Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(99)/2022
Інтэрв’ю Касцёла
Размова Францішка ДУБРАЎСКАГА з біскупам Віцебскім Алегам БУТКЕВІЧАМ
У ВЕРНАСЦІ ЯГОНАЙ ВОЛІ
In memoriam
Крыстына ЛЯЛЬКО
«СПАДЗЯЮСЯ НА СВЯТЛО…»
Ала (Альбіна) СЯМЁНАВА
SURSUM CORDA!
Краязнаўства
Паэзія
Постаці
Нашы святыні
Паэзія

ПАВОДКА

ВЕРШЫ
Прэзентацыя
Успаміны

ЯЕ РАТАВАЛА ВЕРА...
Каталіцкія місіі
Спадчына
Інтэрв’ю

БЕЛАРУСКІЯ БУКВАРЫ ФАРМІРУЮЦЬ СВЯДОМАСЦЬ
Асобы
Мастацтва

Жанна ФЕДЗІНА

ЯЕ РАТАВАЛА ВЕРА...

Бабуля Эмілія ў нямецкім лагеры з ружанцам на шыі.

Мінула ўжо 36 гадоў з таго часу, калі мая бабуля з боку бацькі Эмілія Андрэеўна Дрозд (у дзявоцтве — Якавіцкая), адышла да Пана Бога, але адчуванне яе прысутнасці не пакідае мяне і сёння, як і адчуванне яе блізкасці з Богам у Яго Нябесным доме…

Бабуля памерла 29 студзеня 1985 г., а дакладней, заснула, марозным зімовым вечарам. У абед я прынесла ёй кіслую капусту, якую яна вельмі любіла, і яна крыху паела. Пазней да нас прыйшла суседка Анюта (Роліч). Яна была маладзейшая за маю бабулю на 10 гадоў і таму лічылася маладою. Бабуля спявала на польскай мове «Анёл Панскі…», а цётка Анюта ёй падпявала. Ідучы дамоў, яна сказала маёй маці: «Аміля яшчэ не памрэ». Але яна памылілася…

Бабуля Эмілія ляжала так ціха, што, знаходзячыся ў суседнім пакоі з аднагадовым сыночкам, я прапусціла момант яе пераходу з зямнога жыцця ў вечнасць. Гэта адбылося амаль адразу, як пайшла цётка Анюта, каля 19:20. Хавалі бабулю 31 студзеня. На яе твары не было нават ценю смерці, толькі супакаенне. На жаль, святара не было, час быў такі — савецкі, святыні былі зачыненыя, але былі пеўчыя. Малітвы і касцёльныя спевы гучалі па чарзе і толькі па-польску.

…На працягу апошніх месяцаў жыцця бабуля, бывала, раптам схамяналася, кажучы: «Мне трэба дамоў!», і пачынала кудысьці збірацца. Калі я казала ёй: «Ты ж у сваім доме, у якім нарадзілася, вунь твае абразы, люстэркі, партрэты, мэбля», яна пачынала смяяцца: «Гэта ж трэба, сабралася кудысьці са свайго дома!». Пазней я зразумела, што бабуля ўжо тады пачынала свой шлях у дом Айца.... Да гэтага яна рыхтавалася ўсё сваё жыццё: клуначак з акуратна складзенымі рэчамі ў гэты апошні шлях да Бога я памятаю са свайго ранняга дзяцінства. Часам я прасіла яе дастаць яго з шафы — я любіла разам з ёю разглядаць, перабіраць і зноў складваць усё, што ў ім ляжала... 

Мая бабуля нарадзілася 19 мая 1897 г. у заможнай польскай сям’і Андрэя і Марцаліны Якавіцкіх у вёсцы Глінішча Дунілавіцкай воласці Вілейскага павета Віленскай губерні (цяпер гэта вёска Гліншчына Пастаўскага раёна Віцебскай вобласці). Гэтая мясцовасць ў 1921–1939 гг. знаходзілася ў складзе Польшчы [1]. Якавіцкія былі веруючымі людзьмі і перадавалі каталіцкую веру сваім дзецям з самага іх нараджэння, і хоць бабуля была апошнім познім дзіцем (у яе было пяць сясцёр і брат), яе таксама выхоўвалі ў строгасці.

Бабуліна хата.

Сям’я жыла ў прасторным доме, які захаваўся да гэтай пары. У пакоях і кухні ў чырвоных кутах віселі абразы з выявамі Сэрца Езуса і Маці Божай Вастрабрамскай, а таксама святых апосталаў Пятра і Паўла. У гасцінай пад абразамі на палічцы стаяў крыж, грамнічныя свечкі, букецік вярбы з ядлоўцам і ляжаў хлеб з соллю святой Агаты. На сценах віселі сямейныя партрэты і здымкі. Мэбля была драўлянаю, з дубу і сасны.

Сям’я валодала значнымі зямельнымі надзеламі вакол дома і насупраць яго, праз дарогу, а таксама зямельнымі ўчасткамі, якія называлі «шнурамі», па-за межамі вёскі (у мясцовасці Карчы), і трымала слугаў. Асноўнымі відамі сямейнай працы былі агародніцтва, садаводства, жывёлагадоўля, птушкагадоўля і пчалярства. Часам па жаданні слугі падпрацоўвалі ў Крыкалах, у панскім маёнтку. Паводле аповедаў бабулі, пан расплачваўся шчодра і ўзнагароджваў смачнымі прадуктамі, найперш духмяным хлебам…

Нягледзячы на гэта, на долю маёй бабулі выпалі цяжкія выпрабаванні: яшчэ ў раннім узросце на яе плечы лёг клопат пра аслеплую маці Марцаліну і хворую, старэйшую на 10 гадоў, сястру Зосю. Неспакойна было і ў вёсцы, бо яна апынулася ў прыфрантавой паласе Першай сусветнай вайны, і з 1914 па 1921 гады ўлада тут змянялася шэсць разоў (немцы, палякі, рускія). У лютым 1916 г. па гэтых мясцінах праехаў апошні расійскі імператар Мікалай ІІ. Ён наведаў старажытнае габрэйскае мястэчка Дунілавічы1, правёў агляд войскаў, паразмаўляў з афіцэрамі, паабедаў у графа Юзафа Тышкевіча і паехаў на цягнік, што адыходзіў ад станцыі Сяславіна (цяпер — Крулеўшчызна). Пасля рэвалюцыі 1917 г. тут з’явіліся бальшавікі, потым — прыйшлі немцы, з канца 1918 г. — зноў бальшавікі, вясной 1919 г. — палякі, а летам 1920 г. — бальшавікі і восенню 1920 г. — зноў палякі. З падпісаннем Рыжскай мірнай дамовы ў сакавіку 1921 г. гэта мясцовасць увайшла ў склад Віленскага ваяводства [2, 3].

Суцяшэнне і падтрымку ў гэты цяжкі перыяд мая бабуля, тады яшчэ маладая дзяўчына, знаходзіла ў Богу і ніколі не губляла надзеі на Яго міласэрнасць і любоў. На жаль, касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў мястэчку Дунілавічы ў той час ужо не дзейнічаў. Падчас і пасля задушэння польскага паўстання2 царскі ўрад пераследаваў Каталіцкі Касцёл, таму святыні зачынялі. Гэтак адбылося і ў Дунілавічах: святыню ў католікаў адабралі і ў 1866 г. перадалі яе праваслаўным. Гэта добра бачна на здымку: пад крыжамі на купалах і шчыце — праваслаўныя макаўкі [4].

Касцёл Найсвяцейшай Тройцы (у ранейшых манаграфіях — святога Арханёла Міхала) быў пабудаваны замест драўлянага касцёла ў 1769–1773 гг. дамініканамі ў стылі позняга барока. На час пабудовы святыня ўваходзіла ў комплекс дамініканскага кляштара. З моманту заснавання Крыштафам Белазорам кляштара ў Дунілавічах у 1683 г. і да яго ліквідацыі дамінікане неслі ў народ не толькі веру ў Пана Бога, але таксама адукацыю і культуру. Ордэн засноўваў свае кляштары і святыні ў буйных гарадах, а ў мястэчку Дунілавічы ўзвёў касцёл дзеля захавання рэліквіі — цудадзейнага абраза Маці Божай Ларэтанскай (паводле выпіскі з касцёльнай хронікі гэты абраз ХVII ст. быў прывезены з Фларэнцыі) [4].

У 1920 г. Троіцкую святыню ў Дунілавічах вярнулі Касцёлу, аднак пасля вяртання святыня стала парафіяльнай, бо дамініканскі кляштар быў ліквідаваны. На процілеглым баку плошчы, праз скверык, знаходзяцца могілкі ахвярам савецка-польскай вайны 1920 года. Тут пахаваныя салдаты і афіцэры 36-га пяхотнага палка польскай арміі пад камандаваннем палкоўніка Ульрыха (пазней міністра, а потым лонданскага эмігранта), якія загінулі ў ваколіцах Дунілавічаў у баях з дэвізіяй Тухачэўскага. Па словах мясцовых жыхароў, тут хавалі ўсіх: як польскіх, так і савецкіх воінаў, «бо перад Богам усе роўныя», а баі былі вельмі жорсткімі, перамаглі палякі, дэвізія адступіла пад Глыбокае, пакінуўшы больш за 100 забітых. Могілкі былі асвячаны 26 чэрвеня 1930 г. а. Станіславам Мажэйкам у прысутнасці Прэзідэнта Польшчы Ігнацыя Масціцкага. З прыходам савецкай арміі помнік на могілках знеслі, а сімвал Польшчы — 27-кілаграмовы бронзавы арол з распасцёртымі крыламі і каронаю на галаве, што быў на помніку, знік, і толькі праз 83 гады арла знайшлі недалёка ад месца мемарыяла, калі аралі поле. Ён добра захаваўся і цяпер знаходзіцца на рэстаўрацыі ў Мінску. Мемарыял адноўлены, і ва ўрачыстасць Усіх Святых у 2018 г. яго асвяціў а. Павел Самсонаў у прысутнасці міністра замежных спраў Польшчы Яцака Чапутовіча, пасла Польшчы ў Беларусі Артура Міхальскага, старшыні Пастаўскага райвыканкама Сяргея Чэпіка і мноства вернікаў.

Пасля далучэння беларускіх земляў да Рэчы Паспалітай бацькі маёй бабулі Эміліі засталіся ў роднай вёсцы і заняліся развіццём гаспадаркі, а бабуля ўдасканальвала свае навыкі ў кройцы і шыцці. Эмілія Якавіцкая вырасла прыгожай дзяўчынай. Замуж яна выйшла за Казіміра Франца Дразда, чалавека вельмі добрага і працавітага, але з беднай сям’і. Якавіцкі не ўхваляў выбару сваёй дачкі, таму нявесце давялося нават у дзень вяселля выйсці з-за святочнага стала, зняць вэлюм і пад моцным дажджом па гразі ісці ў поле па каня. Але непрыняцце зяця працягвалася нядоўга, і калі Казімір Дрозд пераехаў у дом, яны пасябравалі...

Брат бабулі Эміліі.

У сям’і Казіміра і Эміліі нарадзілася чатыры сыны (Пётр, Тадэвуш, мой бацька, Чэслаў, і Павел). Як казала бабуля, «колькі Бог даў, столькі і нарадзіла». Усе сыны былі ўмельцамі ў будаўніцтве і гаспадарчых справах, асабліва Чэслаў. Пётр яшчэ шыў абутак і выдатна гатаваў, Тадэвуш граў на гітары, спяваў і танчыў, выступаў на сцэне клуба Дунілавіцкага сельсавета, дзе да гэтай пары захаваўся яго здымак. З імі таксама жылі сястра Зося і іх далёкі сваяк Лявон. 

Сыны нарадзіліся ў 1926–1935 гадах, калі гэта мясцовасць, як і астатняя частка Заходняй Беларусі, знаходзілася ў складзе Польшчы, але ў верасні 1939 года яна была далучана да БССР. 17 верасня 1939 г. сюды прыйшлі рускія, пасля прыйшлі немцы, а праз 3 гады — зноў рускія. 15 студзеня 1940 г. Дунілавічы атрымалі статус гарадскога пасёлка і сталі раённым цэнтрам, і вёска Гліншчына апынулася ў складзе Дунілавіцкага раёна Вілейскай вобласці БССР [3, 8]. Да гэтага часу ўсе сыны былі выхаваны ў каталіцкай веры, а старэйшыя атрымалі пачатковую адукацыю (мой бацька паспеў закончыць два класы польскай школы і пазней — два класы рускай). 

Але на гэтым змены і цярпенні, звязаныя з ваеннымі дзеяннямі, веравызнаннем, станам і існаваннем Каталіцкага Касцёла, якія непасрэдна закранулі лёс бабулі Эміліі і яе сям’і, не скончыліся. Падчас Вялікай Айчыннай вайны з 4 ліпеня 1941 года па 4 ліпеня 1944 года мясцовасць знаходзілася пад нямецкай акупацыяй. Немцы прыйшлі сюды на 13-ы дзень вайны. У Дунілавічах было створана гета, пры знішчэнні якога ў 1942 годзе было расстраляна і пахавана ў брацкай магіле 829 яўрэяў. Пасля на месцы магілы быў усталяваны мемарыял ахвярам Халакосту.

Вёска Гліншчына таксама была занята нямецкімі вайскамі, і нямецкая акупацыя працягвалася роўна 3 гады. Пры гэтым у вёсцы пастаянна адбываліся абстрэлы, яна неаднойчы пераходзіла з рук у рукі. Да таго ж і немцы, і партызаны адбіралі ў жыхароў скаціну, птушак, адзенне, абутак, прадукты харчавання. А падчас аднаго з баёў немцаў і атрада партызанаў, які пачаўся ў суседняй вёсцы Лісіцы, была спалена трэцяя частка дамоў Гліншчыны. Яны перасталі паліць дамы за 10 дамоў да хаты маёй бабулі. Паводле афіцыйнай версіі, палілі немцы, а паводле інфармацыі мясцовых старажылаў — партызаны, якія ўцякалі ад немцаў праз вёску і кідалі запалкі. Да гэтай пары вяскоўцы, ускапваючы агароды, знаходзяць гільзы ад вінтовак і пісталетаў ваенных часоў.

Становішча не толькі насельніцтва, але і Каталіцкага Касцёла на акупаванай тэрыторыі ў тыя гады было даволі складаным, бо немцы лічылі католікаў «пятай калонай» польскага нацыянальнага руху. І ўсё ж дзякуючы мужнасці і трываласці святара айца Чэслава Кардзеля і вернікаў касцёл Найсвяцейшай Тройцы ў Дунілавічах не толькі выстаяў у ваенныя гады, але і неаднойчы ўкрываў людзей і ратаваў ад бамбёжак. 

Шмат усяго пабачыла і перажыла мая бабуля за сваё жыццё, але больш за ўсё ў ваенныя гады. Вясной 1942 года з акупаваных тэрыторый пачалі масава высылаць людзей на прымусовыя працы ў Германію з-за недахопу там працоўных рук, які ўзнік пасля правалу бліцкрыгу 1941 года. З дапамогаю арміі і мясцовай паліцыі немцы ў некалькі этапаў вывозілі савецкіх людзей — «остарбайтараў» (усходніх рабочых)3. У сельскай мясцовасці для гэтага адбіралі найбольш працаздольнае насельніцтва, уключаючы і падлеткаў. Умовы вывазу былі цяжкімі. Першай часткаю аперацыі быў збор людзей у зборных пунктах, дзе праводзіліся медыцынскі агляд, паліцэйская праверка і падзел на прыгодных і непрыгодных для працы. На тэрыторыі Віцебскай вобласці было чатыры такіх пункты: у Глыбокім, Полацку, Віцебску і Оршы. Другі этап — гэта траспартыроўка насельніцтва на месцы працы. Згодна з графікам высылкі, кожны транспартны сродак павінен быў умяшчаць не менш за 1000 чалавек з адгрузкай у Віцебску і дагрузкай у Полацку каля трох саставаў у тыдзень [9, 10].

Не абышоў гэты лёс і сям’ю бабулі Эміліі: летам 1942 года немцы вывезлі ў Германію ўсю яе сям’ю і брата, акрамя хворай сястры Зосі, бо, калі група ішла ў зборны пункт у Глыбокае, яна пабегла ў бок леса. На вачах усёй сям’і (дарослых і дзяцей) немец выстраліў два разы, але ў яе не трапіў, хоць страляў блізка. Бабуля была ўпэўнена, што менавіта дзякуючы яе палкай и шчырай малітве немец пашкадаваў Зосю: ён не толькі выстраліў так, каб кулі ў яе не трапілі, але і даў ёй магчымасць укрыцца. 

Выходзячы з вёскі, яны ўзялі з сабою абразікі і толькі самыя неабходныя рэчы. Ружанец, каб не згубіць, бабуля адразу адзела сабе на шыю. Скаціну і птушак, хатніх жывёлаў, прылады працы, гаспадарчы інвентар, прадметы быту і сродкі хатняга ўжытку, прадуктовыя запасы і іншае давялося пакінуць. Перад тым як адправіцца, некаторыя рэчы ўсё ж паспелі схаваць і закапаць, бо спадзяваліся на вяртанне. На жаль, пасля вяртання з Германіі яны нічога не знайшлі — усё пакралі, а дом разрабавалі. Адна жыхарка вёскі сцягнула з нашай хаты нямецкую швейную машыну, і пасля вяртання бабуля змагла яе знайсці, забрала і шыла на ёй яшчэ доўгі час.

Да вызначанага зборнага пункта ў Глыбокім, а гэта 28 км, ішлі канвоем пад наглядам. За адзін дзень дайсці не змаглі і начавалі ў вёсцы Канстанцінава, дзе мясцовы паліцэйскі адчыніў браму, і некаторыя ўцяклі. Бабуля з сям’ёй, як і большасць, не ўцяклі, бо баяліся за жыцці астатніх сваякоў, якіх немцы адразу расстралялі б. Па дарозе пайкі не давалі, а кармілі кашай з апілак, пасля якой балелі страўнікі. У Глыбокім сажалі ў таварныя вагоны, якія не ацяпляліся, па 50 чалавек. Бабуля Эмілія расказвала, што ўжо з вагонаў немцы адбіралі маладых і здаровых мужчын для адпраўкі на лінію фронту пад Ленінград, каб там яны капалі акопы, гэта значыць на непазбежную смерць.Усе сыны былі непаўналетнімі. Старэйшы Пётр і малодшы Павел былі невысокага росту, а двое сярэдніх, нягледзячы на ўзрост, Чэслаў 11-ці гадоў і Тадэвуш 13-ці, былі высокімі і таму пасавалі па росце на капанне акопаў. Каб уратаваць іх, бабуля, рызыкуючы жыццём, схавала сярэдніх сыноў у вагоне пад лаўку, а астатніх пасадзіла на лаўку і села сама, расправіўшы шырокую спадніцу. Толькі паспелі сесці — немцы са скіраванымі на людзей аўтаматамі пачалі правяраць вагон. Толькі цуд уратаваў усім жыццё, бо, пачуўшы нават найменшы шорах і заўважыўшы сыноў, немцы расстралялі б усіх. Бабуля была ўпэўнена, што гэты цуд учыніў Пан Езус Хрыстус, бо Ён сам абяцаў: «Няхай станецца вам паводле веры вашай» (Мц 9, 29).

У любых абставінах бабуля спадзявалася на Бога і давярала Яму. Яна часта казала: «Што Бог дасць, тое і будзе», і з пакораю прымала ўсё, што ёй было спаслана. Іх везлі прыкладна 14 сутак, прычым падчас транспарціроўкі некалькі разоў яны праходзілі санапрацоўку і пад канвоем хадзілі ў туалет. Калі ў кагосьці знаходзілі нейкае захворванне, таму на лоб ставілі пячатку і адводзілі. Тых, хто прайшоў праверку, размяркоўвалі на працы ў лагеры, адкуль прадстаўнікі працоўных біржаў разбіралі людзей на прадпрыемствы ці на фермерскія гаспадаркі [9, 10].

Бабуля Эмілія з дзедам Казімірам.

Бабулю Эмілію і ўсю яе сям’ю забралі на фермерскую гаспадарку. Так яны апынуліся ў Пайскрэтшаме (ням. Peiskretscham), цяпер — Пыскавіцэ, (польск. Pyskowice), горад у Сілезіі на поўдні Польшчы. У Пайскрэтшаме мужчыны працавалі на бурачных палях, а бабуля шыла. Паколькі яна рабіла гэта вельмі добра, сям’я харчавалася даволі нядрэнна. Калі іх вызвалялі амерыканцы і англічане (па іншых дадзеных — рускія) восенню 1944 года, межы былі адчынены і яны маглі застацца ў Германіі, выехаць у Польшчу, Англію, Канаду, США ці вярнуцца. Многія заставаліся, бо разумелі, што вяртацца няма куды, але ўсе Якавіцкія, акрамя брата бабулі, паехалі дамоў, каб знайсці Зосю. І Пан Бог так распарадзіўся, што яны вярнуліся дамоў у нядзелю, у дзень Панскі, і амаль адразу яе знайшлі. Яна ўвесь час тулялася па чужых кутах, бо ў родным доме пасяліліся мясцовыя жыхары. Яна выжыла, давяраючы Богу і любячы Яго, як і бабуля Эмілія, усім сэрцам і душою. Яна вельмі жадала быць у Троіцкім касцёле, а калі касцёл зачынялі, клалася тварам на зямлю перад дзвярыма і падоўгу малілася. Не было такой моцы, якая магла б адарваць яе ад Бога. Так было і ў пасляваенныя часы да самага канца яе жыцця.

Да «перабудовы» рэпатрыянтам («остарбайтэрам») не плацілі ніякіх кампенсацый за іх працу і маральную шкоду, нанесеную ў гады вайны. У 1953 г. Савецкі Саюз адмовіўся ад рэпарацыйных прэтэнзій да ГДР, і мая бабуля «не ўпісвалася» ў афіцыйную памяць пра вайну: тады не лічыліся ні з вязнямі фашызму, ні з ветэранамі [10]. Усе былі проста рады, што засталіся жывымі, што ацалелі дом у Гліншчыне і Троіцкі касцёл у Дунілавічах. Заставалася толькі шчыра дзякаваць Богу за ўсе гэтыя дары.

Але радасць была нядоўгаю. Пасля заканчэння вайны савецкая ўлада пачала праводзіць масавую калектывізацыю і антырэлігійную кампанію. Усіх сілаю заганялі ў калгасы. Не пазбегла гэтага і сям’я маёй бабулі. Спачатку ў іх забралі каня, карову, дробную жывёлу, а потым аднялі амаль усю зямлю і ўсю маёмасць, але найбольшы боль сям’я перажывала з-за таго, што саветы апаганілі, абрабавалі і зачынілі Троіцкі касцёл, перарабіўшы будынак у склад угнаенняў, а ў 1948 г. арыштавалі а. Кардэля. Пасля таго як святыню зачынілі, яе неаднойчы намагаліся зруйнаваць, але, дзякуй Богу, не змаглі. Сапёры адмаўляліся падрываць касцёл...

Касцёл вярнулі католікам толькі ў 1989 г. у аварыйным стане, але дзякуючы арганізатарскім здольнасцям і вялікай працавітасці пробашча Крыштафа Пажарскага і вернікаў да канца 1992 г. святыня была адбудаваная. У апошнія гады намаганнямі пробашча Паўла Самсонава адноўлена ўнутранае ўбранне касцёла і адрэстаўраваны цудадзейны абраз Маці Божай Ларэтанскай у цэнтральным алтары.

Святыня з’яўляецца помнікам архітэктуры XVIII ст., гісторыка-культурнай каштоўнасцю Беларусі. Пабудаваны па тыпу трохнававай базылікі, касцёл нагадвае вялізную белую птушку, што апусцілася на зямлю, каб адпачнуць, і гатовая ў любы момант узняцца ў нябёсы. Пры даволі значных памерах будынак здаецца незвычайна лёгкім і нават вытанчаным. У ім прыгожае і ўнутранае убранне. Скляпенні цэнтральнай і бакавых частак распісаны раслінным арнаментам і картушамі, калоны і сцены завершаны пілястрамі. Гэта адзіная ў Беларусі святыня, у якой усталяваны ўнікальны галоўны алтар — з двума ярусамі (ларэтанскі), які сімвалізуе дом Найсвяцейшай Панны Марыі. Алтар складаецца з дзвюх частак: пярэдняй — для веруючых, і дома-алтара — ззаду. Вернікі звяртаюцца да Маці Божай Ларэтанскай для вырашэння складаных жыццёвых сітуацый, а таксама для абароны пілотаў і тых, хто падарожнічае ў паветры, і ёсць шмат сведчанняў такога заступніцтва. У цяжкія моманты пасляваеннай гісторыі абраз быў схаваны ў мясцовых жыхароў, што і ўратавала яго ад знішчэння [3, 11].

Ванда Сеганкевіч (злева) і Лідзія Шыдлоўская (справа).

Мая бабуля Эмілія беражліва адносілася і да шматвяковых звычаяў і да рэлігійных традыцый. Памятаю, як у Светлую Нядзелю бабуля раніцаю будзіла мяне, мы хуценька ўмываліся вадою з умывальніка, у якім ляжала фарбаванае велікоднае яйка, і хутка беглі праз дарогу ў сад сустракаць усход сонца, і, гледзячы на сонца, бабуля з натхненнем тлумачыла: «Гэтак сонцайка радуецца ўваскросламу Хрысту!» Ва ўрачыстасць Звеставання Найсвяцейшай Панне Марыі яна з раніцы нагадвала пра неабходнасць асаблівага святкавання: «У гэты дзень птушка гнязда не ўе, дзяўчына косы не пляце». Не было ніводнага дня, калі яна забылася б пра Бога, прапусціла б малітву, не суправаджала б яе спевамі. Шмат малітваў і спеваў яна ведала на памяць, чытала таксама польскія малітоўнікі, вельмі любіла Ружанец, які неаднойчы ратаваў яе ад смерці. Менавіта бабуля навучыла мяне маліцца і прывяла да Бога. Для Яго і малітвы яна заўсёды і ўсюды знаходзіла месца і час.

На ўсю ваколіцу бабуля Эмілія славілася сваім прыгожым голасам. Яе запрашалі спяваць на вяселлях, на провадах у армію, на адпяванне нябожчыкаў. У тыя часы святароў не было. Хавалі нябожчыкаў на трэці дзень, таму адпяваць даводзілася доўга: спачатку ў доме памерлага, потым па дарозе да могілак і на могілках у любое надвор’е. Жыхарка Гліншчыны 95-гадовая Ванда Сеганкевіч расказвала, як мая бабуля яе, 15-гадовую дзяўчынку з беднай сям’і, дачку інваліда, вучыла спяваць, а калі навучыла, то пачала браць з сабою служыць людзям...

Соф’я Ігнацьеўна Мышко, былая настаўніца беларускай мовы і літаратуры, успамінае і цяпер, як добра бабуля шыла, і асабліва ўзгадвае прыгожую сукенку на свой школьны выпускны. Да апошняга ўспамінала бабулю і даўгавечніца Гліншчыны Лідзія Шыдлоўская, якая памерла ў 2019 годзе на 96-м годзе жыцця.

Бабуля вылучалася таксама неверагоднай гасціннасцю, бо прымаўка кажа: «Госць у дом — Бог у дом». І людзі йшлі да яе. Як паводле словаў Езуса Хрыста: «Бо, дзе двое ці трое сабраліся ў імя Маё, там Я ёсць сярод іх» (Мц 18, 20), жыхары вёскі збіраліся ў нас на малітвы, спявалі касцёльныя песні, калядавалі. У холад і голад прыходзілі ў бабулін дом сагрэцца і паесці. Асабліва запомніліся мне словы Манькі Ластоўскай: «У нас у хаце зімненька, хоць у вас можна адагрэцца». Прыязджалі блізкія і далёкія сваякі, сябры і проста знаёмыя. Спыняліся ў нас і тыя, хто даўно з’ехаў з вёскі, а госці прыязджалі і на некалькі тыдняў, бывалі і цэлымі сем’ямі. Шчодра прыняць усіх, а потым і адправіць з гасцінцамі было правілам і для бабулі, а пазней і для маіх бацькоў Тадэвуша Казіміравіча і Эдуарды Іванаўны.

Бабуля Эмілія (справа)
з Анэляй (злева)
і ўнукам Паўлам, маім братам.

Бабулю Эмілію людзі ведалі як мудрую жанчыну і як тую, хто дапаможа вылечыць хваробу. Да яе часта прыходзілі па параду ў розных сітуацыях, часцей жанчыны і дзяўчаты. У бабулі было шмат малітоўнікаў і кніжак на польскай мове. Яна цярпліва выслухоўвала таго, хто да яе прыходзіў, потым даставала адну з кніжак і прапаноўвала раскрыць. Думаю, гэта быў Псалтыр. Бабуля ўголас чытала выбраны ўрывак і тлумачыла яго ў кантэксце сітуацыі. Людзі дзякавалі ёй, хто адразу, хто пасля, і казалі, што ўсё так і ёсць ці што так і адбылося. Гэта было духоўнае лячэнне. Лячыла яна яшчэ і зёлкамі: рожыстыя захворванні вылечвала нават тады, калі медыцына была бяссільнай.

Лідзія Філіпаўна Свірковіч, былы завуч школы ў Дунілавічах, успамінае таксама моцны, валявы характар маёй бабулі. У савецкі час выехаць за мяжу з СССР было складана, таму большасць грамадзянаў ніколі не бывала за мяжой [17], але бабуля Эмілія, ужо як пенсіянерка, дабілася дазволу паехаць у Польшчу. «Гэта толькі дзякуючы Божай дапамозе», — так лічыла бабуля. Там яна не толькі наведвала сваякоў і блізкіх, але і знаёмілася з каталіцкай краінай, у якой можна было свабодна вызнаваць сваю веру, хадзіць у касцёл на Імшу і прымаць святую Камунію. Уразіла яе і тое, што зямля знаходзілася ў прыватнай маёмасці людзей, не было калгасаў і дэфіцыту тавараў. Радасць і ўдзячнасць Богу за гэтыя падарожжы перадаваліся і нам, хатнім, бо для бабулі гэта былі незабыўныя паездкі, напоўненыя малітвамі ў святынях і сустрэчамі з жывым Езусам Хрыстом і блізкімі на яе гістарычнай Радзіме.

Бліжэйшымі яе сяброўкамі былі полька Анэля, якая пазней з’ехала ў Польшчу, татарка Азымка і габрэйка Жанна, якія жылі ў Дунілавічах. Бабуля была добразычліваю, але строгаю і ніколі не дазваляла сабе наракаць на жыццё, хоць прычынаў для гэтага хапала: ранняя смерць мужа, майго дзядулі Казіміра; прапажа старэйшай сястры Зоф’і, якая пайшла ў лес па чарніцы і якую не знайшлі ні родныя, ні міліцыя; праблемы са здароўем і цяжкасці ў сямейным жыцці. У цяжкія моманты яна садзілася каля акна і, гледзячы на дарогу, доўга малілася і спявала рэлігійныя песні, але слёз я не бачыла...

Бабуля чакала, пакуль закончыцца мая вучоба ў інстытуце і я знайду працу і жыллё, каб забраць яе да сябе, але яна адышла крыху раней. І ўсё ж Пан Бог даў мне магчымасць быць з ёю апошнія дні і гадзіны яе зямнога жыцця, правесці яе ў апошні шлях, шлях да Бога, і ўсё гэта адбылося менавіта тады, калі я на кароткі час прыехала ў вёску. Гэта таксама для мяне быў дар, бо я вучылася далёка ад радзімы, у Ленінградзе.

29 студзеня 1985 г. бабуля заспявала малітву «Анёл Панскі…» сваім прыгожым голасам і адышла да Пана... Але я не толькі веру, а і ведаю, што яна заўсёды са мною, што наша з ёю духоўная сувязь непадуладная ні часу, ні прасторы…

 

Выкарыстаныя крыніцы

  1. Историческая справка по Виленской губернии [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://infobelarus.nlb.by/7n_4439dvd/data/menu/3.pdf.
  2. Хомич, Ф.И. Дуниловичи. След в истории [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://dunilovichi.wordpress.com/2009/10/04/dunilovichisled-v-istorii.
  3. Корсак, А.И. Кто спасает одну жизнь — спасает целый мир. Проект «Голоса еврейских местечек. Витебская область». Международный центр культуры «Израиль — Беларусь», Еврейский культурный центр «Мишпоха». Витебск.
  4. Юлия Омельчак. История одной белорусской жемчужины [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.tio.by/info/newspaper/1288.
  5. Межконфессиональные отношения в Беларуси и Литве во время восстания 1863–1864 [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://churchby.info/bel/520.
  6. Глобус Беларуси [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://globus.tut.by.
  7. Хоміч, Ф.І. Мемарыял [Электронны рэсурс]. — Рэжым доступу: https://dunilovichi.wordpress.com/2018/11/12/мемарыял/.
  8. Включение в состав СССР Западной Белоруссии [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://www.prlib.ru/history/619685.
  9. Белорусские остарбайтеры. Угон населения на принудительные работы в Германию (1941–1944): Документы и материалы / Сост. Г.Д. Кнатько, В.И. Адамушко и др. В 2 –х кн. Кн. 1-я. — Минск, 1996. — С. 120.
  10. Угон граждан СССР на работу в Германию [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki.
  11. Заступніца з Ларэта [Электронны рэсурс]. — Рэжым доступу: http://postavy.of.by/zastupnitsa-z-lareta/.
  12. O. Krzysztof Pożarski. Dzieje parafii i miasteczka Dunielowicze na kresah wschodnich na przestrzeni wiekow (XV–XX). // Наш край. — 2009. — № 34–35. — 94 c.
  13. Архитектура и культура Беларуси. Дуниловичи [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://vedaj.by/index.php/ru/goroda/vitebsk/pastawy/dunilovichi.
  14. Костел святого Иоанна Крестителя в деревне Волколаты [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://www.holiday.by/by/skarb/287-kostel-svjatogo-ioanna-krestitelja-v-derevne-volkolaty.
  15. Костёл святого Иоанна Крестителя в деревне Волколаты [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://marshryt.by/object/kostel-svyatogo-ioanna-krestitelya-v-derevne-volkolata/.
  16. Достопримечательности Беларуси [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://vedaj.by/index.php/ru/.
  17. Выездные визы СССР [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://visasam.ru/oformlenie/sng/vyezdnye-visy-v-sssr.html#i-2.
  18. Дуниловичи [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://globus.tut.by/dunilovich/index.htm.


  1. Мястэчка Дунілавічы заснавана ў 1473 г. і з другой паловы ХІХ ст. да 1939 г. належала графскай сям’і Тышкевічаў.
  2. Польскае паўстанне 1863–1864 гг. было падрыхтавана ў Літве і Беларусі Літоўскім правінцыяльным камітэтам пад кіраўніцтвам Кастуся Каліноўскага [5].
  3. Фронт быў утвораны 11 верасня 1939 г. на западным кірунку для заняцця тэрыторыі Заходняй Беларусі, што з 1921 г. да верасня 1939 г. знаходзілася ў складзе Польскай Рэспублікі. Афіцыйна Заходняя Беларусь ўключана ў склад СССР 2 лістапада 1939 г. з яе далучэннем да БССР. Пасля далучэння на тэрыторыі былога Віленскаг ваяводства Рэчы Паспалітай Указам Прэзідыума Вярхоўнага Савета СССР ад 4 снежня 1939 г. была ўтворана Віленская вобласць, а 4 красавіка 1940 г. утварэнне вобласці было зацверджана Вярхоўным Саветам СССР [8].
  4. Паводле нямецкіх звестак, на прымусовыя працы з акупаваных тэрыторый СССР было вывезена каля 5 млн чалавек, з іх з тэрыторыі УССР — 2,4 млн чалавек, з тэрыторыі БССР — 400 тыс. [9].


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY