|
|
№
2(44)/2008
Галерэя
Арцыбіскуп Тадэвуш КАНДРУСЕВІЧ
РОЛІ І ЗАДАЧЫ ЦЭРКВАЎ Год Божага слова
Ксёндз Андрэй ЗАЙЧЫКAd Fontes
Тамаш КЭМПІЙСКІПераклады
Нашы святыні
Аляксей ЯРОМЕНКАГісторыя
Ксёндз Андрэй ЗНОСКАНа кніжнай паліцы
Жанна НЕКРАШЭВІЧ-КАРОТКАЯВЕРА & CULTURA
Пётра РУДКОЎСКІПаэзія
Аксана ДАНІЛЬЧЫКАла КАЖЭРА Пераклады
Андрыс РУБЭНІСГісторыя
Алена ВАЛЬЧУКСведчаць архівы
Людміла СЯЛІЦКАЯКніжныя скарбы
Юры ЛАЎРЫКМастацтва
Данута БІЧЭЛЬ
|
У адпаведнасці з дэфініцыяй, сабор (катэдра) ёсць біскупскім касцёлам, а ў гатычную эпоху таксама і гарадскім касцёлам. Мастацтва сабораў непасрэдна звязана з адраджэннем гарадоў. Саборы канцэнтравалі ў сабе ўсё тагачаснае багацце, станавіліся месцам нараджэння высокай культуры. Большая частка дваранаў пераносіла свае рэзідэнцыі ў гарады, куды плыла таксама прадукцыя іхніх даменаў. Навакольная сельская гаспадарка была крыніцай для развіцця і фінансавання мастацтва сабораў як гарадскога мастацтва, таму ў саборах знайшлі адлюстраванне сцэны квітнеючых вінаграднікаў, земляробчых працаў, падпарадкаваных гадавому цыклу, і г.д. Асабліва спрыяльныя варункі для росквіту новага мастацтва ўзніклі ў паўночна-ўсходніх рэгіёнах Галіі, сэрцам якой быў Парыж. Сучаснікі называлі новую з’яву французскім мастацтвам (манерай). Парыж у сярэднявечнай Еўропе быў першым горадам, які стаўся сапраўднай сталіцай дзяржавы. Рым ужо даўно не меў такой ролі. Гарадское мастацтва, найвышэйшым дасягненнем якога з’яўляюцца так званыя парыжскія гатычныя формы, убачыла свет як каралеўскае мастацтва. Галоўная яго тэма – сцвярджэнне найвышэйшай улады Хрыста і Панны Марыі. У эпоху сабораў каралеўская ўлада ў Еўропе набыла новую сілу, вызваляючыся ад феадальнай раздробленасці. Сугерый прадстаўляў караля як вышэйшую ленную ўладу, як валадара, што знаходзіўся на вяршыні іерархіі і канцэнтраваў у сабе гэтую ўладу. Каралеўская рэзідэнцыя менавіта ў Парыжы атрымала найбольш дасканалыя формы.
Перыяд паміж 1130 і 1280 гг. змяніў далягляды еўрапейскай цывілізацыі. У значнай меры гэты працэс залежаў ад вялікіх сацыяльных зрухаў, якія мянялі сацыяльныя структуры і спосаб мыслення.
Разам з развіццём сельскай гаспадаркі і гандлю павялічвалася багацце кляштара. Улада ад заснаванай Атонамі імперыі вярнулася ў французскае каралеўства. Мастацтва, што стваралася ў кляштары Сэн-Дэні, было звязана з гэтай уладай. Нараджэнне гэтага мастацтва было звязана з воляй абата Сугерыя, які хоць і не належаў да вышэйшых шляхецкіх слаёў па нараджэнні, але быў юнацкім сябрам караля. Гэтае сяброўства ўзнесла яго на вяршыню палітычнай улады. Як абат, ён з выключнай адказнасцю ставіўся да сваіх абавязкаў, выявіў розум і здольнасць кіраваць кляштарам. Сугерый выкарыстаў багацце кляштара, каб надаць літургіі прыгожую форму. Ён перабудаваў касцёл абацтва. Гэтыя працы праводзіліся на карысць як Касцёла, так і на карысць французскіх каралёў, як памерлых, так і жывых. Сугерый напісаў два трактаты «De son administration» і «De la consecration», якія даюць магчымасць зазірнуць у свет ягоных думак. Ён хацеў, каб каралеўскі кляштар Сэн-Дэні ўзняўся над усім, падобна да таго, як Валадар царуе над усімі каралямі. Сугерый стаўся адкрывальнікам: ён вырашыў злучыць аквітанскую і бургундскую традыцыі са спадчынай каралінгаў, аахенскую эстэтыку з яе супрацьлегласцю – раманскім мастацтвам (ён быў перакананы, што св. Дыёніс гэта Дыянісій Арыёпагіт).
Будаўнічыя працы пачаліся з пярэдняй залы, вобраз якой быў пераняты ад каралінгскіх традыцый. Тады гэта была масіўная і кампактная частка пабудовы, сапраўды першы ўзровень і зыходны пункт на шляху да святла. Да таго ж Сугерыю трэба было на ўваходзе ў каралеўскі кляштар адлюстраваць вышэйшую ўладу і аўтарытэт; гэты вобраз атрымаў ваенныя рысы, таму што ўлада караля грунтавалася на зброі, а сам кароль быў военачальнікам: гэта атрымала ўвасабленне ў вежах на фасадзе. Праз тры фасады з розных бакоў храма вячэрняе святло ўліваецца ў інтэр’ер. Над імі ззяе ружа («акно-ружа») – першая ў гісторыі Заходняга Касцёла. Сугерый выпрацаваў адпаведную форму фасада для ўсіх іншых сабораў. Ён зрабіў таксама шмат іншых важных перабудоваў. У цэлым храм стаўся сімвалам містычнага стварэння. Усе муры, якія раней падзялялі прастору, і наогул усё, што замінала Боскім праменням, знікла. Была выпрацавана таксама новая тэхніка пабудовы скляпенняў. Набытыя тэалагічнай думкай уяўленні пра святло знайшлі сваё ўвасабленне ў архітэктуры. У XII стагоддзі вернікі былі перакананыя, што Боскія праменні канцэнтруюцца ў пэўных галоўных аб’ектах. Падобна да таго, як і структуры храмавых пабудоваў, гэтыя аб’екты вабілі душу ўзняцца над бачным светам і пранікнуць у нябачны, узняцца над матэрыяй і пранікнуць у спрадвечную рэчаіснасць. Такая моц больш за ўсё канцэнтравалася ў каштоўных камянях, якім рэлігійнае мысленне надавала адмысловую маральную каштоўнасць. Кожны каштоўны камень быў звязаны з пэўнай хрысціянскай дабрачыннасцю, і яны павінны былі знаходзіцца ў Боскім храме. Іхняе ззянне ўбірала ў сябе плынь святла, каб павялічыць і перадаць ягоную моц у найважнейшае месца богаслужэння – на хоры. Каштоўныя камяні мелі літургічнае і містычнае абгрунтаванне.
Сугерый вырашыў выкарыстаць у манументальнай скульптуры формы, вынайдзеныя ювелірамі яшчэ ў ІХ стагоддзі. Парталы многіх касцёлаў абацтваў былі ўпрыгожаны скульптурай. Сугерый надаў імпэт гэтаму працэсу. Фігуры больш «не вырасталі» з муроў, яны сталіся асобнымі аб’ектамі, якія патрабавалі для сябе нішы, балдахіна. Скульптурныя творы былі аддзелены ад архітэктуры. Яны былі мастацкімі аб’ектамі, якія выстаўляліся як асобная частка мастацкага багацця. Усе свяшчэнныя творы, інтэр’еры, вітражныя вокны, залатыя крыжы, каштоўныя камяні ды іншыя элементы павінны былі адкрываць грунтоўны тэалагічны прынцып Сугерыя – Бог пераўтвараўся ў чалавека. Толькі праз Хрыста чалавек дасягаў святога святла. Мастацтва Сугерыя – гэта праслаўленне Чалавека Сынам. Мастакі, якія стваралі мазаікі, каб упрыгожыць Клюнійскі кляштар, таксама ведалі Хрыста, аднак яны разглядалі Яго ў вечнасці. Мастакоў асляпляла апакаліптычная візія. У Сэн-Дэні чалавечы вобраз Хрыста зыходзіць з прадвечных евангельскіх тэкстаў. Ён нараджаўся ў духоўнай атмасферы эпохі адваявання Святой Зямлі. Крыжовыя выправы адкрылі існасць Бога на зямлі. Сугерый замяніў былы вобраз Бога на новы – жывога Хрыста з Евангелляў. Гісторыя ажыла, і яе трэба было ўвасобіць у пачуццёвых і намацальных формах. Іканаграфія Сэн-Дэні ўзяла ў спадчыну ўсю сімволіку раманскага мастацтва, але выкарыстала яе дзеля ўвасаблення вобраза Хрыста. Вобраз Бога быў увасоблены ў сувязі з чалавечай прыродай, Марыя заняла іконаграфічны цэнтр.
У гэты перыяд узмацнілася таксама прадпрымальная ініцыятыва бікупаў. Яны ўслаўлялі моц Касцёла і клапаціліся пра сваю персанальную славу. Кожны біскуп быў вялікім валадаром (grand seigneur) і спадзяваўся застацца ў памяці народа. Будаўніцтва новых сабораў было для іх подзвігам, знакам пераможнай бітвы. Новыя біскупскія касцёлы сведчылі таксама аб ідэі еднасці караля і духоўнага стану. Па сутнасці яны былі таксама помнікамі каралям. У рэшце рэшт, кожны новы сабор сведчыў пра дабрабыт усяго горада, таму што ў будаўніцтве ўдзельнічалі ўсе жыхары. Касцёл быў гонарам грамадзянаў, ён вянчаў стваральную працу, плён якой ўзнімаўся ў нябёсы. Ягоны сілуэт быў знакам улады, ён панаваў над усім горадам. У сабор ішлі не толькі, каб маліцца Богу, тут збіраліся таксама члены гарадской камуны і цэхаў. Храм быў іхнім гонарам, і таму яны так багата ўпрыгожвалі яго.
Пасля перамогі над вальдэнскай ерассю Хрыстус адлюстраваны ў скульптуры не толькі ў адзіноце і чысціні, але таксама і як Заснавальнік Касцёла, які, падобна біскупу, узнімаецца на троне над клерам. У той час у саборах адбывалася таксама барацьба супраць катараў, якія адмаўлялі стварэнне і збаўленне. Дэкор у храмах услаўляў Адзінага Бога як Тройцу, услаўляў стварэнне Боскае, чалавечую прыроду Бога і ўсемагутнасць збаўлення. Рэабілітуючы матэрыю, каталіцкая тэалогія разбурала асновы катарскага вучэння. Магчыма, што менавіта ўслаўленне прыроды св. Францішкам дало магчымасць перамагчы ерасі. Тэолагі славілі Бога як Стваральніка, і бачны вобраз Сусвету стаўся цэнтральнай тэмай мастацтва сабораў. Каб адчуць дапамогу, якую дае нам Бог, трэба ўсвядоміць сутнасць прыроды. Трэба назіраць яе, а не марыць аб ёй. Боскія формы трэба было бачыць паўсюль, куды чалавек звяртаў свае вочы.
Задачай дойліда было аб’яднанне ўсяго, каб такім чынам выказаць бачную еднасць Сусвету. Бог і прырода злучаныя, і гэтую лучнасць трэба было паказаць у саборы. Рэалізм французскага мастацтва — гэта рэалізм сутнасці. Чалавеку дадзена пераадолець усе перашкоды, таму Бог адарыў яго розумам. Як чалавек раманскай эпохі, так і гатычны чалавек жыў у цэнтры космасу, уплыў якога ён адчуваў плоццю і крывёю. Ягонае жыццё вызначалі зоркі. Аднак чалавек гатычнага мастацтва ўжо не раманскі чалавек, якога прыціскае цяжар свету. Ён ужо не толькі пасіўны назіральнік будовы сусвету. Чалавек знаходзіцца на вяршыні матэрыяльнага стварэння, а Усемагутны Мастак заклікае яго быць ягоным памагатым. Чалавек — гэта выканаўца стварэння. Тэалогія сабораў выказвала тагачаснае захапленне дзейнасцю. Працэс стварэння не скончаны, таму чалавек сваёй працай павінен далучыцца да яго. Гэты прынцып рэабілітаваў простую працу, і на парталах касцёлаў з’явіліся сцэны фізічнай працы. У цэнтры іканаграфіі сабораў знаходзіцца сам чалавек як цэнтр стварэння. Гатычны чалавек таксама паказаны як вызначаны тып. Сказіць ягоныя рысы празмерным рэалізмам, як гэта рабіла раманскае мастацтва, або інтэрпрэтаваць яго толькі сімвалічна як знак – азначала б абмежаваць Боскую дасканаласць. Гэта было б блюзнерствам. У свяшчэнных выявах павінна была дамінаваць рацыянальная гармонія, таму што толькі яна магла ўвасобіць формы спецыфічных з’яваў. Гатычны чалавек – гэта чалавек, узбагачаны індывідуальнай свядомасцю. Тагачасныя мастакі ўпрыгожвалі капліцы і надмагіллі. Уваскрашэнне кожнага чалавека звязана з уваскрасеннем Хрыста. Гэтая магчымасць уключана ўжо ў сам факт смерці. Смерць азначала вяртанне святла ў ягоную першакрыніцу, вяртанне стварэння да Боскага першапачатку. Таму людзі, пахаваныя ў XIII стагоддзі, не маюць узросту: іхнія надмагільныя партрэты пазбаўлены слядоў бураў лёсу. Яны адлюстроўваюць вяртанне да спрадвечнага тыпу, гэта значыць, да чалавечай сутнасці Бога. Іхнія прасветленыя твары маюць рысы Сына Божага. Чалавечы лёс пераўтвараецца шляхам збаўлення. <...> Сабор дае ўяўленне пра чалавечую гісторыю і пра яе з’явы. Але таксама сабор – гэта парадак, пабудаваны на сіметрыі і законах лічбаў, гэта мастацтва музыкі сімвалаў, энцыклапедыя ў камені.
Andris Rubenis.
Viduslaiku kultura Eiropâ. Rîga, 1997. Пераклаў з латышскай мовы Валеры Буйвал.
|
|
|