, распаўсюджаны ў Паўночнай і Сярэдняй Італіі: акно-ружа на франтоне, строгі рытм аркады і пілястраў. І цяпер у Падуі можна ўбачыць некалькі касцёлаў такіх формаў, а ў мінулыя стагоддзі іх было яшчэ больш. Тыповы фасад – як заслона, за якой хаваецца яркая і захапляльная містэрыя. Капліца Дэль Арэна падарыла несмяротнасць касцёлу, што стаяў на ўскраіне сярэднявечнага горада, пабудаваны на руінах антычнага амфітэатра, – арэны. Тут працаваў вялікі Джотто – мастак-рэвалюцыянер, геній італьянскага мастацтва «трэчэнта» (чатырнаццатага стагоддзя). Джотто вызначыў у жывапісе першапачаткі Рэнесансу – так званага Протарэнесансу. Яго жывапісная мова была настолькі наватарская ў параўнанні з творамі выдатных тагачасных майстроў (Сімонэ Марціні, Дуччо, П’етро і Амброджо Лорэнцэцці), што сучаснікі так да канца і не асэнсавалі, не ацанілі яго адкрыцці. Шматлікія паслядоўнікі Джотто, – іх і цяпер іранічна называюць «джоттэскі» (малыя джотто) – успрынялі толькі некаторыя фармальныя і кампазіцыйныя прыёмы майстра, не паглыбіўшыся ў сутнасць яго жывапісу. Творчасць «джоттэскаў» – гэта крок назад, да сярэднявечнай мастацкай традыцыі. Толькі праз сто гадоў, на пачатку «кватрачэнта» (пятнаццатага стагоддзя) італьянскі жывапіс перажыў такую ж рэвалюцыю. З творчасцю другога фларэнційца – Мазаччо, – які ўгрунтаваўся на дасягненнях Джотто, мастацтва Рэнесансу канчаткова заваявала Італію. Джотто дзі Бандонэ (1266-1337) – першы з вялікіх фларэнційскіх мастакоў. Менавіта з яго пачынаўся шэраг гігантаў эпохі Рэнесансу, людзей універсальных здольнасцяў, багатых духам першаадкрывальнікаў. Джотто быў выдатным архітэктарам і скульптарам, музыкантам і паэтам, але яго алтарныя карціны і фрэскавыя цыклы (далёка не ўсе з іх захаваліся да нашых дзён) увасабляюць найкаштоўнейшы плён майстра, а фрэскі капэлы Дэль Арэна ў Падуі – вяршыня яго творчасці. Значэнне гэтых фрэсак бясцэннае ў гісторыі еўрапейскага мастацтва – іх суадносяць толькі з геніяльным цыклам Сікстынскай капліцы пэндзля Мікеланджэла. Цяжка абраць асобныя кампазіцыі, немагчыма вычарпальна расказаць пра іконаграфічную праграму, рэалізаваную Джотто на мурах капліцы, – кароткі разгляд трох сцэнаў можа даць толькі агульнае ўяўленне пра шэдэўр манументальнага жывапісу. Трэба ехаць у Падую! Імкнуцца туды слядамі Скарыны. Ён, безумоўна, быў тут і маліўся тут. У 1512 годзе, калі беларускі геній з’явіўся ў Падуанскім універсітэце, цыкл Джоттавых фрэсак у касцёле Дэльі Эрэмітані быў ужо класікай... Разам са Скарынам пераступім парог капліцы, дзе ад уваходу разгортваюцца біблейскія і евангельскія сцэны, і цудоўная сіла мастацтва спыняе час...
Але давайце разгледзім, якая жывапісна-пластычная субстанцыя служыць мастаку для стварэння выяваў людзей і навакольнага свету. Рэвалюцыйная сутнасць метада Джотто ў яго адыходзе ад сярэднявечнай манеры бачання і адлюстравання. «Светаадчуванне Джотто прасякнута пачуццём паўнавартаснага матэрыяльнага быцця, якое прывяло яго да такога жыццёвага адлюстравання прадмета, што мы ўспрымаем яго больш непасрэдна, чым у рэчаіснасці. Гэта дапамагае нам верыць у моц мастацтва», – напісаў пра адкрыцці фларэнційца выдатны амерыканскі даследчык мастацтва італьянскага Рэнесансу Бэрнард Бэрнсон (ураджэнец Віленшчыны)1. Усё так... Джотто засвойвае трэцяе вымярэнне, глыбіню – невядомую мастакам Сярэднявечча. Але гэта толькі першыя, хоць ужо надта смелыя крокі пазнання рэчаіснасці. Дзея ў яго кампазіцыях развіваецца заўсёды ў даволі вузкай прасторы першага плану, нібыта на сцэне. Заўсёды паралельна гледачу, без дынамічнага пранікнення ўласна ўглыб кампазіцыі. Архітэктурны і пейзажны фон трактуецца з наіўнасцю ўмоўнай тэатральнай дэкарацыі, якая хутчэй ёсць выразным знакам пэўнага аб’екту, – гары, пабудовы, чым самім аб’ектам. Так, скалы на фрэсках аддаленыя, але блізкія да дэкаратыўных «горак» візантыйскай і старажытнарускай традыцыі. А дрэвы... Мы пазнаем, што гэта выява дрэва, але ў гэтым вобразе розніца з прыроднай з’явай, як паміж кветкай і бутонам кветкі. Для Джотто надзвычай важныя лінія і сілуэт. Ён быў так заняты чалавечымі фігурамі, што пакідаў усё астатняе амаль у поўным палоне сярэднявечнага ідэалу. Менавіта ў трактоўцы чалавечай фігуры мастак адкрыў новыя магчымасці жывапісу. Фігуры ў яго пластычныя, аб’ёмныя, трывалыя. Складкі вопраткі падпарадкоўваюцца прыгожым рытмам, але і выяўляюць, падкрэсліваюць натуральныя аб’ёмы і рухі. Ёсць пэўны схематызм і паўтарэнні ў тварах людзей, нібыта ўсе яны належаць да адной сям’і. Але гэта не гатычныя або візантыйскія святыя – Джотто пачынае стварэнне новай візіі чалавека. Кубінскі даследчык Амадо Паленкэ эмацыйна ўсклікае перад фрэскамі капліцы Дэль Арэна: «Колькі навізны ў гэтых фрэсках! Якімі далёкімі здаюцца яны нам ад кволых фігурак Сімонэ Марціні! У адрозненне ад сіенскага майстра Джотто засяроджвае сваю ўвагу на структуры персанажаў, што не займала ані яго папярэднікаў, ані яго сучаснікаў»2. Заўважым, менавіта гэтае дасягненне мастака былі няздольныя ўспрыняць і развіць «джоттэскі».
|
![]() |
![]()
|
![]()
|
![]() |