![]() ![]() |
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||
№
4(38)/2006
![]() Галерэя
На кніжнай паліцы
Год Яна Паўла ІІ
Кардынал Зянон ГРАХАЛЕЎСКІ
КАТАЛІЦКІЯ ВЫШЭЙШЫЯ НАВУЧАЛЬНЫЯ ЎСТАНОВЫ
Ксёндз Юзаф КРУКОЎСКІ
АДНОСІНЫ ПАМІЖ ПАЎСЮДНЫМ КАСЦЁЛАМ Пераклады
Біблія і літаратуразнаўства
Паэзія
Хрысціянская думка
З архіваў часу
Мастацтва
|
Пачатак у №1(35)/2006
«Вось, Я пасылаю вас…» Ян Павел ІІ асабліва любіў Лацінскую Амерыку. Гэтаму кантыненту Святы Айцец даў вельмі шмат, як шмат і атрымаў ад яго. Той вялікі дар, які ён даў лацінаамерыканцам, гэта перадусім маральная падтрымка і ўмацаванне іх веры. Веры, у якой бывае цяжка трываць людзям, бо ёй пагражаюць спакусы так званых племянных рэлігій, разнастайных сектаў, часам нават атэізму, не кажучы ўжо пра тэалогію вызвалення, якая мае няшмат агульнага з сапраўднай рэлігіяй, але затое прасякнута рэвалюцыянерствам і камуністычнымі лозунгамі. Гэтыя людзі заўсёды былі настойлівымі і паслядоўнымі ў сваім імкненні да святога, часам нават плацячы за гэта цярпеннем. Ён вучыў іх цярпліва адрозніваць сапраўдную свабоду, укаранёную ў Божай любові, ад ідэяў фальшывых прарокаў. У адказ на гэта яны бязмежна яго любілі, напачатку, магчыма, не адважваючыся паказаць сваёй любові, але ж раней ім ніхто не казаў пра тое, што яны таксама маюць права на праяўленне пачуццяў. З кожным новым наведваннем, з кожным разам, калі ён казаў «я прыходжу ў імя Хрыста», яго не толькі пазнавалі, але і выяўлялі сваю любоў усё больш адкрыта. Гэтыя людзі ведалі, што могуць на яго разлічваць, што ён падтрымае іх і дадасць сілаў. Ведалі, што ён дапамог ім знайсці Бога і пазнаць Яго.
Афрыку Святы Айцец часта называў «кантынентам надзеі». Гэта сапраўды незвычайны кантынент. Парог трэцяга тысячагоддзя ён пераступае, маючы тую моц надзеі, якую даў яму Ян Павел ІІ. Ён асабіста ад іх імя і дзеля іх будучыні змагаецца з моцнымі гэтага свету, між іншым за спісанне пазыкаў, якіх яны ніколі не змогуць заплаціць. Ян Павел ІІ быў з гэтымі людзьмі ў імя Хрыста. Ён бясконца паўтараў ім: «Я з вамі. Я прыйшоў для таго, каб быць з вамі». Ён дыхаў іх паветрам, хадзіў па іх зямлі, па пылу і пяску, да ўсяго дакранаўся сваімі рукамі. Ён не спыніўся і не адступіў назад. І гэтыя людзі, якія не ўмеюць ні пісаць, ні чытаць, якія жывуць у галечы і не маюць ежы, дзеці якіх паміраюць, бо ім няма чым іх карміць і лячыць, адразу зразумелі, што гэты чалавек іх любіць. Яны паверылі яго простым жэстам і надалі ім вялікае значэнне. І яны пойдуць дарогаю Евангелля, бо Святы Айцец працытаваў ім словы Езуса: «Дзе двое ці трое сабраліся ў імя Маё, там Я ёсць сярод іх». Я бачыў іх і ведаю, што, умацаваныя ў веры, яны пойдуць дарогаю Евангелля. Любоў — вялікая сіла! Яны ўбачылі цуд любові.
Калі вы лічыце, што ва ўсіх багатых гарадах Злучаных Штатаў: у Нью-Йорку, Лос-Анджэлесе, Лас-Вегасе, Галівудзе не існуе Афрыкі, вы памыляецеся. Калі там хтосьці ўпадзе на вуліцы, яму ніхто не дапаможа падняцца; калі хтосьці памірае з голаду, яму ніхто дарма не дасць і чэрствай скарынкі. Грамадства, якое жыве ў дабрабыце, — хворае, бо яно не бачыць нічога далей за свой нос. Гэта называецца бессардэчнасць! Ян Павел ІІ ідзе туды і пытаецца: «Хто твой брат?». У Нью-Йорку кажа:«Любі бліжняга свайго, як сябе самога» і пытаецца: «Ці ведаеш, хто твой бліжні, ці ведаеш ты яго? Дапамажы яму! Ты павінен знайсці час для гэтага!». Там, у Амерыцы, ён пытае: «Хто твой брат?». І адразу дадае: «Не падманвай мяне! Не кажы, што не ведаеш, хто ён, твой брат! Не кажы яму: „Можаш паміраць: ты для мяне не існуеш“. Ён сустрэў менавіта цябе, і ты павінен яму дапамагчы».
Наогул, у Азіі не было апладысментаў… Былі паклоны, поўныя павагі, і вочы, поўныя падзякі. Гэта было дзіўна, таму што большасць жыхароў Японіі, Кітая ці Індыі — гэта будысты, індуісты, канфуцыяне. Не кажучы ўжо пра паўднёва-ўсходнюю Азію, дзе будысты складаюць 99 працэнтаў насельніцтва. Людзі Усходу наогул ставяцца да Папы з вялікаю пашанаю, таму што бачаць, што ён робіць. У такіх вялізных мегаполісах, як Токіо, хто ж памятае пра бедных, а Папа перш за ўсё ідзе менавіта да іх. Яны бачаць, як Папа моліцца. Я памятаю, у Тайландзе, у Бангкоку, Ян Павел ІІ увайшоў у будыйскі храм, паводле традыцыі зняў абутак і сеў на вялікую падушку, што ляжала на зямлі. Насупраць яго на ўзвышэнні сядзеў будыйскі манах у акружэнні сваіх субратоў. Прывітаўшы адзін аднаго, яны сядзелі ў маўчанні. Мне здаецца, гэта была своеасаблівая супольная малітва, ці, хутчэй, медытацыя, разважанне. Ян Павел ІІ заўсёды з далікатнасцю і павагай ставіўся да чужых звычаяў, да іншых культураў. Пры ўваходзе ў будыйскі храм Папа мог не здымаць абутку, для яго гэта было неабавязкова. Тое самае ён зрабіў і пры ўваходзе ў Радж Гхат — маўзалей Махатмы Гандзі. Такім чынам Святы Айцец хацеў паказаць сваю павагу да вялікага Махатмы на месцы яго крэмацыі.
Аўстраліі ён паказаў шлях рэлігійнага адраджэння, новай евангелізацыі, што нанава абудзіць дух тых людзей, якія знаходзяцца ў духоўнай спячцы. Вельмі шмат аўстралійцаў маюць хрысціянскія карані, толькі яны пра гэта забыліся: заснулі. А ён ім кажа: «Абудзіцеся! Чувайце!». Папа кажа пра новую евангелізацыю таксама тады, калі гаворка ідзе пра Еўропу. Бо што такое Еўропа, дзе жылі і працавалі, ствараючы яе, тысячы пакаленняў на працягу тысячаў гадоў? Старажытныя Грэцыя і Рым — дзве вялікія язычніцкія цывілізацыі — былі падмуркам еўрапейскай культуры, дух у якую ўдыхнула толькі хрысціянства. На руінах Рымскай імперыі нарадзіліся Італія, Францыя, Іспанія, Германія і іншыя хрысціянскія краіны. Але яны неўзабаве адкрылі шлях «нацянькі», пачаўшы адвольна інтэрпрэтаваць Евангелле. А Евангелле паказвае толькі простую дарогу: ані ўлева, ані ўправа — толькі проста!
Наступны плён папскага вучэння — гэта тое, што здарылася на вялікай плошчы ў Бухарэсце падчас святой Імшы з удзелам праваслаўнага Патрыярха, якую Папа цэлебраваў у апостальскім падарожжы ў Румынію. Ніхто ж не загадваў тым сотням тысяч людзей радасна крычаць: «Адзінства! Аб’яднанне!», калі Ян Павел ІІ і Патрыярх, трымаючыся за рукі, стаялі побач, як браты, якія знайшлі адзін аднаго пасля доўгай разлукі. Гэта таксама арыенцір для Еўропы. 12 сакавіка 2000 года, у першую нядзелю Вялікага посту Юбілейнага года, у базыліцы святога Пятра Ян Павел ІІ і кіраўнікі ватыканскіх міністэрстваў просяць прабачэння «за мінулыя і сённяшнія грахі сыноў Касцёла». У гэты дзень у базыліцы я перш за ўсё зноў думаў пра тыя словы, якія Папа сказаў падчас Імшы на пачатку пантыфікату: «Адчыніце дзверы Хрысту! Не бойцеся!». З надзвычайнай паслядоўнасцю Святы Айцец ідзе гэтым аднойчы выбраным шляхам, па якім вядзе Касцёл на працягу ўсяго свайго пантыфікату. Гэты жэст, якім стаў дзень прабачэння, я ўспрымаю як адзін з многіх знакаў. Святы Айцец жадае ўвесці ў трэцяе тысячагоддзе хрысціянства Касцёл з адноўленым абліччам, «апранутым у новае адзенне». Гэта можна было заўважыць у той момант, калі ён, узрушаны, абдымаў крыж. Мне здаецца, гэта быў глыбока кранальны, вельмі яскравы момант сапраўднай веры ў Хрыста. Гэта адзін з многіх адказаў Папы на тое, як весці Касцёл у будучыню.
Сыходзячы з гары Сінай, Ян Павел ІІ сказаў: «Сінай знаходзіцца ў цэнтры праўды пра чалавека і яго прызначэнне». Стоячы на гары Нэбо і гледзячы на даліну Ярдану, ахінутую лёгкаю смугою, што надавала ёй далікатнасць і яшчэ большую прыгажосць, Папа, агорнуты малітваю, на хвіліну застаўся ў адзіноце. У пэўны момант ён глыбока пакланіўся гэтай Абяцанай зямлі, зямлі Хрыста, і, зрабіўшы знак святога крыжа, благаславіў яе. Здзейснілася яго мара: як Намеснік Хрыста на зямлі ён мог прайсці па Ягоных слядах. Ад гэтага ён адчуваў велізарную радасць, і, што было сапраўдным цудам, падчас пілігрымкі ў Святую Зямлю з кожным днём аднаўляліся яго фізічныя сілы.
У Бэтлееме з павагі да Святога Айца муэдзін на пятнаццаць хвілін перанёс заклік да намазу. Малітва, якую ён праспяваў, была выразам пашаны і падзякі за тое, што Ян Павел ІІ прыехаў у Бэтлеем. Я ведаю гэта, бо адзін мой знаёмы пераклаў мне словы малітвы.
Усе месцы, якія Ян Павел ІІ наведаў падчас пілігрымкі ў Святую Зямлю, станавіліся месцамі радасці. Гэты чалавек непарушна верыць у тое, што, нарэшце, ва ўсім свеце будзе панаваць мір. Я не перабольшваю, калі адважваюся называць яго святым. Я меў шчасце заўсёды быць каля яго. Я так шмат бачыў, чуў і адчуваў!.. Яму я абавязаны сваім жыццём, бо гэта ён навучыў мяне жыць. Я з’яўляюся сведкам яго святасці і паўтараю: «Святы Айцец. Святы!». Я не маю на ўвазе нейкай афіцыйнай фармулёўкі: проста не знаходжу больш дакладных словаў для таго, каб перадаць так, як магу, свае назіранні і вопыт, свае думкі і пачуцці, сваё бачанне Яна Паўла ІІ.
Матэрыял і фотаздымкі да яго друкуюцца паводле альбома
«Święty Ojciec. Arturo Mari. Wspomnienia i fotografie» з дазволу выдавецтва «Biały Kruk» (Польшча). Пераклад М. Гракава
|
![]() |
![]()
|
![]()
|
![]() |