|
|
№
2(40)/2007
Галерэя
Год паклікання да святасці
На кніжнай паліцы
Ad Fontes
Падзеі
Пераклады
Жанна НЕКРАШЭВІЧ-КАРОТКАЯ
З ДЗІДАЙ Юбілеі
Пераклады
Вера & Cultura
Інтэрв'ю
Практыкум
Паэзія
Проза
Эпісталярый
Асвета
|
альбо Тэалогія, філасофія прыроды і этыка, палітыка,
эканомія, астраномія ды іншыя мастацтвы і навукі, схаваныя старажытнымі ў міфах паганскай тэалогіі
(урывак)
Дагэтуль я затрымліваюся на вынаходстве Палямэда і на той дошцы для гульні, гэта значыць зямным свеце, і мяркую, што яно слушна можа вытлумачвацца з нейкай сукрытай і вядомай толькі некаторым са старажытных філосафаў веды пра Божы Провід, які дзівосным чынам кіруе справамі смяротных. Бо наладжвае іх гэтак, што здаецца, не ўладкоўвае іх, а нібы выкідвае, гуляючы лёсамі, станамі, умовамі ды іншымі справамі смяротных, быццам косткамі. Але тым часам яна з нейкім патаемным майстэрствам усё ўладкоўвае для сваіх мэтаў. Як найдасканалейшы гулец — гэта той, хто найбольш утойвае майстэрства і ўдае, што гуляе нібыта выпадкова, хутка выкідваючы косткі, а тым часам нейкім таемным майстэрствам накіроўвае кідок, гэтак сама Божы Провід здаецца тым больш дзівосным і тым больш мудрым, чым больш утоены і чым больш ён з аднаго боку няпэўны, а з другога цалкам вызначаны і выніковы. Вось жа Мудрасць гуляе, але гуляе, «усё ўладкоўваючы», і як у іншым месцы гаворыцца пра яе, «сягаючы моцна аж да канца»41, гэта значыць у пэўным парадку ідучы наперад, яна прыпарадкоўвае рэчы ў сярэдзіне да акрэсленых мэтаў, і «моцна», гэта значыць дзейсна. Гаворыцца ж «сягаючы», нібы яна не толькі сягае да костак смяротных рэчаў, калі трымае іх у руцэ, але таксама, калі яна нібы выпускае іх з рукі і здаецца, не столькі ўладкоўвае як выкідвае іх накшталт гульца. Магчыма, пра гэта спявае псальміст: «Чалавек, калі ўпадзе, не ўдарыцца, бо Пан падставіць руку сваю»42, і ў іншым месцы: «У руках Тваіх лёсы мае»43, маўляў, хоць Божая Мудрасць гуляе косткамі чалавечых рэчаў, але яны заўсёды ў яе руцэ. І гэта адпавядае выслоўю з кнігі Прыпавесцяў (16, 33): « У кішэню шаты кідаюцца лёсы, але накіроўвае іх Пан»44. Вельмі ўдала для нашай высновы пасля гэтага «сягаючы аж да канца» дадана адразу ж «і ўсё уладкоўвае з прыемнасцю»45, відавочна, уладкоўвае весела і нібы бавячыся, гэта значыць уладкоўвае, быццам выкідваючы і нібы гуляючы ў косткі. Вось гэтае Боскае мастацтва гульні і ёсць той дзівоснай ведаю, якую тэолагі называюць ведаю пра будучыя выпадковыя і абумоўленыя падзеі. Бо Божая Мудрасць ведае, якія будуць наступствы кожнай выпадковай і адвольнай справы, прадбачыць будучы вынік і ўсё надзейна уладкоўвае, нібы зухвала і кідком. І гэтак яна сапраўды «гуляе» ў «коле зямным», але «ўсё ўладкоўваючы». Ды не дарэмна яна дадае: «і весела мне быць з сынамі чалавечымі». Але чаму ёй весела быць не з анёламі, але з людзьмі, гэтаму можна даць падвойнае тлумачэнне: адно з увагі на волю, а другое — з увагі на розум чалавечы і анёльскі. Па-першае, таму што анёлы ўсталяваныя ў пэўным стане вечнасці, а чалавек дагэтуль няпэўны будучыні і мае свабоду вольнага выбару. Потым, таму што ў прыродзе анёлаў не было аніякай супярэчнасці паміж нейкай ніжэйшай і вышэйшай часткаю, а ў чалавека наадварот ідзе пэўнае змаганне і гульня між целам і духам, між памкненнем вышэйшым і ніжэйшым («бо цела жадае насуперак Духу, і Дух насуперак целу»46). І чым больш няпэўная, даўжэйшая і небяспечнейшая гэтая гульня, тым больш мілая і прыемная яна для Божай Мудрасці, калі толькі дух раптам адолее цела і возьме верх тое імкненне і любоў да нябесных рэчаў, якую мы акрэслілі як Венеру Уранію47, і тады сваім кідком нібы чыстай Венеры ён прыносіць радасць Божай Мудрасці. Другое адрозненне з увагі на розум анёльскі і чалавечы яшчэ лепш тлумачыць гульню Божае Мудрасці. Бо яна гэтак адкрываецца розуму анёлаў, што яны разумеюць яе наўпрост, без нейкага адмысловага разважання і, як кажуць тэолагі, «сузіраючы». Чалавечаму ж розуму яна падае сябе так, што можна сказаць, у ім «гуляе усё ўладкоўваючы». Бо першым дзеяннем нашага розуму ёсць успрыманне простых паняццяў, другім, гэта значыць суджэннем, — супастаўленне, уладкаванне гэтых паняццяў, а трэцім — разважанне, калі адно мы выводзім з іншага. Таму, калі мы думаем, слушна можна сказаць, што ў нас «гуляе» Божая Мудрасць. Калі ж да нашых разважанняў мы дадамо гэтае «гуляючы ў коле зямным», то здаецца, Божая Мудрасць на гэтым свеце (нібы ў нейкім дыялектычным стане падабенстваў) гуляе ў нашым розуме, «усё ўладкоўваючы». Бо нейкім дзівосным чынам яна разумна мысліць у нас, спазнаючы рэч на падставе яе падабенства з другою і параўнання, бо відавочна, што нябачныя рэчы свету спасцігаюцца яе стварэннямі праз тое, што створана, таксама як і яе вечная моц і боскасць. Але, безумоўна, гэтак толькі гуляе ў нас Божая Мудрасць, бо такое спазнанне рэчаў не ёсць сур’ёзным і дасканалым, а толькі гульня ў параўнанні з тым невымоўна ясным спасціжэннем, якое мы будзем мець у небе, дзе Божая Мудрасць ужо не кажа, што гуляе. Разважаючы дагэтуль, мы паказалі, як слушна сказаў Свіда, што Палямэд вынайшаў гульню не без вялікай філасофіі і як гуляе Божая Мудрасць амаль ва ўсіх створаных рэчах, як бачылі мы, у анёлах, у людзях, у нябёсах, у зорках, у элементах, у сумесях як дасканалых так і недасканалых, а тым больш у самім коле зямным. Сярод чатырох кідкоў костак першы называўся кідком Стэсіхора48, альбо Эўрыпіда49, а таксама Геркулеса, чацвёрты ж, найшчаслівейшы і пераможны, называўся кідком Венеры. Бясспрэчна, што ў гульні смяротных рэчаў прыгажосць часта перамагае тое, чаго не адольвае ці не здабываюць ані талент, ані адвага ці ваенная моц. Таму слушна спявае Карнэлій50:
А гэты кідок Венеры называўся царскім ці каралеўскім, бо той, каму ён надарыўся, абіраўся на банкеце каралём народаў, як спявае Гарацый52:
Магчыма таму, яму як цару належалі вянкі, якімі ўвенчваліся кратэры і кубкі. Сугучнае гэтаму выказванне Плятона ў «Тэагене»: «Прыгожыя, зухвалыя ад свайго хараства, спраўляюць сапраўдную тыранію»54. Людзей гэткага роду слушна ганіць Салюстый55 у прадмове да сваёй Гісторыі: «Тыя» — кажа ён, — «у каго лепшы твар, чым розум»56. З Марса і Венеры нарадзілася Перакананне (Suadela). Вядома, што ў старажытнасці было толькі дзве часткі пераконвання, на якіх ва ўсіх атэнцаў і некаторых грэкаў некалі грунтавалася ўся моц красамоўства: пацвярджэнне і абвяржэнне. Першая, як прыемная, належыць Венеры, абвяржэнне ж ці спрэчка, як ваяўнічая, прызначаецца Марсу. Вось чаму дасціпна кажуць, што Перакананне нараджаецца з Марса і Венеры. Але яшчэ трапней сцвярджаюць, кажучы, што ёсць толькі два спосабы пераконвання: пагрозы і ласкі, бо тое, чаго не зможаш дамагчыся ласкаю, вырвеш пагрозамі. Бо ці не выражае разнаколерны пас Венеры, у якім былі моц і прывабнасць пераканання, укладу прамовы, што цешыць самой разнастайнасцю і быццам зачароўвае слухача, а таксама нейкай знітаванасці словаў, нібы каштоўных камянёў? Таму слушна мы называем прыгажосць прамовы агульнавядомым выразам «чары» (veneres), каб было зразумела, якая вялікая сувязь красамоўства з Венераю. Вось чаму ў старажытнасці Венера і Меркурый57 мелі адну капліцу. Турнэб жа апавядае, што на старажытных статуях каля Венеры заўсёды сядзелі Грацыі58, Перакананне і Меркурый. І не дарэмна адзін з найвыдатнейшых паэтаў Марон надзяляе красамоўствам Венеру:
а другі — Гамэр60, хоць і паказаў Юнону найпрыгажэйшаю, піша, што яна, перш чым прыйсці да Юпітэра, каб дамагчыся ад яго спрыяння грэкам, усё ж пазычыла пас у Венеры.
Пераклад з лаціны Алеся Жлуткі.
З выдання: Maciej Kazimierz Sarbiewski. Dii gentium. Bogowie pogan / Wstęp, opr. i przekł. Krystyna Stawiecka. Wrocław i in., 1972. S. 128–152.
42 Пс 36, 24. cum ceciderit, non collidetur, Dominus enim supponit manum suam || Cum ceciderit, non collidetur,quia Dominus sustentat manum eius. 43 Пс 30, 16. In manibus tuis sortes meae || in manibus tuis sortes meae. 44 Прып 16, 33. Sortes mittuntur in sinum, sed a Domino temperantur || Sortes mittuntur in sinum, sed a Domino temperantur. 45 Мдр 8, 1. et disponit omnia suaviter || et disponit omnia suaviter. 46 Гал 5, 17. caro enim concupiscit adversus spiritum, et spiritus adversus carnem || Caro enim concupiscit adversus Spiritum, Spiritus autem adversus carnem; 47 Уранія (грэц. нябесная) — эпітэт Афрадыты (Венеры) як боства звышняй любові. 48 Відаць, маецца на ўвазе старагрэцкі лірычны паэт Стэсіхор (каля 640 – каля 555 гг. да Н. Х.). У творах, якія дайшлі толькі ў фрагментах, пераважае міфалагічная тэматыка. 49 Эўрыпід — славуты грэцкі трагік (каля 485–406 гг. да Н. Х.), у творах якога грэцкая трагедыя дасягнула найвышэйшага росквіту. Апрацоўваў пераважна міфалагічныя сюжэты. Галоўныя дзейныя асобы — звычайна жанчыны. 50 Карнэлій — Гай Карнэлій Гал (69–26 гг. да Н. Х.), стваральнік жанру элегіі, сучаснік Вэргілія, які высока цаніў яго творы, што дайшлі толькі ў нязначных фрагментах. Але Сарбеўскі, як і ўсе філолагі да ХVІІІ ст., памылкова прыпісвае Карнэлію Галу верш, напісаны элегічным паэтам VІ ст. пасля Н.Х. Максіміянам. Максіміян вядомы сваёй кнігай элегіяў, з якой узятая цытата. 51 Maximianus. Eleg. I, 17. Вершаваны памер — дыстых элегійны. 52 Гарацый — Квінт Гарацый Фляк (65–8 гг. да Н. Х.), сусветна вядомы рымскі паэт эпохі Аўгуста. Вершы вызначаюцца разнастайнасцю вершаваных памераў і сюжэтаў. 53 Horatius. Carm. II. 7, 25. Вершаваны памер — алкеева страфа. 54 Plato. Theag. 6, 25. 55 Салюстый — Гай Салюстый Крысп (86–35 гг. да Н. Х.), рымскі гісторык, адметны маральна-этычным падыходам да гістарычных падзеяў, песімістычным поглядам на сутнасць чалавечай асобы. Захаваліся яго найбольш вядомыя творы «Змова Катыліны» і «Югуртынская вайна». Позні, найбольш сталы, твор «Гісторыя», дайшоў толькі ў фрагментах. 56 М. Сарбеўскі, відаць, памылкова спасылаецца тут не на «Гісторыю», а на «Змову Катыліны» Салюстыя: Sallustius. Catil. 10, 5. 57 Меркурый — крылаты вястун багоў, праваднік душаў памерлых, боства гандлю і красамоўства. Яго атаясамлялі з грэцкім Гермэсам. 58 Turnebus A. Adversariorum ... XXII, 8, col. 713; Грацыі — тры боствы хараства, спадарожніцы Венеры. 59 Vergilius. Aen. VIII, 373. Вершаваны памер — дактылічны гэкзаметр. 60 Гамэр — самы шанаваны старагрэцкі эпік, якога грэкі называлі проста Паэт, паўміфічны стваральнік гераічнага эпаса, паэмы Траянскай вайны «Іліяда» і паэмы вандраванняў «Адысея». Жыў, верагодна, у VІІІ ст. да Н. Х. Паводле падання, стварыў свае творы, будучы сляпым.
|
|
|