Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(27)/2004
Юбілеі
Галерэя
Мастацтва
Пераклады

ЦЯРПЕННІ ПАВОДЛЕ МАЦЬВЕЯ
Хрысціянская думка
На шляху веры
Сведчаць архівы

КАШТОЎНАЯ КРЫНІЦА ГІСТОРЫІ
Архіўная старонка
Паэзія

ВЕРШЫ
Бібліятэка часопіса «Наша вера»

ЖЫЎ ДЛЯ БЕЛАРУСІ
Пераклады

ПОЙДЗЕМ ЗА ІМ!

НЕВЯДОМЫ ДАНТЭ

ВЕРШЫ
Memoria

АДНО ІМЯ ЛЮБОВІ
Нашы святыні
Юбілеі

СЫН БРАНІСЛАВА ТУРОНКА
Проза
Музыка
Вандроўкі

ВАРАЖСКІМ ШЛЯХАМ

Уладзімір ДЗЯНІСАЎ

Каштоўная крыніца гісторыі

Паводле паданняў першая мінская каталіцкая парафія была заснавана яшчэ ў XIV стагоддзі. Большасць аўтараў публікацый па гісторыі Мінска і яго касцёлаў, што з’явіліся ў XIX ст., сцвярджае, што першы касцёл быў пабудаваны ў горадзе каля 1390 г. паводле фундацыі вялікага князя Вялікага Княства Літоўскага і караля Польшчы Ягайлы, але гэтыя меркаванні не пацвярджаюцца пісьмовымі крыніцамі.

На самай справе, як высветліў вядомы польскі даследчык Ежы Ахманьскі ў сваёй грунтоўнай працы, прысвечанай гісторыі Віленскага біскупства, першая каталіцкая святыня ў Мінску была фундаваная ў 1508 г. вялікім князем ВКЛ Жыгімонтам Старым 1. Гэты драўляны касцёл быў пабудаваны на Траецкай гары, што знаходзілася на левым беразе Свіслачы. Дарэчы, гэтая частка горада заўсёды лічылася адной з самых старажытных і ўжо ў першай палове XVII ст. называлася «Старым горадам», а першы фарны касцёл у некаторых дакументах згадваецца як Траецка-Мінскі.

У пісьмовых крыніцах у 1537 г. згадваецца мінскі плябан Ян Мікалаёвы Андрушовіч, які пазней стаў Луцкім біскупам. У сярэдзіне XVI ст. мінская парафія лічылася адной з самых багатых у Вялікім Княстве Літоўскім.

Мінскі фарны касцёл Унебаўзяцця Найсвяцейшай Панны і св. Міхала Арханёла, што знаходзіўся на Траецкай гары, мае складаную гісторыю. Ён неаднаразова знішчаўся падчас пажараў, але зноў і зноў аднаўляўся. На пачатку XVIII ст. дзякуючы намаганням мінскага ксяндза Карла Пятра Панцяржынскага быў узведзены новы драўляны будынак храма. У XVIII ст. у галоўным алтары святыні знаходзіўся абраз Св. Тройцы, таму ў адным з дакументаў 1782 г. мінскі фарны касцёл памылкова названы пад тытулам Св. Тройцы. Гэтая святыня праіснавала да пачатку XIX ст. і падчас вялікага пажару 1809 г. была цалкам знішчана. Адначасова загінулі і найбольш старажытныя дакументы, якія захоўваліся ў касцёльным архіве. Пасля пажару набажэнствы былі перанесены ў катэдральны касцёл на Высокім Рынку. У 1832 г. мінскім парафіяльным касцёлам становіцца храм былога кляштара дамініканцаў пад тытулам св. Тамаша Аквінскага. Пасля таго як будынак былога касцёла дамініканцаў рэканструявалі пад каталіцкую семінарыю, набажэнствы перанеслі ў старую драўляную капліцу, якая знаходзілася на каталіцкіх могілках на Залатой Горцы і пасля рамонту ў 1842 г. атрымала тытул Св. Тройцы. Новы мураваны парафіяльны касцёл Св. Тройцы на Залатой Горцы, які захаваўся да нашых часоў, быў пабудаваны ў 1861–1864 гадах.

Найбольш каштоўнымі крыніцамі па гісторыі самай старажытнай мінскай парафіі з’яўляюцца візіты і інвентары XVII – пачатку XX стагоддзя, якія захоўваюцца ў Нацыянальным гістарычным архіве Беларусі2. Самы стары дакумент датуецца 1632 годам . Вялікую цікавасць уяўляюць візіты XVIII–XIX стагоддзяў, але самым падрабязным і грунтоўным з іх з’яўляецца «Візітнае апісанне мінскага Св. Троіцкага-Залатагорскага касцёла 1908 года» 4.

Аўтар гэтага каштоўнага дакумента — пробашч касцёла Св. Тройцы Казімір Міхалькевіч. Біяграфічных звестак пра яго захавалася няшмат. Паводле фармулярнага спісу, складзенага ў кастрычніку 1900 г., Казімір-Мікалай Міхалькевіч сын Юстына нарадзіўся 1 лютага 1865 года. Ён паходзіў са шляхты Ковенскай губерні. У 1884 г. паступіў у Магілёўскую каталіцкую семінарыю, якая знаходзілася ў Пецярбургу. Пасля заканчэння семінарыі ў 1888 г. Казімір Міхалькевіч служыў у віцебскім парафіяльным касцёле св. Антонія, а з 1890 г. у розных парафіях Віцебскай губерні. У 1896 г. яго прызначылі на пасаду пробашча Кранштацкага рыма-каталіцкага ваенна-марскога касцёла і адначасова ваеннага капелана марскіх і сухапутных войскаў Расійскай імперыі 5.

У 1900 г. Казімір Міхалькевіч стаў пробашчам мінскага касцёла Св. Тройцы 6. Ён адразу пачаў актыўна займацца гаспадарчымі справамі і ў першую чаргу рамонтам парафіяльных будынкаў. Менавіта па ініцыятыве ксяндза Казіміра ў 1903 г. у горадзе стварылі спецыяльны камітэт, які распачаў працу па падрыхтоўцы будаўніцтва навага парафіяльнага храма на Залатой Горцы. Для распрацоўкі праекта новай святыні з Варшавы быў запрошаны вядомы архітэктар Юзаф Дзеконьскі. Новы касцёл планавалася пабудаваць на Залатагорскай плошчы побач са старымі каталіцкімі могілкамі. У 1906 г. праект касцёла быў зацверджаны будаўнічым аддзяленнем Мінскага губернскага праўлення. Адначасова быў атрыманы дазвол на пабудову ад Дэпартамента духоўных спраў. Пачаўся збор добраахвотных ахвяраванняў, але пачатак будаўніцтва зацягнуўся.

У 1908 г. ксёндз Казімір Міхалькевіч быў пераведзены з Мінска ў Вільню . У 1914 г. пачалася вайна, потым да ўлады прыйшлі бальшавікі... Праект будаўніцтва новага касцёла так і не быў здзейснены.

Але перад ад’ездам з Мінска ксёндз Казімір паспеў скончыць працу над візітным апісаннем касцёла Св. Тройцы. Гэты дакумент падзелены на 18 раздзелаў. Спачатку даецца гістарычны нарыс, потым — апісанне касцёла, драўлянай капліцы на могілках, саміх старажытных могілак, а таксама парафіяльных дамоў. У асобныя раздзелы выдзелена апісанне зямельнай маёмасці і капіталаў, а таксама рухомай маёмасці. Вызначаны межы парафіі, пералічаны ўсе мясцовасці Мінскага павета, жыхары якіх былі парафіянамі касцёла Св. Тройцы (агульная колькасць парафіянаў складала 11 918 чалавек). Спецыяльны раздзел прысвечаны апісанню і раскладу набажэнстваў і святаў. На асобных аркушах прыкладзены адбіткі пячатак, што захоўваліся ў касцёле ад самай старажытнасці і да пачатку XX стагоддзя. Ёсць і пералік найбольш каштоўных архіўных дакументаў, кніг і гэтак далей.

Падчас складання візіты была зроблена падрабязная фотафіксацыя знешняга выгляду святыні, а таксама яго інтэр’ераў і найбольш каштоўных рэчаў, пры гэтым былі сфатаграфаваны ўсе алтары, каплічка, пабудаваная ў 1901 г. на месцы разабранай старажытнай драўлянай капліцы св. Роха.

Тэкст дакумента надрукаваны на машынцы, фотаздымкі наклеены на асобныя аркушы.


  1. Ochmański J. Biskupstwo Wileńskie w średniowieczu. Poznań, 1972, s. 45.
  2. НГАБ, ф. 1781, воп. 26, 27.
  3. НГАБ, ф. 24, воп. 1, спр. 468, арк. 17-28.
  4. НГАБ, ф. 1781, воп. 26, спр. 1497, арк. 1-49.
  5. НГАБ, ф. 1781, воп. 25, спр. 248, арк. 7-10.
  6. НГАБ, ф. 1781, воп. 5, спр. 820, арк. 2.
  7. Тамсама, арк. 135.

Глядзі таксама
Вiзiтнае апiсанне Свята-Троіцкага Залатагорскага, з-га класа, фарнага касцёла, што знаходзіцца ў горадзе Мінску літоўскім


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY