|
|
№
2(100)/2022
Данута БІЧЭЛЬ
СОТАМУ НУМАРУ ЧАСОПІСА «НАША ВЕРА» У кантэксце Бібліі
Сведчаць архівы
Ксёндз Кірыл БАРДОНАЎ
СЦВЯРДЖЭННЕ НЕСАПРАЎДНАСЦІ СУЖЭНСТВА МАГІЛЁЎСКАЙ РЫМСКА-КАТАЛІЦКАЙ КАНСІСТОРЫЯЙ... Спадчына
Францыск СКАРЫНАПРА(Д)ВЕРШЫ Пераклад Алеся Бразгунова Нашы святыні
Ігар СУРМАЧЭЎСКІАЗДАБЛЕННЕ ІКОНЫ БУДСЛАЎСКАЙ БАГАРОДЗІЦЫ Ў 1632–1783 ГГ. Асобы
Язэп ЯНУШКЕВІЧ
«КОЖНЫ ДЗЕНЬ ЗАЦІРАЕ СЛЯДЫ ДНЯ ПРАЖЫТАГА…» СЛОВА ПРА ЭДВАРДА ПАЎЛОВІЧА — МАСТАКА-МЕМУАРЫСТА Пераклады
Вершы
Рэфлексіі
Постаці
Вершы
Успаміны
Постаці
Прэзентацыя
Пераклады
Мастацтва
Пераклады
|
Язэп ЯНУШКЕВІЧ
«КОЖНЫ ДЗЕНЬ ЗАЦІРАЕ СЛЯДЫ ДНЯ ПРАЖЫТАГА…»Слова пра Эдварда Паўловіча — мастака-мемуарыста
Адкажыце мне (і тым самым — падкажыце): як гэта можна сталаму чалавеку (а ў пазамінулым стагоддзі 60-гадовы век чалавека раўняўся ці не 75-гадоваму дзядулю ХХІ ст.) пісаць успаміны пра жыццё сваё пражытае і ані разу не згадаць… месца ўласнага нараджэння?! У чым прычына? Да прыкладу: нашая слынная паэтка Ларыса Геніюш (моладзь сучасная любіць слова «культавая») сваю знакаміта трагічную кнігу ўспамінаў «Споведзь» распачынае біблійным: «Благаславенны родны дом, гдзе бацькі і ўся дарагая сям’я. Благаславенны маленькі кусочак роднай, бацькавай зямлі на вялізнай планеце, які называўся Жлобаўцы»… А ў чалавека выходзіць некалькі кніг успамінаў, прытым адна з іх вытрымлівае ці не тры перавыданні (!), г.зн., яе аўтару тэкст можна «дапрацоўваць і дапаўняць»: «Успаміны з-над Віліі і Нёмана» (Львоў, 1882; 1883; 1901). Аднак пачынаецца яна не запеўнай гасаннай пра маленства, а пра грамадска-палітычны стан сучаснасці: «Быў час, калі сярод грамадскай працы на Літве сваю думку можна было выказаць гучна [голасна] і публічна». Чалавек гэты — не шараговы дзеяч культуры, бо на спадчыну яго могуць па праву прэтэндаваць й ганарыцца сама бедна чатыры народы: Летува (дзе ён нарадзіўся ў былым мястэчку Тургеляй Троцкага павету; гэта цяпер Vilniuski павет); Украіна (дзе пахаваны на старадаўніх Лычакоўскіх могілках у Львове); Польшча (на мове яе народа напісаў усе свае літаратурныя творы), ну і наша айчына Літва-Беларусь, дзе, згодна адзначаным успамінам, прайшлі ягоныя найлепшыя залатыя гады. Прынамсі, загалоўкі выданняў сведчаць пра памяць, прыкутую да абшараў беларускіх палеткаў і ягоных жыхароў: «Успаміны з-над Віліі і Нёмана» (згаданыя вышэй перавыданні); «Успаміны: Наваградак — турма — выгнанне» (1887); «З падарожжа па Літве» (1890); «З успамінаў: Год 1846»; (1898); «З жыцця літвіна» і «Мае ўспаміны з часоў настаўнічання на Літве колькі дзясяткаў год назад» (абодва 1904 г.), «Двое памятных дзён у Менску, 1863 г.» (1906) ды інш.
Імя мемуарыста — Эдвард-Баніфацы, сын літоўскага каморніка Франца Паўловіча і Кунегунды з Пагарэльскіх. Па ахопу і плёну выдадзенага Эдвард Паўловіч — самы пладавіты мемуарыст пазамінулага стагоддзя. Праўда, з той пералічанай ягонай аграмаднай й каштоўнай мемуарыстыкі на тысячы старонак мы сёння не ведаем анічагусенькі, паколькі яна напісаная на «лаціне ХІХ стагоддзя»: польскай мове, і дасюль не перакладзеная. Унікальнасць усяго, што выйшла з-пад ягонага пяра і тым самым пакінута нам, нашчадкам, яшчэ належыць ацаніць. І ўнікальнасць не проста мастацкага стылю, захапляльнага сюжэту (памятаем, што самы «круты» сюжэт прыдумвае само чалавечае жыццё), але і фенаменальнасць ягонай памяці, якая, да прыкладу, падаравала нашаму пісьменству цэлага паэта: Францішка Савіча.
Амаль сотняй беларускіх паэтычных радкоў (з выразным палескім каларытам) узбагаціў Эдвард Паўловіч айчыннае прыгожае пісьменства. Як верш Паўлюка Багрыма (урывак) з’яднаны з імем першапублікатара Ігнася Яцкоўскага (таксама мемуарыста), як паэма «Слова пра паход Ігаравы» прыгадваецца ў тандэме з прозвішчам графа Мусіна-Пушкіна, што адшукаў яе, гэтак імя нашага паэта сярэдзіны ХІХ стагоддзя Францішка Савіча [каля 1815-га — каля 1845-га] ва ўсіх энцыклапедычных крыніцах згадваецца разам з прозвішчам першапублікатара Э. Паўловіча. Унікальнасць адзначанага — яскравы прыклад таго, што «матэрыяльная каштоўнасць аднаго чалавека» (ягоная памяць) ператвараецца ў каштоўнасць духоўную, узбагачаючы цэлы народ. Да прыкладу, калі мне шчасціць у архіве адшукаць «кракаўскі» спіс класічнага твора «Тарас на Парнасе» з невядомымі строфамі ў «кананічным» тэксце паэмы або беларускі верш Вайніслава-Казіміра Сулімы-Савіча-Заблоцкага «Гэй, Баяне Украінскі, гутарку табе я сказаў бы, беларусін…» — гэта, насамрэч, толькі пытанне часу, калі тая ці іншая мастацкая пярліна вырвецца з рукапісных кайданоў маўчання, з-пад напластаванага архіўнага пылу. Тое ж, што зацытаваў у сваіх каштоўных успамінах Эдвард Паўловіч, засталося арыгінальным й непаўторным. Як арыгінальнымі й непаўторнымі засталіся мастацкія карціны й абразы, створаныя ягоным пэндзлем. Польскія мастацтвазнаўцы, пералічваючы палотны Э. Паўловіча, адзначаюць пераважна «касцёльную тэматыку» (абраз святога Дамініка паводле Тыцыяна ў наваградскай фары, партрэт Станіслава Косткі паводле Ribery ў капліцы тамтэйшай гімназіі, абраз святой Тэлімэны і інш.). Аднак з-пад пэндзля і алоўка мемуарыста-мастака выйшлі і арыгінальныя палотны ды краявіды. Адзін з іх — выява гатычнага касцёла другой паловы XVІ у Ішкалдзі — упрыгожыла юбілейны 100-ы нумар «Нашай веры».
Спадзяемся, калі неўзабаве, у 2025 годзе (на адшуканай нядаўна магіле ў Львове чамусьці аднатаваны год «1815»), мы прычакаем удвая важкі юбілей самога мастака, мемуарыста, педагога, актора, рэжысёра, дэкаратара, спецыяліста-кансерватара, музейшчыка, архівіста Эдуарда Паўловіча, выбар на афармленне тома выдання ягонай творчай спадчыны будзе больш багатым і не паўторыць вокладку нашага часопіса. Філасофію, уласнае думанне і прычыны, якія штодня штурхалі творцу да актыўнага дзеяння, мастак-мемуарыст аднатаваў у адной з рэфлексій, якіх гэтак багата на старонках ягоных шматлікіх кніг: «Нехта можа скажа, што згодна духу часу, які паравым цягніком гоніць па дарозе ўтылітарызму, сентыменталізмам патыхае ці роздум над былым або перапісванне рэчаў, якіх сам час спісаў-актываваў [ad acta склаў у архіў], бо ўсё тое, што прамінула, перастала існаваць, яно непатрэбнае, а таму і казаць пра яго няварта. На гэта адкажу: адвечным парадкам рэчаў кожны дзень зацірае сляды дня пражытага; на руінах гадоў новыя гады ўзводзяць новае, і новы матэрыял будзе збірацца на будучых руінах… Што са смерці паўстае жыццё і наадварот. Але менавіта таму, што ўсё змяняецца, як змяняецца аблічча каханай істоты, складзенай у труну <...> — пакуль яшчэ час, а найболей злая воля не зменіць тыя мілыя для нас рысы й абліччы — ухапіць, аднавіць іх, перш чым века труны не замкне назаўжды іх, належыць захаваць хоць цень яго для вечнай памяці, а нярэдка дзеля перасцярогі й навукі…» Язэп Янушкевіч
|
|
|