Home Help
Пра нас Аўтары Архіў Пошук Галерэя Рэдакцыя
4(46)/2008
Галерэя
Дыялог
Ad Fontes

СЬЛЕДАМ ЗА ХРЫСТОМ
Год Божага слова

ЕВАНГЕЛIСТ ЯН
Пераклады
ВЕРА & CULTURA

ВЕЛІЧ І КВОЛАСЦЬ СУМЛЕННЯ
Мастацтва
На шляху веры
Інтэрв’ю
Пераклады

УСЛАВІМ ГОДНА ГАСПАДАРА ГОРНЯГА
Юбілеі

НАСУСТРАЧ АДАМУ МІЦКЕВІЧУ

КРЫМСКІЯ САНЕТЫ

«ДЫПТЫХ»
Пераклады

ВЕРШЫ
In memoriam

ЛІСТАПАД
У выдавецтве «Pro Christo»

ЧЫТАЮЧЫ ІРЫНУ ЖАРНАСЕК...

ЗЛУЧАНЫЯ ЛЮБОЎЮ
На кніжнай паліцы

НАТХНЁНЫ ПРОВІДАМ
Кіно

ХТО ПАНУЕ Ў СУЧАСНЫМ СВЕЦЕ?
Кніжныя скарбы
Юбілеі

ПАДАРОЖНІК ПА СУСВЕЦЕ
Па родным краі

ПАДАРОЖЖА ПА ЭТНАГРАФIЮ


«Старым тут не месца»
No country for old men
ЗША, 2007, 122 хв.
Рэж. Этан Коэн, Джоэл Коэн
У ролях: Джош Бролін, Хаўер Бардэм, Томі Лі Джонс
Ларыса ДАРАШЭНКА

ХТО ПАНУЕ Ў СУЧАСНЫМ СВЕЦЕ?

«Старым тут не месца» — фільм, які сёлета атрымаў 4 статуэткі Амерыканскай кінаакадэміі «Оскар», у тым ліку ўзнагароду за лепшы фільм, а таксама прэмію БАФТА Брытанскай акадэміі кіно і тэлебачання і «Залаты глобус» ад Галівудскай асацыяцыі замежнай прэсы.

Але, нягледзячы на колькасць узнагародаў, фільм раскалоў і амерыканскіх кінакрытыкаў, і гледачоў на два супрацьлеглыя бакі: як арла і рэшку на манеце, якая з’яўляецца адным з галоўных вобразаў у фільме. Адны бачаць у ім прыпавесць пра сучасны свет, а іншыя — безліч нявінных ахвяраў і мора крыві. Зрэшты, і адны, і другія маюць рацыю, бо гэтая стужка сапраўды як два бакі адной манеты. І той факт, што Амерыканская кінаакадэмія ўпершыню за многія гады дала галоўную ўзнагароду фільму, які не адпавядае класічнай мадэлі павучальнай байкі са шчаслівым фіналам і які не прымае шырокая аўдыторыя, сведчыць пра добрыя зрухі, пэўную эвалюцыю ў мысленні кінаакадэмікаў.

Сюжэт для фільма браты Коэны ўзялі ў амерыканскага пісьменніка, лаўрэата Пулітцэраўскай прэміі Кормака МакКарці. Каўбой (Бролін) на паляванні ў тэхаскай глыбінцы 1970-х гадоў знаходзіць у пустыні сляды крымінальных «перамоваў»: некалькі грузавікоў, расстраляных гандляроў наркотыкамі і чамадан з двума мільёнамі даляраў — марай для многіх людзей таго і сённяшняга часу. Ён забірае грошы сабе, добра ўсведамляючы, што тыя, каму яны належалі ці павінны належаць, будуць шукаць яго. І Антон Чыгур (Бардэм), прафесійны кілер з балонам для забіцця быдла, які любіць гуляць у арлянку на жыццё ахвяры, хутка трапляе на след каўбоя. Стары і мудры шэрыф (Джонс) спрабуе спыніць забойствы і ўберагчы смельчака ад балона Антона, але ў яго не хапае для гэтага моцы і таму ён ледзь паспявае за падзеямі. Тым больш і сам каўбой не давярае «лягаваму» і не хоча, каб яму нехта дапамагаў, бо ён разлічвае толькі на ўласныя сілы і навыкі, выпрацаваныя на вайне ў В’етнаме. На першы погляд, усё проста: старым тут не месца, іх час мінуў, яны не могуць уплываць на падзеі і таму яны павінны сысці. Маладыя самі будуць змагацца адзін з адным...

Поспех фільму прынеслі два галоўныя складнікі амерыканскага кіно: кроў і Біблія. Фільм, па словах крытыкаў, закранае «тэмы такія ж старажытныя, як Біблія, і такія ж сучасныя, як загалоўкі газет». Захапляльны сюжэт, відовішчныя сцэны, сумесь двух любімых жанраў, вэстэрну і трылеру, і разам з тым выразная мараль: забіраць чужое — дрэнна, і за гэта заўсёды прыйдзе адплата. Але ў гэтым выпадку ўсё было б занадта проста. Браты Коэны не даюць выразных і лёгкіх падказак, аднак пакідаюць адчуванне таго, што фільм мае іншае вымярэнне і не варта разглядаць яго толькі на ўзроўні захапляльнага відовішча з адкрытым непрадказальным фіналам і добрым чорным гумарам.

Забойца Антон Чыгур ніколі не сустракаецца з шэрыфам, уся іх барацьба за жыццё каўбоя адбываецца апасродкавана, на адлегласці. Нават калі іх аддзяляюць толькі дзверы ў пакой, як толькі шэрыф адчыняе іх, Антон кудысьці загадкавым чынам знікае. Да таго ж пасля ранення апошні пачынае кульгаць на адну нагу, а яго бязлітасныя забойствы выклікаюць асацыяцыі з увасабленнем сапраўднага д’ябла ў вобразе чалавека. Каўбой — просты чалавек з яго імкненнем да дабрабыту, з упэўненасцю ў сваім розуме і ва ўласных сілах, а вось шэрыф — гэта «вобраз Бога», таму ён ніколі не сутыкаецца са злом тварам у твар і вядзе барацьбу з ім за жыццё чалавека.

У такім раскладзе сілаў фільм набывае глыбокі і сапраўды біблейскі змест. Чалавек не можа нічога зрабіць сам у супрацьстаянні са злом, і калі ён вырашае змагацца з ім сам-насам, яго чакае параза, але разам з тым усё залежыць ад яго выбару, ён цалкам вольны ў сваіх дзеяннях і сам вырашае свой лёс. І ўсё ж варта памятаць, што залішняя самаўпэўненасць можа зашкодзіць не толькі яму, але і блізкім людзям, як гэта адбылося з жонкаю каўбоя.

Згодна з назвай фільма, старым тут не месца: шэрыф занадта слабы і не можа спыніць зло, а Антон, хоць і трапляе ў аварыю, не памірае і застаецца на свабодзе. Атрымліваецца, што фільм апавядае пра трыумф зла на зямлі. Паглядзім на сучасны свет: чалавек усё часцей выбірае не тое, што Божае, вакол пануе хутчэй зло, чым дабро, і гэта свядомы выбар чалавецтва. Войны, тэракты, забойствы, наркотыкі, распуста займаюць усё больш трывалыя пазіцыі, і перамагчы іх сам-насам чалавек проста не ў стане, яму патрэбна Божая дапамога, таму што толькі Бог можа перамагчы шатана.

Жорсткая і праўдзівая, але разам з тым вельмі глыбокая стужка «Старым тут не месца» прымушае гледача задумацца над тым, хто пануе ў свеце і ў яго асабіста ў душы: Бог ці шатан? Пры гэтым тое, да чаго прыводзіць панаванне апошняга, вельмі добра паказана ў фільме, і ў любога нармальнага чалавека не можа выклікаць нічога, апроч жаху за будучыню.

І вельмі добра, што прывабная «вокладка» ў выглядзе відовішчнага жанру экшн, узнагароды «Оскар» і імя братоў Коэнаў прымусяць паглядзець гэтую стужку вялікую колькасць людзей. Хочацца толькі спадзявацца, што хаця б палова гледачоў, адвучаная большасцю галівудскай забаўляльнай прадукцыяй думаць і разважаць, зможа ўбачыць за півам і чыпсамі сапраўдны сэнс гэтага фільма.

Ларыса Дарашэнка,
студэнтка журфака БДУ.


 

 

Design and programming
PRO CHRISTO Studio
Polinevsky V.


Rating All.BY