Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(99)/2022
Інтэрв’ю Касцёла
Размова Францішка ДУБРАЎСКАГА з біскупам Віцебскім Алегам БУТКЕВІЧАМ
У ВЕРНАСЦІ ЯГОНАЙ ВОЛІ
In memoriam
Крыстына ЛЯЛЬКО
«СПАДЗЯЮСЯ НА СВЯТЛО…»
Ала (Альбіна) СЯМЁНАВА
SURSUM CORDA!
Краязнаўства
Паэзія
Постаці
Нашы святыні
Паэзія

ПАВОДКА

ВЕРШЫ
Прэзентацыя
Успаміны

ЯЕ РАТАВАЛА ВЕРА...
Каталіцкія місіі
Спадчына
Інтэрв’ю

БЕЛАРУСКІЯ БУКВАРЫ ФАРМІРУЮЦЬ СВЯДОМАСЦЬ
Асобы
Мастацтва

Алесь СІМАКОЎ

СУСТРЭЧЫ БЕЛАРУСКІХ ЕЗУІТАЎ З ІНДЗЕЙЦАМІ

Палеміка, у якой аналізавалася роля езуітаў у сувязі з індзейцамі, — асобная вялікая тэма, якой прысвечаная значная колькасць беларуска-індзейскай кампаратывістыкі. Тут мы спрабуем падсумаваць толькі найбольш важныя прамыя кантакты. У гэтым сэнсе нашу ўвагу звярнулі на сябе Ф. Дзеражынскі (оседжы і іншыя індзейцы прэрый) і Р. Гаўронскі (каюзы і іншыя ў Арэгоне).

Важна адзначыць фон, на якім адбываліся гэтыя сустрэчы. Хаця і былі чужаземцы-езуіты, якія прайшлі праз Віцебшчыну пасля (І. Тэнорыа з Перу, А. Экарта з Бразіліі) або перад (Ф. Малевэ, Ж. Анры) сваімі практыкамі з індзейцамі, ёсць аўтары і перакладчыкі, на якіх хацелася б акцэнтаваць увагу: гэта найперш Ф. Багамолец і Е. Р. Княжэвіч, хаця індзейская тэма прыцягвала ўвагу і такіх езуітаў, як М. Карыцкі, Д. Рудніцкі, С. Лускіна сярод многіх іншых. Важныя вучні езуітаў у Беларусі: Д. Галіцын, рускі, але з роду, які звязаны каранямі з Беларуссю, прайшоў школу ва Усходняй Беларусі; П. Шумахер, вядомы сваёй антыпрыгонніцкай сатырай «Апошні з магікан» (1859), па маці беларус, вучыўся ў езуітаў у Оршы. Розныя аспекты тэмы «Езуіты — індзейцы» ў XIX ст. закраналі А. Галынскі, Ю. Гарайн, якія пісалі пра амерыканскія краіны як відавочцы і як журналісты і гісторыкі.

Гарайн з асабістай размовы з амерыканскімі езуітамі — прадаўжальнікамі справы Францішка Дзеражынскага — пераканаўся: «Не такія езуіты страшныя, як іх малююць. Прасіў, зразумела, жартам, каб мне паказалі прылады катавання святой інквізіцыі і хаця б тыя, якія выкарыстоўвалі для выратавання індзейцаў у час уладарання ў Парагваі. Смяяліся з гэтага шчыра…»

Аляксандр Юркоўскі, ураджэнец Мсціслаўскага павета і выхаванец Віленскага ўніверсітэта, у артыкуле «Уступ да гісторыі езуітаў», датаваным «Шаўлі, 3 сакавіка 1849 г.», змешчаным у «Навукова-літаратурным дзённіку» Р. Друцкага-Падбярэзскага, робіць спасылку на кнігу М. Танера пра місіянераў-пакутнікаў ордэну, выдадзеную ў Празе ў 1675 г.

Шырокую вядомасць дзякуючы частым згадкам у публіцыстыцы і даследаваннях набылі выказванні караля Стэфана Баторыя і лідара езуітаў П. Скаргі, якія накіроўвалі рух езуітаў як каталіцкага авангарду ў Беларусі і Літве. Скарга зрабіў беларуска-індзейскае параўнанне, пішучы 17 ліпеня 1573 г. з Вільні правінцыялу ордэну. Баторый у лісце Скаргу ад 30 верасня 1579 г. з Полацка раіў: «Не зайздросце вашым партугальцам і іспанцам чужых у Азіі і Амерыцы светаў, каб іх да Бога павярнуць; ёсць тут паблізу Індыі і Японіі ў народзе рускім полацкім месцы несвядомых Боскіх рэчаў». А. Сапуноў перадаў гэтую цытату па-руску ў «Нататцы аб калегіі і акадэміі езуітаў у Полацку».

Поспехі ордэну ў Амерыцы, нягледзячы на ахвяры і пакутніцтва як саміх місіянераў, так і індзейцаў, натхнялі многіх на аналагічную дзейнасць сярод беларусаў (напрыклад, М. Грабянеўскага — уступіць у ордэн), але на мяжы XVIII і ХІХ стст. упершыню рэальным стала пытанне місіянерскай дзейнасці беларускіх езуітаў сярод індзейцаў.

 

Выключная роля Полацка як місіянерскага цэнтра

Полацк у гэты перыяд адыгрываў унікальную ролю, якой ні перад гэтым, ні пасля ніводны цэнтр Беларусі, за выключэннем Мінска ў савецкі час, не адрозніваўся ў сусветных справах. Нягледзячы на невялікую колькасць езуітаў, што сабраліся ў Полацкай правінцыі, яны не згубілі, а наадварот, умацавалі свае геапалітычнае мысленне.

«Індзеянісцкая» спадчына езуітаў у Беларусі спрэчная. З аднаго боку, яны давалі мясцоваму насельніцтву веды, у т. л. па геаграфіі і гісторыі Амерыкі, бо самой сваёй прысутнасцю нагадвалі пра індзейцаў. З другога боку, відавочная іх палітычная роля ў экспансіі Іспаніі і Партугаліі, што выклікала антыкаланіяльную крытыку, часам навуковую неадэкватнасць у параўнанні са свецкімі асветнікамі. Але відавочна і тое, што езуіты далі бліскучыя прыклады розуму, творцаў, а таксама непадпарадкавання каланіяльным уладам у імкненні да самастойнасці ад усведамлення свайго значнага ўплыву.

Выдатным даследчыкам быў Я. Тазбір, які пачынаў з вывучэння антыезуіцкай палемікі, а пазней даваў збалансаваныя звесткі пра ролю езуітаў у фармаванні польскага, уключаючы беларускае, успрымання Амерыкі.

У той час як Полацк сканцэнтраваў у сабе найбольш інфармаваных пра індзейцаў асобаў з ліку місіянераў, Вільня заставалася галоўным цэнтрам антрапалагічнага і этнаграфічнага аналізу не толькі ў Літве і Беларусі, але і на ўсёй тэрыторыі былой Рэчы Паспалітай. Асветнікі з Віленскага ўніверсітэта маглі супрацьпаставіць езуіцкім практыкам і схаластам сістэматычныя кніжныя веды.

Вільгельм Лампрэхт. «Айцец Маркетт і індзейцы», 1869.

Пра творы, што «рыхтавалі» будучую місіянерскую дзейнасць беларускіх езуітаў у Амерыцы

Член ордэну езуітаў, пісьменнік і публіцыст, ураджэнец Віцебска Францішак Багамолец пераклаў «Розныя лісты, служачыя пахвальнай цікавасці і хрысціянскаму дабратворнаму ўплыву з Азіі, Афрыкі і Амерыкі некалі ад місіянераў… у разнастайных мовах напісаныя», выдадзеныя ў Варшаве езуітамі якраз у год забароны ордэну.

Пісьменнік і адукацыйны дзеяч, ураджэнец Беларусі кс. Ежы Рыгор Княжэвіч, які ўступіў у ордэн езуітаў у 1754 г., пераклаў з лацінскай мовы на польскую вядомы твор Л. Мураторы «Аб увядзенні хрысціянскай веры ў Парагваі». У адрозненне ад іншых рукапісаў Княжэвіча, уключаючы шматтомную «Сучасную гісторыю Еўропы ад амерыканскай вайны», гэты тэкст захаваўся, як адзначаецца аўтарам артыкула ў «Польскім біяграфічным слоўніку».

 

Першыя кантакты беларусаў і беларускіх езуітаў з індзейцамі

Мэта прыезду індзейцаў у Еўропу была асабліва блізкая Багамольцу. Індзейцы як героі з’явіліся на нясвіжскай сцэне ў 1758 г. у спектаклі « Дзікі амерыканец, альбо Прастата, якая кіруецца светам прыроджанага розуму», а пасля гэтага ў езуіцкіх калегіумах зноў паказвалася камедыя «Арлекін, ці Дзікі амерыканец». Згодна з Тазбірам, які ўзяў звесткі з праграмы «Арлекін, дзікі Амерыканін», у 1765 г. у Вільні была ўпершыню паказаная пастаноўка па творы Л. Ф. Дэліля дэ Ла Дрэвецьера «Дзікі амерыканец, што прыбыў з Лялюшам у Еўропу» ў апрацоўцы Багамольца. У Варшаве спектакль быў у 1778 г. «Добры дзікун» індзеец «сваёй прастатой і няведаннем еўрапейскіх звычаяў сцэну развесяляў…»

З «Кароткага данясення аб місіі ў Маскве», апублікаванага ў лацінскім арыгінале і рускім перакладзе ў «Лістах і данясеннях езуітаў аб Расіі канца ХVІІ і пачатку ХVІІІ стагоддзя» (Спб., 1904), вынікае, што ў 1698–1709 гг. у каталіцкай абшчыне расійскай сталіцы былі як беларусы, так і індзейцы: ад Пецярбурга да Казані — «450 з лішнім чалавек». («У іх свяшчэннікам францысканец, прывезены сюды палонным з Літвы з панам Бельдукевічам, Быхаўскім арандатарам, і затым адпраўлены ў Казань»), але, «не лічачы палонных палякаў, якіх было сюды прывезена амаль дзве тысячы чалавек». «Ёсць яшчэ католікі-індыйцы, купленыя галандскімі і англійскімі купцамі і вывезеныя з Амерыкі, Конга і іншых астравоў, што ляжаць каля новай Батавіі, але амаль палова з іх, г.зн. прыблізна 12 чалавек, нягледзячы на тое, што хрышчоныя былі нашымі лузітанскімі і іспанскімі айцамі, у чым самі прызнаваліся, прынялі рускае хрышчэнне з галоднага дагаджання. Адны з іх паразыходзіліся, іншыя памерлі...» Большая частка «палякаў» таксама «павымірала ад розных бедстваў», як, верагодна, і некалькі ўніятаў — палонных з Чырвонай Русі; астатнія «адракліся ад сваёй веры», хаця «ёсць яшчэ дагэтуль шмат такіх, што цвёрдыя і руплівыя ў сваёй веры і аддаюць перавагу ўсім бедствам і нават самой смерці кароткачасоваму і ганебнаму суцяшэнню» (запіс датаваны 1709 г., падпісаны А. М. D. G.).

Тазбір лічыць, што першы метыс з’явіўся ў Польшчы ў свіце папскага нунцыя Дж. Ф. Камендоне (быў пры двары ў 1563–1564 і 1573–1574 гг.). Такім чынам, беларусы, якія жылі ў Варшаве, і сам апошні з Ягелонаў мелі магчымасць кантактаваць з нашчадкам індзейцаў.

У Беларускую правінцыю прыбываюць ветэраны місіянерскай працы як з Паўночнай, так і з Паўднёвай Амерыкі. Згодна з Тазбірам, які спасылаецца на С. Заленскага, у Беларусь прыбылі некаторыя з парагвайскіх езуітаў.

Вестку пра захаванне ордэну ў Беларусі і, верагодна, ідэю пачаць абмен кадрамі прынёс у Мэрыленд епіскапу Джону Кэралу ў 1792 г. Галіцын, які вучыўся на Віцебшчыне ў езуітаў. Заленскі дапускае, што мэрылендскім экс-езуітам быў Ян Брыт (і потым ён «рэпатрыіраваўся»?). Ігнацій Тэнорыа, перуанец (іспанец) з Лімы, як паведаміла 31 ліпеня 1782 г. «Газета Варшаўска», прыбыў у Рыгу, потым у Дынабургу сустрэўся з правінцыялам, які прывёў яго да полацкага навіцыяту.

Айцы езуіты сярод індзейцаў.

Беларускія езуіты ў ЗША

Адным са шляхоў адраджэння Таварыства Езуса сапраўды стаў пераезд некаторых беларускіх езуітаў у ЗША.

Першымі (пасля Галіцына) на ўсходнім узбярэжжы з’явіліся, паводле Заленскага, Норберт Корсак і Ян Грасі (1805), Антоні Кольман, Пётр Эпінэт, Ян Анры, Францішак Малевэ і Ян Брыт (1806), Максімільян Ранцаў і Пётр Малу (1811), Ян Грывель (1816). Нарэшце, у 1821 г., група пад кіраўніцтвам Ф. Дзеражынскага (Дзеружынскага).

Калі пра дзейнасць першых — Анры і Малевэ — місіянераў сярод індзейцаў нам амаль нічога не вядома, то пра работу Галіцына сярод жыхароў Пенсільваніі, у т. л. індзейцаў, існуе немалая літаратура. На тое, што Анры і Малевэ пасылаліся да «дзікіх амерыканцаў» на раку Ілінойс, звярнуў увагу яшчэ Заленскі. Епіскап Кэрал, у адрозненне ад Галіцына, які абслугоўваў «палякаў, чэхаў і іншых славян, клапаціўся галоўным чынам пра нямецкіх і англасаксонскіх каланістаў», а таксама пра «дзікіх амерыканцаў у Кентукі». І яшчэ больш падрабязныя звесткі захаваліся пра ролю аршанца Дзеражынскага, які быў мэрылендскім правінцыялам Т. І.

 

Францішак Дзеражынскі і вучні «індзейскай семінарыі»

Айцы Жан Анры і Франсуа Малевэ, якія прадстаўлялі ў Беларусі, а потым ў ЗША Галандыю, Бельгію і Францыю, маглі абмяркоўваць індзейскія місіі або ўласна іх вопыт з імі з Францішкам Дзеражынскім. Па адной крыніцы, яны памерлі разам у 1822 г., калі дабіраліся да адной з вёсак у Індыяне, па другой, больш позняй і аўтарытэтнай, «The Jesuit Suppression in Global Context: Causes, Events, and Consequences» (2015), іх гады жыцця былі адпаведна 1865–1823 і 1870–1822. Пра а. Францішка адным з першых па-беларуску расказаў Вітаўт Кіпель («Беларус», 1975, № 216). Спасылаючыся і на яго, сувязі беларускіх езуітаў з індзейцамі згадваў У. Арлоў («Alma mater Polocensіs», 1996, 1999: «Таямніцы Полацкай гісторыі», 2000 г. і наступныя выданні). У прыватнасці, ён пісаў: «У штаце Micуры ён стварае ордэнскі навіцыят і шэраг місіянэрскіх школаў, выпускнікі якіх працуюць сярод індзейцаў».

Дзеражынскі як кіраўнік езуітаў трымаў на кантролі місійную справу проста ў сувязі з абяцаннем езуітаў епіскапу Уільяму Дзю Бургу працаваць сярод індзейцаў, быў у сталай перапісцы з місіянерамі сярод оседжаў, кікапу, аява і іншых. (Гэта былі прэрыйныя індзейцы — класіка індзеяністыкі, пра якую толькі можна марыць!) У 1827 г. ён наведаў індзейскую школу («індзейскую семінарыю») у Фларысане (Флорысант, Флорысэнт, Florissant, Місуры), адкрыццё якой сам ухваліў. Там вучыліся дзеці оседжаў і іншых індзейцаў, а таксама белыя вучні, спецыяльна залічаныя на першы перыяд росту школы (яна праіснавала толькі некалькі гадоў, але дала імпульс сістэме адукацыі ў раёне Сэнт-Луіса). Пра наведанне школаў для хлопчыкаў і дзяўчынак ён напісаў: «У індзейскай школе адзін настаўнік, свецкі брат. Дзякуй Богу, яна выдатна прагрэсуе як у маралі, так і ў пісьме, і ў фізічнай працы на палях, дзе кожны дзень, раніцай і днём, хлопчыкі праводзяць некалькі гадзін са сваімі настаўнікамі. Хлопчыкаў усяго трынаццаць, але дом больш не можа змясціць. Падобная школа для індзейскіх дзяўчынак ёсць у вёсцы Святы Фердынанд, знакамітым старым іспанскім паселішчы. За гэта адказваюць Дамы Святога Сэрца. Вучняў столькі ж, колькі і ў школе для хлопчыкаў, пра іх навучанне клапоцяцца Дамы, пра іх падтрымку — рэктар фларысанскай установы, які міласцінай і прадукцыяй сваёй гаспадаркі стараецца як мага лепш у меру сваёй здольнасці забяспечваць іх ежай і адзеннем, якімі б беднымі яны ні былі. Мне было вельмі прыемна пачуць, як індзейскія дзяўчынкі дэкламуюць свой катэхізіс. Хто цябе стварыў? Хто цябе выкупіў? Хто цябе асвяціў? На ўсе падобныя пытанні яны адказвалі з дзіцячай прастатой. Больш разгорнутая выстава была дадзена намі ў Фларысане. Дзень святога Ігнація быў адзначаны ўрачыстай Імшой і панегірыкам у касцёле святога Фердынанда, некаторыя з індзейскіх хлопцаў спявалі з намі ў хоры. Пасля абеду ў пэўнага віду праставатым амфітэатры, увешаным кветкамі і зелянінай, індзейскія хлопчыкі праходзілі іспыты ў вучобе, лепшыя з іх былі ўзнагароджаны прызамі. Пасля пробы адзін з іх ліку з большай, чым звычайнымі, працаздольнасцю і стараннасцю прыйшоў да мяне ў пакой вельмі ціха, каб яго не бачылі іншыя, і папрасіў мяне ўзяць яго разам са мной у Джорджтаўнскі каледж. «Калі я застануся тут, я схіляюся да дрэннага». Я заахвоціў яго запэўніваннем, што ласка захаваць сваю нявіннасць не падвядзе яго ў Місуры. Ён паверыў мне на слова і пайшоў задаволены» (Peter Joseph Verhaegen, S. J. Historia Missionis Missourianae).

Пацвярджаючы беларускую стрыманасць і памяркоўнасць, і цягу да справядлівасці, езуіт Ф. Даманскі пісаў (1960): «Дзеражынскі вельмі стрымана казаў пра індзейскую справу. Ён пахваліў Ван Квікенборна за яго стараннасць і далёкасяжныя планы навяртання індзейцаў і дазволіў заснаваць для іх школу ў Фларысане, але ведаў, што ўсе намаганні ідэалістаў у гэтай справе будуць страчаныя ў бездані гістарычнай трагедыі, у якой індзейцы з нянавісцю ў сэрцах да белых і ў роспачы гінулі».

Хрост дзіцяці айцамі місіянерамі.

Рэйманд Гаўронскі

Пасля смерці фенаменальнага а. Дзеражынскага звесткі пра кантакты езуітаў беларусаў з індзейцамі надоўга перарываюцца, і выпадак, які не прыцягнуў увагу іншых аўтараў у Беларусі да гэтай пары, адкрыўся ў выніку таго, што на яго нам указаў іншы член ордэну з беларускімі каранямі — Джэймс Шэведэн (1948–2004), (ліст ад 30.05.1996 г.).

Рэйманд Гаўронскі (1950–2016) — амерыканскі езуіт польскага і беларускага паходжання. Ён паведаміў нам пра наведванне індзейскіх рэзервацый, працу ў рэзервацыі Юмаціла («Канфедэраваныя плямёны індзейскай рэзервацыі Юмаціла»), пра «блізкасць» да індзейцаў яго маці (такім чынам, у спіс кантактаў можа быць уключаная і яго праваслаўная маці са Шчучыншчыны, народжаная Сянько).

Працытую радкі з ліста з рэзідэнцыі езуітаў ва ўніверсітэце Маркет у Мілуокі (штат Вісконсін): «Гэта адказ на ваш ліст ад 4 студзеня 1997 г. Мне вельмі шкада, што мне спатрэбілася так шмат часу, каб адказаць, але я знаходжуся ў акадэмічным водпуску ад універсітэта ў гэтым годзе.

Што тычыцца амерыканскіх індзейцаў — гэта цікавае пытанне. Мая маці мела моцную блізкасць да амерыканскіх індзейцаў. Аднойчы, у гасцях у рэзервацыі на Ціхаакіянскім Паўночным Захадзе, людзі, здаецца, думалі, што яна была адной з іх! Я сам меў пэўны досвед працы ў рэзервацыі ў штаце Арэгон сярод плямёнаў каюзаў / юмаціла / уола-уола» (13.11.1997). Блізкасць або прыхільнасць (affinity) не ў сувязі з маці, а ў цэлым беларусаў і індзейцаў мы згадалі ў разважанні пра падабенства сістэм у Міжнароднай асацыяцыі крос-культурнай псіхалогіі, спаслаўшыся на гэтага езуіта, хаця і без указання яго прозвішча.

 

Неезуіты

Тэму каталіцкіх дзеячаў неезуітаў, якія былі ў кантакце з індзейцамі або ў значнай блізкасці да іх, мы тут не дэталізуем, але звесткі па ёй важныя для езуітыстыкі, каб параўнаць эфектыўнасць. Варта згадаць такіх манахаў, як Ю. Рэшаць («місіянерка» з бэнэдыктынскага кляштара для індзейцаў — Ілінойса, нейкіх няпэўных рэзервацый?) і францішканін А. Расадоўскі (апачы (ліпаны) і іншыя індзейцы Тэхаса; семінолы, быў капеланам драгунаў у другой семінольскай вайне і духоўна апякаў, верагодна, і вайскоўцаў беларусаў).

Алесь Сімакоў


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY