|
|
№
4(26)/2003
Галерэя
З жыцця Касцёла
Мастацтва
У свеце Бібліі
На шляху веры
Сведчаць архівы
Проза
Паэзія
Нашы святыні
Мастацтва
Проза
Культура
|
«Сані» — Казіміраў верш, прысвечаны мне з нагоды 50-годдзя. У наша вучнёўства з многіх стаўбцоўскіх вёсак зімой раненька спяшаліся за Кляцішча, на Шубін, трактары з вялікімі, з бярвенняў, санямі — па сена. Казімір выходзіў таксама раненька на ўгурбаваны снегам шлях, каб злаўчыцца, ускочыць на сані і амаль дзесятак кіламетраў пад’ехаць да Дзераўной, а далей выходзіў і я, каб такім чынам, можа, і на тых жа санях, пад’ехаць кіламетраў з сем да Налібацкай сямігодкі. Аднойчы я не ўцэліў на санях на дошкі: трапіў у шырокую шчыліну, мог апынуцца пад тоўстай, у тры бервяны, абвязаных трасамі, перакладзінай і, адпаведна, быць раструшчаным ёю. Ды Бог выратаваў, даючы шанец не апусціць рукі ад страху, змагацца за жыццё праз сілу... Ужо не едучы, а цягнучы адны «сані» ў «Маладосці», мы дружна стараліся друкаваць там усё таленавітае, здольных пачаткоўцаў. Як маглі, утрымлівалі для маладых літдадатак «Бібліятэка часопіса «Маладосць» — 12 кніг паэзіі, прозы, крытыкі і публіцыстыкі моладзі ў год. Многія з яе менавіта па гэтых кніжках сталі сябрамі Саюза беларускіх пісьменнікаў, зрабілі годныя творчыя заяўкі. Як паэт К. Камейша побач з тымі, хто нарадзіўся ў 1930-я, таксама заявіўся як «шасцідзесятнік», па-новаму асэнсоўваючы свет, жыццё пад знакам хрушчоўскай «адлігі». Але ўжо ў першай кнізе («Восеньскія позвы», 1969) не імкнуўся перакрычаць іншых дэмакратызмам, моднічаць, дэклараваць, а напаўняў свае вершы, паэмы зместам, зачэрпнутым з родных мясцін, — выявамі своеасаблівай занямонскай і пушчанскай прыроды, тутэйшымі былымі і сучаснымі паданнямі, расказамі пра жыццё ў Заходняй Беларусі, пры савецкай і нямецкай уладах, вобразамі каларытнага, з нялёгкім лёсам знаёмага люду, — і ўсё гэта, знаходзячы свае выяўленчыя сродкі, свае арыгінальныя метафары, ажыўляючы сваім дапытлівым розумам і шчырымі пачуццямі, а часам і тонкім гумарам, выплаўляў у паэзію. Гэта — у паэмах «Кромань», «Галоўная вярста», у кнігах «Мембрана», «Нектар», «Лірыка», «Плёс», «Пярэймы дня» і інш. Як бачна, нават загалоўкі зборнікаў адлюстроўваюць настрой, задуму яго паэзіі, што няспешна і нягучна, але трывала ўвайшла і заняла сваё пачэснае месца ў паэзіі ўсебеларускай. Плённа працуе К. Камейша і ў літаратуры для дзяцей (зборнікі вершаў «Гаёўка», «Буслянка», «Дзятлава кузня», «Добры дзень, шафёр» і інш.), шмат перакладае з іншых моў, піша рэцэнзіі і артыкулы, выступае перад чытачамі, а ў апошнія гады хораша далучаецца да прозы ў жанры мініяцюры, дзе заваблівае свежасць, пільнае назіранне за прыродай, чалавечымі ўчынкамі і грамадскімі (антыграмадскімі) з’явамі, трапнае, дасканалае мастацкае слова, у адносінах да якога ён адзін з самых дасведчаных, высокакультурных нашых творцаў. А паэтам, і паэтам добрым, ён, можа, і загадзя быў падрыхтаваны: вершы (на беларускай і польскай мовах) складае і ягоная маці, цётка Ядвіга, якая пасля нядаўняй смерці мужа, мудрага і гаспадарлівага дзядзькі Вікенція, адна жыве, як некалі весела жартаваў Анатоль Вялюгін, у «Малых Навіках, дзе нарадзіўся вялікі паэт», і якую часта адведвае яе сталы ўзростам, з нялёгкімі жыццёвымі перыпетыямі, але яшчэ малады, мужны, творча актыўны сын-паэт. Дапамагае ёй і заадно прычашчаецца роднай зямлёю, набірае ад яе сілы. Здароўя, веры і надзеі, плёну табе, дружа!
|
|
|