Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
1(39)/2007
Галерэя

ЯН ВАН ЭЙК.
ЗВЕСТАВАННЕ
Год паклікання да святасці

ДАРОГА ДА СВЯТАСЦІ НЕ МАЕ ПЕРАШКОДАЎ

ВАКНО Ў ВЕЧНАСЦЬ
На кніжнай паліцы
Ad Fontes

СЬЛЕДАМ ЗА ХРЫСТОМ
Юбілеі

НАПАЛЕОН ОРДА
Музыка
Постаці
In memoriam
Мастацтва

БЯЛЫНІЦКІ АБРАЗ МАЦІ БОЖАЙ
Паэзія

ВЕРШЫ
На кніжнай паліцы

КАРОЛЬ ПРАЗ ЛАСКУ ХРОСНАЙ КУПЕЛІ

ПАМЯЦІ ПАКУТНІКА
Палеміка

«СХАВАЙ МЕЧ»
Пераклады

ГУЛЬНЯ БОЖАЙ ЛЮБОВІ

БАГІ ПАГАНЦАЎ
Проза

ЗНАК СУПАКОЮ
Практыкум

ГІСТОРЫЯ БІБЛІЙНАГА ЮЗАФА
Нашы падарожжы

НАТАТКІ ПІЛІГРЫМА
Мастацтва

ЭКУМЕНІЗМ ДРЭВА

Наступ атэізму як нагода для навяртання

У Віцебскім дзяржаўным універсітэце імя П.М. Машэрава ў рамках гістарычнага факультэта ёсць такая спецыяльнасць — тэалогія. У рамках гэтае спецыяльнасці ёсць, вядома ж, курс філасофіі. І, паводле таго, што мне расказвалі студэнты, выкладчык філасофіі мае звычку кіраваць да студэнтаў-тэолагаў такую заўвагу: «Я маю намер выкладаць вам філасофію, таму свае байкі, калі ласка, мне не расказвайце».

У снежні мінулага года ксёндз Віктар Місевіч на радыё «Свабода» ў рамках перадачы «У што я веру» чытаў свой дзённік, у якім быў паміж іншым аднатаваны й такі сумны факт: «...у маім Фарынаве ў бібліятэцы пасля візіту спадароў ідэолагаў ужо не выстаўляюцца рэлігійныя выданні. Раней знаходзілася месца для каталіцкіх, праваслаўных і пратэстанцкіх кніг і часопісаў. Усім было добра. Пакуль не з’явіліся ідэолагі. Будучы па справах у райвыканкаме, зайшоў у кабінет да іх паразмаўляць. Тры гадзіны размовы — усё марна».

На вялікім форуме «tut.by» ў раздзеле «Рэлігія» можна прачытаць розныя выказванні. У тым ліку й такія: «Христианство по своей сути тоталитарное», «христианство — хуже фашизма», «верующие... они в чём-то похожи на шизофреников»...

І нарэшце... 12 снежня мінулага года ў прэзідэнцкай «Советской Белоруссии» з’яўляецца ёмісты артыкул галоўнага ідэолага краіны акадэміка Анатоля Рубінава «Наука и общество». «Рэлігія — гэта палачка-выручалачка», «Празмерны ўплыў рэлігіі паніжае інтэлектуальны, адукацыйны і творчы патэнцыял грамадства», «Прышчэпліваная рэлігіяй звычка слепа верыць у тыя ці іншыя догмы, не паддаючы іх крытычнаму аналізу, прыводзіць да таго, што людзі робяцца падатлівымі на любое вучэнне (легковнушаемыми)» — чытаем у гэтым артыкуле. Рэлігія — гэта вораг навукі, тормаз прагрэсу і пагроза для культуры – вось галоўны пасыл рубінаўскіх разважанняў.

Я не маю намеру аналізаваць тут тэкст «Наука и общество», бо гэта было б дублікацыяй артыкула «Рэлігійная заклапочанасць акадэміка Рубінава», апублікаванага яшчэ ў снежні на Інтэрнэт-старонцы «Газета сообщества белорусских интеллектуалов»1 і пазней перадрукаванага праваслаўным парталам «Царква»2 і «Нашай Нівай» (пад назвай «Вульгарны рэдукцыянізм акадэміка Рубінава»). Таму зацікаўленых інтэлектуальнай палемікай з тэзісамі Рубінава запрашаю да адпаведных крыніцаў.

На старонках «Нашай веры» хацелася б не столькі палемізаваць з ідэолагам-атэістам, колькі паразважаць разам з чытачамі над тым, якую паставу нам, веруючым, варта заняць у такой сітуацыі. «Наша вера», як сведчыць сама назва, з’яўляецца перадусім месцам артыкуляцыі нашае веры, і таму тыя думкі, якімі я хачу падзяліцца на старонках гэтага часопіса, будуць не столькі думкамі філосафа ці тэолага, колькі думкамі веруючага хрысціяніна.

Хачу папрасіць чытача яшчэ раз прачытаць першыя чатыры абзацы гэтага артыкула. Якія пачуцці і ўражанні выклікаюць у вас выказванне выкладчыка філасофіі з Віцебскага універсітэта, пастава працаўнікоў фарынаўскай бібліятэкі, пра якіх піша кс. Місевіч, злосныя інвектывы на адрас хрысціянаў на форуме tut.by і іранічна-здзеклівыя фразы прафесара Рубінава?

Падчас размоваў з веруючымі мне даводзілася назіраць самыя розныя рэакцыі — ад лёгкага абурэння да палымянай агрэсіі. Падчас калядных віншаванняў хтосьці пажадаў мне «вытрымкі і поспехаў у змаганні за трыумф Каталіцкага Касцёла». Заставалася яшчэ толькі дадаць: «...і змяжджурыць усіх нашых ворагаў».

Такога тыпу рэакцыі можна неяк зразумець. У сітуацыі, калі рэпрэзентант дзяржаўнай ідэалогіі публічна прыніжае супольнасць веруючых, а многія вакол нас пляскаюць яму ў далоні, агрэсія становіцца свайго роду абаронным механізмам, які з псіхалагічнага гледзішча цалкам зразумелы. Але стаўлю пытанне: а ці такая пастава апраўданая з хрысціянскага гледзішча?

Галоўнае пытанне, якое кіруе да нас Езус Хрыстус, такое: «Ці ты Мяне любіш?» Думаю, што кожны з нас станоўча адказвае на яго: «Так, Пане, я люблю Цябе». Але Хрыстус тут жа задае наступнае пытанне: «А ці ты любіш іх»? І гэты займеннік «іх» можа мець зусім нечаканае аднясенне. Калісьці Хрыстус бянтэжыў сваіх вучняў і паслядоўнікаў, сядаючы за стол разам з мытнікамі і грэшнікамі, якія дэ факта эксплуатавалі народ; бянтэжыў іх, прыязна размаўляючы з самаранкай, якая памяняла пяць мужоў; бянтэжыў, вызваляючы ад пакарання, прадугледжанага Майсеевым законам, прастытутку. Сёння Ён можа збянтэжыць нас пытаннем: «А ці ты любіш іх?», паказаўшы ў гэты момант на Рубінава, на ідэолагаў, пра якіх піша ксёндз Віктар, на тых, хто параўноўвае веруючых і шызафрэнікаў. «А я іх люблю...» — кажа Езус, незалежна ад таго, ці мы дамо які-небудзь адказ на гэтае пытанне, ці прамаўчым.

Пытанне ў наступным: ці мы не заўважаем, што за ўсімі гэтымі абвінавачаннямі веруючых хаваецца нейкі глыбокі страх? Людзі чамусьці баяцца хрысціянства, баяцца Хрыстовага Евангелля і баяцца нас, веруючых. Чаму так дзеецца?

Магчыма, частка прычыны ў іх. Магчыма, нейкія рэсентыменты прымушаюць іх бачыць у хрысціянстве нешта страшнае і пагрозлівае. Можа, змаганне з рэлігіяй з’яўляецца адным са спосабаў самасцвярджэння і таму яны не могуць не выкарыстаць нагоды, каб заатакаваць — прынамсі словамі — хрысціянаў. Можа, стыль жыцця, да якога яны прывыклі, не сумяшчаецца з хрысціянскай этыкай і яны баяцца, што хтосьці прымусіць іх памяняць гэты стыль.

Але прычына можа быць таксама ў нас. Калі я бываю ў Мінску і заходжу ў той ці іншы касцёл і слухаю некаторыя пропаведзі... часам робіцца не па сабе, асабліва тады, калі тэмай пропаведзі з’яўляюцца няверуючыя. Навошта маляваць іх у чорных фарбах? Навошта распальваць пачуццё пагарды і непрыязі да няверуючых? Каму патрэбна Евангелле, угрунтаванае на нізкіх пачуццях пагарды і варожасці? І ўвогуле, ці гэта сапраўды тое Евангелле, якое прапаведаваў Езус Хрыстус?

Нярэдка бывае так, што мы, замест таго, каб быць сведкамі праўды і любові, спараджаем і павялічваем страх людзей перад хрысціянствам. Сіндром «хрыстафобіі», які назіраецца ў нашым (дый не толькі нашым) грамадстве, можа быць вынікам нашага няўмення размаўляць і слухаць. Можа быць вынікам нашай палавінчатай вернасці Хрысту, калі мы кажам Яму: «Я люблю Цябе», а пры гэтым заціскаем кулакі пры з’яўленні таго, хто не падзяляе нашае веры. «Хрыстафобія» можа быць вынікам нашай навязлівасці і нетактоўнасці, падазронасці і дэманстравання сваёй «вышэйшасці».

Аналіз сітуацыі (якога я не буду тут прэзентаваць) паказвае, што выступ Рубінава ёсць, хутчэй за ўсё, «праверкай рэакцыі» з боку супольнасці веруючых. Пераследу рэлігіі, як такога, няма чаго баяцца, яго не будзе. Але варта скарыстаць гэтую нагоду, каб падумаць над нашай паставай у адносінах да няверуючых. Гэта цудоўная нагода, каб паглядзець, якія пачуцці ў нас дамінуюць — ці безумоўная любоў, ці пагарда і нянавісць. А ў працэсе такой рэфлексіі мы можам атрымаць каштоўную «кардыяграму», інфармацыю пра тое, што робіцца ў нашым сэрцы: наколькі мы самі веруючыя, а наколькі – няверуючыя? Ці мы самі не знаходзімся пад уладай страху і боязі? Ці не аперуем вобразам «вонкавага ворага»? Ці гатовыя мы весці прыязны дыялог з тымі, хто верыць інакш альбо наогул адмаўляе рэлігійную веру?

Сучасны чалавек развітаўся з культурай трывалых каштоўнасцяў, тых, якія б маглі ўтвараць жыццёвыя арыенціры. У другой палове ХХ ст. сфармаваўся тып постмадэрнавай культуры, якая паставіла пад сумнеў усё, што нагадвала трываласць і стабільнасць. Трывалыя каштоўнасці — як рэлігія, народ, сям’я, каханне, вернасць — былі паслядоўна «дэканструяваны». Запанавала культура «момантавых», мімалётных каштоўнасцяў. «Купі новую мадэль мабільніка», «Набудзь экстра-вопратку, якая зробіць цябе звышарыгінальным», «Пакаштуй гэта, паспрабуй тое, спазнай тое і гэта» і г. д. — усё гэта мы штодзённа, па дарозе на працу, у метро, на вакзалах, ва ўсіх установах чуем і бачым, нават тады, калі самі таго не хочам. А дома праз радыё, тэлефізар і Інтэрнэт усё гэта паўтараецца, прычым у яшчэ больш навязлівай форме. Культ мімалётных каштоўнасцяў робіць чалавека расхістаным, дэзарыентаваным і адзінокім.

Наша культура прасякнута страхам. Чалавек баіцца быць «адсталым», баіцца прапусціць якуюсь важную інфармацыю, баіцца пастарэць. А ва ўмовах прыспешанага тэхнічнага развіцця амаль немагчыма заўсёды і ва ўсім быць «сучасным»; ва ўмовах інфармацыйнага патопу немагчыма прасачыць усю інфармацыю; у сітуацыі павышанага стрэсу немагчыма не пастарэць заўчасна...

І тут з’яўляецца перад сучасным чалавекам Езус Хрыстус і кажа: «Пакайцеся, бо наблізілася Валадарства Нябеснае!» (пар. Мц 4, 17). Валадарства Нябеснае, вечнае шчасце — гэта тое, чаго кожны чалавек падсвядома прагне і да чаго ўпотай імкнецца. Але Хрыстус для рэалізацыі сваёй задумы — пабудовы Божага Валадарства — выбраў нас, вучняў-апосталаў, у якасці сведкаў любові, міру і радасці. Гэта вялікая і адказная місія. І важна ў такой сітуацыі ўмець чытаць знакі. Адным з такіх знакаў можа быць наступ атэізму. Некаторыя вось так інтэрпрэтуюць гэты наступ: «Ах, ворагі актывізаваліся». Думаю, што гэта псеўдахрысціянская інтэрпрэтацыя. Наступ атэізму можа мець іншае значэнне: Хрыстус такім чынам інфармуе нас, што мы, магчыма, дрэнна выконваем місію пашырэння Божага Валадарства. І тады варта схіліць голаў перад нашым Настаўнікам і задумацца над таямніцаю Крыжа: чаму Хрыстус пайшоў на крыжовую смерць, а святому Пятру загадаў: «Схавай меч» (пар. Мц 26, 52)?

 



 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY