|
|
№
4(98)/2021
Год святога Юзафа
Прэзентацыя
Лідзія КАМІНСКАЯ
НЕВЯЛІКІЯ ЎСПАМІНЫ ПРА ВЯЛІКАГА ЧАЛАВЕКА In memoriam
Касцёльныя скарбы
На кніжнай паліцы
Постаці
Кс. Ігар ЛАШУК
СУСТРЭЧА СА СЛУГОЮ БОЖЫМ А. ФАБІЯНАМ МАЛІШОЎСКІМ OP Айцец Канстанцін М. ЖУКЕВІЧ OP СЛУГА БОЖЫ ФАБІЯН МАЛІШОЎСКІ Пераклады
Паэзія
Літаратуразнаўства
Ірына БАГДАНОВІЧ
ВЕРШ «ЗІМОВЫ ДОСВІТАК» УЛАДЗІСЛАВА СЫРАКОМЛІ ЯК СВЕДЧАННЕ ВЕРЫ ПАЭТА Прадмова да беларускага перакладу Да 130-годдзя Максіма Багдановіча
Спадчына
Пераклады
Да 90-годдзя Ніла Гілевіча
Музыказнаўства
|
Кс. Міхал Сапель нарадзіўся 17 лістапада 1967 г. у Браславе. Яго бацька, Канстанцін, быў праваслаўным, а маці, Леакадзія, у дзявоцтве Васілеўская, — каталічкаю. У сям’і Сапеляў было два хлопцы: Аляксандр і Міхал. У бацькоўскім доме ім была перададзена вера, і асабліва пра гэта клапацілася маці. З ранняга дзяцінства хлопцы ўдзельнічалі ў святой Імшы ў браслаўскім касцёле, дзе яны прынялі святыя сакрамэнты. Міхал служыў падчас святой Імшы як міністрант і ўдзельнічаў у катэхезе, якую патаемна праводзілі сёстры эўхарысткі. Час сярэдняй школы, асабліва яе апошнія гады, вызначаўся для Міхала адвагаю ў абароне веры і вернасцю рэлігійным прынцыпам. Актыўны ўдзел у жыцці парафіі і таемнай рэлігійнай дзейнасці, а таксама сведчанне жыцця нязломнага пробашча парафіі кс. Чэслава Вільчынскага і катэхеткі с. Разаліі сфармавалі ў маладым Міхалу сталую хрысціянскую пазіцыю. Адчуўшы святарскае пакліканне, пасля заканчэння сярэдняй школы ў 1984 г., ён вырашыў паступаць у духоўную семінарыю ў Рызе. Як параіў хлопцу кс. Вільчынскі, ён пачаў вучобу ў медвучылішчы ў Дыненбургу (сучасны Даўгаўпілс) у Латвіі, каб атрымаць прапіску і мець права падаць дакументы ў семінарыю. У 1985 г. Міхал без перашкодаў паступіў у духоўную семінарыю, якую скончыў у 1990 г. ва ўзросце 22-х гадоў. З-за вялікай патрэбы ў святарах, дзякуючы спецыяльнай дыспэнсе, выдадзенай Янам Паўлам ІІ, 27 мая 1990 г. ён атрымаў прэзбітэрскае пасвячэнне ў касцёле св. Альберта за Дзвіною з рук біскупа Вільгельмса Нукшса. Потым кс. Міхал вярнуўся ў Беларусь і быў скіраваны ў парафію Узвышэння Святога Крыжа на Кальварыі ў Мінску. Яшчэ служачы вікарыем на Кальварыі, па даручэнні біскупа Тадэвуша Кандрусевіча кс. Міхал пачаў арганізоўваць беларускамоўную парафію пры касцёле Найсвяцейшай Тройцы (св. Роха) на Залатой Горцы ў Мінску і праз год стаў яе першым пробашчам. Разам з тым у 1990–1996 гг. ён служыў у парафіі Маці Божай Ружанцовай і св. Дамініка ў Ракаве, а ў 1993–1994 гг. і ў парафіі Нараджэння Найсвяцейшай Панны Марыі ў Заслаўі. Кардыналам Казімірам Свёнткам кс. Міхал быз прызначаны старшынёй Літургічнай камісіі, якая займалася перакладам літургічных тэкстаў на беларускую мову. Пад яго кіраўніцтвам у 2004 г. быў выдадзены «Рымскі Імшал для дыяцэзій на Беларусі». У 1991–2004 гг. кс. Міхал таксама выконваў функцыі першага дырэктара дабрачыннай арганізацыі Caritas у Мінску. Дзякуючы гуманітарнай дапамозе і супрацоўніцтву з Caritas-Linz (Аўстрыя) яму ўдавалася задавальняць пільныя патрэбы многіх людзей: ён прычыніўся да стварэння цэнтра для анкалагічна хворых дзяцей у Ляскоўцы пад Мінскам. Амаль усё сваё святарскае жыццё кс. Міхал Сапель служыў у парафіі Найсвяцейшай Тройцы (св. Роха) у Мінску. — Ксёндз Міхал, як фармаваўся Ваш шлях хрысціянскага, а потым і святарскага жыцця? — Калі я стаў дарослым, то змог свядома ацаніць сваё дзяцінства і сям’ю, у якой я нарадзіўся. Мой бацька паходзіў з хутара. Там, сярод прыроды і простага, але нялёгкага жыцця сфармавалася яго асоба. Цяжка было здабыць «капейку», таму бацька стараўся ўсё рабіць сваімі рукамі і так паступаў аж да самай старасці. Дзякуючы курсам, якія скончыў у арміі, ён мог адрамантаваць амаль усё: матацыкл, тэлевізар, у яго добра атрымліваліся сталярныя працы і ўсё, што можна было зрабіць уласнымі рукамі. У бацькі было вялікае жаданне і здольнасць гэтым займацца. Аналізуючы сваё жыццё, я зразумеў, што ува мне таксама ёсць нешта ад хутараніна. <...> Маці падчас вайны перажыла душэўную траўму — была сведкаю таго, як гарэла яе родная вёска пад Браславам. З таго часу аж да ўрачыстасці Усіх Святых людзі, у тым ліку і мая мама, жылі ў лесе. Аднойчы я спытаў у яе, як выглядала жыццё ў лесе. Мая бабуля, апроч мамы, мела яшчэ дваіх дзяцей, якіх трэба было выкарміць. Бабуля памерла. Мама засталася сіратою. Менавіта пра часы вайны ў бацькоўскім доме ніколі не было размоваў. Святкавалі з народам Дзень Перамогі <...>, радаваліся, што могуць жыць у мірныя часы, мець працу і працаваць. <...> Выхаванне, якое я атрымаў у бацькоўскім доме, адрозніваецца ад падыходу да выхавання сёння. Сучаснае дзіця быццам закрываецца на актыўнасць — у маім дзяцінстве так не было. Бацькі казалі толькі раз, а я ведаў, што трэба ісці да канца, лепш зрабіць, і чым хутчэй, тым лепш, і няважна, што, — я ведаў, што лепш будзе, калі я зраблю тое, што мне загадалі. Бацькі не патрабавалі шмат, але калі і патрабавалі, то катэгарычна. Мяне выхоўвалі ў строгасці і свабодзе. Маці казала так: «Я працую на рыбным камбінаце, дождж лье, палівае маіх дзяцей, і яны растуць». Тады, калі я пачаў хадзіць у касцёл, з’явілася і касцёльнае выхаванне. Сястра Разалія — гэта быў для мяне прыклад, але яна была строгаю і патрабавальнаю. Расказвала, што яшчэ маладой дзяўчынаю ўцякла з дома ў кляштар у Друі. Важны момант выхавання ў бацькоўскім доме — каму першаму паставіць талерку. <...> Марыя, калі б налівала суп, каму першаму паставіла б талерку: Юзафу ці Езусу? Старэйшыя скажуць, што Юзафу. І так ёсць. Трэба шанаваць старэйшых. Як навучыць дзіця чысціць боты? Часцей даваць яму анучу, каб мыла падлогу, і тады яно само пачне чысціць боты. Многія рэчы вельмі простыя, але ўсё пачынаецца з малых рэчаў. Напрыклад, маці падарыла мне новую кашулю або аднойчы сказала: «Прыгатую святочны стол на твой дзень нараджэння — гэта будзе мой падарунак для цябе. А ты запрасі каго захочаш». Ці ж гэта не падарунак? Дзіця будзе адчуваць, што ў яго ёсць дом і што яно атачонае клопатам. Памятаю, калі мне было 12 гадоў, маці спытала, ці хацеў бы я, каб яна што-небудзь купіла мне на дзень нараджэння. Я папрасіў фотаапарат. Безумоўна, адзін з самых танных, але такі, каб я мог рабіць здымкі. Я запісаўся ў фотаграфічае кола, і гэта дапамагло мне ў развіцці. У савецкія часы былі розныя колы па інтарэсах, каб дзеці маглі развіваць свае таленты. Спачатку я хадзіў у кола лялечнага тэатру, а потым мама запісала мяне ў дзіцячае тэатральнае кола ў мясцовым клубе. Пазней мяне яшчэ прынялі ў дарослае тэатральнае кола, дзе я іграў ролю «пацана» ў спектаклі для дарослых. Мы ігралі твор Астроўскага «Свае людзі». Што мне гэта дало ў жыцці? Я толькі потым зразумеў, як Пан Бог мяне вёў. Здавалася б, Браслаў — гэта малы, правінцыйны гарадок, але адчуванне сцэны падобнае да адчування алтара ў святыні, толькі алтар — гэта месца сакральнага дзеяння. І калі з дзяцінства я выхоўваўся «для сцэны» і для дзеяння, то рухі і словы фармаваліся ўва мне ўжо з дзяцінства. Я таксама іграў у духавым аркестры, а спяваць, напрыклад, «Гадзінкі», вучыўся толькі ў касцёле з сястрой Разаліяй. У касцёле тады існаваў чатырохгалосы хор. Ксёндз Вільчынскі вельмі клапаціўся пра прыгажосць спеваў і арганнай музыкі. <...> Малітве я вучыўся ад бацькоў. Яны перадалі мне такі спосаб малітвы, якім маліліся самі. Я, напрыклад, калі праводжу пахаванне, то кажу людзям: «А цяпер памолімся так, як кожнага з вас навучылі бацькі», бо ў пахаванні часта ўдзельнічаюць і праваслаўныя, і католікі, хтосьці ведае малітвы на польскай мове, хтосьці на беларускай. Кожны з удзельнікаў прамаўляе малітву «Ойча наш» так, як умее. Напрыклад, у бацькоўскім доме я вучыў малітвы на польскай мове, старэйшы брат пісаў мне польскія словы кірыліцаю. Маці малілася на польскай мове і гэтаму навучыла мяне. Адно хацелася б сказаць — што маці ніколі не прымушала мяне маліцца. Ніколі! Памятаю, як яна казала мне: «Хадзем, сынок, памолімся». Заўсёды запрашала, ніколі не было прымусу. Маці была вельмі занятая і вучыла мяне маліцца так: сама, напрыклад, абірала бульбу і казала: «Паўтарай за мною: Ojcze nasz, ktorys jest w niebie… » Памятаю з дзяцінства, што ў касцёле нельга было нават падумаць пра тое, што дзіця можа круціцца. Я сам быў даволі жвавым хлопчыкам. Мой дзядуля працаваў качагарам у будынку насупраць браслаўскага касцёла, і мама падчас святой Імшы неаднойчы выводзіла мяне са святыні і вяла да дзядулі. Мой бацька быў праваслаўным. Я за многае ўдзячны яму. Ён ніколі не ўжываў у адносінах да мяне або майго брата цялесных пакаранняў, гэтым займалася мама, але здаралася тое вельмі рэдка. Бацька гаварыў павольна, але трапна, і гэта ўздзейнічала на маю свядомасць лепш, чым цялесныя пакаранні. Ці навучаў: «Сынок, не шукай дурнейшых за сябе». Менавіта гэтыя сітуацыі далі мне разуменне таго, як трэба паводзіць сябе ў адносінах да іншых людзей: ведаць сваё месца і памятаць пра прынцып субардынацыі. Няважна, хто ты: святар, міністрант, і што можаш сядзець за адным сталом нават з біскупам, але паводзь сябе адпаведна таму, хто ты, напрыклад, міністрант. Прытрымлівайся добрага ўзроўню міністранта… і гэтак далей. Я рыхтаваўся да першай споведзі і Першай святой Камуніі патаемна. Мама расказвала, што, калі прыйшоў час падрыхтоўкі да Першай святой Камуніі, яна спачатку сама пайшла да сясцёр эўхарыстак, да сястры Разаліі, і прасіла, каб мяне прынялі на лекцыі па рэлігіі. Сёстры павінны былі пераканацца, што людзі, якія да іх звярталіся, не былі шпіёнамі, бо многія тады супрацоўнічалі з КДБ. І хоць гэта быў маленькі горад, але тое, што адзін на другога даносіў, было ва ўсім Савецкім Саюзе. Бо яны ж «працавалі», і таму павінны былі дзяліцца адпаведнай інфармацыяй: як касцёл працуе, як дзеці вучацца рэлігіі, як сёстры і ксёндз служаць… Вельмі добра памятаю, што катэхезы адбываліся ў прыватных дамах і кватэрах. Заняткаў было няшмат (10 ці 12), але кожны з іх я памятаю да сённяшняга дня. Першая святая Камунія адбывалася патаемна а 7-й раніцы, бо тады чыноўнікі яшчэ спалі. <...> Сястра Разалія жыла ў доме, але сёстры не маглі насіць габітаў, а таксама хадзілі на працу, каб забяспечыць сябе. У мяне было некалькі аднакласнікаў, якіх мамы таксама вадзілі ў касцёл. Апроч планавых урокаў, адзін адводзіўся на выхаваўчую гадзіну, а яшчэ адзін дадатковы ўрок — на так званую палітінфармацыю. Менавіта на гэтым уроку настаўніца пачала даймаць адну з маіх аднакласніц пытаннямі, чаму яна ходзіць у касцёл. Дзяўчына ўстала — моцная была — і адказала: «А што? Я толькі адна хаджу ў касцёл? І гэты ходзіць, — на ўсіх паказала, — і гэты, і гэты… Чаму Вы толькі ў мяне пытаецеся?» Памятаю, што я сядзеў за другой партай. Настаўніца падышла, нахілілася нада мною і з вялікім здзіўленнем і раздражненнем сказала, каб мяне засароміць перад усімі: «Сапель, і ты ходзіш у касцёл?!» Я быў тады толькі ў другім класе. Памятаю, што я тады моцна перапужаўся: у Савецкім Саюзе дзіця, хоць і выхоўвалася ў сям’і, але было «дзяржаўным», а гэта было «ўдарам» у самы падмурак грамадства, якім з’яўляецца сям’я. У наступную нядзелю пасля гэтага здарэння, калі маці падганяла нас, кажучы, што трэба ўжо ісці ў касцёл, я схаваў адзін боцік і рабіў выгляд, што не магу яго знайсці, а ў мяне была толькі адна пара ботаў і адна адзежка. Маці, не маючы часу на пошукі, сказала, каб гэты раз я застаўся дома. Я ўздыхнуў з палёгкаю і падумаў: «Гэта нядзеля ўжо прайшла». Пры касцёле існаваў падпольны тэатр. Сустрэчы і рэпетыцыі адбываліся па дамах. З нагоды ўспаміну святога Мікалая мяне запрасілі на спектакль пра святога Тарцызія. Памятаю яго да сённяшняга дня. Святы Тарцызій — гэта хлопец, які насіў святую Камунію ў рымскія катакомбы. Падчас вялікага пераследу ў першыя стагоддзі хрысціянства паслядоўнікі Езуса ў Рыме падвяргаліся ганенням і арыштам. Перад смерцю іх вялікім жаданнем было хаця б адзін раз прыняць святую Камунію. Святароў і дыяканаў, якія прыносілі вязням Камунію, хутка выкрывалі і забівалі. Іншыя ўкрываліся ў катакомбах. Малады адважны хлопец па імені Тарцызій быў акалітам і праносіў святую Камунію, укрытую пад плашчом, у вязніцы. А паколькі яму было толькі 12 гадоў, ён не выклікаў падазрэнняў у турэмных вартаўнікоў. Аднойчы, калі ён праносіў укрыты пад плашчом Найсвяцейшы Сакрамэнт, яго моцна пабілі, у выніку чаго хлопец памёр. Хутка яго абвясцілі мучанікам і апекуном міністрантаў і акалітаў. Знаёмства з жыццярысам святога Тарцызія падчас спектаклю духоўна вельмі ўмацавала мяне. Яшчэ адной падзеяй, якая таксама пакінула ўва мне глыбокі духоўны след, быў жыццярыс святога Максімільяна Кольбэ, пра якога я даведаўся са слайдаў пад назваю «Дзве кароны», што прывёз і паказаў нам дыякан Францішак Грынкевіч. Гэта быў для нас, дзяцей, фільм, які нас умацаваў. Я магу з упэўненасцю сказаць, што пад уплывам гэтых духоўных прыкладаў ува мне адбылося навяртанне. Я быў ужо ў пятым класе. Аднойчы я сказаў маме, што хачу пайсці на споведзь, а ў касцёле было дзве ці нават тры святыя Імшы ў будні дзень — так шмат было інтэнцый: цэлебраваліся пахавальныя святыя Імшы ці Імшы ў гадавіну смерці. Пасля святой Імшы ксёндз Вільчынскі сеў у канфесіянал і пачаў спавядаць. Я прыступіў да споведзі, і гэтак распачаўся мой асабісты шлях да Бога. Аднойчы ў нядзелю аказалася, што перад адной Імшой у касцёле не было ніводнага міністранта. Сястра Разалія, бачачы мяне ў касцёле, запрасіла мяне ў сакрыстыю, апранула ў комжу і загадала мне служыць ксяндзу пры алтары падчас святой Імшы. Як званіць, што і як рабіць, я не ведаў. Святая Імша тады была яшчэ на лаціне, таму трэба было ўважліва назіраць, што ксёндз робіць пры алтары. Адначасова я глядзеў і на сястру, якая з сакрыстыі паказвала мне, што і калі мне трэба рабіць. Так пачалося маё служэнне міністранта, а маё навяртанне ўмацоўвалася, асабліва падчас маёвых набажэнстваў. Разам з дзецьмі я стаяў перад алтаром, у нас былі сшыткі, а ў іх — польскія словы літаніі, напісаныя кірыліцаю. Так мы і спявалі. Памятаю, што потым дома я сказаў маці, што ў нядзелю пасля Сумы будзе маёвае набажэнства, і я пайду на яго ў касцёл. Маці паглядзела на мяне і адказала: «Не, калі ісці, то спачатку трэба быць на святой Імшы, а потым застацца на маёвае набажэнства». Менавіта маці так скіравала мяне. Такім чынам, пачалося з Сумы, потым я заставаўся на Ватыву і Суму, а пазней ужо ў кожную нядзелю я быў на трох святых Імшах: у 8:00, у 10:00 і ў 12:00. Пасля святой Імшы сёстры заўсёды запрашалі мяне на сняданак, і гэтак я зжыўся з эўхарысткамі. Пазней мы пачалі ездзіць са спектаклямі ў розныя парафіі, у тым ліку і ў Крывічы, дзе пробашчам быў ксёндз Францішак Грынкевіч. Дыяканам ён быў у Браславе на практыцы, а потым як новапрэзбітэр адпраўляў Прыміцыўную святую Імшу і ўдзяляў усім благаслаўленне. Так спачатку мы даехалі да Княгініна, дзе парафіяне чакалі нас на аўтамабілях, каб завезці ў касцёл у Крывічах. Аказалася, што на гэтым жа цягніку ехалі два настаўнікі з нашай браслаўскай школы. Адзін з іх адразу ж данёс, што «рэлігійныя католікі кудысьці там ездзілі…» На наступны дзень падчас урока ў школе мяне выклікала дырэктарка і строга сказала: «Сапель, калі ты не скажаш, куды вы ездзілі, я буду вымушана патэлефанаваць у „Комитет государственной безопасности“». Я адказаў, што мы паехалі на экскурсію, і на гэтым жа цягніку, які ехаў з Мінска, вярталіся, а разам з намі вярталіся і настаўнікі. Я быў ужо настолькі загартаваным, што дырэктарка нічога не западозрыла. Праз нейкі час сястра Разалія захварэла. Трэба было дапамагчы і правесці катэхезу для малодшых дзяцей. У нас былі групы па вёсках і ў Браславе. Ксёндз Вільчынскі раз на год арганізоўваў урачыстасці Першай святой Камуніі і стараўся, каб яна адбывалася заўсёды ў Марыйнае свята: свята Маці Божай Анёльскай або Шкаплернай. Гэтак нас фармавалі ў духоўнасці Марыйнай і Эўхарыстычнай. Да сённяшняга дня захаваліся здымкі многіх групаў (каля 150–250 чалавек) з урачыстасці Першай святой Камуніі. Усе апранутыя ў белае адзенне, і гэта ў такія цяжкія камуністычныя часы! Людзі казалі ксяндзу Вільчынскаму і сястры Разаліі не арганізоўваць такія ўрачыстасці, бо баяліся, што ўлады могуць зачыніць касцёл. Пасля вайны касцёл у Браславе ўжо зачынялі на некалькі месяцаў, тады там высыпалі збожжа, бо з касцёла хацелі зрабіць калгасны склад. Калі прыязджалі трактары са збожжам, людзі не ўпускалі іх, загароджвалі ўезд да касцёла. Людзі баранілі касцёл, і яго вярнулі. Потым, калі ў касцёле змянялі падлогу, шмат збожжа знаходзілі паміж дошкамі. <...> Калі я быў юнаком, у доме сясцёр адбывалася сустрэча дзяцей са святым Мікалаем, а потым нават і ў касцёле, толькі яшчэ за зачыненымі дзвярыма. У прынцыпе ў Новы год усе святкавалі, і ніхто нас не кантраляваў. Менавіта тады, калі я іграў ролю святога Мікалая, біскупа, я ўпершыню апрануў сутану. У Савецкім Саюзе кожнае малое мястэчка мела ў кіраўніцтве некалькі працаўнікоў КДБ, якія правяралі дакументы і рэгістрацыю. У той час прыехалі да нас сёстры эўхарысткі, якія працавалі ў Грузіі і іншых мясцовасцях, дзе атрымалі вышэйшую адукацыю. Таму тыя, хто адказваў за рэгістрацыю і правяраў пашпарты, здзіўляліся: як так, асобы з вышэйшай адукацыяй прыехалі ў такі маленькі гарадок! Але сёстры прыехалі на кароткі тэрмін, таму не мусілі мець часовай рэгістрацыі. Аднойчы ў доме сясцёр, унізе ў пакоі, як заўсёды, павінна была адбыцца катэхеза. Не ведаю, чаму, але гэта было выразнае Божае натхненне, і сёстры сказалі, каб дзеці схаваліся на паддашку. Яны ўзышлі туды па драбіне. Сястра Разалія села каля акна, а другая сястра паспела пераставіць драбіну ў іншае месца і пільнавала каля ўваходных дзвярэй. Калі прыйшлі прадстаўнікі ўладаў, яны здзівіліся, што нікога з дзяцей няма. У той жа момант з другога ўваходу ў дом з боку возера я саджаў па некалькі дзяцей у лодку і адвозіў іх у іншае месца, з якога яны маглі бяспечна вярнуцца ў свае дамы. Астатнія дзеці хаваліся на паддашку. Калі кантралёры выйшлі з дома сясцёр, сястра Разалія ледзь не страціла прытомнасць, бо за навучанне дзецей яе маглі арыштаваць і пасадзіць у турму. <...> У мае часы не было фізічнага ціску, але ўлады выкарыстоўвалі псіхічны ціск. Паводле закона Савецкага Саюза, святару нельга было сам-насам размаўляць з дзіцем да 16-ці гадоў, неабходна было рабіць гэта ў прысутнасці аднаго з бацькоў ці настаўніка. КДБ-шнікі дзейнічалі звычайна нечакана: яны без папярэджання выклікалі вучняў старэйшых класаў, асабліва хлопцаў, у райкам камсамола ці ў ваенкамат, а там ужо чакалі прадстаўнікі КДБ, каб з імі паразмаўляць. КДБ-шнікі мелі свае кабінеты нават у будынку міліцыі, і нават міліцыянты не мелі права ўваходзіць у тое памяшканне. Дзе ў такой сітуацыі можна было схавацца ў раённым цэнтры? — Якім Вы запомнілі ксяндза Чэслава Вільчынскага? — Калі пасля прэзбітэрскага пасвячэння ксёндз Вільчынскі ў 1967 годзе прыбыў у Браслаў, я ў тым годзе нарадзіўся. Ён мяне хрысціў, а потым удзяляў і іншыя святыя сакрамэнты, а калі прыйшоў час, адправіў мяне ў семінарыю. <...> Ён казаў няшмат, але калі ўжо казаў, то так, што яго словы траплялі проста ў сэрца. Найбольш ён прамаўляў сваім жыццём. Памятаю, што ксёндз Вільчынскі так казаў пра працу святароў у парафіях: «Адзін ксёндз як прыйдзе, то крыху „ўваб’е цвік“, другі як прыйдзе, то да паловы, а трэці ўваб’е да канца». Таму ўжо з дзяцінства мяне выхоўвалі рабіць тое, што неабходна, і рабіць гэта добра: «адзін сее, другі палівае, а трэці збірае ўраджай». Я ніколі не ведаў, што значыць падзеленая парафія, што такое плёткі і даносы. Ужо потым я даведаўся ад сясцёр, што ксёндз сказаў ім: «Па мне пазнаеце парафію». Ксёндз Вільчынскі ўсё трымаў глыбока ў сэрцы: «Калі ты не дазваляеш, каб злое выйшла наверх, то можна сказаць, што гэтага быццам і няма». <...> Калі некаторыя старэйшыя жанчыны прыходзілі ў сакрыстыю і прыносілі якую-небудзь плётку, ксёндз Вільчынскі выслухоўваў іх, і на гэтым канец. Ён ніколі не каментаваў, не падтрымліваў гэтыя тэмы і не пабуджаў да размовы, і жанчына, бачачы, што няма працягу, засаромленая, сама змаўкала і больш не ўздымала гэтую тэму. Гэтак плёткі перасталі хадзіць па парафіі. Я не чуў, каб у маёй роднай парафіі, дзе я рос, такія рэчы мелі месца. Я прыходзіў у касцёл як дамоў, адчуваў сябе там як рыба ў вадзе. Усё было зразумела, празрыста. Быў адзін вораг — не ўлада, а ідэалогія — і ўсё было вельмі проста. <...> Людзі мелі вялікую павагу да святароў, бо ўсведамлялі, што яны мусілі знесці дзеля Касцёла. У тыя часы «быць нармальным» азначала «быць святым». Святары шмат маліліся. Сведчанне іх веры заключалася ў тым, каб быць «нармальным» у веры. Менавіта пад уплывам сведчання жыцця ксяндза Вільчынскага ўва мне нарадзілася пакліканне да святарства. Яго цвёрдая пазіцыя, сталасць, мужнасць і адвага ў імкненні да мэты ўмацоўвалі людзей у веры. Ён быў для нас, хлопцаў, недасягальным узорам. У тыя цяжкія часы, калі не хапала святароў, людзі сапраўды мелі моцную веру, таму для іх самым важным было тое, каб святар меў прэзбітэрскае пасвячэнне і мог удзяляць сакрамэнты, самае важнае — каб ён быў. Людзі не звярталі асаблівай увагі на рысы характару і нават чалавечыя слабасці святара, хоць сярод тагачасных святароў рэдка можна было заўважыць праяўленні слабасці. Быць ксяндзом — гэтага было дастаткова. Быць фізічна і проста быць ксяндзом. Святары ў падполлі рабілі тое, што маглі, а ўсё астатняе — гэта відавочнае дзеянне Духа Святога. Я скончыў сярэднюю школу ў Браславе ў 1984 годзе ва ўзросце 16-ці гадоў. Калі я сказаў ксяндзу Вільчынскаму пра свой намер паступаць у семінарыю, пробашч, усведамляючы, што пасля падзеяў у школе ў мяне будуць вялікія цяжкасці, параіў мне знайсці працу ў Латвіі і атрымаць там прапіску, бо адтуль было прасцей паступіць у семінарыю. Я падаў дакументы ў медвучылішча ў Дыненбургу (цяпер Даўгаўпілс), за 50 км ад Браслава. Я вучыўся там год, жыў і інтэрнаце і атрымаў рэгістрацыю, а гэта значыла, што я ўжо падпарадкоўваўся ўпаўнаважанаму па справах рэлігіі ў Латвіі. Такім чынам, праз год вучобы ў 1985 годзе я падаў дакументы ў семінарыю ў Рызе і чакаў адказу. Памятаю, што сабралася тады каля 60-ці кандыдатаў з розных рэспублік Савецкага Саюза. Спачатку быў праведзены просты экзамен, напрыклад, мяне папрасілі прамовіць Сімвал веры: «Веру ў Бога…» па-польску, па-руску ці па-латышску. Наступнае пытанне было: «Што такое грэх?» Гэта былі пытанні з катэхізісу, на якія я з лёгкасцю адказаў. Аднак найважнейшай у тыя часы для прыняцця ў семінарыю была рэкамендацыя пробашча, які павінен быў пацвердзіць, што ведае кандыдата і яго шлях веры, а таксама тую рэлігійную фармацыю, якую ён прайшоў. Рэкамендацыя пробашча была гарантыяй таго, што кандыдат не з’яўляецца засланцам службаў КДБ. Апроч гэтага, на прыняцце кандыдата ў семінарыю павінен быў выказаць згоду ўпаўнаважаны па справах рэлігіі, і я без перашкодаў з боку ўпаўнаважанага быў прыняты ў рыжскую семінарыю. Калі я з’язджаў з бацькоўскага дома ў семінарыю, усё адбывалася ў вялікім сакрэце. Толькі бацькі і пробашч парафіі ведалі пра гэта. Маці, як і кожная маці, заўсёды суправаджала мяне малітваю. Яна разумела, што калі я звязаў сябе з Касцёлам, то ўсё будзе добра. У семінарыю мяне адвёз ксёндз Вільчынскі і па дарозе сказаў мне вельмі мудрыя словы: «Я вязу цябе толькі ў адзін бок — у семінарыю, а назад, як святар ці не як святар, вернешся сам». Гэта пабудзіла мяне да роздумаў. Я быў першым пасля вайны кандыдатам у семінарыю з браслаўскай парафіі. Гады семінарыі я ўспамінаю як вельмі добрыя і вясёлыя. Наступала «адліга», усё змянялася, і на даляглядзе з’яўлялася свабода. Я памятаю, што на трэцім курсе мы арганізавалі спектаклі. Я іграў ролю святога Тамаша Аквінскага. Паколькі гэты святы прадстаўлены ў іканаграфіі як даволі грузны манах, то, нягледзячы на тое, што я і так не наракаў на «недахопы» ва ўласным целе, клерыкі дадаткова абвязалі мяне падушкамі і апранулі на мяне доўгую пелерыну, каб я сапраўды мог выглядаць салідна і добра сыграць сваю ролю. У 1989 годзе я атрымаў дыяканскае пасвячэнне, і мяне скіравалі на практыку ў парафію ў Жалудок, у Гродзенскую дыяцэзію. Пробашчам там быў ксёндз Пётр Барташэвіч, а вікарыем — яго выхаванец ксёндз Антоній Ханько. Раней, пасля другога курса семінарыі, я нядоўга быў у Адэльску, дзе пробашчам быў ксёндз Фелікс Сарока. У той час я быў сведкам абвяшчэння біскупскай намінацыі арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча. Мы ўдзельнічалі ў адпустовай святой Імшы ў Гудагаі, у санктуарыі Маці Божай, і, выходзячы з касцёла, заўважылі, што прыехаў ксёндз Тадэвуш Кандрусевіч з Гродна. Падчас абеду абвясцілі, што папа Ян Павел ІІ прызначыў біскупа для Беларусі, і што ім з’яўляецца прысутны сярод нас ксёндз Тадэвуш Кандрусевіч. Як дыякан я ўдзельнічаў у інгрэсе біскупа Кандрусевіча ў гродзенскую катэдру і быў у літургічным суправаджэнні спачатку ў Гродне, а потым і ў касцёле на Кальварыі ў Мінску. На інгрэс прыехала шмат біскупаў з Польшчы, а таксама некалькі з Літвы. Сабраліся натоўпы людзей. Біскупская намінацыя была для беларускіх католікаў вялікай падзеяй. Канец 80-х гадоў быў пікам працэсу «перабудовы». Адчувалася дэзарыентацыя сярод уладаў, ніхто нічога не разумеў. І нарэшце пачалі разбурацца моцна будаваныя на працягу дзясяткаў гадоў слупы камуністычнай дзяржавы. Мы ўсе адчувалі гэта і з радасцю віталі павеў свабоды, што станавілася да нас усё бліжэй, і ўпадак камуністычнага рэжыму. Калі я скончыў семінарыю ў Рызе, мне было 22 гады, а паводле кананічнага права, каб атрымаць прэзбітэрскае пасвячэнне, трэба мець 24 гады. Рэктар семінарыі біскуп Вільгельмс Нукшс прасіў аб удзяленні мне дыспэнсы самога папу Яна Паўла ІІ, і яе вельмі хутка прыслалі з Ватыкана. Прэзбітэрскае пасвячэнне я атрымаў 27 мая 1990 года ў касцёле святога Альберта ў Рызе з рук біскупа Вільгельмса Нукшса, бо 24 мая таго ж года памёр кардынал Юліянс Вайвадс. З Браслава прыехалі два аўтобусы парафіянаў. Пазней Прыміцыйная святая Імша адбылася і ў маёй роднай парафіі, у Браславе. На ўрачыстасць сабралася вельмі шмат людзей з самога гарадка і ваколіцаў, бо пасля такога доўгага камуністычнага пераследу і доўгіх чаканняў з’явіўся першы святар. — Вы атрымалі прэзбітэрскае пасвячэнне на парозе вялікіх пераменаў. Якім быў Ваш шлях святарскага служэння? — Пасля прэзбітэрскага пасвячэння мы сустрэліся з біскупам Кандрусевічам у Задарожжы, на Віцебшчыне. Біскуп Яніс Цакулс прапанаваў мне яшчэ некалькі гадоў папрацаваць у Латвіі, аднак я, маючы ўжо свайго біскупа ў Беларусі і будучы святаром, усведамляў, у якой патрэбе знаходзіцца Касцёл у Беларусі, які толькі адраджаўся, і я жадаў пачаць сваё пастырскае служэнне на Радзіме. Калі ў 1990 годзе я сустрэўся ў Будславе з біскупам Кандрусевічам, я сказаў яму, што біскуп Цакулс выказаў згоду на маё вяртанне ў Беларусь. Тады біскуп Кандрусевіч ад рукі на капоце аўтамабіля — бо не меў з сабою пішучай машынкі — напісаў мне намінацыю на вікарыя парафіі Узвышэння Святога Крыжа на Кальварыі ў Мінску, а вусна дадаў, што я таксама буду даязджаць у парафію ў Ракаве. Мы дамовіліся сустрэцца на наступны дзень на плошчы перад Домам ураду ў Мінску, каля Чырвонага касцёла. Мы разам пайшлі да ўпаўнаважанага па справах рэлігіі, бо гэта быў яшчэ Савецкі Саюз, і ўпаўнаважаны павінен быў ведаць пра скіраванне ў Мінск новага святара. Калі біскуп Кандрусевіч сказаў пра мяне, той адказаў (я здзіўлены, што далікатна): «Як жа так, чаму Вы з намі не ўзгаднілі? Прызначылі такога маладага святара, ды яшчэ і ў сталіцу…» Біскуп Кандрусевіч з уласцівым яму пачуццём гумару адказаў: «Што ж я магу зрабіць? Я ўжо падпісаў дэкрэт». Можа, таму ён і не падабаўся тутэйшым уладам, бо быў вельмі адважным. Праз тыдзень я прыехаў у Мінск, каб знайсці сабе якое-небудзь жытло. Калі я быў скіраваны служыць на Кальварыі, біскуп Кандрусевіч сказаў мне: «Трэба, каб ты заняўся беларусамі». Перад выездам у Маскву ў 1991 годзе ён падпісаў з уладамі дамову аб тым, што католікі могуць карыстацца будынкам касцёла Найсвяцейшай Тройцы (святога Роха) на Залатой Горцы. У касцёле на Кальварыі святая Імша цэлебравалася на польскай мове, а казанне гучала ці па-польску, ці па-руску. У той час вялася барацьба за вяртанне двух касцёлаў у цэнтры Мінска: Чырвонага касцёла і катэдральнага. Ксёндз Завальнюк цэлебраваў святую Імшу для ўсіх у так званай галерэі — у выдзеленай для католікаў частцы Чырвонага касцёла, у якім тады працаваў кінатэатр, а раз у месяц адпраўляў святую Імшу на беларускай мове. Тады на Кальварыі сабралася значная група беларусаў, якія звярталіся да арцыбіскупа Кандрусевіча з просьбаю аб тым, каб для іх кожны дзень цэлебравалася Імша па-беларуску. Яны таксама шукалі месца, дзе маглі б збірацца. Заставаўся яшчэ касцёл Найсвяцейшай Тройцы (святога Роха) на старых могілках на Залатой Горцы. Тады ў ім размяшчалася канцэртная зала арганнай музыкі. У той жа час пасля развалу Савецкага Саюза ў Беларусі з’явілася пастанова, паводле якой касцёльныя будынкі, якія раней выкарыстоўваліся ў культурных мэтах, не падлягаюць вяртанню. Таму тое, што мы вярнулі касцёл на Залатой Горцы, было чымсьці немагчымым, і засталася толькі дамова аб супольным карыстанні будынкам касцёла парафіяй і філармоніяй, якой і належаў будынак. Паводле гэтай дамовы, спачатку святую Імшу можна было цэлебраваць кожны дзень, але толькі раніцаю, каб не перашкаджаць працы філармоніі. Пазней у распараджэнні парафіі была ўжо ўся нядзеля, субота — да абеду і серада — вечар. Кожны дзень пасля ранішняй святой Імшы трэба было прыбраць з прэзбітэрыя алтар і на яго месца выкаціць фартэпіяна, каб музыканты і студэнты маглі практыкавацца і рэпетыраваць перад канцэртамі, што адбываліся там кожны вечар. З сакавіка 1991 года я кожны дзень ездзіў на тралейбусе і метро на Залатую Горку, каб а 8-й раніцы цэлебраваць святую Імшу на беларускай мове. Потым спяшаўся на святую Імшу на Кальварыю, якая пачыналася ў 10:00. Людзі адкрываліся, вельмі шмат прыходзіла на споведзь. Яны шукалі Бога, мелі патрэбу ў духоўнай размове, бо былі разгубленыя, і я быў у іх распараджэнні так доўга, як гэта было трэба. Людзі таксама прасілі правесці пахаванне, бо да гэтага з-за таго, што не было святароў, самі хавалі сваіх памерлых. У суботу і нядзелю я ездзіў у Ракаў, за 30 кіламетраў ад Мінска. Пасля смерці ксяндза Адамовіча пробашчам на Кальварыі стаў ксёндз Альберт Масальскі. Хутка пасля гэтага, на пачатку красавіка таго ж года, я атрымаў ад біскупа Тадэвуша Кандрусевіча спачатку вусны, а потым і пісьмовы дэкрэт, якім мяне прызначалі пробашчам парафіі Найсвяцейшай Тройцы на Залатой Горцы. Праз два дні папа Ян Павел ІІ скіраваў біскупа Кандрусевіча на служэнне ў Маскве ў якасці Апостальскага Адміністратара для католікаў лацінскага абраду ў Расіі. Такім чынам, гэта быў апошні дэкрэт, які ён выдаў перад выездам у Маскву. У Беларусі былі адроджаны структуры Каталіцкага Касцёла. Узніклі новыя дыяцэзіі, а Мітрапалітам Мінска-Магілёўскім стаў арцыбіскуп Казімір Свёнтэк. Спачатку як парафіяльная супольнасць на Залатой Горцы мы карысталіся пячаткаю парафіі ў Вішневе, бо тамашнім пробашчам быў ксёндз Уладзіслаў Чарняўскі, марыянін, які ўводзіў беларускую мову ў літургію. Гэтая сітуацыя ўзнікла таму, што рэгістрацыю парафіі святога Роха на нейкі час затрымлівалі, бо пасля развалу Савецкага Саюзу яшчэ не было новай зацверджанай заканадаўчай працэдуры рэгістрацыі парафій і вяртання касцёльных будынкаў. У такіх умовах мы мелі дамоўленасць з вішнеўскай парафіяй, якая на пэўны час давала нам магчымасць законнага існавання парафіі. Як я ўжо ўспамінаў, тады панаваў хаос, ніхто не ведаў, што на самай справе адбываецца. У іншых рэспубліках былога Савецкага Саюза было падобнае. Усё, на чым з такой упэўненасцю камуністы будавалі грамадства, раптам абвалілася. У такіх умовах трэба было дзейнічаць хутка дзеля дабра Касцёла, бо хто больш «хапнуў», той і меў. Мы выкарысталі момант, каб увайсці ў касцёл святога Роха. Хутка мы зарэгістравалі парафію святога Роха і Найсвяцейшай Тройцы. Потым быў прыняты закон аб культуры, паводле якога аб’екты, занятыя арганізацыямі, якія працуюць на карысць культуры, не падлягаюць вяртанню. Я вёў з Міністэрствам перамовы аб тым, каб цалкам вярнуць касцёл парафіі, але, на жаль, існаваў ужо новы закон, і гэтым законам можна было «прыкрыцца». — Як выглядалі першыя святы Божага Нараджэння ў касцёле на Залатой Горцы? — Канцэрт арганнай музыкі заканчваўся каля 22:00, а людзі ўжо стаялі і чакалі каля ўваходу ў касцёл. Ніякіх дэкарацый у касцёле зроблена не было, бо загадзя ўвайсці ў будынак і паставіць іх было нельга. У нас былі гіпсавыя фігуры Святой Сям’і, і калі мы ўжо ўвайшлі ў касцёл на Пастэрку, якая пачыналася ў 22:00, мы хутка паставілі гэтыя фігуркі. Я не чакаў, што традыцыйныя католікі, якія не прымалі мадэрнізму, прымуць гэта. Пазней мы знайшлі традыцыйныя фігуры. У касцёл прыходзіла ўсё больш людзей. Памятаю, што ў нейкі момант касцёл быў цалкам запоўнены людзьмі, — большага шчасця для святара цяжка ўявіць. Паволі павялічвалася колькасць святых Імшаў. Я ўвёў спачатку другую, потым трэцюю і чацвёртую Імшу, і на кожнай з іх касцёл быў перапоўнены. У парафіі збіралася шмат моладзі. Безумоўна, мы не заўсёды «былі зручнымі» для працаўнікоў філармоніі, якія разам з намі карысталіся будынкам касцёла, бо мы вешалі розныя аб’явы, напрыклад: «У касцёле нельга паліць», «У касцёле нельга піць алкаголь» і г. д. Паволі мы пачалі вешаць абразы, наш парафіянін скульптар Валяр’ян Янушкевіч, які паходзіць з Ракава, зрабіў з латуні дзве фігуры: Маці Божай і святога Роха, стацыі Крыжовага шляху і фігуру Езуса ўкрыжаванага ў чалавечы рост. Над алтаром мы павесілі вялікі крыж. Будынкам касцёла таксама карысталася грэка-каталіцкая супольнасць. Катэхезы для дзяцей вяла настаўніца, а падрыхтоўкаю дарослых да сакрамэнтаў займалася сястра Тэрэза Складоўская, настаўніца фізікі і францішканская тэрцыярка, якая ўсё сваё жыццё прысвяціла служэнню Касцёлу. Мне б вельмі хацелася падзякаваць ёй за сведчанне яе жыцця: яна не толькі катэхізавала, але і жыла так, як вучыла. Сястра Тэрэза праводзіла катэхезы ў сваёй кватэры, бо ў касцёле не было ўмоваў. Апроч катэхезы, сястра таксама праводзіла ў касцёле малітвы: Крыжовы шлях, Ружанец, літаніі і іншыя малітвы згодна з літургічным календаром перад ці пасля святой Імшы. Таксама дзякуючы дапамозе іншых парафіянак яна займалася падрыхтоўкаю святочных дэкарацый на Божае Нараджэнне і Вялікдзень. Яна была фізікам, таму ўсе дэкарацыі мелі спецыяльнае, зробленае ёю ўручную асвятленне, якога купіць у часы крызісу пачатку 90-х гадоў было немагчыма. У 1994 годзе ў парафію прыехалі служыць дзве сястры дамініканкі з Польшчы. Апроч парафіі ў Мінску, я працягваў ездзіць у парафію Маці Божай Ружанцовай і святога Дамініка ў Ракаве. Спачатку парафіяне збіраліся ў капліцы на могілках. Я прыязджаў туды ў суботу, служыў святую Імшу і заставаўся на нядзелю, каб адправіць нядзельную Імшу і вярнуцца ў Мінск. У 1992 годзе нам вярнулі касцёл у Ракаве, і пасля таго як мы прывялі яго ў парадак, вернікі пачалі збірацца на святыя Імшы ў касцёле, а потым з 1993-га па 1994 год я яшчэ служыў у парафіі ў Заслаўі.
— Вы арганізавалі першую ў Беларусі парафію на беларускай мове… — Было б няпраўдаю сказаць, што я яе арганізаваў. Людзі самі арганізаваліся: яны хацелі, каб гэтая парафія з’явілася. Але ўпэўнена магу сказаць, што я быў першым пробашчам гэтай парафіі. Людзі прыходзілі і знаходзілі ў гэтым касцёле сваё месца. Так узнікала парафія. На працягу гадоў былі спробы вярнуць касцёл, парафія расла, але не было месца, дзе можна было б праводзіць катэхезы і іншыя сустрэчы. У нашым распараджэнні былі толькі адна сакрыстыя і касцёльны падвал. Потым была другая спроба вярнуць будынак, а пасля трэцяй, калі людзі не вытрывалі да канца, міліцыянт паразмаўляў са мной канкрэтна і сказаў: «Калі старэйшыя людзі і далей будуць пратэставаць, то міліцыя прыйдзе і вынесе іх з касцёла. Але Вам як пробашчу мы ўжо не дазволім увайсці ў касцёл». Гаворка ішла пра тое, што парафіяне кожны раз абяцалі, што будуць трываць да канца і змагацца за касцёл, а тут не вытрывалі. Таму, калі пасля размовы з міліцыянтам я вярнуўся ў касцёл, я папрасіў людзей «спыніць страйк» і разысціся па дамах. Нягледзячы на тое, што мы не маглі вярнуць касцёл і там далей змяшчалася філармонія, з часам будынак унутры набываў свой сакральны выгляд. Ніхто, прыходзячы на канцэрт, ужо не меў ніякіх сумненняў, што гэта святыня. З перспектывы часу я зразумеў, што ў Божых планах было таксама і тое, каб людзі, якія прыходзілі на канцэрты, маглі задумацца над тым, што ёсць Бог, што ёсць духоўная прастора, дзе адбываецца сустрэча чалавека са сваім Стварыцелем. Многія людзі, гледачы і слухачы канцэртаў, пазней прыходзілі ў касцёл і рыхтаваліся да святых сакрамэнтаў. З Божай дапамогаю касцёл нам вярнулі ў 2006 годзе. І тое, што ўлады перадалі касцёл спакойна, таксама пра штосьці сведчыць. Парафіяне гадамі маліліся аб гэтым. У гэты перыяд парафія вельмі ўзмацнілася, з’ядналася. Можна сказаць, што ў гэтыя гады адбывалася пастаянная фармацыя людзей, якія належалі да парафіі, каб адначасова яны маглі вызначыцца са сваёю вераю. Парафія стала моцнай і згуртаванай. Я думаю, што гэта было невычайнае дзеянне Божага Провіду, якое асаблівым чынам, не так, як у іншых парафіях, праявілася менавіта тут. У гэтай парафіі нарадзілася шмат святарскіх і манаскіх пакліканняў. — Вы былі першым дырэктарам Caritas Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі. Якая дапамога была найбольш актуальнаю ў тыя часы? — Па просьбе арцыбіскупа Казіміра Свёнтка ў 1991 годзе мяне скіравалі арганізоўваць структуры і дзейнасць Caritas Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі. Caritas Лінцкай дыяцэзіі ў Аўстрыі ўдзельнічаў у праекце арганізацыі адпачынку для дзяцей з чарнобыльскай зоны. Caritas-Linz запрасілі мяне да супрацоўніцтва і заснавання Caritas Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі, першым дырэктарам якога я і стаў. Падчас сустрэчы ў Мінску дырэктар па эканамічных справах Caritas у Лінцы, спадар Фрык Майерхофер, размаўляў са мною аб супрацоўніцтве. Я сказаў тады, што ў мяне няма ні грошай, ні офіса, ні супрацоўнікаў. Спадар Фрык вельмі добразычліва паставіўся да маіх словаў, у якіх яму спадабалася тое, што ў мяне няма нічога, але я гатовы працаваць, і сказаў: «Тое, што ў Вас няма ні грошай, ні людзей, не з’яўляецца ў гэтым пытанні галоўнай праблемай». Такім чынам, пачалося наша паспяховае супрацоўніцтва. Спачатку з Божай дапамогаю мы арганізавалі першы офіс Caritas і прайшлі рэгістрацыю хрысціянскай арганізацыі Caritas у Мінску. Знайшліся адпаведныя, вартыя даверу людзі, якія разам са мною неслі цяжар рэалізацыі праектаў і арганізацыі дапамогі людзям у патрэбе, нягледзячы на іх паходжанне і веравызнанне. Мы арганізоўвалі для дзяцей з Беларусі адпачынак у Аўстрыі. Наступным праектам была дабрачынная дапамога парафіям архідыяцэзіі, а таксама бальніцам і розным арганізацыям сацыяльнай апекі. Асаблівую дапамогу мы аказвалі хворым на анкалогію дзецям, якія пацярпелі ад радыяактыўнага выпраменьвання пасля выбуху ў Чырнобылі. Колькасць маленькіх пацыентаў у анкалагічным шпіталі ў Бараўлянах расла, іх маці хацелі быць побач з імі ў бальнічных палатах, таму яны былі вымушаны спаць або на падлозе пры ложку дзіцяці, або на крэсле. Калі ў Бараўлянах пачалі будаваць новы дзіцячы анкалагічны дыспансер, Caritas прапанаваў арганізаваць месцы для маці, якія прыязджаюць са сваімі дзецьмі ў бальніцу на лячэнне, а таксама на пазнейшую рэабілітацыю. Таму ў Ляскоўцы, вёсцы пад Бараўлянамі, былі выкупленыя добрыя дамы, у якіх мы зрабілі штосьці накшталт малых гасцініцаў. Маці, якія прыязджалі з дзецьмі з розных куткоў Беларусі, маглі там затрымацца, а потым жыць там і падчас рэабілітацыі ў годных ўмовах. Праект аказаўся добрым рашэннем для маці і дзяцей, і на сённяшні дзень праз гэтае месца прайшлі тысячы. Кожная маці, якая прыязджала з дзіцем, атрымлівала асобны пакой з прыбіральняй, на паверсе была арганізавана адна на некалькі пакояў кухня, а таксама былі іншыя памяшканні для забаваў і добрага правядзення вольнага часу з дзецьмі. На тэрыторыі ў адным з дамоў таксама была капліца святога Лукі, дзе праходзілі набажэнствы. Потым з’явіліся і іншыя праекты, якія адказвалі на надзённыя выклікі і патрэбы людзей. З’явіўся яшчэ адзін дом, які служыў арганізацыйным мэтам і быў адкрыты на патрэбы розных групаў, а яго задачаю быў збор фінансавых сродкаў сродкаў, дзякуючы якім і надалей маглі функцыянаваць малыя гасцініцы для маці з дзецьмі ці іншыя патрэбныя праекты... Калі ў савецкія часы было вельмі мала святароў і манашак, не было катэхезаў, не было Святога Пісання, то дзейнічаў сам Бог. Мы былі сведкамі гэтага. А калі з’явілася больш святароў і манашак, Бог уключыў іх у сваю дзейнасць так, што ад людзей цяпер патрабуецца больш.
Размаўляла
|
|
|