|
|
№
4(46)/2008
Галерэя
Дыялог
Ad Fontes
Год Божага слова
Пераклады
ВЕРА & CULTURA
Мастацтва
На шляху веры
Інтэрв’ю
Пераклады
Юбілеі
Пераклады
In memoriam
У выдавецтве «Pro Christo»
На кніжнай паліцы
Кіно
Кніжныя скарбы
Юбілеі
Па родным краі
|
Заўжды палоніць, зачароўвае Літургія грэка-католікаў. І не гэтак, напэўна, спевамі ці не так ужо і адрозным ад каталіцкага парадкам, колькі магічнай вабнасцю сэнсу. Сэнсу, у якім – і сакральнае жаданне духоўнага адзінства з іншымі, і любая сэрцу — аднойчы і назаўсёды — моўная зададзенасць і сугучнасць канкрэтнаму, незалежна ад клімату ды палітычнай кан’юнктуры, часу, таму заўсёды актуальнаму, што з’яўляецца ў пэўнай ступені візітоўкаю краіны з перарванымі рэлігійнымі традыцыямі... Пра ўсё гэта міжволі думаў, выпраўляючыся на сустрэчу для гэтага інтэрв’ю пра жыццё-быццё сённяшніх віцебскіх уніятаў парафіі Уваскрасення Хрыстова і яе пробашчам а. Зміцерам Грышанам.
— Гэта дзве парафіі ў абласным цэнтры — Уваскрасення Хрыстова і Хрыста Збаўцы, парафія святога Язафата ў Полацку, парафія Пакрова Багародзіцы ў Оршы і парафія ў Наваполацку, якая толькі-толькі ўтвараецца. Няшмат, калі ўлічыць, што ў свой час на Віцебшчыне значная частка насельніцтва вызнавала уніяцтва і гэткая ж значная частка святыняў належала менавіта грэка-католікам. — Такі намер мы мелі ад самага пачатку, як толькі парафія была зарэгістраваная. Не ўсе гэта ведаюць, але пляц у цэнтры горада, дзе ўзнаўляецца Уваскрасенская царква, узведзеная, дарэчы, у XVIII стагоддзі грэка-католікамі, першапачаткова належаў нам, як і сама ініцыятыва ўзнаўлення. Зямлю ў нас проста адабралі і перадалі праваслаўным. — Усё пачыналася, як і шмат што ў тыя гады, са згуртавання інтэлігенцыі, якая шукала шляхоў рэлігійнай самаідэнтыфікацыі ў адпаведнасці са сваімі патрыятычнымі пачуццямі. Менавіта настаўнікі, мастакі, прадстаўнікі іншых колаў інтэлігенцыі і стаялі ля вытокаў аднаўлення уніяцкай традыцыі ў горадзе. Парафія была зарэгістраваная ў 1992 годзе, але доўгі час не мела свайго святара. Першым, хто пачаў сюды прыязджаць, каб ладзіць набажэнствы, быў Ян Матусевіч. З 1994 года, пасля таго як з’явіліся грэка-каталіцкія манахі ў Полацку, яго змяніў а. Венядыкт.
— Не. Спачатку парафіяне маліліся ў фае дзіцячага тэатра «Лялька», затым перайшлі ў залу колішняга базыльянскага кляштара. Але з утварэннем праваслаўнай епархіі памяшканне папрасілі вызваліць і давялося нейкі час туліцца на прыватнай кватэры. Так працягвалася да 1997 года, пакуль не набылі вось гэты дом па 2-й вуліцы Войкава. Тут ужо можна было ўздыхнуць вальней. Але святара па-ранейшаму не было, і справу апекі над парафіяй узялі на сябе а. Пахом і а. Клімент з Полацка. Шмат зрабіў тады ў арганізацыйным плане вядомы ў горадзе археолаг Ігар Цішкін. Я трапіў у парафію ў якасці пробашча ў 2000 годзе. — З усяго таго, што робіць, напэўна, кожны святар – з інтэр’еру, з належнага афармлення. Але ж гэтага, каб стварыць паўнавартасную жыццядзейную супольнасць, зразумела, мала. Шмат давялося працаваць над укараненнем у свядомасць людзей разумення рэлігійнага жыцця як устойлівай традыцыі, а не проста як справы аднаго дня. Такога разумення ў некаторых не было, і яны сышлі, не зразумеўшы сутнасці зменаў. Але з’явіліся новыя. — Парафія дзейнічае, развіваецца, павялічваецца колькасна. Цяпер, калі стала звыклым належнае адпраўленне Літургіяў, можна падумаць і пра разбудову: маем намер узвесці вежу над будынкам, падалі ў гарвыканкам ліст з просьбаю аб дазволе пабудовы храма. Спраўна працуюць у нас нядзельная школа, групы катэхезы для дарослых і дзяцей, малітоўныя групы. Вельмі прыгожа адзначаем парафіяльнае свята Уваскрасення Хрыстова. — А як жа. І ў першую чаргу — праз пілігрымкі. Напрыклад, штогод ходзім пешкі ў Полацк, каб ушанаваць разам з аднаверцамі памяць пяці пакутнікаў базыльянаў, закатаваных у XVIII стагоддзі. Калі ў першай такой пілігрымцы (а ўсяго іх было адзінаццаць) ад нас удзельнічала 7 чалавек, то летась – ужо каля 100. Дзякуючы фінансавай падтрымцы Ёзафа дэ Вольфа, кіраўніка Згуртавання святых Кірыла і Мятода, бралі ўдзел у шэрагу пілігрымак у гонар Найсвяцейшай Багародзіцы ва Украіну– у Бараняву, Крылас, Грушаў, Чарнаўцы і іншыя мясціны з магутнымі уніяцкімі традыцыямі. Гэта вельмі важна, бо менавіта супольныя малітвы падчас такіх пілігрымак шмат даюць у плане як здабыцця духоўнага досведу, так і яднання людзей.
— Безумоўна. І вельмі ўдзячныя за гэта нашым братам рыма-католікам. Найперш — біскупу Уладзіславу Бліну, які шмат робіць дзеля нармальнага функцыянавання нашай парафіі. Ужо адзін толькі факт прадастаўлення жытла для святара і яго сям’і чаго варты! А дзейнасць дзеля пашырэння славы земляка нашага, святога Язафата Кунцэвіча! Наогул, сувязі між намі вельмі трывалыя. Нашы парафіяне не мінаюць касцёла, як і некаторыя католікі бяруць удзел у нашых набажэнствах. Сябруем з айцамі сальватарыянамі з парафіі Езуса Міласэрнага, а найбольш цесную сувязь маем з парафіяй катэдральнага касцёла святой Барбары і яе пробашчам а. Міхалам Ермашкевічам. А ўрачыстасць святога Язафата наогул разам адзначаем у касцёле. Супрацоўнічаем з «Карытасам» пры курыі каталіцкай дыяцэзіі, дзе апякуемся інвалідамі. Шмат што збліжае нас – усяго і не пералічыш. — Грэка-каталіцкая Царква ў нашай краіне не мае кананічнай структуры, але мае цудоўнага апекуна ў асобе Апостальскага Візітатара для грэка-католікаў Беларусі Архімандрыта Сяргея Гаека. Ён вельмі часта да нас наведваецца, цікавіцца нашымі справамі, дапамагае. Прыязджае не радзей як раз у месяц, і кожны такі візіт для нас – свята. Так што ўвагаю мы не абыдзеныя. — Людмілу Пятровіч, напрыклад, Святлану Пчолкіну, Міхася Пушкова, Багдана Сумака. Усё гэта вельмі добрыя людзі і гэткія ж добрыя, адказныя, адданыя служэнню Богу вернікі. Дарэчы, тут вось якраз зараз Людміла Пятровіч, можа, яна скажа колькі слоў?
Людміла Пятровіч (парафіянка): — А гэта няхай яна сама скажа... Усе — асабліва напачатку — прыглядаюцца, ацэньваюць кожны крок, можа, дзесьці там за вочы і скажуць сёе-тое... Гэта ўсё нармальна, да таго ж у пэўным сэнсе і арганізуе, дысцыплінуе. Трэба быць на вышыні, як кажуць, адпавядаць. Я родам з Браслаўшчыны, а пазнаёміліся мы ў Польшчы, падчас вучобы. Я вельмі задаволеная, што Бог звёў нас, зрабіў так, што мы сталі сям’ёю. Я падтрымліваю мужа ва ўсім, стараюся яму дапамагаць. — Для святара галоўнае – быць запатрабаваным. У мяне ёсць адчуванне запатрабаванасці, а гэта значыць – мне добра. Парафія актыўная, жыццяздольная, і гэта надае аптымізму, сілы для новых справаў, якіх, думаю, шмат наперадзе.
Фота з архіва парафіі.
|
|
|