Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(47)/2009
Галерэя
Год святога Паўла
Інтэрв’ю

VATICANUM II НА РОДНАЙ МОВЕ
Ad Fontes

СЬЛЕДАМ ЗА ХРЫСТОМ
Пераклады
Magisterium
ВЕРА & CULTURA

ВЕЛІЧ І КВОЛАСЦЬ СУМЛЕННЯ
Роздум

«ПІЯРЫЗАЦЫЯ» ЦІ ЕВАНГЕЛІЗАЦЫЯ?
Паэзія
Мастацтва

УСПОМНІМ ПРА ЗАБЫТАЕ
Нашы святыні
In memoriam

КАРАЛЕВА БОЛЮ І ВЕРША

АПОШНІ ЛІСТ

«ЁСЦЬ ТОЛЬКІ ШЛЯХ…»
Вачыма візітатара

«ЁН ЗАНЯСЕ ІМЯ МАЁ НАРОДАМ...»

Караваджо.
Навяртанне святога Паўла.
Родны горад св. Паўла Тарс, які размяшчаўся на важных камунікацыйных шляхах, меў не толькі матэрыяльныя багацці, але і інтэлектуальныя. У горадзе знаходзіўся універсітэт, на які ўплывалі эліністычная навука і культура, у прыватнасці, у філасофіі пераважаў платанізм.

Практычна нічога не вядома пра бацькоўскі дом Саўла, пра атмасферу, у якой ён вырас, таму што сам ён не пакінуў ніякіх звестак пра гэта. Дакладна тое, што бацька Саўла быў артадаксальным габрэем. Маючы рымскае грамадзянства, ён і яго жонка, безумоўна, не былі беднымі плебеямі. Бацька Саўла займаўся вырабам палаткаў, і сын дапамагаў яму ў гэтым.

Верагодней за ўсё, што з пяцігадовага ўзросту Саўла пачалі навучаць біблійным навукам, а з дзесяці гадоў ён ужо ўдзельнічаў у дыскусіях на рэлігійныя тэмы. Пятнаццацігадовым хлопчыкам Саўл выехаў у Ерузалем, каб прайсці традыцыйныя этапы юдаістычнай адукацыі. Яго настаўнікам стаў «ліберальны» рабін Гамаліэль, які, верагодна, прыхільна ставіўся да хрысціянства (яго праціўнікам быў рабін Гілель, аўтар выслоўя «Не рабі іншаму таго, што і табе было б няміла»). Навучаючыся пад кіраўніцтвам Гамаліэля, Саўл стаў габрэйскім настаўнікам і цалкам прысвяціў сябе служэнню юдаізму.

Яшчэ падлеткам ён прысутнічаў пры мучаніцкай смерці св. Стэфана, забітага камянямі. Пра гэта апавядаецца ў Дзеях Апосталаў: «Я ж сказаў: Пане, яны ведаюць, што гэта я кідаў у астрог ды біў па сінагогах тых, хто верыў у Цябе, а як пралівалася кроў Стэфана, сведкі Твайго, дык і я стаяў там, і пахваляў забойства яго, ды сцярог вопратку тых, што яго забівалі» (пар. Дз 22, 19–20).

Будучы маладым фарысеем Саўл пагаджаўся з забойствам св. Стэфана. Пра гэта піша таксама св. Лука: «Саўл жа ўхваляў забойства яго» (пар. Дз 8, 1). Больш за тое, ён з вялікаю стараннасцю ўдзельнічаў у пераследаванні хрысціянаў. «Саўл усё яшчэ жыў пагрозамі і забойствамі вучняў Пана. Ён прыйшоў да першасвятара і папрасіў у яго лісты да сінагогаў у Дамаску, каб, калі знойдзе якіх-небудзь прыхільнікаў гэтага шляху, мужчын ці жанчын, мог звязаць іх і прывесці ў Ерузалем» (Дз 9, 1–2).

Вяртанне зроку Паўлу.
Старажытная мініяцюра.
Акрамя таго, ён быў членам Высокай рады, якая санкцыянавала знішчэнне хрысціянаў. Св. Лука ў Дзеях Апосталаў пісаў: «А Саўл нішчыў Касцёл, уваходзіў у дамы, забіраючы мужчын і жанчын і кідаючы іх у вязніцу» (Дз 8, 3).

Такое варожае стаўленне Саўла да хрысціянаў вынікае з таго факту, што ён быў артадаксальным габрэем, які чакаў прыходу Месіі — збаўцы Ізраэля. Зрэшты, менавіта такім было галоўнае заданне фарысея — клапаціцца пра чысціню сваёй рэлігіі. У такой сітуацыі не было месца хрысціянству, якое належала знішчыць, і за гэта Саўл узяўся вельмі старанна. Пасля канчатковага «ачышчэння» Ерузалема ад хрысціянаў Саўл звярнуўся да першасвятара, каб той дазволіў яму выправіцца ў Дамаск, дзе можна было б працягваць гэтую знішчальную і крывавую справу, бо Саўл даведаўся, што менавіта там схавалася шмат паслядоўнікаў Хрыста.

Аднак па дарозе ў Дамаск адбыліся незвычайныя здарэнні, якія дакладна апісвае св. Лука ў Дзеях Апосталаў (Дз 22, 6–21). Яны прывялі да поўнага перамянення і навяртання Саўла, які вядомы нам пад імем Павел як Апостал народаў, або трынаццаты Апостал.

Апостал Павел у вязніцы.
«Калі я быў у дарозе і набліжаўся да Дамаска, раптам каля поўдня заззяла вакол мяне вялікае святло з неба. Я ўпаў на зямлю і пачуў голас, які казаў мне: Саўле, Саўле, чаго ты пераследуеш Мяне? Я адказаў: Хто ты, Пане? Ён сказаў мне: Я — Езус Назаранін, якога ты пераследуеш. Тыя, хто быў са мною, бачылі святло, але не чулі голасу таго, хто гаварыў са мною. Тады я сказаў: Пане, што мне рабіць? А Пан сказаў мне: Устань і ідзі ў Дамаск, і там табе будзе сказана пра ўсё, што трэба табе рабіць. Паколькі я перастаў бачыць ад бляску таго святла, мае спадарожнікі прывялі мяне за руку ў Дамаск. Нейкі Ананія, чалавек пабожны паводле Закону, пра якога ўсе жыхары юдэйскія добра сведчаць, прыйшоў да мяне і, стаўшы, сказаў мне: Браце Саўле, будзь зноў відушчы. І ў той жа момант я ўбачыў яго. Ён жа сказаў мне: Бог айцоў нашых прадвызначыў цябе, каб ты спазнаў волю Ягоную, каб убачыў Справядлівага і пачуў голас з вуснаў Ягоных, бо ты будзеш сведкай Яму перад усімі людзьмі ў тым, што ты бачыў і чуў. А цяпер чаго ты марудзіш? Устань, ахрысціся і змый грахі свае, паклікаўшы імя Езуса. Калі ж я вярнуўся ў Ерузалем ды маліўся ў храме, апынуўся я ў захапленні і бачыў Яго, і Ён сказаў мне: Спяшайся ды ідзі хутчэй з Ерузалема, бо тут не прымуць сведчання твайго пра Мяне. Я ж сказаў: Пане, яны ведаюць, што гэта я кідаў у астрог ды біў па сінагогах тых, хто верыў у Цябе, а як пралівалася кроў Стэфана, сведкі Твайго, дык і я стаяў там, і пахваляў забойства яго, ды сцярог вопратку тых, што яго забівалі. І Ён сказаў мне: Ідзі, бо Я далёка пашлю цябе, да язычнікаў» (пар. Дз 22, 6–21).

У Дамаску Саўл жыў у доме Юды, на вуліцы Простай, якая існуе да цяперашняга часу. Ананію ж Пан з’явіўся яшчэ раней, выбраўшы гэтага вернага вучня за свайго пасрэдніка і загадаўшы яму пайсці да Саўла. Аднак Ананія выказаў свае сумненні адносна вядомага пераследніка хрысціянаў. Тады Пан адказаў яму: «Ідзі, бо гэты чалавек маё выбранае начынне. Ён занясе імя Маё народам, каралям і сынам Ізраэля. Я пакажу яму, колькі ён павінен выцерпець дзеля Майго імя» (Дз 9, 15–18).

Пасля гэтых падзеяў — навяртання і хросту — Павел пакінуў Дамаск, на тры гады адправіўшыся ў Арабію, у пустыню, дзе ён пазнаваў вучэнне Езуса. Пасля вяртання ён пачаў аддана абвяшчаць Божае слова. Вестка пра гэта хутка дайшла да габрэйскага старшыні, у выніку чаго кароль Дамаска загадаў арыштаваць Паўла, але вучні выратавалі свайго настаўніка: «узяўшы яго ўначы, спусцілі праз мур у кашы» (пар. Дз 9, 25). Павел вярнуўся ў Ерузалем, дзе сустрэў св. Пятра, але не выклікаў даверу ў хрысціянаў, бо тыя, ведаючы яго мінулае, усё яшчэ баяліся Паўла. Яму даў прытулак Юзаф Барнаба. Ведаючы таямніцу яго навяртання, Барнаба правёў Паўла да Апосталаў і пацвердзіў праўду пра яго сваім аўтарытэтам. Неўзабаве ў сувязі з чарговаю хваляю пераследаванняў Павел з групаю хрысціянаў пакінуў Ерузалем і адправіўся ў Цэзарэю, затым на караблі — у Антыёхію Сірыйскую, адкуль пешшу вярнуўся ў родны Тарс, дзе прабыў некалькі гадоў.

 


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY