|
|
№
4(34)/2005
Галерэя
На кніжнай паліцы
Нашы святыні
Падзеі
На кніжнай паліцы
Vaticanum II
Кантрапункт
Хрысціянская думка
Культура
Паэзія
Юбілеі
Бібліятэка часопіса
«Наша вера» Проза
На кніжнай паліцы
Постаці
Нашы святыні
|
Пасля прачытання кнігі Валянціна Акудовіча
«Мяне няма. Роздумы на руінах чалавека». Менск, 1995.
Акудовіча няма, але інквізіцыя ёсць. Не-існаванне ерэтыка — гэта найбольш сур’ёзная праблема для інквізіцыі, таму стаўлю сабе два заданні: 1 — знайсці ерэтыка; 2 — высветліць, што ёсць паміж інквізітарам і ерэтыком. Нагода выдатная — дзесяцігоддзе выхаду ў свет слаўнага ўжо Акудовічавага дзецішча: «Мяне няма». Менавіта ў сферы «паміж» інквізіцыя можа найбольш поўна рэалізаваць сваё пакліканне, якое заключана ў яе назве: inquisitio — вышукванне, даследаванне, ад inquirere — шукаць, дапытвацца. У сферы «паміж» найболей справаў, якія патрабуюць інквізіцыйных росшукаў. Тым не менш, аўтар займаецца і будаваннем: будуе тэарэтычную мадэль пад назовам «архіпелаг Беларусь», хоць яму самому, мабыць, здаецца, што ён знаходзіць гэты архіпелаг сярод руінаў. Акудовіч таксама сварыцца з Богам, і гэтая сварка мае сапраўды разбуральны характар: вынікам яе ёсць разбурэнне вобразу Бога, «Словабога», як ён кажа. Ну, ёсць яшчэ пару іншых забаваў (канструкцый-дэканструкцый) у кнізе, але яны занадта бяскрыўдныя, каб маглі зацікавіць інквізіцыю. Таму павандруем трохі па «руінах Бога» і «руінах чалавека». Гэты крайні антыгуманізм Акудовіча спалучаецца з візіяй канца: «Час чалавека сканчаецца — у самых розных сэнсах. І ў сэнсе часу, дарэчы, таксама». А «смерці чалавека» папярэднічае «смерць Бога», смерць падставы сэнсу. І ў гэтай прорве нігілізму і абсурду філосаф будуе вобраз факультатыўнага бога для чыста прыватных патрэбаў — Этнас. «Архіпелаг Беларусь». А так увогуле — Бог памёр, пад намі — нішто, над намі — нішто, і «Я-чалавек — нішто, якое зьяўляецца зь ніадкуль і зьнікае ў нікуды». Гэтая выснова грунтуецца на «археалогіі» — філасофскім асэнсаванні чалавечае гісторыі. Мінуў перыяд панавання Татэму, Міфу і йдзе да завяршэння панаванне Тэксту. Разам са смерцю Тэксту памірае і Бог. Крайні антыгуманізм і крайні атэізм — вось вынік археалагічных даследзінаў Акудовіча. І тут закралася ў мяне паняверка: вынік ці прычына? Акудовіч сварыцца з Богам, і добра. З Богам сварыліся і Майсей, і Ёў, і амаль усе прарокі. У Кнізе Ісаі Бог сам гаворыць: «Хадзеце і спрачайцеся са Мной» (1, 18). Але Акудовічава сварка нейкая вульгарная і маналагічная. Акудовіч дакарае Бога за тое, што забараніў Адаму й Еве займацца сексам, заяўляе, што Яго ўцелаўленне — доказ паталагічнага стану, а смерць на крыжы — праява садамазахізму. Каб апісаць усе злачынствы Бога, кажа Акудовіч, трэба было б высекчы ўсе дрэвы ды і таго не хапіла б. Божыя злачынствы пераўзыходзяць злачынствы Сталіна, і людзям трэба б не чакаць другога прыйсця, а паслаць Богу позву ў суд (толькі невядома, куды пісаць). Такога Бога Акудовіч бачыць у Бібліі, зборніку тэкстаў пра Бога. Увесь час мысляр застаецца верны перакананню, што Бог тоесны з Тэкстам, Бог не існуе па-за Тэкстам. Давайце, можа, пагодзімся наконт таго, што мы не ведаем, што пасля смерці. Канец чалавека, гэтаксама як і пачатак (маю на ўвазе філагенетычны пачатак) губляецца ў таямніцы, ну, каб быць больш нейтральным: у невядомым. Не ведаем, як і калі ўзнікла рэфлексійная свядомасць, не ведаем, за кошт чаго з’явілася жыццё ў космасе, не ведаем, што было перад «біг бэнгам», і не ведаем, што ёсць за мяжой сусвету. Калі Акудовіч гаворыць, што пасля смерці — невараць, небыццё, абсалютны канец, то не таму, што ведае, а таму, што гэтак верыць. Тое, што ён у юнацтве мог «мілавацца з дзяўчынай на замшэлай магільнай пліце», яшчэ не даводзіць таго, што няма змёртвыхпаўстання, роўна як і тое, што калі некаторыя людзі здольныя ставіць патэльню на Біблію, не ёсць доказам неіснавання Бога. Хачу звярнуць увагу і на тое, што людзі чамусьці вельмі востра адчуваюць розніцу паміж кімсьці, хто мілуецца на магіле, і тым, хто ўскладае кветкі. І насамрэч няма ніякіх падставаў лічыць, што ў будучыні людзі «пазбавяцца ілюзіяў», і гэтыя два дзеянні будуць для іх раўнавартымі. Такім чынам, гэтак, як Акудовіч мае права на атэістычны дыскурс, я маю права на дыскурс тэістычны. Роздум гэтага беларускага філосафа ёсць неблагой нагодай пераасэнсаваць хрысціянскі доўгавяковы дыскурс і заняцца своеасаблівай археалогіяй: перакапаць розныя напластаванні і запытацца пра першапачатковы сэнс веры і першасны досвед Бога. Гэта не арыгінальная спроба, такога тыпу «археалогіяй» займаліся мысляры і на Захадзе (Іў Кангар, Карл Ранэр) і, больш асновасяжна, на Усходзе, у Расіі (М. Бярдзяеў, С. Булгакаў, В. Розанаў, Л. Шастоў, В. Іваноў і інш). Але ў беларускім кантэксце і ў новай ментальнай атмасферы (паслясучассе) гэта асабліва, думаю, патрэбна. Тым не менш, можна прывесці таксама семантычныя аналогіі. Гэтымі аналогіямі ёсць мноства паранармальных з’яваў, якія безупынна рэгіструюцца псіхолагамі і медыкамі. Парадаксальным чынам існаванне сатанізму стварае ўскосны «доказ» існавання Бога. (Зняволенне людзей, якія падпісалі пакт з сатаною, іх звышнатуральная нянавісць да ўсялякіх атрыбутаў і сімвалаў Хрыста цяжка растлумачыць, калі мы не прымем рэальнага існавання і сатаны, і Госпада Хрыста.) Апрача таго, тысячы веруючых людзей сутыкаюцца з Божым аб’яўленнем не толькі праз тэксты, але і больш непасрэдна. Найчасцей гэта адбываецца сярод удзельнікаў руху «Харызматычная аднова ў Духу Святым». Прароцтвы, прамаўленне невядомымі мовамі, аздараўленні, харызматычныя малітвы, звышнатуральныя з’явы і г. д. былі ва ўсе эпохі, але апошнім часам у некаторых хрысціянскіх супольнасцях гэта ўвайшло «ў парадак дня». Мне здаецца, што і традыцыйныя спробы апастарыёрнага падмацавання веры ў Бога таксама застаюцца актуальнымі: гармонія космасу і загадка феномену жыцця. Апрача таго, інтуіцыя таямніцы, устаноўка на Невядомае настолькі ўкаранёныя ў чалавечую істоту, што ані асветніцтва, ані сучассе не змаглі гэтага знейтралізаваць. Тым не меней, чалавек вельмі часта праяўляў тэндэнцыю празмерна прывязвацца да таго, што ён ужо здабыў і да чаго прывык. Тое, наколькі сучасная парадыгма рацыянальнасці запаланіла розумы, паказвае размова двух навукоўцаў, псіхолага і фізіка. Псіхолаг кажа: «Ведаеш, дагэтуль не магу паверыць: адзін чалавек, седзячы ў адным пакоі, перасоўваў мэблю, якая знаходзіцца ў іншым пакоі». Фізік на гэта: «Тым не менш, ты бачыў гэта?» «Так, канешне ж, бачыў». Фізік: «Ну, то што ў такім выпадку мне гаварыць: я дваццаць гадоў даследую кванты, але ніколі іх так і не бачыў...» Гэта ўжо такі нораў «гома мадэрнуса»: ён без праблемаў паверыць у тое, што Зямля круглая (нагадаю, што мы гэтага не бачым, гэтае наша перакананне — толькі адзін з некалькіх дзесяткаў агменяў ланцуга веры ў тое, што нехта сапраўды гэта адкрыў і сапраўды не памыліўся), але, скажам, стыгматы айца Піо (многімі бачаныя), цуды ў Люрдзе ці Фаціме (дакументальна пацверджаныя) — гэта альбо выдумка, альбо нешта падазронае (галюцынацыя або псіхапатыя). Так, мы заікаемся, гаворачы пра Бога. Вытанчаны філосаф Плотын мог толькі паблажліва, а часам і з пагардай глядзець на нейкіх там паслядоўнікаў Хрыста, што праўда, добрых, але недарэчных у сваёй філасофіі Бога. «Добрыя, слабыя, дурныя» — так характарызаваў нас, хрысціянаў, Фрыдэрык Ніцшэ, і гэтая характарыстыка надзвычай трапная. Можам сказаць: Слова не сталася логікай. Слова сталася целам. Мы можам паказаць на маці Тэрэзу з Калькуты, на брата Альберта, на Францішка Асізскага і інш., адзначаючы, што іх дзеянні не ўпісваюцца ў логіку, але сведчаць пра Божае ўцелаўленне і прабыванне сярод нас. У адказ можна будзе пачуць, што безліч нехрысціянаў, агностыкаў і атэістаў служыла і служыць бліжнім не горай, чым хрысціяне. Мы можам адказаць: бо і там ёсць Логас, той самы. Тады нам могуць сказаць: ну, такая трактоўка справы занадта універсальная. Не споўнены прынцып фальсіфікавальнасці. І гэта праўда. Ізноў вяртаемся да таго, што наша вызнаванне Хрыста абапіраецца на веру, а не на навуку. Некаторыя хрысціяне спяшаюцца тут дадаць: «А вера вышэй за навуку»... Гм, ці не празмерная прэтэнцыёзнасць? Рэч у тым, што мы, хрысціяне, можам пацвярджаць сваю тоеснасць адно толькі цераз пакорлівасць. Гэта невыпадкова, што пра Бога мы гаворым на падставе веры, а не навукі, а нашыя ісціны называем догмамі, а не навуковымі сцверджаннямі. Платон выдзеліў чатыры ступені пазнання: εικασια, πιστις, διανοια, νοεσις1. Першыя дзве ступені ўтвараюць пазнанне тыпу δοξα2, а дзве другія — επιστεμη3. Як бачым, «вера» (πιστις) належыць да гэтай першай катэгорыі, «даксалагічнай». Вера для Платона — гэта ніжэйшая ступень пазнання, вера — гэта перакананне, прастацкае пазнанне. Цяпер звернем увагу на тое, што словы δοξα (δοκ-σα) і δογμα (δοκ-μα) маюць аднолькавы корань δοκ і паходзяць ад таго ж самага дзеяслова δοκειν, які значыць не што іншае, як здавацца, меркаваць. «Догма», гэтак як і «докса», не маюць нічога агульнага з ведай пэўнай, моцнай, цвёрдай. Ані вера, ані догма не належаць да прывілеяванага спосабу пазнання, пазнання эпістэмалагічнага. Вера і догма — гэта «ніжэйшыя слаі» ў Каралеўстве Пазнання. Нічога дзіўнага ў тым, што кароль гэтага Каралеўства, Розум, неадназначна ставіцца да гэтых нізкіх слаёў, а часам не хавае сваёй пагарды і адчужэння. Пазнанне Бога цераз веру і догмы павінна было выключыць усялякія спробы ператварэння хрысціянства ў агрэсіўную ідэалогію і інструмент трымання ў паслухмянасці. Не выключыла — гэта праўда, тым не меней крытэрый быцця Хрыстовым вучнем застаецца той самы: пакорлівасць. Што да дэсакралізацыі тэксту, то пачну, можа, з таго, што Акудовіч дарэмна ў сваёй гістарыясофіі лакалізуе гэты працэс у эпосе навачасся. Тое, што «паверхня» біблійнага тэксту прэзентуе ўсяго толькі сэнс гістарычны, было шырока распаўсюджаным поглядам ужо ў старажытным хрысціянстве і падтрымана ў Сярэднявеччы. Культ Божага Слова не перашкаджаў бачыць гістарычны, «рукатворны» характар тэкстаў Пісання. Багасловы амаль заўсёды адрознівалі sensus litteralis seu historicus i sensus spiritualis (tropologicus, alegoricus, anagogicus)4. Такім чынам, прынамсі часткова Пісанне было дэсакралізавана, што ўжо немалаважна, бо гэта значыць, што ад самога рання хрысціянства адмовілася ад фундаменталістычнай трактоўкі Бібліі. Гэта праўда, што поруч з дэсакралізацыяй сэнсу litteralis seu historicus ішла сакралізацыя «духоўнага сэнсу». Духоўны (глыбокі) сэнс быў нічым іншым, як плёнам духоўных пошукаў якогасьці багаслова, але часта гэты сэнс пачынаў абсалютызавацца.
Сёння мы мусім прызнаць, што сэнс біблійны ўзнікае (а не ёсць раз і назаўсёды дадзены), і ўзнікае ў сумленні. Сэнс узнікае ў сумленні ў выніку спалучэння трох элементаў: Тэксту, Традыцыі і Супольнасці, і ўтварае трохкутнікавую структуру з упісанымі канцэнтрычнымі коламі:
Кожны з гэтых трох элементаў — гэта свайго роду мікракосмас. Біблійны Тэкст уяўляе сабою бясконца багатую поліфанію, безліч розных галасоў, часта супярэчлівых. Традыцыя — гэта мноства спосабаў чытання і разумення Бібліі на працягу гісторыі, а Супольнасць — гэта Царква, сукупнасць вернікаў, якія дзеляцца між сабою адкрытым сэнсам і абвяшчаюць Божае слова па-за Царквою. У выніку дзялення Словам і прапаведвання паўстае больш або менш устойлівы con-sensus, што трэба разумець як су-адчуванне. Кожны з гэтых мікракосмасаў з’яўляецца «каралеўствам», якое характарызуецца ўнутранай арганізацыяй і іерархізацыяй. Тэкст не абмяжоўваецца графічным корпусам кніг Бібліі, сюды ўваходзіць і «корпус абслугі» — біблійная філалогія, біблійная археалогія, эпахальныя кантэксты; у Традыцыі ж маем не толькі галасы Айцоў Царквы ды навуку вялікіх багасловаў, але таксама мноства парадыгмаў, асяроддзі і інтэлектуальную «кан’юнктуру», а ўсё гэта абумоўлівала тое ці іншае чытанне сэнсу; у Супольнасці, апрача прывілеяванай пазіцыі інстытуту Настаўніцтва, ёсць мноства багаслоўскіх школаў, мноства духовасцяў і харызмаў, якія па-рознаму прэзентуюць досвед біблійнага сэнсу. А кожнае з гэтых «каралеўстваў» мяжуе з іншымі «каралеўствамі»: так, «каралеўства» Тэксту мяжуе з іншымі тэкстамі (напр., месапатамскімі, егіпецкімі, грэцкімі і інш). Пазнанне гэтых сумежных тэкстаў мае немалы ўплыў на паўставанне біблійнага сэнсу. «Каралеўства» Традыцыі мяжуе з рознымі філасофскімі і светапогляднымі традыцыямі, а «каралеўства» Супольнасці ўплецена ў самыя разнастайныя кантэксты: нацыянальныя, культурныя, цывілізацыйныя, філасофскія, рэлігійныя і г. д. Тое, што я назваў «Сумленнем», трэба разумець вельмі шырока. Сумленне, магчыма, найбольш багаты мікракосмас у гэтай структуры. Яно ёсць перш-наперш збіральнікам усяго ўнутранага досведу чалавека. У ім канцэнтруюцца галасы Эга, Ід і Суперэга. Сумленне — гэта далёка не гарманічная структура, у ім — сціжма разрозненых і супярэчлівых галасоў. Псіхааналіз надзвычай яскрава паказаў нам, наколькі складаным ёсць нутро чалавека. Унутры кожнага з нас ідзе барацьба розных жаданняў, жарсцяў і памкненняў. Магчыма, з такімі разважаннямі маглі б пагадзіцца і атэісты, і агностыкі. Тэкст — артэфакт, Традыцыя — артэфакт, Супольнасць — артэфакт, Сумленне — без містыфікацыі. Не толькі паверхневы сэнс, але і глыбокі сэнс, здавалася б, дэсакралізаваны. І ўсё ж хачу стварыць момант напружання: унутры гэтай складанай структуры прысутнічае таямніца «Спонсар сэнсу» — Дух Святы. Калі б паўстала пытанне пра ўмоўную лакалізацыю гэтага Спонсара, то я б адназначна ўказаў бы на Сумленне. Дух Святы з’яўляецца адным з удзельнікаў гэтае драмы, якая адбываецца ў сэрцы чалавека, Ён знаходзіцца ў вэрхале гэтых розрозненых галасоў. (Адсюль ясна, чаму духоўныя настаўнікі ва ўсіх рэлігіях і ва ўсе часы настойвалі на ўнутраным выцішэнні; ясна таксама, чаму і вялікі тэолаг святы Аўгустын, і вялікі чалавеказнаўца Карл Юнг аднадушна настойваюць: Noli foras ire, in teipsum redi, in interiore homine habitat veritas5.) «Не павінен» — лёгка сказаць. Гісторыя хрысціянства поўная прыкладаў таго, што і кансэнсус станавіўся ідэалогіяй, і сэнс станавіўся ідэалагемай. Гвалціліся і Тэкст, і Традыцыя, і Саборнасць, яшчэ болей — Сумленне, а найболей — Дух Святы. Фундаменталісты абсалютызавалі Тэкст, традыцыяналісты — Традыцыю, а інстытуцыяналісты (калектывісты) — Супольнасць, дакладней, гарызантальнае Адзінства. Вялікія рэфарматары — Марцін Лютэр ды Ульрых Цвінглі рабілі націск на Сумленне, і гэта быў сутнасны момант у гісторыі чытання Бібліі. Тым не меней, непажаданай была чарговая абсалютызацыя — абсалютызацыя Сумлення, што прывяло да рэлігійнага «салізму» (празмернага індывідуалізму). А Дух Святы найбольш свабодна прамаўляе ва ўмовах саборнасці, а не манархізму ці салізму. Так, Ян заікаецца, гаворачы пра Бога, як у свой час заікаўся Майсей. (Калі аднойчы хтосьці спытаў у мяне: «А што такое Тройца Святая?», адказваючы, я пачаў заікацца ў літаральным сэнсе.) І не бачу сэнсу пратэставаць, калі Ніцшэ гаворыць, што мы — «добрыя, слабыя, дурныя». Хачу звярнуць увагу на іншае: хрысціяне па-рознаму перажывалі быццё заікамі. Гэтак, як у перыяд пераследу Антыёха IV некаторыя жыды здолелі пазбыцца нават знаку абразання, каб упадобніцца да элінскай эліты, так і некаторыя хрысціяне захацелі любой цаной упадобніцца да высакародных мудрацоў гэтага свету. Хрысціяне не хацелі заікацца, хацелі гаварыць пра Бога гладка, прыгожа, лагічна. Так пачала стварацца хрысціянская класіка. Логас быў падменены Логікай. Якая тут розніца? Давайце пачнем ад пачатку. Другая функцыя таксама мае рэлігійны прысмак, тым не менш, з увагі на тое, што яна ёсць свайго роду герменеўтыкай, можа быць прызнаная агностыкамі і атэістамі. Μετα-νοια — гэта цяжка перакладальны грэцкі назоўнік, але на дадзены момант нам хопіць узяць пад увагу толькі адно са значэнняў гэтага слова: духоўная мабільнасць. Пэўныя словы могуць стацца нагодай такога думання, якое мае наступствы ў духоўнай сферы. (Думаю, кожны меў аналагічны досвед, калі, скажам, пачынаў паглыбляцца ў які-небудзь мастацкі твор або філасофскі тэкст і перажыў пэўнае «праясненне».) Мета-ноя была падменена мета-фізікай. У перыяд свецкай эмансіпацыі, упартай барацьбы за прэстыжнае для сябе месца ў гэтым свеце хрысціянства паспрабавала надаць больш-менш адназначны сэнс паасобным словам Бібліі і ўвогуле пераадолець шматлікасць дыскурсаў у тэкстах Пісання. Менавіта тады паўстала багазнаўства, якое «замарозіла» творчага Бога і замацавала адну з перадхрысціянскіх тэалогій, цэнтральным паняткам якой быў «Ακινετος» — «Нерухомы». І што тут можна адказаць Акудовічу, які дэманструе сваю нелюбоў да Бога, сварыцца з Ім і потым адмаўляе Яго існаванне? Нічога дзіўнага: «Трансцэндэнтны Бог статычны, Ён — дадзенасць, завершаная і непахісная ад пачатку да канца». Няма гэтаксама нічога дзіўнага ў тым, што Акудовіч зрабіў гэткую выснову: «Бог — гэта татальная пагроза розуму. Ён — межавы камень, які пазначае апошнюю магчымасьць мысьленьня, тую скрань, за якой чалавечаму розуму ня дадзена абазнацца». Для Акудовіча праблема малая — ён не верыць у існаванне Бога па-за тэкстам. А для мяне гэта праблема, бо я зацікаўлены ў тым, каб спаткацца з Ім і каб вызваліць досвед Бога. Тут трэба «адкапаць» той першапачатковы досвед, які звязваўся са словам «Логас». Як я ўжо згадваў, для Філона Александрыйскага (амаль сучасніка Хрыста) Логас быў пасярэднікам паміж матэрыяй і духам, Богам і чалавекам. Раскол паміж «верхнім» і «ніжнім» сусветам у тыя часы вельмі востра адчуваўся. У выніку новых заваёваў Рымскай імперыі пашыралася геаграфія, пашыралася поле разнастайнасці і супярэчнасцяў. «Ніжні» сусвет здаваўся нейкім хаосам, а таму ідэя Логаса-Пасярэдніка не магла не выклікаць хвалявання ў грэцкай эліты. А Ян Багаслоў звязвае Логас з асобаю Езуса Хрыста, які быў укрыжаваны! (і змёртвыхпаўстаў). Логас становіцца не гарантам логікі, як гэта хацелася класікам, а рэпрэзентантам супярэчнасцяў! Янавы Логас тоіць у сабе змаганне Жыцця і Смерці. Боскі Логас ёсць носьбітам фундаментальнае драмы, якая разыгрываецца ўнутры чалавека: быць ці не быць? Логас уяўляе сабой канцэнтрацыю напружання паміж быццём і небыццём.
Усе гэтыя значэнні варта трымаць у памяці. Тым не менш, думаю, невыпадкова інтуіцыя хрысціянаў-перакладчыкаў прыхілілася да «слова». Слова з’яўляецца фіксатарам нашага досведу, яго носьбітам і камунікатарам. У слове наш досвед працягвае сваё існаванне. Цераз слова аб’ядноўваецца досвед розных людзей, што спрычыняецца да дынамізму і духоўнай напоўненасці чалавечай супольнасці. Слова — гэта акумулятар духоўнай энергіі, медыум і сіла. Адначасова слова характарызуецца надзвычай кволым існаваннем, яно заўсёды залежнае. Яно знікае амаль у момант з’яўлення. Яно ёсць інтэнцыянальным быццём, залежным ад графічных, гукавых або кінетычных знакаў. Яно атрымлівае існаванне ад канкрэтнага суб’екту, заўсёды ўплецена ў кантэкст, падпарадкавана прынцыпам сінтаксісу, а шансы «словаз’яўлення» абумоўлены сітуацыяй. Слова — гэта кволая і несамастойная істота ў агромністым космасе. Слова — гэта фатон, які вылятае з крыніцы святла і анігілюецца, аддаўшы сваё быццё і ўсю энергію іншаму быццю. Слова робіць магчымым «фотасінтэз» у космасе чалавечага духа, яно адказвае за фармаванне «злучальнай тканкі», якая аб’ядноўвае чалавечы досвед. Гэткая інтэрпрэтацыя апраўдана яшчэ й тым, што ў Пасланні да габрэяў (1, 4) Хрыстус названы απαγαυσμα της δοξης — бляскам, промнем, адлюстраваннем славы (Айца). У тым жа Пралогу (1, 4) чытаем: Εν αυτω ζοη ην, και η ζοω ην φως των ανθρωπων — У Ім было жыццё і жыццё было святлом людзей. Гэты сказ яшчэ болей развівае і засяроджвае наш досвед. «Дзоэ», «жыццё» — гэта эквівалент габрэйскага слова «хава», а «Хава» — гэта імя жаночага архетыпу, які вядомы нам у трохі змадыфікаванай форме пад словам «Ева». Але гэта не ўсё. Імя Бога, якое было аб’яўлена Майсею: «Я-ЁСЦЬ-ЯКІ-ЁСЦЬ» у габрэйскім арыгінале складаецца з двойчы паўторанага слова з тым самым коранем, які прысутнічае ў слове «Ева»: «ЭХ’Е-АШЭР-ЭХ’Е» — вось арыгінальнае гучанне таго, што мы перакладаем пры дапамозе дзеяслова «быць». «Эх’е» — гэта першая асоба адзіночнага ліку ад неазначальнай формы дзеяслова «хайя», ад якога і паўстала слова «хава» — жыццё. Не менш балесным ёсць тое, што тэалагема нерухомасці супраглася з тэалагемай мыслення. Схаластыка не толькі пераняла Арыстоцелева «акінетос», але таксама тэзіс, што νοεσις αυτου νοεσεως νοεσις — Яго мысленне ёсць мысленнем мыслення. Бог характарызаваўся як Мысленне, Інтэлект, што мела таксама і станоўчае значэнне, але найчасцей такая характарыстыка не спрыяла ані богапазнанню, ані мысленню. Калі Бог ёсць Мысленне і адначасова ёсць Нерухомы, значыць праўдзівае мысленне павінна характарызавацца нязменнасцю і нерухомасцю. Плюралізм і поступ — гэта бязбожнасць... Разгублены чалавек пачаў пытацца: дык дзе Бог і хто Ён? Ён — Нязменны і Недасяжны Розум, таму трэба бескрытычна слухацца тых, хто на зямлі рэпрэзентуе Яго Волю і Яго Ісціну. Біч носьбітаў незразумелага «Абсалюту» і холад інквізіцыйнага арбітралізму наваліўся на людзей сярэдніх вякоў. «Смерць Бога» першым адчуў зусім не Ніцшэ, а ультрахрысціяне позняга Сярэднявечча на Захадзе і Усходзе . Паляванне на чарадзеек, танцы смерці, масавыя псіхозы — усё гэта сталася наступствам «смерці Бога» на Захадзе, а тэрор апрычніны, «cамоизжигательство» і апакаліптычныя галюцынацыі — наступствам у Расіі, апантанай роспачным пачуццём «богооставленности». Але ў той жа сярэднявечнай дамініканскай традыцыі паўсталі і іншыя версіі багазнаўства. Ян Таўлер (XIV ст.) піша пра «трайныя народзіны» Бога — з Айца без Маці, з Маці без Айца, і «штодзённае нараджэнне Бога ў кожнай добрай душы». У падобным духу разважалі й Мейстэр Экхарт і Генрых Сузо. У часы напісання Пралогу ўжо існавала паўсталая на глебе платанізму канцэпцыя трох сфераў у чалавеку: сферы цялеснай, душэўнай і духоўнай. Першая сфера — гэта σωμα, цела, якое мае сталую форму, але заслугоўвае на ігнараванне і пагарду з прычыны свае смяротнасці. Сферу «сома» характарызуе ганебнае быццё-для-смерці, і таму добра робіць той, хто максімальна ігнаруе саматычныя (цялесныя) патрэбы. Другая сфера — гэта ψυχη, душа, якая ёсць прынцыпам жыцця цела. Яна мае большую вартасць, бо знаходзіцца ў блізкай повязі з духам, г. зн. з несмяротнасцю, але сама яна пазбаўлена гэтай велічнай рысы. Урэшце, найвышэйшая сфера ў чалавеку — πνευμα, дух, найболей трывалы аспект чалавечага быцця. Калі чалавек «вызваліцца» з вязніцы ніжніх сфераў, тады мае шанс стаць несмяротным. У сувязі з гэтым паўстала канцэпцыя самавызвалення і самазбаўлення, асабліва папулярная сярод гностыкаў. Аснову яе складаюць тры этапы: а) вызваленне ад цела шляхам ачышчэння, якое палягала ў асноўным на радыкальнай аскезе (у індуізме гэтаму магла б адпавядаць сістэма ёгі) і насіла назву καθαρσις; б) вызваленне ад душы шляхам асвячэння, якое палягала ў сузіранні ісціны (ідэі), засяроджанні на Адным і называлася φωτισμος; в) дасягненне кульмінацыі духу шляхам злучэння з Адным (г. зн. з Богам) — ενωσιζ. У залежнасці ад таго, ці хто стаў на шлях самавызвалення, ці не, і ад таго, на якім этапе знаходзіўся, гностыкі дзялілі людзей на «цялеснікаў», «душэўнікаў» і «духоўнікаў» (σωματιιοσ, ψυχικοι και πνευματικοι). Каб яшчэ лепш усвядоміць рэакцыю адрасатаў Янавага Пралогу, уявім сабе рэакцыю рэлігійных індыйцаў, калі б яны пачулі:
«Саркосіс» (уцелаўленне) сапраўды скіравана на пераасэнсаванне прынцыпаў «гэтага свету». У Дабравесці і ўвогуле ў Новым Запавеце ёсць даволі яскравае напружанне і нават канфлікт паміж Хрыстом і «светам», паміж хрысціянамі і «светам». Свет, па-грэцку κοσμος, — гэта сістэма прынцыпаў, нормаў, табу, інстытутаў, дыскурсаў, якія служаць захаванню ладу. (Асноўнае значэнне слова космос — лад.) Свет-космас — гэта таксама сістэма санкцыяў, якія стасуюцца адносна парушальнікаў ладу. Свет — гэта, урэшце, суперэга, унутраны маральны кодэкс, бескрытычна прыняты ў выніку несвядомага падпарадкавання калектыўнай ісціне. Парушэнне нормаў свету-космасу-суперэга вынікуе ірацыянальны страх перад пакараннем. Саркосіс Хрыста і прароцтва аб напружанні са «светам» не азначаюць санкцыянавання ані прынцыповага анархізму, ані тым больш прынцыповага рэвалюцыянізму. Асноўны сэнс уцелаўлення — гэта «не бойцеся», зняцце страху перад унутраным злом. Узняцце вартасці не толькі псіхічнай і саматычнай сферы чалавека, але і «саркастычнай» вынікуе радыкальную трансфармацыю чалавечага быцця. Адраджэнне, нараджэнне новага чалавека сапраўды можа весці да сур’ёзнага напружання з прынцыпамі ў дадзенай супольнасці. Можна прывесці шэраг гэткіх прыкладаў: напружанне паміж Хрыстом і жыдоўскай элітай — фарысеямі (прадстаўнікамі артадоксіі) і Сінедрыёнам (прадстаўнікамі ўлады). Доўгатрывалы канфлікт паміж першымі хрысціянамі і рымскай уладай. Адмова хрысціянаў пакланяцца рымскім багам успрымалася як пагроза цывілізацыйнай еднасці Імперыі, а сама вера хрысціянаў — як superstitio externa, «вонкавыя забабоны», чаго не мог дазволіць самазахаваўчы інстынкт рымскіх уладаў. Калі я вандраваў па руінах Акудовіча і самотна разважаў, сустрэў прарока Эзэхіэля. А ён, напоўнены духам Божым, абвяшчаў нязвыклае прароцтва:
Кракаў, люты 2005 г.
|
|
|